Kontrollrummet

MaxB - Without This No Song

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En låt jag hittade på i maj 2014 som först nu börjar få form. Har fått för mig att jag ska använda fingerpicking.

Onsdag 27 januari 2016 har jag fortsatt inspelandet. Här finns gitarrer, sång, körer och orgel. Får se vad som händer.
http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20160127.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20160127.mp3[/mp3]

Without this, no song  T o M: MaxB

On the first day    - we met
I can asure you    - I felt blue
You were all         - I could dream of
finally my dreams - came through

You      - are           - gorgeous
is there something  - I can do
To make you          - stay
I will never            - let you go

You gave me        - no warning
You told me         - you love me
And I                  - I was happy
I was as happy    - as someone can be, yes
I was as happy    - as someone can be

Fingerplock + kör

On the second day - you told me
you had found       - someone new
You said                - you no longer loved me
you said                - please set me free

I burst into tears    - cried all day long
but I soon            - realized
without this          - there would be no song

Fingerplock + kör

I cried out      - in anger
I cried out      - my fear
I cried out      - the sorrow
now               - you're not here
now               - you're not here
now               - you're not here
« Senast ändrad: 25.02.2016, 12:26:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
YHar flyttat över svar på kommentarer, från inaktuell tråd till aktuell tråd

Denna har jag missat!  :o     Riktigt bra ju!  Vill du fortfarande ha tyck ang. originalversionen eller bara på dobroliret?  /Fuzz

Tja, jag vet egentligen inte...   :P
Jag är sugen på att dra igång inspelning av en helt ny verre nu med fingerpicking och anlita trummis då jag kommit tillräckligt långt.
Skit i feedback, jag är bara kåt på att lägga upp youtubeklippet för att testet med fingerpickingen gav mig en nytändning på låten!  :P  :lol:

Bra låt - gillar din sång på denna! Snyggt kör arr, det som sticker ut vid en första lyssning tycker jag är valet av virveltrumma, lite tunn och pappig samt väldigt högt stämd, pukorna är också enligt mitt tycke lite väl starka i volym, - ska lyssna igenom denna igen på dagtid så att jag kan kräma på lite....du har en mkt fin röst! Detta projektet ska jag följa!

Får se om det nya arret kan bli något. Har ikväll snabbt spånat ihop något i 112 bpm, för att smaka på det och se vad som ska raffineras och utkristalliseras. Ingen aning ännu men jag ska nog kolla med Lazarus om han vill vara med på trummor tids nog.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
YHar flyttat över svar på kommentarer, från inaktuell tråd till aktuell tråd

Denna har jag missat!  :o     Riktigt bra ju!  Vill du fortfarande ha tyck ang. originalversionen eller bara på dobroliret?  /Fuzz

Tja, jag vet egentligen inte...   :P
Jag är sugen på att dra igång inspelning av en helt ny verre nu med fingerpicking och anlita trummis då jag kommit tillräckligt långt.
Skit i feedback, jag är bara kåt på att lägga upp youtubeklippet för att testet med fingerpickingen gav mig en nytändning på låten!  :P  :lol:


Hehe, jag anade det!    :D    Kör på med ny version du så kommer det tyck!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
YHar flyttat över svar på kommentarer, från inaktuell tråd till aktuell tråd

Denna har jag missat!  :o     Riktigt bra ju!  Vill du fortfarande ha tyck ang. originalversionen eller bara på dobroliret?  /Fuzz

Tja, jag vet egentligen inte...   :P
Jag är sugen på att dra igång inspelning av en helt ny verre nu med fingerpicking och anlita trummis då jag kommit tillräckligt långt.
Skit i feedback, jag är bara kåt på att lägga upp youtubeklippet för att testet med fingerpickingen gav mig en nytändning på låten!  :P  :lol:

Den här ovanför är från igår kväll med fingerpicking!  B)


Hehe, jag anade det!    :D    Kör på med ny version du så kommer det tyck!   /Fuzz
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men nu börjar den nästan bli lite spännande. Mest spännande blir att framföra den för publik imorgon kväll, på Fountainhouse på Götgatsbacken på söder i Stockholm.
Arman Sikiric ska vara med och backa på munspel.
« Senast ändrad: 28.01.2016, 06:38:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar din ansats vad gäller orkestrering. Allt har sin plats, det enda är väl kören som kan bli problematisk live?
Låten är bra, det påminner om mycket annat men det hörs att det är MAxb som ligger bakom.

Jag tänkte själv dyka upp på Fountainhouse-tillställningen, men det lär inte hända denna gång. För dålig på att spela gitarr :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med fin inlevelse i sången!
Arret är bra och orgeln finfin.
Fingerplocket snubblar en anings aning vid några tillfällen och då låter det lite rörigt...
Bra nerv och driv annars i låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håller med Asti. Kanske en till ak gitarr mest plektrumspelad på bassträngarna kan laga "hålen" som blir i första delen?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
skönt plock ,När du sätter det klockers blir det riktigt bra. Kanske dra ner fart på bpm ? .Ja För att sången skall få än  mer cool känsla? Testa! ..Keep going  :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt plock, håller med Asti lite, men det hörs verkligen att det är Max som gör låten, härligt driv...och sång.
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte "hunnit" arbeta vidare på att utveckla denna. Har ju dykt upp annat material som fått mer fokus. Ska återuppta arbetet med "Without This No Song" efter resan. På fredag åker jag söderut för en vecka. 

Jag gillar din ansats vad gäller orkestrering. Allt har sin plats, det enda är väl kören som kan bli problematisk live?
Låten är bra, det påminner om mycket annat men det hörs att det är MAxb som ligger bakom.
Jag tänkte själv dyka upp på Fountainhouse-tillställningen, men det lär inte hända denna gång. För dålig på att spela gitarr :)

Hann inte spela denna - det blev två andra låtar på Fountainhouse - där Arman var med på den andra... härlig stämning, så det syns att jag trivs. Arman kom inte riktigt in i låten men det är ett stort hjärta i lokalen så det gör inte så mycket.



Skön låt med fin inlevelse i sången! Arret är bra och orgeln finfin. Fingerplocket snubblar en anings aning vid några tillfällen och då låter det lite rörigt...
Bra nerv och driv annars i låten!

Tack, den är kul att sjunga med hes inlevelse. Måste naturligtvis arbeta vidare mer arret och minimera/plocka bort slöa delar. Har varit bra att låta låten vila en tid. Arbetar ständigt med att förbättra fingerplocket.

Håller med Asti. Kanske en till ak gitarr mest plektrumspelad på bassträngarna kan laga "hålen" som blir i första delen?

Ska titta på den lösningen kanske med en bas som studsar på "bas-strängarna".

skönt plock, När du sätter det klockers blir det riktigt bra. Kanske dra ner fart på bpm ? .Ja För att sången skall få än  mer cool känsla? Testa! ..Keep going  :)

Tror inte den ska spelas långsammare men det kan också fungera kanske. Har en tidigare verre i långsammare tempo från förr men då jag spelade den snabbare uppskattades det mycket. Får se hur jag utvecklas på fingerplocksidan med samtidig sång.

Skönt plock, håller med Asti lite, men det hörs verkligen att det är Max som gör låten, härligt driv...och sång.

Thanks - still working on it - (in my mind - behind the scene)
« Senast ändrad: 09.02.2016, 11:36:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Arret är helt rätt!
Kombinationen sätter en skön ton och den är konsekvent genomförd. Med lite pill vad gäller precisionen på plocket skulle det mesta falla på plats. Kanske värt en tagning till???

Gott jobb här!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kul låt. Gillar ditt sound som är ditt eget. Jag håller med om basgången och att du kanske skulle spela om fickerpickfigurerna om du skall dubbla dem. Det krävs ju att de är helt tajta annars låter det inte bra. Alternativet är ju att den andra gitarren jagar lite med mer bastant komp om du fattar vad jag menar. Det lyfter lite när orgeln kommer in. Jag gillade sången. Tycker den funkar även med körerna. Det låter lite rått och jag tror det var det du siktade på.  :)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Väldigt vackert. Stämningsfulla harmonier och lysande med det här fingerplocksarret. Hmmm...det här påminner mig om något...måste kolla upp.
Jo, jag tror det är kombinationen av dessa harmonier och rytmen i arret som för tankarna till Hang Massive. Fan, denna skulle kanske kunna spelas med en hang drum också? Kanske hade varit coolt? Alltså absolut inte bättre än gitarren, bara lite annorlunda. Om det nu går att sjunga mot en hang drum? Vet ej. Bra låt i alla fall  :wub:

Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Arret är helt rätt! Kombinationen sätter en skön ton och den är konsekvent genomförd. Med lite pill vad gäller precisionen på plocket skulle det mesta falla på plats. Kanske värt en tagning till??? Gott jobb här!
MOMA

Plock kräver nog mer. Har även haft idéer på att en "kick", som spelar på 1:an och 3:an ska komma in på ett ställe i låten...
Är väl värt en tagning till... ska bara hinna landa... Tack för tyckande och tips!

Kul låt. Gillar ditt sound som är ditt eget. Jag håller med om basgången och att du kanske skulle spela om fickerpickfigurerna om du skall dubbla dem. Det krävs ju att de är helt tajta annars låter det inte bra. Alternativet är ju att den andra gitarren jagar lite med mer bastant komp om du fattar vad jag menar. Det lyfter lite när orgeln kommer in. Jag gillade sången. Tycker den funkar även med körerna. Det låter lite rått och jag tror det var det du siktade på.  :)

Funderade igår på hur jag jag ska förenkla vid inspelningssituationen för att få plocket tajt och tätt. Det blir lite som att fuska eftersom jag vill, och drömmer om att kunna spela fingerplocket tajt men det håller inte än så länge. Jag blir i så fall tvungen att spela in ett något enklare plock och fylla ut det med en andra tagning på varje gitarr. Det känns lite bakvänt, fel och fuskigt men krävs troligen, om det ska bli ett tajt resultat, av inspelningen. Jag tycker det blir en kul effekt med ganska torr körsång då orgeln kommer in via en palmsmear... Tack för kommentar och tips.

Väldigt vackert. Stämningsfulla harmonier och lysande med det här fingerplocksarret. Hmmm...det här påminner mig om något...måste kolla upp.
Jo, jag tror det är kombinationen av dessa harmonier och rytmen i arret som för tankarna till Hang Massive. Fan, denna skulle kanske kunna spelas med en hang drum också? Kanske hade varit coolt? Alltså absolut inte bättre än gitarren, bara lite annorlunda. Om det nu går att sjunga mot en hang drum? Vet ej. Bra låt i alla fall  :wub:


Den här låten med hangdrum - tror hangdrum skulle kunna ge magi och stämning - om den är lämpligt stämd...
« Senast ändrad: 23.02.2016, 15:32:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ju fått höra den tidigare och det jag sa då var att plocket behövde förbättras och , tror jag, att körerna måste limma bättre. På bägge dessa punkter har det blivit radikalt bättre även om plocket inte riktigt är framme på sina ställen. Låten påminner lite grand om en trubadurvisa vilket inte är fel. Men den är lite rockigare vilket heller inte är fel.

Jag tror inte du dragit den här med Rikki?

Annars skull hon nog föreslagit:
On the second day - you told me - WTF only two days let her get at least twoo weeks
you have found      - someone new -You had found
You said                - you no longer loved me
you said                - please set me free

I burst into tears    - cried all day long
but I soon            - realized
without this          - there would be no song

I cry out        - in anger - I cried out på alla - sentens dåtid
I cry out        - my fear
I cry out        - the sorrow
knowing         - you're not here - kan man säga knewing i dåtid? o isåfall you were not here?
knowing         - you're not here

Fundringar bara, bra låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
En fin låt med snygg melodi. Men gitarrspelet måste du göra om. Alldeles för otajt tyvärr. Förstör en del av lyssningen. Snyggt när du sjunger kör mot slutet. Jag gillar din sång när du inte gör dig till och  den är bäst då du verkligen försöker utan några manér. Kan annars bli riktigt bra det här./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygga gitarrfigurer. De behöver sitta tajtare här och där.
Samma med kören. Om Max ska sjunga med Max tycker jag det behöver sjungas tajtare. Annars, låna in nån på kör. Oh-stämmorna funkar, men där det är unisont/samtidigt behöver det filas på.

Louis Armstrongrösten är nog inte din starkaste. Bättre när du inte förställer dig tycker jag.

Riktigt härlig låt med många finurliga små saker som händer. Less is more ibland och tror på att låta saker komma och gå mer. Dynamiken är ganska samma hela tiden. Först på slutet som det lugnas ner och det blir en skön avslutning.

Ta bort de sista orgeltonerna helt när du glider neråt.

Bra låt som förtjänar att filas mer på.
Gött!!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
On the second day - you told me - WTF only two days let her get at least twoo weeks

Ja, plock och körer måste tajtas (då jag hinner) för att slutresultatet ska bli bra.
Angående on the second day you told me...
Hur lång tid tog gud på sig - tror det var ungefär en vecka.  :lol:
Det där med andra dan - är symboliskt liksom - uttryckt av en konstnär!  B)

Jag har på första sidan uppdaterat textmassan med lite från dina tips och lite annat...
Tack för det - att hoppa mellan imperfekt och presens gillar inte Rikki så mycket.
« Senast ändrad: 25.02.2016, 12:38:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En fin låt med snygg melodi. Men gitarrspelet måste du göra om. Alldeles för otajt tyvärr. Förstör en del av lyssningen. Snyggt när du sjunger kör mot slutet. Jag gillar din sång när du inte gör dig till och  den är bäst då du verkligen försöker utan några manér. Kan annars bli riktigt bra det här./Toby

Ja, ja, jag måste väl göra om gitarrspelet...  :D
Ren röst eller ej, vill prova olika rösttyper i samma låt, trots att jag riskerar att låta skitnödig då jag anstränger rösten och försöker ha en hes röst.

Är inte säker på hur den kommer bli då den får fast form - testar många olika saker. Ikväll kanske jag testar den här på en scen i Sundbyberg, då ska jag också prova att inte bara ha fingerplock utan ösa på på slutet med motsvarande plektrumspel (även om jag gör på annat sätt)
« Senast ändrad: 25.02.2016, 12:53:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snygga gitarrfigurer. De behöver sitta tajtare här och där.
Samma med kören. Om Max ska sjunga med Max tycker jag det behöver sjungas tajtare. Annars, låna in nån på kör. Oh-stämmorna funkar, men där det är unisont/samtidigt behöver det filas på.
Louis Armstrongrösten är nog inte din starkaste. Bättre när du inte förställer dig tycker jag.
Riktigt härlig låt med många finurliga små saker som händer. Less is more ibland och tror på att låta saker komma och gå mer. Dynamiken är ganska samma hela tiden. Först på slutet som det lugnas ner och det blir en skön avslutning.
Ta bort de sista orgeltonerna helt när du glider neråt.
Bra låt som förtjänar att filas mer på.

Gitarrer ska vara tajtare - Max ska vara tajtare med Max
Max ska inte göra sig till med hes röst - hmm - vill hitta på saker i den röstformen också...
Får kolla upp orgeltonerna... menar du att ta bort en 'palmsmear' om det är en sån som avslutning?

Spelade in den här igår, ännu en gång, med en akustisk gitarr och lead-sång - för att öva öva öva och nu då jag lyssnar på sångavslutningen hör jag att rösten (hes/rosslig) låter som toner från en slide-gitarr(!) Undrar om det går att utveckla den sångrösten  :wub:  :P
« Senast ändrad: 25.02.2016, 13:02:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Rösten, för mig får du sjunga hur du vill, bara du har kul...gäller ju att våga testa...fortfarande en bra låt, men lite otajt här och där...går väl att fixa?  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)