Kontrollrummet

Asti - Thousand miles away (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2016-05-26: Något fler gillade kören som den är, så den behåller jag. Basen får också
                          vara kvar som den är, ledsen Toby!  :(
Edit 2016-05-01: Följde Eddis råd och la på lite konventionella trummor i refrängerna för
                          att få bättre flyt och fyllighet. Har även sänkt den gamla trumloopen något.
Försökte förnya mig lite genom att använda en gammal Hypersonic-loop som bakgrund,
men befarar att det bara blev tråkigt..... :wacko:
Tycker det är svårt att mixa med monitorer.
Tar gärna synpunkter på låt, mix eller vad som helst!

Titel: Thousand miles away
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
År: 2016
Längd: 3:35
« Senast ändrad: 26.05.2016, 11:30:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du experimenterar - tråkigt tycker jag inte alls det blir - däremot fanns en känsla av att loopen ibland går i moll när du faktiskt sjunger dur, å andra sidan är det ju jättemodernt idag inom soulen. Kanske skulle loopen ner något volymmässigt och din refräng Oh what a day... få tydligt fördubblad takt kanske både ett saftigt virvelkagge slag på fjärdedelarna och en hihat i 16-takt allt för att bryta av lite, nu blir det liksom samma samma mellan verser och refräng. Låten och arr och körer i övrigt är perfa :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar soundet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul att du experimenterar - tråkigt tycker jag inte alls det blir - däremot fanns en känsla av att loopen ibland går i moll när du faktiskt sjunger dur, å andra sidan är det ju jättemodernt idag inom soulen. Kanske skulle loopen ner något volymmässigt och din refräng Oh what a day... få tydligt fördubblad takt kanske både ett saftigt virvelkagge slag på fjärdedelarna och en hihat i 16-takt allt för att bryta av lite, nu blir det liksom samma samma mellan verser och refräng. Låten och arr och körer i övrigt är perfa :D
Skönt att det inte blev för tråkigt!  :) Jag är kanske modern utan att veta om det.... B)
Hade funderingar på precis det du säger ang trummor i refrängen, men tänkte
att då är jag tillbaks i gamla hjulspår igen... men du har kanske rätt ändå!
Testade egg i refrängen, men det funkade inget vidare.
OK, loopen tycker du är lite för stark i mixen! Ska testa att dra ner den!
Tack för tips och tankar Eddi!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Finemang detta, inte tråkigt alls...skön låt arr. och sound, gillar  även sång och stämmor.  :D :D
/Roughe
« Senast ändrad: 01.05.2016, 19:35:49 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
MaxB - Kul att du gillar soundet!
Roughe - Roligt att du gillar låten!

Tack för lyss och tyck!

Ny version upplagd med komplettering av lite "konventionella" trummor i refrängerna!
Har även sänkt trumloopen något.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Jätteflin låt som jag lyssnat på tre gånger nu. Bra att du la dit konventionella trummor det lyfte refrängen. Snyggt intro också. Basen tycker jag är lite otajt runt 104-105, 166-167 och 205 känns den osäker och sökande. Gör mig lite orolig. :D Fin låt, snyggt sound och personlig touch! Tråkig? Inte det minsta./Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
I det mest samma höga kvalité på musik och sound som jag vant mig vid från Asti. Hälsan tiger still så här kommer mitt lillla gnäll istället. "Ah" kören har ett fult sound. Vet inte om det är någon phaser/korus effekt eller något liknande men jag hör "digitalt" in-ut fasande av kören. Introt är lite udda och spännande och jag hade hoppats att det skulle dyka upp igen i låten.. :huh:
Det är knepigare med monitorer, kör själv alldeles för mycket lurar, men du verkar fixa detta. Balanserat och snyggt mellan högt och lågt, vänster och höger.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst klart bättre flyt nu med nya trummorna och man hör vad som är vad. Försökte lyssna efter digital inpu output på körerna men hörde inte något. Lyssnade i högtalare dock. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar att du lagt till konventionella trummor i ferren bra drag!
Men volymen på trummorna tyckte jag nog var generellt låg eller jag tänkte i alla fall på det runt, typ vid 119 och framåt - då hörs knappt (konventionella) trummorna i mina lurar.
« Senast ändrad: 02.05.2016, 10:10:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jätteflin låt som jag lyssnat på tre gånger nu. Bra att du la dit konventionella trummor det lyfte refrängen. Snyggt intro också. Basen tycker jag är lite otajt runt 104-105, 166-167 och 205 känns den osäker och sökande. Gör mig lite orolig. :D Fin låt, snyggt sound och personlig touch! Tråkig? Inte det minsta./Toby
Ja, basen har jag kämpat en del med. Började med synthbas, testade sedan kontrabas och hamnade till slut på en elbas.
Men det funkar nog bättre med fler grundtoner, som du är inne på. Otajtheterna ska kollas upp!
Skönt att soundet verkar OK. Då kanske jag trots allt hör ganska balanserat via monitorerna....
Tack för din feedback och bra tips om bas!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I det mest samma höga kvalité på musik och sound som jag vant mig vid från Asti. Hälsan tiger still så här kommer mitt lillla gnäll istället. "Ah" kören har ett fult sound. Vet inte om det är någon phaser/korus effekt eller något liknande men jag hör "digitalt" in-ut fasande av kören. Introt är lite udda och spännande och jag hade hoppats att det skulle dyka upp igen i låten.. :huh:
Det är knepigare med monitorer, kör själv alldeles för mycket lurar, men du verkar fixa detta. Balanserat och snyggt mellan högt och lågt, vänster och höger.

Jo, det är en Chorus-effekt på kören, som jag tyckte lät fräckt! :)
Får se, kanske plockar jag bort den. Troligtvis blir det så.
Var inne lite på att låta introt återkomma, men bedömde att det skulle bli för utdraget och segt....
Vid sång och akustisk gitarr tvingas jag använda hörlurar, men har då fetvadd i öronen och låg volym i lurarna.
Det verkar inte vara så ansträngande för öronen. Mixning och inspelning av övrigt gör jag med playback i monitorerna.
Försöker numera att inte anstränga öronen med för långa pass. Tror att det också är bra för bedömningen med "fräschare" öron.
Skönt att du tycker det låter balanserat! Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Javisst klart bättre flyt nu med nya trummorna och man hör vad som är vad. Försökte lyssna efter digital inpu output på körerna men hörde inte något. Lyssnade i högtalare dock. :)
Ja, tack för att du fick mig att inse det!
Tack igen Eddi för uppföljande feed!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar att du lagt till knventionella trummor i ferren bra drag!
Men volymen på trummorna tyckte jag nog var generellt låg eller jag tänkte i alla fall på det runt, typ vid 119 och framåt - då hörs knappt (konventionella) trummorna i mina lurar.
Ja, de konventionella trummorna var Eddis förtjänst! De förekommer dock enbart i refrängerna.
Kollade ett flertal gånger och justerade tills jag tyckte de lät lagom starkt....får kolla på nytt!
Tack Max för uppföljande feed!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Mer experiment!! Du har ju en osviklig förmåga att hitta de där klassiska ackordsvändningar och göra något nytt av dem – en talang som få fått till skänks. Så när du nu tar den förmågan och plötsligt sätter ihop den med helt nya arr så händer det grejer! Mycket kul att lyssna på och en riktig skjuts åt låtsnickeriet - igen :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lysande, kören är jättefräck!
« Senast ändrad: 03.05.2016, 23:37:39 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mer experiment!! Du har ju en osviklig förmåga att hitta de där klassiska ackordsvändningar och göra något nytt av dem – en talang som få fått till skänks. Så när du nu tar den förmågan och plötsligt sätter ihop den med helt nya arr så händer det grejer! Mycket kul att lyssna på och en riktig skjuts åt låtsnickeriet - igen :)

MOMA

Tack för positiva kommentarer! Roligt att du gillar låten!
Jo, det är kul att experimentera, men svårt att hitta spännande ljud och trumloopar, tycker jag.
Skulle gärna göra mer låtar åt elektronica-hållet om jag kunde. Hade nog också behövt lite modernare ljudbibliotek...
Oftast börjar jag med någon hyfsat intressant trumloop, men slutar i regel med att jag lagt på akustiska gitarrer,
elgitarrer, bas och sång som jag tycker "passar in". Det svåra är att tänka nytt/om vad gäller arret och vara konsekvent.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra start!! Man behöver väl inte vända 180° - men testa lite nytt då och då. Själv brukar jag skaka om guuuben med sönernas avantgarde eller också tar jag en tur och surfar på spotify - bara för att hitta sound/atmosfär som kan trigga igång nerven igen. (inte för att det hörs så översvallande i mina tracks - men pyttelite här och där :)


Kämpa på - du har sådan kanonmaterial i botten, så det är det värt!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lysande, kören är jättefräck! :tub:
Roffe H
Tack Roughe!  :)
Nu har jag en som gillar kören och en som tycker Chorus-effekten ska bort.... :wacko:
/Asti t.f. velig Vetlandabo
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar som det är!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra, intressant och ganska unik ljudbild. :)
Roligt att du tycker det!  :)
Tack för kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra start!! Man behöver väl inte vända 180° - men testa lite nytt då och då. Själv brukar jag skaka om guuuben med sönernas avantgarde eller också tar jag en tur och surfar på spotify - bara för att hitta sound/atmosfär som kan trigga igång nerven igen. (inte för att det hörs så översvallande i mina tracks - men pyttelite här och där :)
Kämpa på - du har sådan kanonmaterial i botten, så det är det värt!
MOMA
Nej, jag tror inte heller att man ska byta ut allt och försöka göra något "märkligt" och helt annorlunda,
utan, som du säger, förnya vissa element i ljudbilden som kan göra det intressantare och i bästa fall tillför en dimension i musiken.
Lyssnar också ibland på Spotify, oftast nya releaser, för att försöka hitta något spännande.
Men får nog de flesta idéerna genom att testa olika rytmer och ljud i befintliga pluggar....
Omnisphere verkar ha riktigt maffiga och feta synthljud, men min gamla musik-PC klarar inte att installera den tyvärr.
Tack för tankar och positiva omdömen!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar som det är!

Då står det 2 - 1 till befintlig kör!  :D
Tack Max!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jättebra låt igen! Du är en hitmaker :D I versen skulle jag vilja ha upp trumloopen 0,5 dB. Den hörs men bara knappt nu. Sen det där med kören... Svårt. Jag lattjar ibland med Chorus och flanger för att det skall sticka ut och bli lite udda men får ofta rådet här på KR att ta bort det. Det är en smaksak. Kanske att vibrationerna i choruset (som nu låter väldigt snabba) skulle kunna synkas mer med takten i musiken? Värt ett försök om du orkar pilla mer med det.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättebra låt igen! Du är en hitmaker :D I versen skulle jag vilja ha upp trumloopen 0,5 dB. Den hörs men bara knappt nu. Sen det där med kören... Svårt. Jag lattjar ibland med Chorus och flanger för att det skall sticka ut och bli lite udda men får ofta rådet här på KR att ta bort det. Det är en smaksak. Kanske att vibrationerna i choruset (som nu låter väldigt snabba) skulle kunna synkas mer med takten i musiken? Värt ett försök om du orkar pilla mer med det.
Gläder mig att du tycker låten är bra! Känner mig tyvärr mer som en hitman än en hitmaker
med tanke på alla musiker och bekanta som går bort runt omkring en.... :(
Med "trumloopen" antar jag att du menar den "tekno"-baserade..? Den "konventionella"
förekommer ju enbart i refrängen... Men jag ska kolla upp nivåerna, speciellt i versen!
Tolkar dig som att du lutar något mer åt att ta bort choruset än att behålla det..!?
I så fall står det väl ungefär 2,3 - 1,7 nu för att behålla det!  :)
Tack för din kommentar!
/Asti t.f. book-& hitmaker  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, det är technoloopen i versen som skulle kunna höjas lite.  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det är technoloopen i versen som skulle kunna höjas lite.  :D
OK, tack!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten