Kontrollrummet

Focusrite Saffire LE

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Hallå,

Har efter några år under en filt bestämt mig för att bygga upp hemstudion igen, men man vill ju självklart återanvända lite skrot som man införskaffat tidigare.

Har ett Focusrite Saffire LE-ljudkort och en Lenovo X1 Carbon-laptop.
Grejen är att de enda input som finns på laptopen är USB och någon kombominidisplayport.
Output på ljudkortet är Firewire vad jag kan se.

Fråga: är det bara att skaffa en Firewire -> USB-kabel och tuta och köra?

Vill bara kolla om någon vet innan man ger sig in i kabeldjungeln.

Tacksam för svar förstås.
www.hammagrella.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevlig att du hittar tillbaka till gamla kontrollrummet. Jag vet inte men hoppas andra ger mer relevanta svar.

Välkommen tillbaka "hem".  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Tack för det Max. Kul att vara här!

Ang. Focusrite, har kollat lite själv och det verkar svårt/dumt/dyrt att få till det med det där gamla ljudkortet.

Så då kommer nästa fråga - förr i tiden var den nästan klassad som förbjuden pga att det redan fanns så mycket info i andra trådar. Men here goes:

Vilket ljudkort ska jag köpa?

- Har alltså en Lenovo laptop med i princip bara USB-ingång.
- Kör Cubase 5
- Har ett midikeyboard som jag redan nu kan köra direkt i USBn
- Har en sång-mic och elgitarrer som jag vill kunna trycka in via ljudkortet.
- Behöver inte mer än en ingång i taget
- Det bör inte kosta skjorta





« Senast ändrad: 05.02.2016, 11:41:47 by hammagrella »
www.hammagrella.se


Utloggad tsmalmbe

Största delen av alla världens ljudkort idag är USB - så du ska gå in på T-butiken och göra ditt val på alla andra grunder du kan tänka dig och sedan bara till sist försäkra dig om att du mot förmodan inte valt ett kort som inte understöder USB. Med det du skriver talar vi alltså något relativt lo-end med två comboingångar för 100€.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här kommer en länk till vad Four Sound har i USB men kolla med andra innan du köper det kan vara billigare elsewhere. Själv har jag Line 6 Toneport UX II och är helnöjd - 1.300 spänn var det väl nu, 1.900 när jag köpte.

http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb

Edit: Line6 är bra för den har en mik-ingång med 48V (eller är det 24V?) om man har en sån mikrofon men framförallt gillar jag alla pre-sets med olika gitarr- och basljud och även för sång med en stor möjlighet att ställa in olika effekter hur man vill.
« Senast ändrad: 06.02.2016, 16:49:29 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Någon enkel lösning som att skaffa en kabel finns inte då det är olika tekniker, seriall/parallell-kommunikation har jag för mig.   Fick själv tag på ett Focusrite 26 i/o kort med firewire som jag tänkte använda till min laptop med det blev stopp.   Hade du (och jag) kört med stationär dator så finns det firewirekort att stoppa in.   Nej det är nog bara att skaffa ett usb-ljudkort och köra.  Jag har ett Focusrite Saffire även där som jag är nöjd med men det finns ju många bra!

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Grymt. Tack för svar. Inte helt oväntade, men känns alltid bra att dubbelkolla med hjärntrusten innan man går ut och gör bort sig i butik. ;)
www.hammagrella.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Focusrite Saffire LE (har själv ett sådant utrangerat) lirar tyvärr inte med nyare operativsystemen - Windows 7/Mac OSX 10.10  och senare fungerar dåligt eller inte alls.