Forum > Demolåtar

Dividend - Fuga nr 5 (Daniels fuga)

<< < (3/5) > >>

Marsall:
Nu pumpar pianot perfekt i mixen tycker jag ..som sagt är ett piano med skall det pump up! Stråkarna rockar också fett med fin volym variation .

equality:
Börjar som en barockfuga med tydligt tema som har snygg melodi med pianot som ledare. Ganska snart bryter det med både barocken och fugaformen tycker jag och blir något helt annat. Känns innovativt och modernt. De kraftiga bastangentanslagen tycker jag sabbar de skira, känsliga stråkarna något senare. Sen låter det barock igen och sen blir det abrupt slut. Jag vet inte om det är min sopiga iPhonelyssning som ställer till det eller skall det sluta så? Tycker kompositionen har spännande växlingar mellan igenkänd form och fina melodier och lite utflippade harmonier som känns nyskapande. Växlingarna kommer väl snabbt och ibland låter det lite grötigt. Ritardandot funkar bra.

Dividend:

--- Citat från: Marsall skrivet 05.02.2016, 20:21:59 ---Nu pumpar pianot perfekt i mixen tycker jag ..som sagt är ett piano med skall det pump up! Stråkarna rockar också fett med fin volym variation .

--- Slut citat ---

Tack för återlyssning, härligt att det funkar bättre!

--- Citat från: equality skrivet 05.02.2016, 20:46:32 ---Börjar som en barockfuga med tydligt tema som har snygg melodi med pianot som ledare. Ganska snart bryter det med både barocken och fugaformen tycker jag och blir något helt annat. Känns innovativt och modernt. De kraftiga bastangentanslagen tycker jag sabbar de skira, känsliga stråkarna något senare. Sen låter det barock igen och sen blir det abrupt slut. Jag vet inte om det är min sopiga iPhonelyssning som ställer till det eller skall det sluta så? Tycker kompositionen har spännande växlingar mellan igenkänd form och fina melodier och lite utflippade harmonier som känns nyskapande. Växlingarna kommer väl snabbt och ibland låter det lite grötigt. Ritardandot funkar bra.

--- Slut citat ---

Det övergår till "nordiska" eller folkiga temata, men metodik från fugaformen återkommer hela tiden. Dock har du rätt i att det divergerar rätt rejält här och var från barockfugans struktur.
Den slutar med ett stretto (kanon) i 3 stämmor, med augmentering av ett annat tidigare tema (dubblering av notlängd) som spelas samtidigt, något justerad. Upplever det inte som abrupt, men helst ska man ju avsluta med repetition av subjekt/2 st kontrasubjekt eller 3 (den är ju fyrstämmig den här), i grundtonarten C, om man ska följa fuga-formen. Kanske gör så. :)
Det finns 2 subjekt, den inledande melodin du nämner är subjekt 1.
Tack för lyssning båda två!

Marruschkka:
Komplett helt enkelt :rolleyes:

/Marre

MOMA:
Här känner jag att vi har fått något nytt rakt upp i ansiktet - innan vi riktigt fattat vad som hänt ;)

Gammalt och nytt i en helt ny typ av kombination och med en rackarna fin balans mellan de "koder" vi känner igen och helt annorlunda vändningar som får en att tappa fotfästet. Inget är förväntat och just därför är den här lilla eleganta kompositionen så intressant - till sista ton.

Homage Div!

MOMA

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion