Kontrollrummet

Dividend - Fuga nr 5 (Daniels fuga)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En ny fuga som jag tycker låter mer genomtänkt och bättre än föregående försök.

Den blev ganska färdig, men kritik och kommentarer är mer än välkomna trots detta.

Nu ska jag göra en Beatles-låt. She loves you, yeah, yeah..

Edit 160129: Uppdaterade inledningen och ganska mycket annat. Pianot har fått en större roll bl a, tidigare kompade den bara. Förbättrade en del stämmor också.
« Senast ändrad: 29.01.2016, 16:55:10 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det jag kan komma med är vore häftigt när dom coola grova pianotonerna kommer in .att det andra lixom står tillbaka då ungefär som nu får ni dämpa er! Här skall det mullras lite själv  ...svårt att förklara  :unsure: o sen kanske det inte skall vara så heller  :) ..men iden poppade upp under styckets gång.. Skön ! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det jag kan komma med är vore häftigt när dom coola grova pianotonerna kommer in .att det andra lixom står tillbaka då ungefär som nu får ni dämpa er! Här skall det mullras lite själv  ...svårt att förklara  :unsure: o sen kanske det inte skall vara så heller  :) ..men iden poppade upp under styckets gång.. Skön ! :)

Intressant tanke. Pianot har ju stått tillbaka lite, men jag har gett det en större roll, fortsätter jag på den här (vilket inte är omöjligt) så borde nåt sådant du nämner vara med.

Ny version. Uppdaterade inledningen och ganska mycket annat. Pianot har fått en större roll bl a, tidigare kompade den bara. Förbättrade en del stämmor också.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Herrejösses, du går från klarhet till klarhet i fuga-svängen :rolleyes: :D

Inte för att jag är expert på fugor, men har dock lyssnat en del på Bachs´s dito. Det här stycket tilltalar mig enormt. I introt andas det lite Bach och Roman i harmonierna. Stråkar smeker och pianot leker och blir till en fantastisk symbios, som  jag lärt mig kontrapunkt ska vara. Det lugna partiet från 150 sek bryter av vackert och byggs sen upp till att från 258 sek andas lite Vivaldi-nog med name-dropping, Dividend i sitt esse är detta!

Magnifikt helt enkelt  :wub:

Daniel ska vara stolt över dedikationen.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I min okunniga sinnevärld kopplade jag inte detta så mycket till fuga....
I början fick jag associationer till menuett (fuga-variant?  :rolleyes:).
Bra variation och fint arr tycker jag. Ibland låter dock stråket lite midi....
Kompositionen känns genomtänkt och bra. Gillar det här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter mycket fint om stråkarna, minst ett snäpp upp mot vad jag hört tidigare. Djup finns i undertonerna. Slutet är nogsamt komponerat även det.

En ära att den bär mitt namn. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Herrejösses, du går från klarhet till klarhet i fuga-svängen :rolleyes: :D

Inte för att jag är expert på fugor, men har dock lyssnat en del på Bachs´s dito. Det här stycket tilltalar mig enormt. I introt andas det lite Bach och Roman i harmonierna. Stråkar smeker och pianot leker och blir till en fantastisk symbios, som  jag lärt mig kontrapunkt ska vara. Det lugna partiet från 150 sek bryter av vackert och byggs sen upp till att från 258 sek andas lite Vivaldi-nog med name-dropping, Dividend i sitt esse är detta!

Magnifikt helt enkelt  :wub:

Daniel ska vara stolt över dedikationen.

/Marre

Tackar för berömmet! Ansatsen här var att använda folk-melodier (mer lättlyssnade än på föregående fug-försök) och få dessa att samverka kontrapunktuellt. Kul att jag lyckades hyfsat i alla fall :)

Låter mycket fint om stråkarna, minst ett snäpp upp mot vad jag hört tidigare. Djup finns i undertonerna. Slutet är nogsamt komponerat även det.

En ära att den bär mitt namn. :)

När arkeologer gräver upp den här om 100 år undrar de vem fan den där Daniel är :D Att jag ger fugorna namn har huvudsyftet att de är lättare att komma ihåg vilken osm är vilken, en numrering gör en bara förvirrad. :) Stråkpluggen är enorm även om vissa artikulationer saknas, av ren lathet.

I min okunniga sinnevärld kopplade jag inte detta så mycket till fuga....
I början fick jag associationer till menuett (fuga-variant?  :rolleyes:).
Bra variation och fint arr tycker jag. Ibland låter dock stråket lite midi....
Kompositionen känns genomtänkt och bra. Gillar det här!
/Asti

Hej Peter! Det fugala är strukturen av användande av subjekt (huvudmelodi) som spelas ovanpå andra melodier, i olika varianter. Den inledande melodin på piano återkommer på olika sätt senare i fugan, men slutet är ett nytt "vivaldi"-liknande subjekt. Jag bryter alltså lite mot standardmetoden.
Angående midi, så kör jag enbart med legato-patchen av varje instrument i stråkbiblioteket jag använder. Den låter bra för melodierna, men är "långsam" vid staccato. Det finns en annan patch man kan köra på separat spår som innehåller andra artikulationer, men då hade kompositionen blivit helt oöverskådlig vertikalt, om noterna för ett instrument (finns 4 + piano på 2 spår) fördelas på 2 spår. Jag orkade helt enkelt inte. Kort förklarat :)

Det är rätt krävande att hålla rätt på de 4 spår som finns + 2 för pianot, när allt ska samverka vertikalt. Dubbelt så många hade tagit dubbelt så långt tid eller förmodligen ökat tidsåtgången exponentiellt = 16 ggr längre tid. Rent teoretiskt alltså.

Tack till er alla för lyssningen!
« Senast ändrad: 30.01.2016, 19:56:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket vacker komposition.  :)
Du bryterr ny mark med den här
och jag gillar det.

Jag förundras över din skapelseförmåga
att ständigt skapa nya och spännande alster.
Den här fugan är väl genomkompositionerad och
detta blir en av mina favoriter från Dividend.
Jag gillar mest pianot som är suveränt...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Så snyggt, låter verkligen genomtänkt...ser fram emot Beatles, yeah!
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
YEah, blev det aldrig :) Kul att du tycker det låter snyggt och genomtänkt! (Det hade jag hoppats på.)

Tack för dina öron!

Mycket vacker komposition.  :)
Du bryterr ny mark med den här
och jag gillar det.

Jag förundras över din skapelseförmåga
att ständigt skapa nya och spännande alster.
Den här fugan är väl genomkompositionerad och
detta blir en av mina favoriter från Dividend.
Jag gillar mest pianot som är suveränt...

mvh

Kul att bli en av dina favoriter. JA piano gillar jag med (i senare versionen)

Tack för omdöme och lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu pumpar pianot perfekt i mixen tycker jag ..som sagt är ett piano med skall det pump up! Stråkarna rockar också fett med fin volym variation .


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Börjar som en barockfuga med tydligt tema som har snygg melodi med pianot som ledare. Ganska snart bryter det med både barocken och fugaformen tycker jag och blir något helt annat. Känns innovativt och modernt. De kraftiga bastangentanslagen tycker jag sabbar de skira, känsliga stråkarna något senare. Sen låter det barock igen och sen blir det abrupt slut. Jag vet inte om det är min sopiga iPhonelyssning som ställer till det eller skall det sluta så? Tycker kompositionen har spännande växlingar mellan igenkänd form och fina melodier och lite utflippade harmonier som känns nyskapande. Växlingarna kommer väl snabbt och ibland låter det lite grötigt. Ritardandot funkar bra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu pumpar pianot perfekt i mixen tycker jag ..som sagt är ett piano med skall det pump up! Stråkarna rockar också fett med fin volym variation .

Tack för återlyssning, härligt att det funkar bättre!

Börjar som en barockfuga med tydligt tema som har snygg melodi med pianot som ledare. Ganska snart bryter det med både barocken och fugaformen tycker jag och blir något helt annat. Känns innovativt och modernt. De kraftiga bastangentanslagen tycker jag sabbar de skira, känsliga stråkarna något senare. Sen låter det barock igen och sen blir det abrupt slut. Jag vet inte om det är min sopiga iPhonelyssning som ställer till det eller skall det sluta så? Tycker kompositionen har spännande växlingar mellan igenkänd form och fina melodier och lite utflippade harmonier som känns nyskapande. Växlingarna kommer väl snabbt och ibland låter det lite grötigt. Ritardandot funkar bra.

Det övergår till "nordiska" eller folkiga temata, men metodik från fugaformen återkommer hela tiden. Dock har du rätt i att det divergerar rätt rejält här och var från barockfugans struktur.
Den slutar med ett stretto (kanon) i 3 stämmor, med augmentering av ett annat tidigare tema (dubblering av notlängd) som spelas samtidigt, något justerad. Upplever det inte som abrupt, men helst ska man ju avsluta med repetition av subjekt/2 st kontrasubjekt eller 3 (den är ju fyrstämmig den här), i grundtonarten C, om man ska följa fuga-formen. Kanske gör så. :)
Det finns 2 subjekt, den inledande melodin du nämner är subjekt 1.
Tack för lyssning båda två!
« Senast ändrad: 06.02.2016, 15:57:43 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Komplett helt enkelt :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Här känner jag att vi har fått något nytt rakt upp i ansiktet - innan vi riktigt fattat vad som hänt ;)

Gammalt och nytt i en helt ny typ av kombination och med en rackarna fin balans mellan de "koder" vi känner igen och helt annorlunda vändningar som får en att tappa fotfästet. Inget är förväntat och just därför är den här lilla eleganta kompositionen så intressant - till sista ton.

Homage Div!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tackar Moma!

Funderingarna är väl i den riktningen om man ska fortsätta längs det här tanke spåret, eller gå tillbaka igen till det barocka, nästa gång jag gör en fuga. Folkiga undertoner kommer det dock alltid att vara i melodier/arr. :)

Tack också Marre för lyssning och uppmuntrande kommentar!

« Senast ändrad: 16.02.2016, 17:23:20 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du är lika produktiv som vanligt. Kul med fugor har försökt mig på det ett par gånger men kommer aldrig riktigt runt variationerna på rätt sätt.
Tycker också att stråkarna stundtals låter lite för "midiga". jag skulle man vilja att de spelade mer legato stundom. Annars är melodin fin och inspirerad och jag gillade det.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Melodin, det finns säkert 10 i den här.
Det är legato pathchen, jag gör med. Det låter superduper legatato. Men missar kanske slunkigt in..


Tack för lyssning!
« Senast ändrad: 18.02.2016, 03:31:33 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ok kan vara fel av mig. Vid ca 2.24 låter det liksom kantigt när de spelar staccatostråkar. Men det kan ju tänkas att du vill ha det så. När jag lyssnar noga så är det nog meningen. Sorry i så fall.
Det låter liksom mer midikantigt när man spelar stacatto. Kanske att det skulle vara bättre om du använde en stacattopatch där?
Eller inte. Försöker alltid så gott jag kan att lyssna och kommentera så proffsigt som möjligt när det gäller dina komplicerade kompostitioner.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nej. du kan ha rätt. På vissa ställen lyser det igenom att det är pluggar. Legatot på den här är nog det bästa som finns förtillfället.

Hmm, måste ha varit rätt flummig när jag svarade dig tidigare :)

I allafal VISST! Man kan lägga in staccato-patchen (med flera andra artikulationer, portato bl a) Men jag orkade inte det :unsure:
Får väl ta itu med det där, TACK!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mkt vackert stycke, avancerat, hur får man ihop sånt här?  :unsure:
Jag kan inget om hur man mixar sådana här stycken, så du behöver inte bry dig om denna kommentar, men mitt öra uppfattar återkommande en violinist till vänster som lite av en huvudperson. Hade jag fått välja hade jag placerat den lite mer mot mitten, eftersom mitt sinne hela tiden landar i dess melodier. Men det kanske bara är jag, eller hur mina lurar återger frekvenserna... :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Väldigt omväxlande och annorlunda.
Men är osäker, ifall jag inte saknar lite grann röda tråden här och där...
www.alatarmusic.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt omväxlande och annorlunda.
Men är osäker, ifall jag inte saknar lite grann röda tråden här och där...

Jäpp, jag jobbar på det!

Mkt vackert stycke, avancerat, hur får man ihop sånt här?  :unsure:
Jag kan inget om hur man mixar sådana här stycken, så du behöver inte bry dig om denna kommentar, men mitt öra uppfattar återkommande en violinist till vänster som lite av en huvudperson. Hade jag fått välja hade jag placerat den lite mer mot mitten, eftersom mitt sinne hela tiden landar i dess melodier. Men det kanske bara är jag, eller hur mina lurar återger frekvenserna... :)

Jag pannade ut stråkkvartetten men lät pianot vara i mitten. KAnske skulle violinisten vara närmare mitten dock.

Tack till er båda för lyssning!
« Senast ändrad: 23.02.2016, 14:28:19 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882