Forum > Demolåtar
MaxB - Without This No Song
MaxB:
Har inte "hunnit" arbeta vidare på att utveckla denna. Har ju dykt upp annat material som fått mer fokus. Ska återuppta arbetet med "Without This No Song" efter resan. På fredag åker jag söderut för en vecka.
--- Citat från: Dividend skrivet 28.01.2016, 02:16:58 ---Jag gillar din ansats vad gäller orkestrering. Allt har sin plats, det enda är väl kören som kan bli problematisk live?
Låten är bra, det påminner om mycket annat men det hörs att det är MAxb som ligger bakom.
Jag tänkte själv dyka upp på Fountainhouse-tillställningen, men det lär inte hända denna gång. För dålig på att spela gitarr :)
--- Slut citat ---
Hann inte spela denna - det blev två andra låtar på Fountainhouse - där Arman var med på den andra... härlig stämning, så det syns att jag trivs. Arman kom inte riktigt in i låten men det är ett stort hjärta i lokalen så det gör inte så mycket.
--- Citat från: Asti skrivet 28.01.2016, 18:30:51 ---Skön låt med fin inlevelse i sången! Arret är bra och orgeln finfin. Fingerplocket snubblar en anings aning vid några tillfällen och då låter det lite rörigt...
Bra nerv och driv annars i låten!
--- Slut citat ---
Tack, den är kul att sjunga med hes inlevelse. Måste naturligtvis arbeta vidare mer arret och minimera/plocka bort slöa delar. Har varit bra att låta låten vila en tid. Arbetar ständigt med att förbättra fingerplocket.
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 29.01.2016, 01:46:40 ---Håller med Asti. Kanske en till ak gitarr mest plektrumspelad på bassträngarna kan laga "hålen" som blir i första delen?
--- Slut citat ---
Ska titta på den lösningen kanske med en bas som studsar på "bas-strängarna".
--- Citat från: Marsall skrivet 29.01.2016, 13:40:58 ---skönt plock, När du sätter det klockers blir det riktigt bra. Kanske dra ner fart på bpm ? .Ja För att sången skall få än mer cool känsla? Testa! ..Keep going :)
--- Slut citat ---
Tror inte den ska spelas långsammare men det kan också fungera kanske. Har en tidigare verre i långsammare tempo från förr men då jag spelade den snabbare uppskattades det mycket. Får se hur jag utvecklas på fingerplocksidan med samtidig sång.
--- Citat från: Roffe H skrivet 04.02.2016, 21:35:41 ---Skönt plock, håller med Asti lite, men det hörs verkligen att det är Max som gör låten, härligt driv...och sång.
--- Slut citat ---
Thanks - still working on it - (in my mind - behind the scene)
MOMA:
Arret är helt rätt!
Kombinationen sätter en skön ton och den är konsekvent genomförd. Med lite pill vad gäller precisionen på plocket skulle det mesta falla på plats. Kanske värt en tagning till???
Gott jobb här!
MOMA
egghuvud:
Kul låt. Gillar ditt sound som är ditt eget. Jag håller med om basgången och att du kanske skulle spela om fickerpickfigurerna om du skall dubbla dem. Det krävs ju att de är helt tajta annars låter det inte bra. Alternativet är ju att den andra gitarren jagar lite med mer bastant komp om du fattar vad jag menar. Det lyfter lite när orgeln kommer in. Jag gillade sången. Tycker den funkar även med körerna. Det låter lite rått och jag tror det var det du siktade på. :)
Plinka:
Väldigt vackert. Stämningsfulla harmonier och lysande med det här fingerplocksarret. Hmmm...det här påminner mig om något...måste kolla upp.
Jo, jag tror det är kombinationen av dessa harmonier och rytmen i arret som för tankarna till Hang Massive. Fan, denna skulle kanske kunna spelas med en hang drum också? Kanske hade varit coolt? Alltså absolut inte bättre än gitarren, bara lite annorlunda. Om det nu går att sjunga mot en hang drum? Vet ej. Bra låt i alla fall :wub:
MaxB:
--- Citat från: MOMA skrivet 10.02.2016, 00:37:25 ---Arret är helt rätt! Kombinationen sätter en skön ton och den är konsekvent genomförd. Med lite pill vad gäller precisionen på plocket skulle det mesta falla på plats. Kanske värt en tagning till??? Gott jobb här!
MOMA
--- Slut citat ---
Plock kräver nog mer. Har även haft idéer på att en "kick", som spelar på 1:an och 3:an ska komma in på ett ställe i låten...
Är väl värt en tagning till... ska bara hinna landa... Tack för tyckande och tips!
--- Citat från: egghuvud skrivet 20.02.2016, 14:09:23 ---Kul låt. Gillar ditt sound som är ditt eget. Jag håller med om basgången och att du kanske skulle spela om fickerpickfigurerna om du skall dubbla dem. Det krävs ju att de är helt tajta annars låter det inte bra. Alternativet är ju att den andra gitarren jagar lite med mer bastant komp om du fattar vad jag menar. Det lyfter lite när orgeln kommer in. Jag gillade sången. Tycker den funkar även med körerna. Det låter lite rått och jag tror det var det du siktade på. :)
--- Slut citat ---
Funderade igår på hur jag jag ska förenkla vid inspelningssituationen för att få plocket tajt och tätt. Det blir lite som att fuska eftersom jag vill, och drömmer om att kunna spela fingerplocket tajt men det håller inte än så länge. Jag blir i så fall tvungen att spela in ett något enklare plock och fylla ut det med en andra tagning på varje gitarr. Det känns lite bakvänt, fel och fuskigt men krävs troligen, om det ska bli ett tajt resultat, av inspelningen. Jag tycker det blir en kul effekt med ganska torr körsång då orgeln kommer in via en palmsmear... Tack för kommentar och tips.
--- Citat från: Plinka skrivet 23.02.2016, 09:27:09 ---Väldigt vackert. Stämningsfulla harmonier och lysande med det här fingerplocksarret. Hmmm...det här påminner mig om något...måste kolla upp.
Jo, jag tror det är kombinationen av dessa harmonier och rytmen i arret som för tankarna till Hang Massive. Fan, denna skulle kanske kunna spelas med en hang drum också? Kanske hade varit coolt? Alltså absolut inte bättre än gitarren, bara lite annorlunda. Om det nu går att sjunga mot en hang drum? Vet ej. Bra låt i alla fall :wub:
--- Slut citat ---
Den här låten med hangdrum - tror hangdrum skulle kunna ge magi och stämning - om den är lämpligt stämd...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida