Kontrollrummet

Fender Tweed DeLuxe 5E3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har aldrig gillat Fenderförstärkare. <_<  För några år sedan fick jag tag i en Fender Hot Rod DeVille som är en (ska vara) lite finare version av Hot Rod DeLuxe och den lät ljuvligt tills den började spricka upp och då var det inte lika kul.  Muddigt och riktigt oschysst overdrive så den fick gå.     Jag har inte heller provat någon Fenderförstärkare som låter bra när det spricker.    Nu vet jag dock att det finns!  Många artister får ju verkligt fin overdrive ut ur sina Fenderförstärkare.  Dessutom gillar jag Neil Young som kör med Fender.
   För ett drygt år sedan fick vi i mitt band tag på en bra gitarrist.  Han kom dragandes med en gammal Fenderförstärkare och jag misströstade förstås när jag såg detta.  :D  Han kopplade in, började lira och jisses vad det lät bra, jag var nu övertygad att det går att få ljud ur dom där som låter bra!

 https://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Deluxe_Amp

Nu till saken.  Jag har googlat och kollat runt en massa och har fått sug på en Tweed DeLuxe 5E3 (en som som Neil Young alltid har med).  Alternativet att köpa en original från 50-talet går bort och det finns färdigbyggda kloner av en hel del olika tillverkare och i olika prisområden.   



Det är bra men jag är ju en lödnissenörd och tycker att det skulle vara skoj att sätta ihop en själv.  Jag har hittat ett kit på http://nordstromaudio.se/komponenter-reservdelar  så egentligen är det bara beställa och sätta igång!
   -Fast, behöver jag ännu en förstärkare, det kostar ju ändå en hel del!   Hjälp mig att ta ett beslut!   :)     /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har själv alltid drömt om att äga en bra Fender-förstärkare t.ex Twin reverb,
men det har tyvärr aldrig blivit av. Så jag tycker inte du ska tveka om du verkligen
vill ha den här! Slå till! :)
Men du kan ju samtidigt en del om att löda/fixa själv, så det kanske finns ett billigare alternativ....
Lycka till!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Jag hade skaffat en Kempfer eller Mark Bass`s variant glömt vad den heter - världens alla förstärkare i en -varför måla in sej i ett hörn! Möjligheterna är oändliga!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack för tips & tyck!   Ja det är ju alltid en avvägning när man vill skaffa ngt. nytt.  "Behovet" måste mentalt komma upp till en viss nivå innan jag kan slå till och känna mig nöjd.

Asti, Twin Reverb pratas det rätt friskt om på gitarrelaterade sidor men tyvärr har jag aldrig testat en sådan heller. 
 Tror att Nordströms "Master Reverb"-modell använder samma krets som Twin Reverb gjorde fram till 1968 (AB763) men med ngn. justering för att få bort "pruttig bas" som dom skriver.

Henric, jag har inte heller testat ngn. Kemper i verkliga livet men lyssnat en del på tuben o.dyl.  Den verkar kul och användbar men jag är ändå skeptisk.   Jag erkänner att jag är en gammal dinosaurie när det kommer till förstärkare.   :wacko:      Jag håller ju på och skruvar i rör- och transistorförstärkare så det påverkar säkert också min inställning att jag förstår mig på dessa rent tekniskt och jag tycker också att inget kommer i närheten av spelkänslan hos en bra rörförstärkare av det jag hittills har provat.

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Henric

Tack för tips & tyck!   Ja det är ju alltid en avvägning när man vill skaffa ngt. nytt.  "Behovet" måste mentalt komma upp till en viss nivå innan jag kan slå till och känna mig nöjd.

Asti, Twin Reverb pratas det rätt friskt om på gitarrelaterade sidor men tyvärr har jag aldrig testat en sådan heller. 
 Tror att Nordströms "Master Reverb"-modell använder samma krets som Twin Reverb gjorde fram till 1968 (AB763) men med ngn. justering för att få bort "pruttig bas" som dom skriver.

Henric, jag har inte heller testat ngn. Kemper i verkliga livet men lyssnat en del på tuben o.dyl.  Den verkar kul och användbar men jag är ändå skeptisk.   Jag erkänner att jag är en gammal dinosaurie när det kommer till förstärkare.   :wacko:      Jag håller ju på och skruvar i rör- och transistorförstärkare så det påverkar säkert också min inställning att jag förstår mig på dessa rent tekniskt och jag tycker också att inget kommer i närheten av spelkänslan hos en bra rörförstärkare av det jag hittills har provat.

/Fuzz

Spelade keyboard på en musikalshow för ett tag sedan, gitarristen där spelade på en Kempfer och jag blev otroligt impad av mångfalden av bra ljud, funkade till ackustisk gitarr el gitarr! Sen finns det ju en uppsjö av olika förstärkarprofiler att ladda hem på nätet! Har dock träffat en del som säger att Mark Bass motsvarighet är ytterligare ett par snäpp bättre - men den har jag aldrig kommit i kontakt med!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Sådär, då är det beställt!   :)  Tack för tips och tyck!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja, nu har förstärkaren stått färdig ett tag.  Jag slänger upp ett par bilder som jag tagit under processen för er som är intresserade.
Det är inte så svårt att bygga ett förstärkarkit, bara man har lite lödvana, en smula tålamod och lugn.   :) 


Fig.1.Layoutschema https://db.tt/jzrp627N

Med kitet kommer naturligtvis en byggbeskrivning som i detta fall var väldigt bra och dessutom fullständig.  I princip är det steg-för-steg vad man ska göra. 


Fig2. Chassi (förborrat) och paperboard. https://db.tt/6bm4Ccb0

Här har jag bara följt layouten och placerat komponenterna på paperboarden samt skruvat i rörhållare, pottar och inputjacks i chassit.


Fig.3. En del lödarbeten gjorda.  Observera jordtråden på potentiometrarna. https://db.tt/OvWiVMbn


Fig.4. Del 3 av kitet kom med posten.  Vad kan det vara?? https://db.tt/WauUnF


Fig.5. Kabinett och högtalare.  https://db.tt/7XUxk6ut

Även rören fanns med i denna försändelse.


Fig.6. Transformatorer på plats. https://db.tt/rIjuXwte


Fig.7 och fig.8. Rör på plats och nervös testkörning med högtalare inklopplad.
 https://db.tt/EDH43jRn                             https://db.tt/Dvd5eqK8

Som tur var fungerade allt direkt.

Som synes av fig.8. så är tweeden på kabinettet rätt ljust.  Man har ju sett bilder på betydligt mörkare tweed som ju är så snyggt.
Enligt instruktionerna från Nordström så har han lackat en gång men säger att man kan lacka valfritt många gånger själv för att få den nyans man föredrar.   Har ingen aning om vad som menas här då jag inte har erfarenhet av lackning direkt.  Jaha, bara att googla då.   
Det visar sig att man kan använda ngt. som heter shellac (eller schellac) som är ett naturmaterial som någon typ av lus utsöndrar.  :o 
Det köper man i påsar och löser upp i t-sprit under 24h och sedan stryker man på.  Sagt och gjort, bara att sätta igång.


Fig.9. Shellacflingor (lemon). Man behöver ca.50g. visade det sig.  https://db.tt/3AAptzuC


Fig.10.  Lackning med shellac.  https://db.tt/PGBzyKnT


Fig.11.  Färdig förstärkare! https://db.tt/p77RXNZq


Fig.12. Uppställd i repan.  https://db.tt/3TAPAMjH


Vissa bilder felroterade av ngn. anledning.  Kollar upp det och återkommer. /Fuzz
« Senast ändrad: 07.04.2016, 12:04:33 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det skulle vara så kul att kunna gör ett sån där projekt  :wub:
Sista jag lödde ihop något från ritning så brann både grunka och det den var kopplad till upp.
Får säga heja och bravo till Fuzzbub istället.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det skulle vara så kul att kunna gör ett sån där projekt  :wub:
Sista jag lödde ihop något från ritning så brann både grunka och det den var kopplad till upp.
Får säga heja och bravo till Fuzzbub istället.

Hehe, sånt händer!  :)    Varför inte börja med att bygga ngn. enkel pedal som en boost, od eller dist?  Då slipper du oroa dig för höga spänningar o.s.v.     

Annars är det faktiskt inte så svårt med att bygga ett kit som detta.  Ungefär som att följa ett recept noggrant bara.

Kul att du gillade tråden!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tror att det är väglusen som utsöndrar shellack....  :o
Hur/var monterar du äpplet..?  :unsure:

......måste erkänna att jag är lite avis både på Telen och stärkar'n.  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tror att det är väglusen som utsöndrar shellack....  :o
Hur/var monterar du äpplet..?  :unsure:

......måste erkänna att jag är lite avis både på Telen och stärkar'n.  :)

Äpplet mixades och blandandes ner i shellacken för att ge en behaglig doft.   Nej, det var bara till för att kunna se storleken på påsarna då jag hade en snubbe som ville köpa.  Jag skaffade på tok för mycket shellack.  Om någon ska lacka tweed är det bara att säga till!  :) 

Ja Telen är det helt rätt att vara avis på, den är störtskön att spela på och låter bra.  Bajorna har en inte så fullt tunn hals som vanliga standards har, utan att för den delen kännas tjock.      DeLuxen är också riktigt schysst men kräver en del rattande för att man ska hitta sin sweetspot.   Körde den igår tillsammans med min Peavey Classic 30-kombo och det lät bra!     

Nu tar du och skaffar en tele också Asti, den kommer att passa dig perfekt!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tror att det är väglusen som utsöndrar shellack....  :o
Hur/var monterar du äpplet..?  :unsure:

......måste erkänna att jag är lite avis både på Telen och stärkar'n.  :)

Äpplet mixades och blandandes ner i shellacken för att ge en behaglig doft.   Nej, det var bara till för att kunna se storleken på påsarna då jag hade en snubbe som ville köpa.  Jag skaffade på tok för mycket shellack.  Om någon ska lacka tweed är det bara att säga till!  :) 

Ja Telen är det helt rätt att vara avis på, den är störtskön att spela på och låter bra.  Bajorna har en inte så fullt tunn hals som vanliga standards har, utan att för den delen kännas tjock.      DeLuxen är också riktigt schysst men kräver en del rattande för att man ska hitta sin sweetspot.   Körde den igår tillsammans med min Peavey Classic 30-kombo och det lät bra!     

Nu tar du och skaffar en tele också Asti, den kommer att passa dig perfekt!   /Fuzz
Jag suktar efter en Butterscotch blonde (tror jag den heter)!  :)
Så du menar att Mexiko-tele:na är nästan lika bra som amerikanerna?
Om inte annat så tror jag att jag skulle få en kick bara av att titta på den då och då!  :rolleyes:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tror att det är väglusen som utsöndrar shellack....  :o
Hur/var monterar du äpplet..?  :unsure:

......måste erkänna att jag är lite avis både på Telen och stärkar'n.  :)

Äpplet mixades och blandandes ner i shellacken för att ge en behaglig doft.   Nej, det var bara till för att kunna se storleken på påsarna då jag hade en snubbe som ville köpa.  Jag skaffade på tok för mycket shellack.  Om någon ska lacka tweed är det bara att säga till!  :) 

Ja Telen är det helt rätt att vara avis på, den är störtskön att spela på och låter bra.  Bajorna har en inte så fullt tunn hals som vanliga standards har, utan att för den delen kännas tjock.      DeLuxen är också riktigt schysst men kräver en del rattande för att man ska hitta sin sweetspot.   Körde den igår tillsammans med min Peavey Classic 30-kombo och det lät bra!     

Nu tar du och skaffar en tele också Asti, den kommer att passa dig perfekt!   /Fuzz
Jag suktar efter en Butterscotch blonde (tror jag den heter)!  :)
Så du menar att Mexiko-tele:na är nästan lika bra som amerikanerna?
Om inte annat så tror jag att jag skulle få en kick bara av att titta på den då och då!  :rolleyes:

Jupp Buttersotch blonde är kulören.   Ja jag fick en MIA-Tele i min ägo men behöll Bajan utan större huvudbry men det skiljer som sagt lite i halsprofil/tjocklek på "vanliga" standardteles.    Annars så testa en Squier Classic Vibe-Tele vetja, dom ska ju vara väldigt mycket gitarr för pengarna.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tror att det är väglusen som utsöndrar shellack....  :o
Hur/var monterar du äpplet..?  :unsure:

......måste erkänna att jag är lite avis både på Telen och stärkar'n.  :)

Äpplet mixades och blandandes ner i shellacken för att ge en behaglig doft.   Nej, det var bara till för att kunna se storleken på påsarna då jag hade en snubbe som ville köpa.  Jag skaffade på tok för mycket shellack.  Om någon ska lacka tweed är det bara att säga till!  :) 

Ja Telen är det helt rätt att vara avis på, den är störtskön att spela på och låter bra.  Bajorna har en inte så fullt tunn hals som vanliga standards har, utan att för den delen kännas tjock.      DeLuxen är också riktigt schysst men kräver en del rattande för att man ska hitta sin sweetspot.   Körde den igår tillsammans med min Peavey Classic 30-kombo och det lät bra!     

Nu tar du och skaffar en tele också Asti, den kommer att passa dig perfekt!   /Fuzz
Jag suktar efter en Butterscotch blonde (tror jag den heter)!  :)
Så du menar att Mexiko-tele:na är nästan lika bra som amerikanerna?
Om inte annat så tror jag att jag skulle få en kick bara av att titta på den då och då!  :rolleyes:

Jupp Buttersotch blonde är kulören.   Ja jag fick en MIA-Tele i min ägo men behöll Bajan utan större huvudbry men det skiljer som sagt lite i halsprofil/tjocklek på "vanliga" standardteles.    Annars så testa en Squier Classic Vibe-Tele vetja, dom ska ju vara väldigt mycket gitarr för pengarna.   /Fuzz
Jo, jag har hört att dom ska va bra....vi får se. Jag är en velig Vetlanda-bo
så det blir troligen ingenting!  :)
Men tack för tipsen!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härlig byggtråd Fuzzen som ju slutar lyckligt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fetare lödkolv för att löda jorden på pottarna?
Ser härligt ut!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Härlig byggtråd Fuzzen som ju slutar lyckligt :D

Tack Eddi!  Ja det slutade iaf. med att jag behöll livhanken och får man väl beteckna som lyckligt!  :)   

Fetare lödkolv för att löda jorden på pottarna?
Ser härligt ut!

Tack MaxB!  Jag kör med en mejselformad om än ganska liten spets och det funkar.  Ofta får man med olika spetsar med en lödkolv så man kan byta till en bredare spets för bättre värmeöverföring om det inte funkar.   Ett tips är att slipa/sandpappra lite på ytan innan man sätter dit en klick lödtenn.  Sedan dit med tråden och värm ordentligt + lite mer tenn och håll ner med en kinapinne så sitter det sen.   :)   


/Fuzz 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste skaffa en kinapinne känner jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se