Kontrollrummet

Dividend - Problem med blåskärm med dumpning av minnet med mitt cubase 8

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Minnesproblemen var det jag ville undvika när jag bytte upp från 5 till 8. Jag har 16gb internt, kör win7.

Det är två saker som gör att det kraschar, dels om det finns mycket bakgrundsprogram, som jag väl får stänga innan jag sätter igång c.
dels försökte jag installera Jbridge för att kunna köra 32bitars pluggar i mitt x64 Cubase. Och då kraschade c vid försöket.

Några tankar?
/Per


Edit: Oftast när jag stänger ner en session C, och senare vill starta upp C igen, så kraschar det igen med blåskärm och allt.

« Senast ändrad: 10.01.2016, 01:21:09 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Vet i och för sig inte så mycket om windows men jag tänkte i och med att du uppgraderat Cubase, kan det vara så att det funkar bättre med ett nyare win typ 8 eller senare? En ide kan ju vara det vill säga om du har möjlighet och en hårddisk över att testa att installera ett senare win och se om det funkar då. Det tar ju en stund i och för sig.

Hoppas det löser sig.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Undvik Jbridge och 32 bittars som pesten.. Annars är ju  W7 det ultimata Fönstret (Windows)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det kanske är så i själva verket då är det nog dumt att laborera med uppgraderingar. Jag har testat win 7 med Harrison Mixbus och det funkade fint så jag har bara positiva erfarenheter av det. (I och för sig så funkade det bra på beta versionen av win 8 också  :D).

Om man inte får till det ändå är det väl bara att köra ett minnestest för säkerhets skull kan jag tro.


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Förslag rent allmänt: Uppdatera till windows 10. Är det en bärbar dator? Slå av wifi och blåtand.

Gör din dator till en ren musikdator och inget annat.

Det finns en hel del bakgrundsprocesser, ställ dem på manual ( services.msr )de som inte används. Slå av nätverkskort, windows defender, skrivartjänst (spool ), automatisk uppdateringar av java, webbläsare, flash, kolla drivrutinen till grafikkortet om den "krashar", d.v.s tar för lång tid på sig. Den krachar inte med ett meddelande eftersom det inte är realtidssystem utan det går att mäta med latency program. Stäng av CPU trottle, så datorn inte försöker och spara ström...
Nu har du och fundera över...

/John


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hade liknande problem med drivrutinerna till mitt ljudkort en gång i tiden. Det gjorde att jag fick pensioner ljudkortet och skaffa ett nytt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack alla för svar, de flesta av förslagen kan testas utan alltför stora utgifter. :)

En närliggande fråga:
Den blå skärmen visas enbart/ibland/aldrig när det är internminnet som fjompar till det? (Alltså, dess funktion är, rätta mig omo jag ha fel, att visa för användaren att nåt är strul med just minnet och inget annat?) Tänkte inte använda mig av den informationen (eller jo det beror ju på), frågan ställs mest av intresse.)


Eggs: Ska installera ett annat ljudkort idag, så får vi se. Sen beta av era råd ett efter ett.

Tack till er alla!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Blåskärm kan visa information om alla möjliga hårdvarufel. Inte bara minnesfel. Brukar vara lurigt att tolka dock. STOP-felet brukar ge en fingervisning vid googling.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Lite utanför ämnet.

Det är faktiskt väldigt konstigt för under alla dessa år som jag kört OS X på alla mina PC så har jag aldrig haft den här typen av problem. Man tycker ju att i och med att det är PC hårdvara att liknande fel borde uppstå men nej det värsta är nån hårddisk som rasat, nån minnesmodul som gjort sitt eller att moderkortet som fallet är med min gamla asus p6t se moderkort med en sixcore xeon processor egentligen bara kan hantera 16 gig minne och inte som uppgivet 32 gig. Tror det ska gå att rätta till med en bios uppdatering i och för sig.