Kontrollrummet

Upplägg Festival 44 Beatles/Rolling Nu ny inlämning 29/1 kl. 21.00 gustavianskt

Eddi · 103 · 23094

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var egentligen Asti som gav mig inspiration till detta upplägg med sin cover av Help.
Japp det blir en festival av covers av Beatles ELLER av Rolling Stones eftersom det var två olika läger antingen var man ju ett Beatlesfan eller ett Rollingstonesfan på den tiden det begav sig. Dock är det så att man kan gilla bägge läger så att säga så er låt behöver inte vara en cover utan en låt som någon av de två banden skulle ha tänkts komma på.
Som vanligt röstar man inte på sig själv och de som ingår i bandet ska rösta annars blir det 3 minuspoäng per person, förutsatt att personerna är medlemmar på KR dock.
Era låtar ska vara klara senast den 21 29 januari kl. 22.00 21.00 svensk tid och skickas till eddiorama@gmail.com i vanligt MP3-format.

Edit: På frågan om man får sampla från orginallåtarna är svaret NEJ utom för flygplan. Vi (jag o mina löss) har också kommit fram till att det är max 3 låtar per person man får vara med på. Jag vet det kan bli konstiga konstellationer vilket uppskattas men regeln max 3 låtar per person kan väl inte missuppfattas? Annars får vi diskutera det hele.

20160108 på begäran hålls bidragen hemliga och röstar gör man via pm till mig. Hur många poäng vi ska dela ut får vi återkomma till när vi ser hur startfältet är.

Anmäl er gärna i tråden så vi vet vad vi har att se fram emot :D

Folk på G:
Borttaget eftersom det ska vara hemligt :unsure:

Edit: Nytt inlämningsdatum är 29 januari kl. 21.00
« Senast ändrad: 16.01.2016, 03:22:25 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitkul! Men det kanske bara är du och jag Eddi som tycker det... :D
Räknar definitivt med att bidra, såvida inte influensor och annat elände
sätter stopp!
/Asti t.f. under cover songwriter
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nya original mot gamla beatles eller stoneslåtar alltså? Jobbiga odds.

 :D


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har väntat lääääänge på en festival som känns rätt och jag säger som Gert:  Äntligen!! /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul tema! Jag vill också hinna vara med.

Huvudsaken är att det låter Beatles eller Rolling Stones
Kan vara något jag hittar på idag eller jag hittat på tidigare
Kan vara en cover på valfri existerande Beatles eller Rolling Stones-låt
Kan såklart vara en Stones-låt som låter Beatles och vice versa (en riktig utmaning)
Och den regel som skapats på kontrollrummet långt tidigare, om jag förstår det rätt(?) , att alla kr-medlemmar som deltar i ett bidrag måste rösta
Och sist men inte minst, samarbeta gärna med valfria kr-medlemmar eller andra som inte är kr-medlemmar

Är det riktigt uppfattat?
« Senast ändrad: 31.12.2015, 12:49:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det har aldrig funnits en sådan regel och om en sådan perversitet har existerat, så har den sällan efterlevts.
Men det är bara en tävling ämnad att ha roligt med, så ha de regler som passar vinnaren.

Jag är inte med i den här festivalen. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ska det vara en personlig tolkning av en Beatles-/Stoneslåt
eller en cover som liknar originalet så mycket som möjligt
alternativt en ny låt som låter så likt Beatles eller Stones som möjligt?
/Asti t.f. Paragrafryttare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ska det vara en personlig tolkning av en Beatles-/Stoneslåt
eller en cover som liknar originalet så mycket som möjligt
alternativt en ny låt som låter så likt Beatles eller Stones som möjligt?
/Asti t.f. Paragrafryttare
Precis rätt uppfattat alla tre varianterna godkänns, sedan är det ju upp till de som röstar att tycka till :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Är det tilllåtet att leka med inklippta samplingar från orginalen ???


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är det tilllåtet att leka med inklippta samplingar från orginalen ???


mvh
Nej det blir konstigt tycker jag, vi är ju musiker....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det tilllåtet att leka med inklippta samplingar från orginalen ???


mvh
Nej det blir konstigt tycker jag, vi är ju musiker....
Håller med om nej av en annan anledning. Du behöver tillstånd om det ska publiceras.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Lite kul hade det varit att mixa in en smula original fab four. Jag har Sgt Pepper's studio sessions från EMI's 4 kanals master  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite kul hade det varit att mixa in en smula original fab four. Jag har Sgt Pepper's studio sessions från EMI's 4 kanals master  :D
Oj du sitter på en guldgruva. Vad är historian bakom det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Lite kul hade det varit att mixa in en smula original fab four. Jag har Sgt Pepper's studio sessions från EMI's 4 kanals master  :D
Oj du sitter på en guldgruva. Vad är historian bakom det?
Kommer inte ihåg om det var snodda och läckta tapes eller "legit stuff". Hittade Sgt Pepper och en massa andra multitrack sessions som download på en sajt, en hel del gamla sköna grejer fanns det. Tog hem studiosessions för Beatles, Queen, Stevie Wounder m.fl . Var runt tio år sen så sajten är väck men rätt mycket finns kvar på nätet på div ställen. Det är ju inte så mycket man kan göra med Copyright'ade multitracks men det är lärorikt som tusan att lyssna igenom de här gamla analoga inspelningarna. Det fanns liksom inga fix in the mix trix på 60-70 talet. Skit in, skit ut gällde på den tiden. Plus hur klurigt de utnyttjade fyra kanaler fullt ut. Skills  B)




Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul tema! Jag vill också hinna vara med.

Huvudsaken är att det låter Beatles eller Rolling Stones
Kan vara något jag hittar på idag eller jag hittat på tidigare
Kan vara en cover på valfri existerande Beatles eller Rolling Stones-låt
Kan såklart vara en Stones-låt som låter Beatles och vice versa (en riktig utmaning)
Och den regel som skapats på kontrollrummet långt tidigare, om jag förstår det rätt(?) , att alla kr-medlemmar som deltar i ett bidrag måste rösta
Och sist men inte minst, samarbeta gärna med valfria kr-medlemmar eller andra som inte är kr-medlemmar

Är det riktigt uppfattat?
Oj såg att du avslutade med ett frågetecken. Javisst helt rätt uppfattat men låten har ju inte varit uppe på KR tidigare förstås...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Nä trist tema.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad tsmalmbe

Är det tilllåtet att leka med inklippta samplingar från orginalen ???
Huru vida dina byxor än är, tycker jag detta är värt att bepröva :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
fler faktoider
OK att knycka fyra takter

Man får stjäla musik så länge man håller sig till högst fyra takter

Påståendet kommer från Rock-Fnykis, en monolog skriven av Povel Ramel, först uppförd av Martin Ljung 1958 i tältrevyn Karl Gerhards Eriksgata. Där berättar tonsättare Bertram Fnykström bl.a. att "man får stjäla fyra takter ifrån en annan bit, det säger de ingenting om".

Att faktoiden lanserades just som en rolighet torde räcka för att visa hur befängd den är. Upphovsrätt bygger inte på mängd utan på originalitet; gränsen för musikalisk stöld är en bedömningsfråga, och kan inte vara något annat.

- Stämmer det att man får plocka max fyra takter från en annan låt?
- Nej, det är en myt. Det finns ingen sån regel. Vi gör alltid en bedömning från fall till fall, säger musikkonsulent Per Wahlsten, sekreterare i Stims särskilda bedömningskommitté med uppgift att granska just låtstölder.

Göteborgs-Posten

Påhittet är alltså Povels - såvida han inte "lånade" det någon annanstans ifrån ... Kanske kan det härledas till ett amerikanskt rättsfall 1952? Northern Music Corp. vs King Record Distribution Co., där man satt och jämförde Tonight He Sailed Again med I Love You, Yes I Do, takt för takt. Läst innantill kan utfallet inte tolkas som ett OK för att knycka upp till fyra takter, men begreppet förekommer.

We do not agree with these experts that the similarities of these four consecutive measures are not striking but are trivial and commonplace. While we are not concerned primarily with the number of measures or of notes which are similar, we find that they comprise a significant and continuous portion of the melodies of both songs.

Så nej i8nte ensfyra takter får man "låna" så därvidlag har Wernborg rätt - sen att det skulle var kul att göra det för själva grejen är ju en annan sak - men då får man ju räkna med höga böter om det koms på.

Det här med covers då om jag kom ihåg rätt så var det förr som så att visst betalade man 20.000:- kronor så fick man göra en cover i kommersiellt avseende. Skivförsäljningen gick då till covermakarna medans upphovsrätten betalades via STIM och andra till upprättsinnhavarna. Wiki är nu inte helt så entydigt;
Cover

Cover är en term som används inom populärmusikindustrin, vanligen för en inspelning av en särskild låt av andra artister än de som gjort originalinspelningen. Den kan också användas för en nyinspelning av en låt som görs av originalartisten (vanligen under pseudonym) på ett konkurrerande bolag.[1]

Begreppet är äldre, men själva uttrycket myntades 1966,[2] och kommer från engelskans cover i betydelsen ’täcka’.[3] Under 1950-talet gjorde vita artister, som till exempel Pat Boone egna versioner baserades på original av svarta rhythm & blues-artister.[4] Ofta censurerades sexuella anspelningar bort från texterna. One Night Of Sin av Dave Bartholomew blev till exempel One Night With You i Elvis Presleys version. En nyinspelning av One Night Of Sin med originaltext gjordes 1979 av jazzgruppen Sumpens Swingsters på LP:n Hemma hos Sumpen (SWAMP SWLP-791).

En cover kan vara ett återskapande av originalet eller en radikal omarbetning. En coverversion kan också vända sig till en ny publik, som till exempel då Eric Clapton under 1960-talet gav ut rockversioner av blueslåtar av svarta artister från 1920-talet.[5]

Utanför det engelska språkområdet förknippas begreppet cover vanligen med en översättning eller omtolkning av texten till en melodi som redan har blivit populär i ett annat land. Ett exempel på en cover med trogen översättning är Han måste gå (som börjar: tala närmre, håll telefon intill din mun) baserad på originalet He'll have to go (hold your sweet lips a little closer to the phone). Ett exempel på en fri omtolkning är Leva livet baserad på It's my party.

Lars Lilliestam menar att cover per definition handlar om pop och närliggande musik. Inom visa och jazz används i stället begrepp som tolkning eller standards och inom folkmusik varianter eller versioner. En cover förutsätter att det finns en ursprungsversion, en "kanoniserad" inspelning. Ännu under 1930-talet gavs hitlåtar även ut på noter innan flera skivinspelningar gjordes av olika artister för olika skivbolag, vilket gjorde det svårare att tala om originalinspelningar.[6]

Klassiska covers är enligt Patrik Lindgren i Lira Musikmagasin Bridge Over Troubled Water, Killing Me Softly with His Song, Otis Reddings Respect, Hallelujah, My Way, Autumn Leaves och Smells Like Teen Spirit.[6]

Exempel på coverversioner, varav några har fått lika stor uppmärksamhet som originalinspelningen.

Original    Cover
Blå Tåget    Den ena handen vet vad den andra gör    Ebba Grön    Staten och kapitalet
Gary Moore    Over the Hills and Far Away    Nightwish    Over the hills and far away
Bob Dylan    Mr. Tambourine Man    Byrds    Mr. Tambourine Man
The Kinks    You Really Got Me    Van Halen    You Really Got Me
Top Notes & The Isley Brothers    Twist and Shout    Beatles    Twist and Shout
Pink Floyd    Comfortably Numb    Scissor Sisters    Comfortably Numb
New Order    Blue Monday    Orgy    Two Monday
Nine Inch Nails    Hurt    Johnny Cash    Hurt
Kirsty MacColl    They Don't Know    Tracey Ullman    They Don't Know
The Beatles    With A Little Help From My Friends    Joe Cocker    With A Little Help From My Friends
Bob Dylan    Knockin' on Heaven's Door    Guns N' Roses    Knockin' on Heaven's Door
Thor Görans (1994)    Till min kära    Streaplers (1995)    Till min kära
Dolly Parton (1974)    I Will Always Love You    Whitney Houston (1992)    I Will Always Love You

Men så länge man inte gör låten i kommersiellt avseende så kan det ju funka eller...?

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vill bara flika in att stjäla fyra takter eller använda en sampling är två helt olika saker, men bägge inkräktar på upphovsrätten. Sen kan vi här på KR glatt strunta i det. Ingen kommer bry sig om en liten obskyr festival. Vi kan ju plocka bort låtarna från nätet när vi är klara om oro finns.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nån kan ringa polisen och STIM :) byt festivaltema till nåt annatt, som fler kan tycka vara roligt att delta i.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Temat för festivalen ligger fast. Den som vinner föregående festival bestämmer nästa festivaltema.
Så Eddi, bestäm i frågan du fick från pxm, att använda inklippta samplingar från orginalen

Du har svarat en gång:
Nej det blir konstigt tycker jag, vi är ju musiker....



Den enkla frågan nu, i denna festival, är alltså: tillåtet/ej tillåtet?
« Senast ändrad: 01.01.2016, 11:45:31 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Vill bara flika in att stjäla fyra takter eller använda en sampling är två helt olika saker, men bägge inkräktar på upphovsrätten. Sen kan vi här på KR glatt strunta i det. Ingen kommer bry sig om en liten obskyr festival. Vi kan ju plocka bort låtarna från nätet när vi är klara om oro finns.

Säkrast då att köra egen server och spelare då t ex SoundCloud kan ha synpunkter: https://soundcloud.com/terms-of-use#your-content


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Hmmm... Beatles cover. Det ska kunna gå. Men helst ska man ju vrida lite ut och in på grejerna så att det händer något nytt, så man får väl sätta sig ner och fnula på diverse varianter  :blink:

Okidoki - man är väl på då!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tänkte att det kanske inte spelade så stor roll om man tog med samplingar då covers ju inte heller är tilllåtna på KR. Det får dock bli Rolling Stones för min del - Beatles är för svår för mig...... Sedan så har tre takter max 2 ggr 0er, (jag kommer inte ihåg men tror) 48 takter, i en sång varit standard länge inom musiken och jazzen, man superimpositionerar en annan sång/låt för att hedra den artisten. Pat Metheny Gruop gjorde detta bl a på albumet Still Life (talking). Det är inte alls så ovanligt. På 50-talet skulle det göras om lagtext i upphovsrättslagen och frågan blev aktuell. Det skrevs mycket om detta i tidningarna och de musiker som var motståndare till detta drev med detta. 

mvh
« Senast ändrad: 01.01.2016, 15:19:07 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kan vara svårt bedöma en cover mot en ny låt då den nya med stor sannolikhet inte når upp till covern kompositionsmässigt. Däremot att låta så likt historiens 2 största popgrupper både vad gäller komposition och arr är en jättekul grej.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det håller jag med om fast det kan bli svårt...  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kan vara svårt bedöma en cover mot en ny låt då den nya med stor sannolikhet inte når upp till covern kompositionsmässigt. Däremot att låta så likt historiens 2 största popgrupper både vad gäller komposition och arr är en jättekul grej.

+ 1 på ovan.
Ang. Covers så är Souncloud nedlusad av covers och botlegs. Ingen bryr sig där iallfall.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Verkligen kul med ett sådant intresse för Festival 44 Beatles vs. Rolling Stones det senare bandnamnet faktiskt stulet från en Muddy Waterslåt.
Jag spar låtarna på min domän så att inte KR kan få på tafsen.
Den enda samplingen jag kan tänka mig som kan få godkänt är flygplanet på Back in the USSR då det inte är helt lätt att återskapa med t.ex. en ukulele sen finns det ju en massa fria samplingar man kan använda sig av. :)
« Senast ändrad: 02.01.2016, 02:54:52 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Detta blir spännande, jag hoppas få ihop ett bidrag jag gillar och vågar skicka in.....  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta blir spännande, jag hoppas få ihop ett bidrag jag gillar och vågar skicka in.....  :)

mvh
Kul jag tar bort frågetcknet från dig i första posten.
Är det någon som är på G som jag missat att skriva upp?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite samarbeten då:


och lite battle



battle Beatles vs. Rolling



Beatlesframträdande på Tv 1963:



Rolling på fransk TV 1964




« Senast ändrad: 02.01.2016, 06:00:25 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag såg bara en massa fyrkanter med texten

Det här pluginprogramet stöds inte.

Annars är surfplattan och telefonen ganska användbara  :(
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg