Kontrollrummet

Gurano & Marsall - Hej Värld

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har dammat av en grej från 2012 genom att mixa om och gallra, har rättat till otajtheter, bytt ljud på allt och även bytt ut trummorna i sin helhet.
Kanske blev basen för hög i mixen?

Tar gärna emot tankar om mix å annat

Vill någon sjunga?
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Hej_Vaerld1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 23.01.2016, 18:27:51 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Henric

Jag tycker den ligger där den ska, snygga ljud, gillar trumljudet! Fixa lite sång på detta så kan det bli hur bra som helst!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja basen är lite för hög eller om den har för mycket odistinkta frekvenser måhända. Kansle han eq:a bort en del från basen så att det finns kropp nere runt80-90 Hz men mindre nämaste hundratalet Hz ovanför det.ovanför det
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Låter gott även i telefonen ..så det ända jag kan komma med så här på flygande fot..skulle vilja ha nergångsguran inte bara i ggr o sen flowet ...skulle vilja att den nedggr guran gjorde sin utflykt typ 4ggr så skulle det bli fint som typ reffe..hoppas du förstår vad jag menar ? Men utan sång är den prylen inte lika relevant ..skönt flow! ;)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja, basen är hög men jag gillade det. Smaksak m a o... Jag gillade dessutom själva basljudet; fett och härligt.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Basen är lite för "bumlig" - skär lite botten och knorra till ljudet lite... I övrigt omisskännligt svängigt Gurano-stuk :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Kommenterar bara det som jag är kritisk till. Resten är som man säger, hälsan tiger still.
Personligen tycker jag det är jobbigt med en bas som rör sig mellan L-R om än pyttelite. Är det korus eller något annat med en LFO på bas spåret? Stereobas är läckert men jag föredrar den statiskt panorerad. Själv brukar jag lägga på ett askort rumsambience eller stereodelay. Gäller bara att ha koll så att man inte släcker basfrekvenser med dylika trix.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker den ligger där den ska, snygga ljud, gillar trumljudet! Fixa lite sång på detta så kan det bli hur bra som helst!

Henric
Tackar - kul att höra - jo sång behövs nog så jag gör ett allmänt upprop - vill någon sjunga?

Ja basen är lite för hög eller om den har för mycket odistinkta frekvenser måhända. Kansle han eq:a bort en del från basen så att det finns kropp nere runt80-90 Hz men mindre nämaste hundratalet Hz ovanför det.ovanför det
Ok sänkte basen ett litet snäpp - har EQat botten lite

Låter gott även i telefonen ..så det ända jag kan komma med så här på flygande fot..skulle vilja ha nergångsguran inte bara i ggr o sen flowet ...skulle vilja att den nedggr guran gjorde sin utflykt typ 4ggr så skulle det bli fint som typ reffe..hoppas du förstår vad jag menar ? Men utan sång är den prylen inte lika relevant ..skönt flow! ;)
Tackar - hajjar vad du menar - vi får se hur jag klipper den.

Ja, basen är hög men jag gillade det. Smaksak m a o... Jag gillade dessutom själva basljudet; fett och härligt.
Tackar jo insåg att basen var hög - en smaksak som du säger, men jag sänkte den ett lite myrben eftersom flera tyckte annorlunda. Men det var så lite så att den funkar nog ändå :D

Basen är lite för "bumlig" - skär lite botten och knorra till ljudet lite... I övrigt omisskännligt svängigt Gurano-stuk :)
Tack
Skar lite i basen och sänkte den något!

Kommenterar bara det som jag är kritisk till. Resten är som man säger, hälsan tiger still.
Personligen tycker jag det är jobbigt med en bas som rör sig mellan L-R om än pyttelite. Är det korus eller något annat med en LFO på bas spåret? Stereobas är läckert men jag föredrar den statiskt panorerad. Själv brukar jag lägga på ett askort rumsambience eller stereodelay. Gäller bara att ha koll så att man inte släcker basfrekvenser med dylika trix.
Själv tycker jag att basens ljud är skönt - det är väl olika smak helt enkelt - men jag sänkte lite på basens stereobredd - blev kanske lite bättre i dina öron :D

Ny version med lite sänkt och EQad bas
och som sagt - är någon sugen på att yla på denna (går i 110 bpm) - PMa i så fall
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Hej_Vaerld1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 23.01.2016, 18:28:05 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har Marsall och jag jobbat vidare med min avdammning - så här blev det. Tankar?

/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Hej_Vaerld1.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 23.01.2016, 18:28:16 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hör knappt det MArsall sjunger.

Men det har ett fint gung. Låten.

Tummen upp. Får väl följa den här
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag hör knappt det MArsall sjunger.

Men det har ett fint gung. Låten.

Tummen upp. Får väl följa den här
Tror att det framför allt är på verserna du menar - höjde det lite och tog bort lite reverb på de delarna nu.

Tack för lyss tyck.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Låter riktigt snyggt detta :D Gott att höra er igen!
Låter som  att du har torrare sång på refarna?
Plinkar på en låt...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter riktigt snyggt detta :D Gott att höra er igen!
Låter som  att du har torrare sång på refarna?
Tack - roligt att höra. Jo reffarna är lite torrare - tyckte det blev bra så
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är en jäkligt bra låt det här som blev dubbelt så bra med Marsalls sång - jag får Thåström-känslor :)
MEN jag tycker Marsall går fram för dåligt - spetsen finns där och även mellan och bas - en volymhöjning räcker inte - jag skulle dubbla sångspåren och vidga 5 till vänster och höger så blir det en stabilare sånggrund - ja jag tror på det. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är en jäkligt bra låt det här som blev dubbelt så bra med Marsalls sång - jag får Thåström-känslor :)
MEN jag tycker Marsall går fram för dåligt - spetsen finns där och även mellan och bas - en volymhöjning räcker inte - jag skulle dubbla sångspåren och vidga 5 till vänster och höger så blir det en stabilare sånggrund - ja jag tror på det. :)
Tackar
Jo det ligger nåt i det du skriver - ska testa att köra dubbelt på verserna (men då inte bara en dubblering av den vers som finns utan en nyinsjungning så att det blir 2 unika versspår s.a.s.)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag förstärkt verserna! Bättre?
/G
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Hej_Vaerld1.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!