Kontrollrummet

SPACE - FAREWELL

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Denna låt, ja, vad skall man säga, den kom till helt överraskande... har aldrig tidigare gjort en låt lika snabbt... och inte sån här musik över huvudtaget.
Fråga mig inte var den kom ifrån. Det känns nästan kusligt att lyssna till den... och sorgligt...

Johan gamle vän, var än du är, denna är nog till dig. Hoppas följande låt får gladare tongångar.

  LÅTNAMN: Farewell
  MUSIK: SPACE
  Övriga medverkande: Nepp
  MEDIATYP:  mp3
  Låtlängd: 4:00
  Inspelningsår: 2015

[mp3=200,20,0,left]http://www.kurpitsa.com/music/FAREWELL_28-12-2015.mp3[/mp3]

//Space

P.S. Nån som kan sånhär musik kan kanske säga nåt om hur detta är mixat och upplagt... och sånt
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart tungt och vemodigt.
Om du hittade nån som kan artikulera en Cello (eventuellt spela det analoga instrumentet) skulle det vara pricken över i:et.
Cello med samma volym utan dynamik och skillnad i attack, saknar liv (det var inte så smart ordval i det här sammanhanget)

Det här gillar jag!
Vackert!
« Senast ändrad: 28.12.2015, 17:33:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ojojoj Space så innerligt och vördnadsfullt samtidigt. Lova att inte ändra på något - tror det var så här som Johan ville höra det och det är jätte-jättefint. Tårarna sprutar här kan jag säga utan att skämmas ett dugg - den här är till dig Johan<3 från Space.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Blir mycket berörd.. Får en och annan tår också..

De rinner för Johan.

Mästerligt sammansatt filmisk musik.. Mer analys behövs inte.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Kan bara hålla med ..O Jättevackert ..


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert och vemodigt!
Håller med Max ang stråkarna. Det skulle förstärka om du kunde
få fram mer varierad volym, attack och utklingande av tonerna.
Kan säkert lösas delvis via expression-funktionen.
Fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tack  :wub:

Dedär med cellon, problemet är jag inte vet hur en cellist (heter det så?) spelar, hur han/hon varierar volym och intensitet. Att variera volymen är ju lätt som en plätt, gäller bara att vet var och hur mycket... Tar gärna emot förslag, jag är ute på sju famnars vatten här :unsure:.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack  :wub:
Dedär med cellon, problemet är jag inte vet hur en cellist (heter det så?) spelar, hur han/hon varierar volym och intensitet. Att variera volymen är ju lätt som en plätt, gäller bara att vet var och hur mycket... Tar gärna emot förslag, jag är ute på sju famnars vatten här :unsure:.
//Space

Jag känner igen mig själv, då jag lyssnar på ditt cellospel. Jag kan inte bättre än så och vet inte hur det borde göras.
Minns en gång då jag var väldigt ung och en cellist spelade på en av mina låtar, då jag framförde den med gitarr och sång.
Jag var i sjunde himlen och njöt för fulla muggar. Det var då jag var hemma hos människor jag inte kände och sov över hos dem.
De bodde i ett hus eller ett kollektiv, som kallades Autogena Christiania och låg längst in i Christiania i Köpenhamn.
Thoose were the days!
« Senast ändrad: 30.12.2015, 13:04:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Först och främst: Mycket vacker melodi. Jag tycker också att det finns en hel del känsla i framförandet vilket kanske inte alltid är så lätt med vst:er. Bra jobbat! Cellon är finfin men basen skulle jag vilja ha lite mer stabil i volym som en gedigen botten (grymt ljud i den btw). Trummorna kan få komma upp ett litet snäpp och varför inte lite ghost på virveln (men det kanske är jag som inte förstår musikstilen?). Gillar! :D


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Först och främst: Mycket vacker melodi. Jag tycker också att det finns en hel del känsla i framförandet vilket kanske inte alltid är så lätt med vst:er. Bra jobbat! Cellon är finfin men basen skulle jag vilja ha lite mer stabil i volym som en gedigen botten (grymt ljud i den btw). Trummorna kan få komma upp ett litet snäpp och varför inte lite ghost på virveln (men det kanske är jag som inte förstår musikstilen?). Gillar! :D

Tack.
Både bas och cello (allt utom pianot faktiskt) är från Miroslav Philharmonic.
Trummornas volym fibblade jag fram och tillbaka med faktiskt... får väl fibbla lite mer :D

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är ett härligt, filmiskt, känslosamt stycke!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sorligt och vemodigt med hela finska urskogens tyngd bakom.
Älskar såna här molltunga stycken, sätter hela Bjurte i någon sorts trans, och en värdig hyllning till
våran Finske ängel och vän.. 





Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tack  :wub:

Dedär med cellon, problemet är jag inte vet hur en cellist (heter det så?) spelar, hur han/hon varierar volym och intensitet. Att variera volymen är ju lätt som en plätt, gäller bara att vet var och hur mycket... Tar gärna emot förslag, jag är ute på sju famnars vatten här :unsure:.

//Space

Jag kan bara hålla med övriga KR-recensenter - det är vemodigt, väldigt emotionellt och bra stycke musik! Och om jag skulle komma med ett tips för cellon så är det att knäppa på envelope knappen och låta cellon komma och gå i volym. Många stråkar brukar få liv när man lägger en smily i volymen för längre toner.  Lite pill är det men om man går på magkänslan och lyssnar på melodin brukar det komma naturligt (och dra dig inte för att ta ner volymen ganska duktigt på vissa ställen)

Musik värd att jobba med - mycket bra!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är ju en sån där som utsågs av AF att spela instrument utan fasta toner och landade då med ett flerårskånkande på en cello. Inte mitt val kändes det som men men. Jag hoppade av när läraren sa att nu kunde han inte lära mig mer utan nu var det dax för skolorkestern så han släpade iväg mig halvvägs över skolgården då jag tog ett beslut om att cello fick vara för mig, så jag gick hem istället.

Nu har jag lyssnat på din cello och i allt väsentligt har du fått till en så nära livetagning man kan göra tycker jag. Målet är ju att limma de fyra takterna till nästa fyra, och på synth är ju det enkelt, du kanske skulle korta stråket något innan tonbyte på några ställen för mer realism men det blir ju inte bättre. Ett stråkdrag är i detta fall fyra takter och på några ställen kör du samma i åtta takter och vid två ställen t.o.m tolv takter, stråken måste vända och att göra det utan en hörbar ny attack är hart när omöjligt. Några skulle nog klara att köra ett stråkdrag på åtta takter på en riktigt låg ton då blir det lätt ett litet hackljud som är mysigt värre och det tycker jag du får fram på ett par ställen.
Jag tycker cellon funkar som den är och det låter riktigt bra om den. :)

Om du ska ändra på något så är det pianot i andra delen där det hamnar lite långt bak och de drillarna vid 218 är värda nobelpris bara de :wub:
« Senast ändrad: 03.01.2016, 01:04:02 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Mycket, mycket bra Space! :) Min finsk-ugriska själ går igång helt på detta och tårarna är inte långt borta!

Mycket fin minnesmusik av det lite mer melankoliska slaget!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag lyssnar och ryser här.

En sån värdig musik till Johans minne.

Så vackert  :wub: :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad tsmalmbe

Sa jag något redan? Jag är övertygad om det men det kanske inte blev av att trycka på postknappen och så blev det nästa dag och datorn omstartades...vänta nu , låten sku jag ju kommentera. Nej, det blev för svårt så jag säger bara +1 mycket bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket vacker melodi. Filmiskt och drömskt. En riktigt värdig hyllning till Johans minne.

Om du inte har tillgång till cello kan en idé vara att blanda upp melodin med t.ex distad elgitarr för att runda av kanterna och göra det mer organiskt. Kanske ett enkelt plock på akustisk gitarr för att understöda kompet också.

Bra !!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bra låt, och jag kommer att sakna Johan här på forumet.
Han var mycket trevlig och rolig och gjorde stabila och bra
jobb då vi samarbetade. Han imponerade....  :)

Fin låt, Space !!! (En litet ovanlig och speciell Spacetrucker låt..)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/