Forum > Demolåtar

Dividend - Fuga nr 4 i Dm (Marias fuga)

(1/5) > >>

Dividend:
Gjorde en hel del ändringar på den här, och blev därför lite kortare. Falsknötter borttagna mm.

Den här känns klar. Några tankar? :)

pxm:
Bach brukade ju välja Dorisk skala när hans alster gick i moll. I Dmoll kan du behållar ackorden men använda Dorisk skala enkelt. Du börjar helt enkelt på D tangenten och slutar en oktav senare.......  :)

Släng in en ii-V7-I ackordsföljd och du ÄR Bach... :wub:

Bygg in en ii-V7-I progression; Em7b5, A7, Dm7
Det är en fullständig helkadens som Bach använde för att ange tonarter. Inte som ett slutfall !!!

Du använder melodisk mollskala i D eller (fast det gjorde INTE Bach) Harmonisk mollskalas 5e
modus, Spansk Zigenarmoll till den iim-V7-I progressionen..

Med vänlig hälsning

Asti:
Orgeln låter onekligen pampigare än pianot, även om jag gillar pianots mer intima klang bättre.
Skickligt sammanflätade melodislingor. Vid ca 148 sek låter det dock som att några
toner kolliderar!
/Asti

Dividend:
Denna känns färdig nu. "Klar" version i trådhuvudet.

--- Citat från: pxm skrivet 06.12.2015, 21:17:38 ---Bach brukade ju välja Dorisk skala när hans alster gick i moll. I Dmoll kan du behållar ackorden men använda Dorisk skala enkelt. Du börjar helt enkelt på D tangenten och slutar en oktav senare.......  :)

Släng in en ii-V7-I ackordsföljd och du ÄR Bach... :wub:

Bygg in en ii-V7-I progression; Em7b5, A7, Dm7
Det är en fullständig helkadens som Bach använde för att ange tonarter. Inte som ett slutfall !!!

Du använder melodisk mollskala i D eller (fast det gjorde INTE Bach) Harmonisk mollskalas 5e
modus, Spansk Zigenarmoll till den iim-V7-I progressionen..

Med vänlig hälsning

--- Slut citat ---

Tjena Johan och tack så hemskt mycket för dina råd. Bestämde mig dock för att använda mig av dessa i nästa fuga om än inte i denna, som var rätt långt kommen. Använde dock ett ii-V-I progrssion som avslutet på codan. :D
Tack återigen.

--- Citat från: Asti skrivet 07.12.2015, 13:27:28 ---Orgeln låter onekligen pampigare än pianot, även om jag gillar pianots mer intima klang bättre.
Skickligt sammanflätade melodislingor. Vid ca 148 sek låter det dock som att några
toner kolliderar!
/Asti

--- Slut citat ---

Piano fungerar lika bra, för dessa syften. Men tänkte köra med orgel i den här i alla fall :) Har fixat 148 och några andra ställen!

Dividend:
Gjorde en hel del ändringar på den här, och blev därför lite kortare. Falsknötter borttagna mm.

Den här känns klar. Några tankar?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion