Jag mixar i såna här sen några år
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dx-5-natural-oak-black-piano-front/4675/
Tycker de är skitbra. Dubbla olika sorts diskanter, den ena en banddiskant.
Verkar vara bra krut i dessa godingar..Bra med vägghäng.men lite stora o verka ska ha bra krut i förstärkaren också.. men bra tips o roligt o höra vad ni alla har också.. 
Jag har en Yamaha A-S500 2 ggr 80 watts förstärkare, den driver dem med lätthet. Ska man mixa kan man ju inte spela högt i alla fall.
Siffrorna på hur lågt de går i basen är nog lite optimistiska, så mycket lågbas finns det inte i dem. Att man kan ändra byglingen på baksidan o få mer eller mindre volym på diskanterna är skitbra, kan väl vara olika i olika rum, har man rockat sönder öronen en del kan man kanske mixa mer neutralt om man höjer diskantvolymen på monitorerna lite grann.
Yamahastärkaren har en subutgång, det var mkt därför jag valde den stärkaren, o den har jag en kraftig Prodipe 10 aktiv sub kopplad till. Ingen studiokvalitets värsting, men den går ner till 30 hz så jag kan lyssna vad som händer där nere, nåt jag tycker är omöjligt med enbart vanliga monitorer o hörlurar.
Sen har jag även ett alternativ par monitorer.
http://www.thomann.de/se/avantone_mixcubes.htm
Fast jag har köpt dem från Claes Holmerups firma. De finns som både passiva och aktiva. Är man ovan ljudet låter de middigt o burkigt, men att ställa sångvolym, eller virvelvolymen är mkt lättare i de här än i fullrangemonitorer. Grejen är att växla mellan vanliga lådor och de här. Jag lyssnar på tre sätt i monitorerna:
1. Genom enbart de normalare monitorerna.
2. Sen testar jag även att ta med subben, jag har en separat passiv volymratt till den. Lyssnar jag hela tiden med subben på lurar jag mig själv att det är mer tryck i basgitarr o kagge än det är, tar man bort subben sen man mixat klart o lyssnar i tex bilen, blir det för dassigt med de basfrekvenser mindre stereos kan återge o speciellt basgitarren hörs nästan inte alls. Stänger jag av subben o rattar lite eq, tex upp med både volym o 600 hz på elbasen så brukar det gå att få fram den även utan sub. Sen när jag gasar på med subben brukar det bli att jag får skära elbasen nere vid 35, 40 hz för att det inte ska skorra sönder allt.
3. Lyssnar enbart med de små Mixcuberna. Även i dem ska man kunna höra elbasen, kaggen o cymbalerna.
I bland lyssnar jag med alla tre enheterna igång. Ändå tycker jag ofta att jag fått lite för stark mid o sång när jag lyssnar i andra system.
Men hur som helst är grejen att lyssna i olika system. Att bränna en cd o gå ut i bilen eller till grannen, att göra enbart så funkar inte i praktiken. Jag skulle tro att många som är sugna på att byta till dyrare monitorer skulla tjäna mer på att behålla de gamla o skaffa ett par Avantone Mixcuber som referens. Att hitta volymerna på alla middiga grejer som sång, gitarrer o keys är så enormt mkt lättare i dem. Hittar man en bra virvelvolym genom mixcuberna kommer den att vara perfekt även i andra lyssningar, stora som små. O de finns som sagt både som passiva o aktiva, det är ju inte många som lyssnar genom passiva monitorer längre. Jag ser fördelar med det, man kan ju tex testlyssna hur det låter genom att vrida upp basratten på förstärkaren. Har man då gasat på för mycket bas i mixen börjar det skorra ganska snart när man höjer basvolymen på stärkaren. Med rätt mix ska det tåla att ställa in hängmatteljud på lyssningen. Samma med cymbalerna, blir de snabbt jobbiga när man höjer diskanten på stärkaren så är det för mycket av dem i mixen, o kanske att de är för vassa oxå.
Jag vet en snubbe här i trakten som har ett enormt bra rykte om att göra bland de bästa black metal mixarna i Sverige. Han gjorde sig av med sina aktiva närfältare, tyckte det var helt värdelöst att inte veta vad som hände i lågbasen, nu mixar han i gamla lite större JVC stereohögtalare plus lurar. Jag gjorde mig av med aktiva monitorer jag hade också, mixarna genom dem blev katastrof. Jag fick gissa hejvilt hur allt skulle låta i andra system. Har förträngt vad de hette, men de var minst dubbelt så dyra som de Dynavoice jag har nu.