Kontrollrummet

studiohögtalare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Känner att jag behöver ett par mindre studiohögtalare för mer olika lyssningar o för att vila öronen emmellanåt Kör med lurar också.. Funkar dom att bara koppla in o köra direkt? :unsure:
Vad tror ni om dessa skall jag slå till nu eller på en gång ?  :)

http://www.billebro.se/myshop_start.php?APPID=2&PRID=1139


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Om det är ljudkarraktären av närfältare du vill ha är nog de där lådorna för den pengen rätt ok. Min erfarenhet av Tannoys 5 tums närfältare var att det går inte att spela högt, det fattas en oktav i basregistret. Jag skaffade ett par bra hifi lådor med en enkel stereoförstärkare istället.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag skulle personligen inte köpa en pinal från Billebro, mycket skumt företag. Reklamation? njae...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Bribedant o Clemens för snabba svar  :)
Har ingen aning om vad jag vill ha egentligen   :D..Jodå jag vet ungefär!! en till BRA lyss Mix/källa o för att vila öronen emellanåt  under trumipluttande o mixande/slutmixande lyss etc .. ganska små högtalare räcker ..Vill koppla in dom med ljudkortet line 6 helst ..lite Platsbrist är det kring datorn också så inga vidunder funkar för husfriden skull :D

Jag googlade på högtalare så fick jag upp dessa ..OK billebro går bort.. Jag brukar handla på e Music o lite andra Place så det funkar o köra med det ..Men runt 2 papp kan jag tänka mig paret
« Senast ändrad: 27.11.2015, 21:41:50 by Marsall »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Lite uppdat nytänk:
Jag har ju ett gammalt nadstereoslutsteg kanske köper några små högtalare till den istället o kopplar ihop med datorn o ljudkortet på nåt sätt  :unsure:.. . Hmm :ph34r: :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Elektriskt borde det inte finns några problem men det hänger ihop med vilken typ av utgångar ditt ljudkort har. Line out till hifi stärkarens tape/cd/aux in funkar alltid.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Elektriskt borde det inte finns några problem men det hänger ihop med vilken typ av utgångar ditt ljudkort har. Line out till hifi stärkarens tape/cd/aux in funkar alltid.

Topp! Ja jag kan ju faktiskt skita i o koppla till line 6..? Finns utgångar bak på den 2 st analog outs o en stereo..Men kanske bättre o köra nån ingång till processorn istället..borde kanske finnas nån kontakt som ger bra kontakt..?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag köpte min aukustiska på Billebro och den är helt ok fick dessutom en stämmare med på köpet. Visst det är mer ett lager än en butik men något skumt upptäckte jag inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag köpte min aukustiska på Billebro och den är helt ok fick dessutom en stämmare med på köpet. Visst det är mer ett lager än en butik men något skumt upptäckte jag inte.

Du kommer ihåg att jag hissade en varnings flagga innan men eftersom du skulle dit personligen så är det en annan femma
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag mixar i såna här sen några år
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dx-5-natural-oak-black-piano-front/4675/
Tycker de är skitbra. Dubbla olika sorts diskanter, den ena en banddiskant.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag mixar i såna här sen några år
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dx-5-natural-oak-black-piano-front/4675/
Tycker de är skitbra. Dubbla olika sorts diskanter, den ena en banddiskant.


Verkar vara bra krut i dessa godingar..Bra med vägghäng.men lite stora o verka ska ha bra krut i förstärkaren också.. men bra tips o roligt o höra vad ni alla har också..  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag mixar i såna här sen några år
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dx-5-natural-oak-black-piano-front/4675/
Tycker de är skitbra. Dubbla olika sorts diskanter, den ena en banddiskant.


Verkar vara bra krut i dessa godingar..Bra med vägghäng.men lite stora o verka ska ha bra krut i förstärkaren också.. men bra tips o roligt o höra vad ni alla har också..  :)
Jag har en Yamaha A-S500 2 ggr 80 watts förstärkare, den driver dem med lätthet. Ska man mixa kan man ju inte spela högt i alla fall.
Siffrorna på hur lågt de går i basen är nog lite optimistiska, så mycket lågbas finns det inte i dem. Att man kan ändra byglingen på baksidan o få mer eller mindre volym på diskanterna är skitbra, kan väl vara olika i olika rum, har man rockat sönder öronen en del kan man kanske mixa mer neutralt om man höjer diskantvolymen på monitorerna lite grann.
Yamahastärkaren har en subutgång, det var mkt därför jag valde den stärkaren, o den har jag en kraftig Prodipe 10 aktiv sub kopplad till. Ingen studiokvalitets värsting, men den går ner till 30 hz så jag kan lyssna vad som händer där nere, nåt jag tycker är omöjligt med enbart vanliga monitorer o hörlurar.
Sen har jag även ett alternativ par monitorer.
http://www.thomann.de/se/avantone_mixcubes.htm
Fast jag har köpt dem från Claes Holmerups firma. De finns som både passiva och aktiva. Är man ovan ljudet låter de middigt o burkigt, men att ställa sångvolym, eller virvelvolymen är mkt lättare i de här än i fullrangemonitorer. Grejen är att växla mellan vanliga lådor och de här. Jag lyssnar på tre sätt i monitorerna:
1. Genom enbart de normalare monitorerna.
2. Sen testar jag även att ta med subben, jag har en separat passiv volymratt till den. Lyssnar jag hela tiden med subben på lurar jag mig själv att det är mer tryck i basgitarr o kagge än det är, tar man bort subben sen man mixat klart o lyssnar i tex bilen, blir det för dassigt med de basfrekvenser mindre stereos kan återge o speciellt basgitarren hörs nästan inte alls. Stänger jag av subben o rattar lite eq, tex upp med  både volym o 600 hz på elbasen så brukar det gå att få fram den även utan sub. Sen när jag gasar på med subben brukar det bli att jag får skära elbasen nere vid 35, 40 hz för att det inte ska skorra sönder allt.
3. Lyssnar enbart med de små Mixcuberna. Även i dem ska man kunna höra elbasen, kaggen o cymbalerna.

I bland lyssnar jag med alla tre enheterna igång. Ändå tycker jag ofta att jag fått lite för stark mid o sång när jag lyssnar i andra system.
Men hur som helst är grejen att lyssna i olika system. Att bränna en cd o gå ut i bilen eller till grannen, att göra enbart så funkar inte i praktiken. Jag skulle tro att många som är sugna på att byta till dyrare monitorer skulla tjäna mer på att behålla de gamla o skaffa ett par Avantone Mixcuber som referens. Att hitta volymerna på alla middiga grejer som sång, gitarrer o keys är så enormt mkt lättare i dem. Hittar man en bra virvelvolym genom mixcuberna kommer den att vara perfekt även i andra lyssningar, stora som små. O de finns som sagt både som passiva o aktiva, det är ju inte många som lyssnar genom passiva monitorer längre. Jag ser fördelar med det, man kan ju tex testlyssna hur det låter genom att vrida upp basratten på förstärkaren. Har man då gasat på för mycket bas i mixen börjar det skorra ganska snart när man höjer basvolymen på stärkaren. Med rätt mix ska det tåla att ställa in hängmatteljud på lyssningen. Samma med cymbalerna, blir de snabbt jobbiga när man höjer diskanten på stärkaren så är det för mycket av dem i mixen, o kanske att de är för vassa oxå.

Jag vet en snubbe här i trakten som har ett enormt bra rykte om att göra bland de bästa black metal mixarna i Sverige. Han gjorde sig av med sina aktiva närfältare, tyckte det var helt värdelöst att inte veta vad som hände i lågbasen, nu mixar han i gamla lite större JVC stereohögtalare plus lurar. Jag gjorde mig av med aktiva monitorer jag hade också, mixarna genom dem blev katastrof. Jag fick gissa hejvilt hur allt skulle låta i andra system. Har förträngt vad de hette, men de var minst dubbelt så dyra som de Dynavoice jag har nu.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tänker mig också släppa mina Fostex närfältare och gå tillbaka till mina gamla Mirsch-högtalare ihop med ett Blaupunktsteg från 70-talet.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det känns plötsligt som att jag är hipp med mina gamla skantictalare och en radiostereo från garanterat 70-tal :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Håkan
Jag mixar i såna här sen några år
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dx-5-natural-oak-black-piano-front/4675/
Tycker de är skitbra. Dubbla olika sorts diskanter, den ena en banddiskant.


Verkar vara bra krut i dessa godingar..Bra med vägghäng.men lite stora o verka ska ha bra krut i förstärkaren också.. men bra tips o roligt o höra vad ni alla har också..  :)
Jag har en Yamaha A-S500 2 ggr 80 watts förstärkare, den driver dem med lätthet. Ska man mixa kan man ju inte spela högt i alla fall.
Siffrorna på hur lågt de går i basen är nog lite optimistiska, så mycket lågbas finns det inte i dem. Att man kan ändra byglingen på baksidan o få mer eller mindre volym på diskanterna är skitbra, kan väl vara olika i olika rum, har man rockat sönder öronen en del kan man kanske mixa mer neutralt om man höjer diskantvolymen på monitorerna lite grann.
Yamahastärkaren har en subutgång, det var mkt därför jag valde den stärkaren, o den har jag en kraftig Prodipe 10 aktiv sub kopplad till. Ingen studiokvalitets värsting, men den går ner till 30 hz så jag kan lyssna vad som händer där nere, nåt jag tycker är omöjligt med enbart vanliga monitorer o hörlurar.
Sen har jag även ett alternativ par monitorer.
http://www.thomann.de/se/avantone_mixcubes.htm
Fast jag har köpt dem från Claes Holmerups firma. De finns som både passiva och aktiva. Är man ovan ljudet låter de middigt o burkigt, men att ställa sångvolym, eller virvelvolymen är mkt lättare i de här än i fullrangemonitorer. Grejen är att växla mellan vanliga lådor och de här. Jag lyssnar på tre sätt i monitorerna:
1. Genom enbart de normalare monitorerna.
2. Sen testar jag även att ta med subben, jag har en separat passiv volymratt till den. Lyssnar jag hela tiden med subben på lurar jag mig själv att det är mer tryck i basgitarr o kagge än det är, tar man bort subben sen man mixat klart o lyssnar i tex bilen, blir det för dassigt med de basfrekvenser mindre stereos kan återge o speciellt basgitarren hörs nästan inte alls. Stänger jag av subben o rattar lite eq, tex upp med  både volym o 600 hz på elbasen så brukar det gå att få fram den även utan sub. Sen när jag gasar på med subben brukar det bli att jag får skära elbasen nere vid 35, 40 hz för att det inte ska skorra sönder allt.
3. Lyssnar enbart med de små Mixcuberna. Även i dem ska man kunna höra elbasen, kaggen o cymbalerna.

I bland lyssnar jag med alla tre enheterna igång. Ändå tycker jag ofta att jag fått lite för stark mid o sång när jag lyssnar i andra system.
Men hur som helst är grejen att lyssna i olika system. Att bränna en cd o gå ut i bilen eller till grannen, att göra enbart så funkar inte i praktiken. Jag skulle tro att många som är sugna på att byta till dyrare monitorer skulla tjäna mer på att behålla de gamla o skaffa ett par Avantone Mixcuber som referens. Att hitta volymerna på alla middiga grejer som sång, gitarrer o keys är så enormt mkt lättare i dem. Hittar man en bra virvelvolym genom mixcuberna kommer den att vara perfekt även i andra lyssningar, stora som små. O de finns som sagt både som passiva o aktiva, det är ju inte många som lyssnar genom passiva monitorer längre. Jag ser fördelar med det, man kan ju tex testlyssna hur det låter genom att vrida upp basratten på förstärkaren. Har man då gasat på för mycket bas i mixen börjar det skorra ganska snart när man höjer basvolymen på stärkaren. Med rätt mix ska det tåla att ställa in hängmatteljud på lyssningen. Samma med cymbalerna, blir de snabbt jobbiga när man höjer diskanten på stärkaren så är det för mycket av dem i mixen, o kanske att de är för vassa oxå.

Jag vet en snubbe här i trakten som har ett enormt bra rykte om att göra bland de bästa black metal mixarna i Sverige. Han gjorde sig av med sina aktiva närfältare, tyckte det var helt värdelöst att inte veta vad som hände i lågbasen, nu mixar han i gamla lite större JVC stereohögtalare plus lurar. Jag gjorde mig av med aktiva monitorer jag hade också, mixarna genom dem blev katastrof. Jag fick gissa hejvilt hur allt skulle låta i andra system. Har förträngt vad de hette, men de var minst dubbelt så dyra som de Dynavoice jag har nu.  B)

Tack Håkan för överväldigande finfin feedback ..Det verkar finnas många varianter av högtalare närfält etc etc ..Kanonbra info Topp!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tänker mig också släppa mina Fostex närfältare och gå tillbaka till mina gamla Mirsch-högtalare ihop med ett Blaupunktsteg från 70-talet.

Det känns plötsligt som att jag är hipp med mina gamla skantictalare och en radiostereo från garanterat 70-tal :)

Tack Wernis o Eddie för feedback! :D
Jag verkar mer o mer vara på rätt spår lutar kraftigare än pisatornet åt ett par stereohögtalare med ett nadslutsteg.. La just ett bud på några beg golvgodingar från hificlub-- väntar på svar :o :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kör man på gammeldags stereo med dubbla högtalarutgångar borde det vara enkelt för den som kan såga o limma halvhyfsat o inte är för lat (där sprack det för mig) att bygga ett par envägs mindre lådor med ett enda bra bredbandselement i. Det sägs ju vara delningsfiltren som är det svåraste att bygga, och även de allra bästa filtren i de dyraste monitorerna ställer ändå allt till lite felaktigheter i frekvensgången just i delningen. Delar de runt tex 2 khz så är det ju mitt i midden där gitarrer, sång mm ska samsas. Även baskaggen har ju mycket av ljudet där.
Men med ett enda bra bredbandselement slipper man filtret helt.
En hifinördpolare jag känner säger att i de de dyraste hifilådorna, typ 20.000 kr styck sitter det ändå inte så dyra element, ofta är det danska ganska billiga element, danskarna ska enligt honom vara bäst på element. Jag var starkt inne på att bygga mig ett par envägs mindre midlådor i ett par år, sen insåg jag att jag är för gammal o lat så jag köpte Mixcuberna av Claes till ett pris som var bättre än Thomanns... Väldigt snygga o rejäla små grejer. Under har de en mickgänga så man kan skruva fast dem på ett mickstativ om man vill. De har även fet gummisula, så jag har dem ståendes på de andra monitorerna utan att de ruskar ner därifrån.
Men återigen, nyckeln till bra ljud är nog att ha minst två olika lyssningar...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag gör i stort sett aldrig slutmix själv för det som hamnar på skiva, utan lägger mest grunder så för mig är bekvämligheten viktigare. Sen hade jag Mirsch-högtalarna redan på väggen för digitaltrummornas skull så det blev färre grejer på skrivbordet när monitorerna plockades bort. (Får väl se om det förblir så...)

I de fall jag behöver göra noggrannare mix så får det bli att plocka fram Fostexburkarna igen eller kanske drista mig till att mixa i lurar. Huga!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
mindre lådor med ett enda bra bredbandselement i.
Har ju ett par gamla Jbl med bredbandselement i. Kanske ska bygga om dom då :D


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
En Klassisk tråd ang. Billebro..  :D
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=29646&hilit=billebro

o shit haha. Billebro har verkligen taskigt rykte. Ändå får de sälja grejer. Har en granne som nyss byggt till sin villa med ett rum på 100 kvm och installerat ett disko system ljud/laserljus från "jamen det var ju så jäkla billigt" Billebro.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det känns plötsligt som att jag är hipp med mina gamla skantictalare och en radiostereo från garanterat 70-tal :)

Vet vad du snackar om. Mina  snart 90 åriga päron har en sån 70tals Skanticstereo som radio. Säga vad man vill om det men grejerna funkar fortfarande! Jag kan inte dissa ljudet från de gamla Skanticburkar. Mer analogt och snyggt avrundat både uppåt och nedåt än de högtalarlådorna får man leta efter. Lirar rent och papperskonmjukt  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Har inte läst igenom hela tråden men antar att du ville ha tips på bra monitorer.
Jag själv använder Yamaha Ns10 som tyvärr inte tillvärkas längre men finns ibland att få tag på begagnade.
Yamaha gör ju dock lite nyare varianter som heter yamaha hs8 till exempel. Dem har jag hört ska vara snarlika Ns10 orna.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det känns plötsligt som att jag är hipp med mina gamla skantictalare och en radiostereo från garanterat 70-tal :)

Vet vad du snackar om. Mina  snart 90 åriga päron har en sån 70tals Skanticstereo som radio. Säga vad man vill om det men grejerna funkar fortfarande! Jag kan inte dissa ljudet från de gamla Skanticburkar. Mer analogt och snyggt avrundat både uppåt och nedåt än de högtalarlådorna får man leta efter. Lirar rent och papperskonmjukt  :D
Är det endast ett element i varje låda kanske?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
En Klassisk tråd ang. Billebro..  :D
http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=29646&hilit=billebro


 :lol: :lol:  Haha, fantastiskt bra!   

Har dock inget att säga om Billebro då jag aldrig har handlat där.   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det känns plötsligt som att jag är hipp med mina gamla skantictalare och en radiostereo från garanterat 70-tal :)

Vet vad du snackar om. Mina  snart 90 åriga päron har en sån 70tals Skanticstereo som radio. Säga vad man vill om det men grejerna funkar fortfarande! Jag kan inte dissa ljudet från de gamla Skanticburkar. Mer analogt och snyggt avrundat både uppåt och nedåt än de högtalarlådorna får man leta efter. Lirar rent och papperskonmjukt  :D
Är det endast ett element i varje låda kanske?
Nä en åtta och en diskant.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det vart ett par Dali concept 6 golvhögtalare till slut  :D

Tack ånyo för alla fina tips o analyser.. :wub:
« Senast ändrad: 02.12.2015, 16:58:31 by Marsall »