Kontrollrummet

MOMA – Its Not the Fall That Kills you Mix 2015

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil

Its Not the Fall That Kills you Mix 2015

I mix-övnings-syfte ett spår från sk Karlbergskvartetten - och en platta med lätta jazz-vibbar. 12 spår blev det, en svenskspråkig och en på utrikiska. Just detta byggde på ett oslagbart citat som dök upp i en bok: "Its not the fall that kills you, its the sudden stop"
Tvungen att sätta toner till detta - och så blev det som det blev. Har nu kranat om en del för att se om den kunde bli lite vassare, lite mer levande. Den var kul att lira in, och syftet var nog mer att det skulle svänga, än att varje slag skulle sitta intill perfektion. Kören heter Susanne och Elisabet och jobbade duktigt på hela plattan.

Snärtiga och relevanta kommentarer är varmt välkomna!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skön blues-jazz. Din röst passar för den här genren också!

Har inget att klaga på vad gäller mixen. SKönt avbrott med elguran som solar lite jazzigt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
I'm getting really mellow yellow here, moma  <_<
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt med lite jazziga tongångar! Jättesnygg sång, både lead och kör!
Jag skulle vilja ha lite mer lyster/diskant på blåset, som annars är fint arrat.
Nu låter det aningen "burkigt" i mina PC-högtalare. Elpianot kunde gärna få
"spritta iväg" ibland och lämna de lite monotona anslagen för lite utsvävningar!  :)
Effektfullt arr med stoppen och fräckt slut! Mixen känns bra och den "vandrande"
basen sitter fint. Det här är rätt annorlunda mot vad man brukar höra på KR. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
perfekt mix i nivåer o finfina sånginsatser o lir ! ..Man luras av det dova ljudet lite ..Man är van att höra diskanten mer i denna genre på allt igentligen ..Sången brukar ligga närmre i denna G" med ..Men som sagt man luras lätt av det man tror skall höras så det blir mer än smakis av vad man vill ha ..Det här blir mer eget ljud .. Me like!  :) Leadsången skall fram i facet liite till.. Eq ?
« Senast ändrad: 27.11.2015, 18:30:59 by Marsall »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Asskön låt med underfundig text har absolut inget förbättringsförslag.. jag tycker det låter perfekt och riktigt roande :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Skönt med lite jazziga tongångar! Jättesnygg sång, både lead och kör!
Jag skulle vilja ha lite mer lyster/diskant på blåset, som annars är fint arrat.
Nu låter det aningen "burkigt" i mina PC-högtalare. Elpianot kunde gärna få
"spritta iväg" ibland och lämna de lite monotona anslagen för lite utsvävningar!  :)
Effektfullt arr med stoppen och fräckt slut! Mixen känns bra och den "vandrande"
basen sitter fint. Det här är rätt annorlunda mot vad man brukar höra på KR. Bra!
/Asti

Tack för respons!!
Ska gå in och kolla om jag varit lite väl feg i min top, kan kanske lyftas en aning till. (alltid lite orolig att det ska bli för vasst för örat att orka lyssna till, men det kan nog fixas)

Återkommer!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
perfekt mix i nivåer o finfina sånginsatser o lir ! ..Man luras av det dova ljudet lite ..Man är van att höra diskanten mer i denna genre på allt igentligen ..Sången brukar ligga närmre i denna G" med ..Men som sagt man luras lätt av det man tror skall höras så det blir mer än smakis av vad man vill ha ..Det här blir mer eget ljud .. Me like!  :) Leadsången skall fram i facet liite till.. Eq ?

Så rätt Marsall! Eq och en genomgång av de högre registren för att få upp aning mer närvaro och lyster. Har inte hunnit runt i dagarna, men återkommer med en ny variant inom kort :)

Tack för relevant feedback!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Asskön låt med underfundig text har absolut inget förbättringsförslag.. jag tycker det låter perfekt och riktigt roande :D

Tackar eddie! Sitter just med ännu en mixnings-övning. Men det kan vara lite knepigt att få till balansen - särskilt när det är lite mjukare tongångar med "lätt" instrumentering. Återkommer :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön låt. Får Matt Bianco -vibbar här. Pianot kunde gärna ha lite mer karaktär. Nu är det lite bakom och blygt liksom.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Skön låt. Får Matt Bianco -vibbar här. Pianot kunde gärna ha lite mer karaktär. Nu är det lite bakom och blygt liksom.

//Space

Matt Bianco? (måste läsa på kvickt nu... upp me spotify...hum di dum dum di dum...jaha ja.... jomen det var ju riktigt snällt tänkt!)
Idén med komp-pianot i bakgrunden har jag nog egentligen snott från Steely D – allt för att det ska gunga rätt :)

Tack för positiv kommentar!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
I'm getting really mellow yellow here, moma  <_<

Well well Mr Bribed Ant - that can be arranged :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Girly

"Det är en konst, eller rättare sagt ett knep med att flyga. Knepet är att lära sig kasta sig till marken och missa." /Liftarens guide till galaxen. Kom att tänka på den med tanke på titeln  :)
Riktigt cool låt! B) :D
/Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
"Det är en konst, eller rättare sagt ett knep med att flyga. Knepet är att lära sig kasta sig till marken och missa." /Liftarens guide till galaxen. Kom att tänka på den med tanke på titeln  :)
Riktigt cool låt! B) :D
/Girly

Ett av de självklara litterära storverken i vårt tid! (inte minst fångad av "osannolikhets-driften" och dess drastiska konsekvenser i 1.an)

Tack för positiv respons!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Henric

Mkt bra låt, utmärkt arrangemang, pianot känns möjligen lite väl statiskt bitvis som någon annan också påpekade.....sånginsatsen är väldigt bra tycker jag gillar överrlag hela produktionen! Verkar som du har en lite vassare version på G kanske inte fel - hursomhelstochemmelrtidocheme dan denna gillade jag!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Mkt bra låt, utmärkt arrangemang, pianot känns möjligen lite väl statiskt bitvis som någon annan också påpekade.....sånginsatsen är väldigt bra tycker jag gillar överrlag hela produktionen! Verkar som du har en lite vassare version på G kanske inte fel - hursomhelstochemmelrtidocheme dan denna gillade jag!

Mvh Henric

Tack för positiv och  relevant feedback! Det kan hända inom en inte allt för avlägsen framtid att en inte helt okänd trummis känd här som Hagis kommer att lyfta ekipaget ett par hundra procent. Vi får hålla tummarna och återkomma så snart visionen blir verklighet.

Ha det!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Henric

Lyssnat igen och nu upplever jag pianot mera in i mixen - roligt med lite bigband swing!  :wub:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Inte min genre riktigt så inte mycket att säga om låt och framförande än att det i mina otränade öron låter mycket bra.
Mixen har jag faktiskt inga klagomål på heller.
Ont om konstruktiv kritik blev det.....    :(


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Lyssnat igen och nu upplever jag pianot mera in i mixen - roligt med lite bigband swing!  :wub:

Henric

Javisst, man testar runt lite - även om det kanske inte är ens främsta disciplin :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Inte min genre riktigt så inte mycket att säga om låt och framförande än att det i mina otränade öron låter mycket bra.
Mixen har jag faktiskt inga klagomål på heller.
Ont om konstruktiv kritik blev det.....    :(

Positiva hurra-rop är helt ok för en enkel låtsnickare - det är lite av det smörjmedel för det annars ganska trögstartade maskineriet  :D :D

Tack och ha det gott

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter bättre än förra gången jag lyssnade, osäker på varför :D

Men det var ett tag sen. Bra sjunget!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fasen vad bra denna är egentligen - borde bli en klassiker på nåt sätt - hur vet jag inte dock....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den är rentav enorm. Ett mästerverk.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fasen vad bra denna är egentligen - borde bli en klassiker på nåt sätt - hur vet jag inte dock....

 :) :) :) :) :)
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Den är rentav enorm. Ett mästerverk.

Är det sant? Är det ironi? Är det allvarligt menat? Är det bara ploj? (men å andra sidan kan man bara stillsamt konstatera att det står så, och lalla vidare i livet som inget hänt)  :P

Ha det!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej men vad tusan, ser att att jag trots en massa lyssningar ännu inte kommenterat.  B)

Härligt gung och sjöngsjunget.

A sudden stop!    (paus en stund)  kan se framför mig och alla på dansgolvet reagerar olika. Vill se dansgolvet, vill vara där och dansa!

Tredje gången vet alla vad som gäller, frys på platsen, stå blixtstilla, sen sätt igång och gunga.

Jag gillar mixen också men vet inte varför jag tar det som självklart att den är bra? Troligen för att du ar synnerligen inblandad i prodden.

Fjärde gången överraskar detta Sudden stop, i alla fall första gången vi dansar till den. Haha bra stop där efter det sista stoppet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nej men vad tusan, ser att att jag trots en massa lyssningar ännu inte kommenterat.  B)

Härligt gung och sjöngsjunget.

A sudden stop!    (paus en stund)  kan se framför mig och alla på dansgolvet reagerar olika. Vill se dansgolvet, vill vara där och dansa!

Tredje gången vet alla vad som gäller, frys på platsen, stå blixtstilla, sen sätt igång och gunga.

Jag gillar mixen också men vet inte varför jag tar det som självklart att den är bra? Troligen för att du ar synnerligen inblandad i prodden.

Fjärde gången överraskar detta Sudden stop, i alla fall första gången vi dansar till den. Haha bra stop där efter det sista stoppet...

Vi hade kul med tjejerna i kören  :D :D :D :D Det tog ett tag innan det satt, och när vi väl repat färdigt blev det hysterisk skratt-infarkt mitt i stoppet. Kul inspelning var det!

Tack för lovorden!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tycker det låter bättre än förra gången jag lyssnade, osäker på varför :D

Men det var ett tag sen. Bra sjunget!

Och tack div - det värmer naturligtvis. Knåpar för fullt med festivalen och ett av alstren kommer nog att landa i samma anda som "Not the fall..." Vi kämpar på :D
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmm, det svänger, katten! Det här var uppiggande, och vad kul att komma tillbaka till KR efter vintersemestern och få njuta av såna här alster!
Plinkar på en låt...


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Mmm, det svänger, katten! Det här var uppiggande, och vad kul att komma tillbaka till KR efter vintersemestern och få njuta av såna här alster!

Gracias Plinka! Det är kul när man då och då kommer upp något slags "groove"  :D

Det knepiga, tycker jag, är att man lätt går bort sig i mixen, och så hamnar något för lågt och något annat för högt. Och plötsligt svänger det inte alls! Men så kranar man vidare och vips...

Kul att du gillade det!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Bra låt med Fagen inspiration. Gillar texten i refrängen. Saknar däremot ett extra lyft på slutet. Visst det tuffar på fint men med lite mer eldiga blåsstämmor (eller något annat)  på slutet skulle det lyfta ordentligt. Snygg kör och mixen låter bra.
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra låt med Fagen inspiration. Gillar texten i refrängen. Saknar däremot ett extra lyft på slutet. Visst det tuffar på fint men med lite mer eldiga blåsstämmor (eller något annat)  på slutet skulle det lyfta ordentligt. Snygg kör och mixen låter bra.

Jupp, Fagen finns i skivhyllan sedan ett par decennier sedan. Hade dessutom förmånen att se gänget live på Skeppsholmen, och det var ingen besvikelse direkt - instrumentalister som får vem som helst att kvickt packa ihop plankan i fodralet och gå hem :)

Kanhända skulle man laddat på ett extra spår mot slutet, men arret kändes väl lastat och vi stannade vid 23 spår tutti. Men, så här i efterhand så...

Men tack för positiv respons. Och jag ska hälsa kören!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Jag såg dem också på Skeppsholmen. Har lyssnat på dem sen slutet av 70-talet. Regnig dag men fin concert. Erik Gadd efteråt var också förvånansvärt grym.
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Jag såg dem också på Skeppsholmen. Har lyssnat på dem sen slutet av 70-talet. Regnig dag men fin concert. Erik Gadd efteråt var också förvånansvärt grym.

Det lite lustiga var att de hade en rackarns dip ett tag, men "Two Against Nature" är en sen höjdare. (tycker jag då...)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Håller med Eddi, fasen så bra...svänger som bara den. Basen och sånginsatsen...mäktigt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)