Kontrollrummet

Dividend sjunger "I skyddsrummets mörker"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den här visan är proffsigt insjungen av Maria och finns här i listan på KR.

Det här är min egen tolkning av Sams text, mer viskande och förtrolig, till samma bakgrund. Jag behöver sång-råd, hur förbättra min pipa? :D

Tack!
Per

Mikrofonen jag använder för övningssjungande är en från CLas Ohlsson, därav knastret.

« Senast ändrad: 21.11.2015, 12:02:52 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Du valde inte precis det lättaste att sjunga om man säger så. När tonerna går så mycket upp och ner så hörs din osäkerhet på att träffa rätt toner. Men det är egentligen bara en övingssak. OM jag var som du skulle jag nog börja med att öva skalor. Du låter som en traditionell baryton. Det är ju viktigt att du hittar rätt tonart att börja i d v s där din röst låter bäst. Just nu blir det svårt att avgöra eftersom sångmelodin ligger över så stort omfång.
Man hör också din osäkerthet tydligare när du inte riktigt sjunger ut ordentligt.
Traditionella sångövningar är faktiskt bra att börja med om man är vuxen och inte riktigt "hittat sin röst ännu" om du förstår vad jag menar. Ett bra sätt att börja är ju med en enkel basic sångtutorial för att hitta sin röst. Det finns rätt många på tuben men man får leta ett tag för att hitta någon man gillar.

Sedan är det bara att sjunga. Hela dagarna och i duschen. Tycker att det finns mycket potential i din röst så den går säkert att utveckla.
Rösten är ju det mest personliga man har så det är alltid svårt i början att hitta sitt uttryck. Det är bra om man har modet att våga ta i fast det inte låter hundra från början.
Hoppas att detta var till någon nytta
Eggs  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för råden! Ska definitivt ta tillvara dem i min fortsatta strävan efter en hyfsad sångröst!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håller med om att det inte var det lättaste stycket du gav dig på!  :)
Tycker du fick många bra tips från Egghuvud. Stå bara inte för länge med
öppen mun i duschen kanske.... :rolleyes:
Pratsjunga är ju ett sätt att hantera svåra melodier och kan vara ett bra sätt
att börja på. Är man beredd att lägga ut pengar kan man ju vända sig till en sångpedagog.
Nej, det är nog bara öva, öva och åter öva som ger resultat...
Kör hårt!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för kommentar Peter! Öva, öva, öva alltså :D

Då vet jag vägen fram! ;)
https://soundcloud.com/user7789882