Kontrollrummet

System Overload - Mac+LogicX

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här varningen dyker upp för jämnan nu - vad kan jag göra?
"System Overload
The audio engin was not able to process all requested data in time"
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det där har jag haft flera år nu ...
Stäng ner allt - starta om
Kör bara Logic inte de andra 65434 progsen
Spela in färre spår
Skaffa mucho minne
Typ
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Cykeln jag ska se over det.

Jag har hittat två länkar som ger förslag till förändringar som jag ska testa ikväll:
[url][/https://support.apple.com/sv-se/HT201838url]
[url][/https://support.apple.com/en-us/HT203930url]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Länkarna har nog mucho mer vetskap än mig i detta
Hoppas du får till det, det är d-ligt irriterande

ps
ftersom jag missade länkarna beställde jag en ny Mac
eftersom jag skulle ha extra allt så var de tvungna att sätta ihop den i Kina
och då får man ge sig till tåls lite
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Länkarna har nog mucho mer vetskap än mig i detta
Hoppas du får till det, det är d-ligt irriterande

ps
ftersom jag missade länkarna beställde jag en ny Mac
eftersom jag skulle ha extra allt så var de tvungna att sätta ihop den i Kina
och då får man ge sig till tåls lite
Vilken Mac blir det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
ja jag köpte ju denna här macken för sådär 7 år sen (Imac) och det är den bästa datorn jag haft överhuvudtaget under alla år sen typ -86. Den är fortfarande överlägsen alla IBM/win burkar jag tvingats använda på jobbet men börjar tappa lite fart och blev lite sugen på att flytta upp från Logic 8 så det fick bli en

21,5-tums iMac med Retina 4K-skärm
3,1 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,6 GHz)
•      Intel Iris Pro Graphics 6200
•      16 GB 1 867 MHz LPDDR3
•      2 TB Fusion Drive
•      Magic Mouse 2
•      Logic Pro X
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
ja jag köpte ju denna här macken för sådär 7 år sen (Imac) och det är den bästa datorn jag haft överhuvudtaget under alla år sen typ -86. Den är fortfarande överlägsen alla IBM/win burkar jag tvingats använda på jobbet men börjar tappa lite fart och blev lite sugen på att flytta upp från Logic 8 så det fick bli en

21,5-tums iMac med Retina 4K-skärm
3,1 GHz fyrkärnig Intel Core i5 (Turbo Boost upp till 3,6 GHz)
•      Intel Iris Pro Graphics 6200
•      16 GB 1 867 MHz LPDDR3
•      2 TB Fusion Drive
•      Magic Mouse 2
•      Logic Pro X
Det låter intressant, berätta gärna hur det går när kineserna är klara
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...ibland sker det första gången man öppnat och spelar igenom en låt, om man har en låt som "drar mycket effekt". När man sedan spelar nästa gång så stannar den inte. Vissa plugins drar mycket kräm - de spåren bör "frysas" - dvs spelas in på ett audiospår och därefter stänga av de tunga pluggarna.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo jag försökte följa råden om samplerate etc. men inte fasen hjälpte det. Slutligen frös jag 8 av 18 spår och då funkar det men jag tycker att Logic är kinkigare än Cubase faktiskt.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

Det låter intressant, berätta gärna hur det går när kineserna är klara
[/quote]

Kineserna kom idag
Nu ska det riggas i lugn och ro ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg

Det låter intressant, berätta gärna hur det går när kineserna är klara

Kineserna kom idag
Nu ska det riggas i lugn och ro ...
[/quote]
"I lugn och ro"?
Jag brukar vara nära ett nervöst sammanbrott när det är dags för nyinstallation... :wacko:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter intressant, berätta gärna hur det går när kineserna är klara
Kineserna kom idag
Nu ska det riggas i lugn och ro ...
"I lugn och ro"?
Jag brukar vara nära ett nervöst sammanbrott när det är dags för nyinstallation... :wacko:

Det är för att du är en Superior Drummel!  :rolleyes:
« Senast ändrad: 17.11.2015, 21:08:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
För låg buffer? Har inte Mac samma begränsningar när det gäller "audio buffer" i millsek el. samples?
Har man för lågt satt buffer får inte en den snabbaste cpu'n tid nog på sig att hantera alla ljudspår, plugins etc = knaster&tjuvstopp.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
För låg buffer? Har inte Mac samma begränsningar när det gäller "audio buffer" i millsek el. samples?
Har man för lågt satt buffer får inte en den snabbaste cpu'n tid nog på sig att hantera alla ljudspår, plugins etc = knaster&tjuvstopp.
Jag höjde till 1024 men det spelade ingen roll alls. Så jag drog ned den till 256 så kan jag sjunga utan problem.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Sjunga lite tystare? ;) Har inte råkat ut för det, än, men jag kör bara mjukisar och en liten del spontan gura på Logic, väldigt lite audio mao.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Vad har du för dator nu igen?

Om det är en vassare maskin vet jag att Logic i vissa situationer envisas med att överlasta en processortråd trots att de övriga knappt är i bruk. Varför vet jag inte (ännu) - troligen någon specifik plugin som trilskas. Titta på CPU-mätaren så kan du se om det strular (en pinne går i taket, med övriga visar på låg/ingen akivitet.

Annars,  som jag nämnde ovan, att den fastnar första "genomspelningen" vid många audiospår. Verkar ha med diskbuffringen att göra och att man kör lite RAM (4 eller 8 GB).

WiFi etc påverkar sällan, som jag märkt. Core Audio är generellt pålitligare än motsvarande ASIO etc för PC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har en Macmini från sent 2009 med 4Gb så visst det är väl en förklaring men Logic verkar vara känsligare än Cubase. Jaja det funkar med frysning. Min mätare visar Audio som drar i taket just när den klagar och CPU som alltid har litet utslag. Tre spår med gura två bas och tre sångspår samtidigt, åtta spår borde den väl klara kan man tycka, tillkommer givet trummor, piano choir, violinorkester etc

Jag har ett mindre problem som retar mig en hel del med Logic och det är att Marker Catchen slocknar hela tiden och bilden följer inte låten. Är det nån som känner igen det bekymret?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har en Macmini från sent 2009 med 4Gb så visst det är väl en förklaring men Logic verkar vara känsligare än Cubase. Jaja det funkar med frysning. Min mätare visar Audio som drar i taket just när den klagar och CPU som alltid har litet utslag. Tre spår med gura två bas och tre sångspår samtidigt, åtta spår borde den väl klara kan man tycka, tillkommer givet trummor, piano choir, violinorkester etc

Jag har ett mindre problem som retar mig en hel del med Logic och det är att Marker Catchen slocknar hela tiden och bilden följer inte låten. Är det nån som känner igen det bekymret?
Kan tänka mig att det är arbetsminnet (4Gb) som är för litet! Kör själv en PC (XP) med lika stort arbetsminne och
kan inte köra t.ex Superior Drummer och Alicia's keys samtidigt utan att det kraschar....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
4GB är snålt - kan nog var orsak... Har också för mig att Marker Catchern släpper vid hög last för att spara CPU.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
S
« Senast ändrad: 26.11.2015, 15:44:42 by Burnin_Sven »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror att flaskhalsen är själva datorn som så vitt jag förstår har en core 2 duo processor samt en 5200 rpm disk. Om den dyker när det blir mycket audio aktivitet så tycker jag att det borde bero på först och främst att hårddisken maxas ut och sen med lite plugins också och med en ganska svag processor med nutidens mått mätt så blir det nog tufft för den.

Jag undrar just om det inte är en sån jag har själv och så vitt jag minns så kunde man klämma ur den runt 10-20 spår och med audio och EZ drummer beroende på mängden plugins/spår.

(Tror min fortfarande går på OS X Leopard vilket kanske också kan vara viktigt för att den ska funka optimalt. Ett nyare OS X kanske den inte fixar så bra men nu bara gissar jag. Den kanske också trivs bäst också med äldre versioner som Logic 7 upp till 9 men det vet jag inte heller till 100 % men det skulle inte förvåna mig då min iphone och padda verkar funka sämre och sämre för varje uppdatering av OSet.)

Jag minns jag gjorde det där evans multicore benchmark testet och jag tror den maxade på runt 10 spår med det.
Ja det är ju en lustig sak med utvecklingen jag vet folk som kör med XP o gamla Cubase och det funkar alldeles utmärkt. Nytt OS kräver nya versioner och tvärtom. Var det inte Bill Gates som sa att nu när alla kan få 10Mb -hårddiskar så räcker det hela livet?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Finns även de som fortfarande kör Atari ST med Cubase eller Creator :) Utveckligen medför ju inte alltid saker som är så värst nödvändiga. Själv njuter jag för fulla muggar av alla funktioner och möjligheter - mycket av sådant som man bara kunde fantisera om på den gamla dåliga (a.k.a. analoga) tiden  B)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Citera
Ja det är ju en lustig sak med utvecklingen jag vet folk som kör med XP o gamla Cubase och det funkar alldeles utmärkt. Nytt OS kräver nya versioner och tvärtom. Var det inte Bill Gates som sa att nu när alla kan få 10Mb -hårddiskar så räcker det hela livet?

Kombinationen Win XP och Cubase har varit den stabilaste och mest förlåtande DAW setup jag kört. Tvekade in i det längsta att uppgradera os elller cubase. Hade nästan aldrig några problem.

Har experimenterat en hel del med Cubase i Win 7 både 32 och 64 bits men det har ofta funnits nån hake för att få till en lika bra DAW som gamla XP/cubase. Det som funkar riktigt bra för mig nu är 64bit Reaper i Win7-64. Reaper kan utnyttja alla 16 gig ram och kör mina gamla 32bit pluggar blandat med nya 64bits pluggar utan problem.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
J
« Senast ändrad: 26.11.2015, 15:43:21 by Burnin_Sven »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kul med en rutinerad hackintoshare på forumet!  :) Har tänkt i sådana banor men inte kommit längre ännu...


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
J
« Senast ändrad: 26.11.2015, 15:44:11 by Burnin_Sven »