Kontrollrummet

Aktiva monitorer (par) för max 1500:- vilka ger mest för pengarna?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Letar efter ett par aktiva monitorer i prisklassen 1500:-/par (nya).
Har kikat lite på m-audio, bhringer poch edriol.
Någon som kan tipsa om något bra och prisvärt paket?
http://web.me.com/julle128


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Om du lägger till ca 400=ESI nEar05 eXperience aktiva för  1995 eller ESI nEar04 för 1495. Båda på Jam. Är du ute efter mycket subbas funkar dom nog inte så bra, annars helt ok ljudbild.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Har du tänkt på lurar?
Du får en bättre ljudbild för samma pengar.

Håller med. När det handlar om så litet pengar (för monitorer) så tycker nog jag att ett par hyfsade lurar är ett bättre alternativ. Trots nackdelarna med att mixa i lurar.
Lyssna på Beyerdynamics DT250. Ett fynd för 995:-.
Alternativt vänta och spar ihop litet mera pengar. 1500 för ett par monitorer tycker i alla fall jag är att kasta pengarna i sjön. Men det är ju bara vad jag tycker...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Florian le Sage

  • Gäst
Bättre ljudbild behöver det inte alls bli med lurar, det är för många andra faktorer som spelar in här vad gäller rum och placering etc, som jag brukar dra upp så känner jag en kille inom synth/techno remix (han är ofta den som får jobben både här och i USA/Tyskland etc när kända artister vill hotta upp sina alster) som dessutom är granne i närheten här på vischan och han sitter med sunkhögtalare, riktigt sunk vill jag lova, och gör värsta go-mixarna som han vinner med för det mesta vilket säger en del om hur/vad man kan vänja sig med i konsten att översätta skiten så att det låter bra överallt!

Det här med lurar är inte fel på något sätt (helst inte om man skaffar sig Ultrasone proline 2500)
, men det krävs ett visst mått av erfarenhet i studiosammanhang med både monitorer av olika slag samt lurar för att förstå skillnaderna som uppstår i ditt huvud/öronen och som absolut inte är direktöversättbara...

 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om man vill komma undan billigt tror jag att sennheiser har ett par riktigt bra lurar för typ 300?! någon tipsade mig om det....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Oavsett vad man lyssnar i är det ju en vanesak som florian skriver, det är det första som är viktigt att inse. Man måste lära sig sin lyssning. Men ju "sämre" systemet låter från början, desto mer har man att lära sig. Är det så att det man mixar i är grötigt så måste man lära sig mixa lite i blindo i just de frekvenserna, ingen optimal situation. För 1500 får man jäkligt fina lurar i förhållande till monitorer, så jag håller med föregående talare. Lägg pengarna på ett par vettiga lurar, eller alternativt spara ihop så du har några tusen att spendera, det är det värt. Lurarna kan du ju dessutom använda till din mp3spelare. Släng inte bort pengarna på skit.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Nej.
Lurar är det inte tal om.
Vill jag ha lurar startar jag en tråd om detta.
Bra lurar har jag redan i min ägo.
Nu handlade det om just monitorer!
http://web.me.com/julle128


Florian le Sage

  • Gäst
Just det, jag tycker du skall kika på blocket/vendolin/tradera för att hitta något som kanske kostat 4-5000:- och som nu säljs billigt, lycka till, annars finns det hu-fi högtalare som duger utmärkt kan jag lova dig!
 ;)


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Då blir min rekommendation att spara och vänta. Alternativt sälja något ;) Vet inte riktigt vad du har för krav, men för 1500 kan jag inte komma på någon monitor jag kan rekommendera. Annars gör du som florian säger och letar begagnat.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Passiva är inte alternativ?
tex om du nu har en gammal någorlunda bra förstärkare hemma.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Passiva är inte alternativ?
tex om du nu har en gammal någorlunda bra förstärkare hemma.

Pasivitet är av ondo.
i denna fråga så är det av ondå för att min gammla NAD helt har gettupp.
Förderar aktiva framför passiva!
http://web.me.com/julle128


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Studio gjorde ett test på just monitorer för ett tag sedan. I #11-06 för att vara mer exakt.
Och i budgetklassen vann Fostex PM04 från Sennheiser. Fast den ligger på ca 2 000kr. Länk: http://www.thomann.de/thoiw5_fostex_pm04_prodinfo.html

12 olika modeller testades i tidningen som finns att köpa här:

http://shop.idg.se/pdf/articleInfo.asp?mcat=22&cat=80&item=19657
« Senast ändrad: 03.03.2007, 22:38:31 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Florian le Sage

  • Gäst
Passiva är inte alternativ?
tex om du nu har en gammal någorlunda bra förstärkare hemma.

Pasivitet är av ondo.
i denna fråga så är det av ondå för att min gammla NAD helt har gettupp.
Förderar aktiva framför passiva!

Ska du verkligen ha aktiva så får du lägga en bra mycket större slant för att få något som kan kallas vettigt, glöm det och köp ett par passiva + en ny beg. Nad eller vad du vill...