Kontrollrummet

Vintage downgrade

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant


Mina nära musikerbekanta håller på att uppgradera sina studios med nya coola prylar och fräsch teknik kom jag på att jag under devisen "surt sa räven" kunde nedgradera min studio men en 1975 års FBT Jumbo 200 B. B står för Bass på det här monstret.

Detta är alltså min första förstärkare, inköpt för ihopslavad månadspeng runt 1975. Uppburen på föräldrarnas vind för gott runt 1979, nedburen igen för ett par dagar sedan. Lukten när jag öppnade det slutna bakstycket och luft från sent 70 tal slog upp i nyllet är... svårt att beskriva.

On / Off knappen försvann in i stärkaren rätt tidigt om jag minns rätt vilket är helt i sin ordning, FBT är ju faktiskt en italiensk produkt. Jag har nån gång på 70talet fixat detta genom att byta elsladden till en ojordad med påhängd on/off kontakt vilket funkade fint, alla kontakter i föräldrahemmet är ojordade.

Nu står jag här med en nyinköpt JORDAD el-kontakt och börjar fundera, alla uttag är jordade hemma hos mig, men denna stärkare var troligen ojordad som ny. Finns en bit tvåledad sladd ut från chassit som verkar vara original. Det finns även en gammal hederlig "S" märkning på chassit.

Så min fundering är, kan jag skruva dit jordad kontakt på denna stärkare (lämna jordningen tom alltså) och överleva om jag efter detta tar i chassit och ett element samtidigt? Råd?

Kan tillägga att om jag drar igång detta 20w bas monster så kommer jag att ha en brandsläckare till hands. Har dålig erfarenhet av 40 år gammal elektronik på det viset  :ph34r:
« Senast ändrad: 29.10.2015, 01:33:26 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
 Verkar vådligt, finns ingen jord så kan det bli farligt... Du får spela med gummihandskar! :rolleyes:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja det var min tanke också men om stärkaren hade ojordad kontakt som ny och borde väl inte bli farligare om den får en ny ojordad kontakt. Antar haken här är att vara säker på att den var ojordad från början.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja det var min tanke också men om stärkaren hade ojordad kontakt som ny och borde väl inte bli farligare om den får en ny ojordad kontakt. Antar haken här är att vara säker på att den var ojordad från början.

Ja, om den var jordad borde du ju hittat tre kablar om inte är/var den ju ojordad. Hade en elektriker här för ett par dagar sedan som ojade sig över att min dator sitter i ett ojordat urtag. Man får låta bli frestelsen att ta i ett element samtidigt som datorn är igång :D


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
hmm får väl test the hard way, ta med stärkaren ut till järnvägsspåret, stänka lite vatten på rälsen och ställ mig på den barfota med gurans volympot på 11 med en jordgubbe i munnen. Om det skiter sig bli jag väl själv jordad på Tullinge kyrkogård.
« Senast ändrad: 29.10.2015, 20:33:57 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
hmm får väl test the hard way, ta med stärkaren ut till järnvägsspåret, stänka lite vatten på rälsen och ställ mig på den barfota med gurans volympot på 11 med en jordgubbe i munnen. Om det skiter sig bli jag väl själv jordad på Tullinge kyrkogård.

 :lol: 


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu har jag dragit om elen och satt på stärkaren för först gången sen 70 talet. Nä, det blev inget drag i min gamla FBT stärkare. Den distar starkt i alla volymer. Låter faktiskt som en rätt schysst fuzz pedal. Tänkte montera loss själva amp toppen för att göra rent och se om något sprungit läck eller annat elände men rattar och skruva hade rostat fast. Frågan är nu om jag ska bry mig eller ta med den på nästa lass till sopstationen  :(
Dagens lärdom; glöm inte att motionera gamla el-grunkor då och då.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag dragit om elen och satt på stärkaren för först gången sen 70 talet. Nä, det blev inget drag i min gamla FBT stärkare. Den distar starkt i alla volymer. Låter faktiskt som en rätt schysst fuzz pedal. Tänkte montera loss själva amp toppen för att göra rent och se om något sprungit läck eller annat elände men rattar och skruva hade rostat fast. Frågan är nu om jag ska bry mig eller ta med den på nästa lass till sopstationen  :(
Dagens lärdom; glöm inte att motionera gamla el-grunkor då och då.
Släng inte. Fanken va kul om du sparkar igång den :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jomen jag är just nu i den mentala processen att fundera ut nåt inte allför dyrt som kan få tillbaka ljud i FBT combon. Gissar att problemet är kondingar som har tappat sin funktion efter 35 år på vinden. Det sitter ett gäng kondingar stora som "D" batterier i stärkaren som lätt skull gå att byta, om nu det är problemet vilket jag får forska lite på. Finns det andra komponenter som kan åldras? Tycker det skulle vara kul att renovera FBT som trots sina ynka 20W lät riktigt bra vid låga volymer. Skulle definitivt funka som mickad basscombo i hemstudion. Fortsättning följer....
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
En del renoverar gamla bilar, andra pysslar med mahognybåtar, del del filurer skruvar på puch-mopeder modell 66 och en förvånansvärt stor skock tråcklar med makrame-skärp – så då är det väl inte mer än rätt att en eller annan totalrenoverar en kombo från 1903?

(tips: om det börjar lukta bacon - dra åt dig fingrarna)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Anslut jordledaren (gul-grön) till chassit. Finns väl metallram någonstans eller panelen.
/Hagis