Kontrollrummet

MOMA – Please Tell Me Why – en lätt pastisch mix 2015

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
"Please  Tell Me Why"

Ännu ett spår i mix 2015. Denna gång en låt som skrev sig själv, så skyll inte på mig - det bara blev så. En lätt pastisch, eller en traditionell poplåt med en del tidstypiska vändningar och detaljer. Vissa puritaner tycker man ska ägna all sin tid att göra banbrytande nytt och omvälvande och det har ju sin charm. Och kanhända välter den inte kiosker. Men kul att lira och mixa. Sjung gärna ut om hur det funkade!

MOMA
« Senast ändrad: 27.10.2015, 08:17:54 by MOMA »
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Paddan startar om låten efter en minut men det jag hörde var inget att be om ursäkt för , riktigt bra popdänga med internationella artister, tänker på auborginerna! Får lyssna på hela i dator.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Patischigt utav bara helvete :)

Nejmen, det låter riktigt bra och "tidstypiskt". Finemang!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skalbaggarna möter Sir E. John..
Inte så pjåkigt, men som sagt,inte så nyskapande heller direkt..  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Patischigt utav bara helvete :)

Nejmen, det låter riktigt bra och "tidstypiskt". Finemang!

Javisst - men kan blues-rävaran veva på med samma licks så... :D
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag älskar det här! Inget oväntat, som får mig att hoppa till,
men mycket skickligt utfört och med en spelglädje som smittar av sig!
Fullt av 60-talsinfluenser i arr, melodi och harmonier. Väldigt fin sång som vanligt.
Vad gäller mixen tycker jag basen kunde upp rejält, nu uppfattar jag den knappt.
Jag lyssnar, njuter och ler igenkännande..... :)
/Asti
« Senast ändrad: 27.10.2015, 12:08:02 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Jag älskar det här! Inget oväntat, som får mig att hoppa till,
men mycket skickligt utfört och med en spelglädje som smittar av sig!
Fullt av 60-talsinfluenser i arr, melodi och harmonier. Väldigt fin sång som vanligt.
Vad gäller mixen tycker jag basen kunde upp rejält, nu uppfattar jag den knappt.
Jag lyssnar, njuter och ler igenkännande..... :)
/Asti

Bas....bas....den var ju här i morse...

Seriöst, så tror jag att undertecknad gick för långt med sitt lätta pop-sound. Basen kan def upp ett par tre decibel - det blir mycket mer tryck och tydligare nedgång på nyckelpartier. (pååååååt igen - upp med mixern:)

Tack för relevant (och så positiv) feedback!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
fin låt o visst liite mera bas skulle nog rama in den fina sången än mer O leadsången nån liiten milli till in the face med basen då som kramar om skulle nog sitta fint ..Jag gillart! :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag lyssnat på hela i studion och grattis det här är jättebra - beatlesslutet är innovativt trots att det finns sen tidigare GILLAR. Jag trodde det var en Digeridoo i början men hör nu att det är orgeln kul med flanger på guran också - ja skön låt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Trevlig låt! Tycker spontant att leadsången skall upp något myrben, lite svårt att uppfatta orden här och där. Där är också något bakgrundsljud som går igenom lite väl mycket och tar fokus från sången, tror det är en gitarr med något padliknande ljud. Du sjunger bra och det låter poppigt och fint! Mina synpunkter bör klassifiserad som tycke och smak som Vi alla har olika!  :rolleyes:

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
fin låt o visst liite mera bas skulle nog rama in den fina sången än mer O leadsången nån liiten milli till in the face med basen då som kramar om skulle nog sitta fint ..Jag gillart! :D

Tack för feedback M!

Ska gå in och kika på eq och om en topp på sången kring 5000 skulle kunna fixa lite mer närvaro (+ botten fr basen naturligtvis) I´ll be back :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat på hela i studion och grattis det här är jättebra - beatlesslutet är innovativt trots att det finns sen tidigare GILLAR. Jag trodde det var en Digeridoo i början men hör nu att det är orgeln kul med flanger på guran också - ja skön låt :D

Thanks!! Ja, man har fått gräva lite i förråden och hittat en del pedaler och grepp från förr. Men när man väl är igång så blir det lite arkeologi i ett svunnet analogt vinyl-landskap :)

Kul att du gillart!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Trevlig låt! Tycker spontant att leadsången skall upp något myrben, lite svårt att uppfatta orden här och där. Där är också något bakgrundsljud som går igenom lite väl mycket och tar fokus från sången, tror det är en gitarr med något padliknande ljud. Du sjunger bra och det låter poppigt och fint! Mina synpunkter bör klassifiserad som tycke och smak som Vi alla har olika!  :rolleyes:

Mvh Henric

Tack Henric för feedback, och ja, det är nog kanske läge för ett par db på sången. Var inne ett tag på att fibbla med en exiter och bibehållen db, men exitern kan ibland vässa eq lite väl – vad tycks det på forumet om exiters? Nyfiken på ev erfarenheter!

Tack för positiva kommentarer också!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin sång och sköna körer och visst får jag beatles-vibbar, mycket glad och uppiggande 60-talsdänga.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Lyssnat igen - tycker det låter alla tiders nu! Gillar!  :rolleyes:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Trevlig låt! Tycker spontant att leadsången skall upp något myrben, lite svårt att uppfatta orden här och där. Där är också något bakgrundsljud som går igenom lite väl mycket och tar fokus från sången, tror det är en gitarr med något padliknande ljud. Du sjunger bra och det låter poppigt och fint! Mina synpunkter bör klassifiserad som tycke och smak som Vi alla har olika!  :rolleyes:

Mvh Henric

Tjing Henric och tackar för relevant respons!
Jag tror att det kan vara en av elgitarrerna som kan spela sångaren ett spratt, ska kika på det i helgen. Samtidigt kan man nog se om en envelope här och där kan förtydliga en aning, den är ju ganska tätt arrad med mycket stuff som ska få plats :)

Ha det!!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Fin sång och sköna körer och visst får jag beatles-vibbar, mycket glad och uppiggande 60-talsdänga.  :)
Roffe H

Varmt tack för de uppmuntrande orden, och visst - beatles-vibbar, det är nog en klockers analys. Men egentligen kanske det är en liten övning i låt-snickrande, att mickla ihop ackorden och stämmorna på ett vettigt sätt och få hela schabraket att svänga  :D

Ha det gott!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här presenteras så mycket musik jag numera inte hinner ta del av. Denna var bra, rar och skön. Många nudge-nudge till Beatles är ofrånkomligt. Den här sångarens röst får mig att smälta.
« Senast ändrad: 09.11.2015, 21:04:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ditt nyrattande av den här pärlan gjorde susen till tusen.
Den där bannade cellon borde du nog byta ut till något mer organiskt sound dock.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ditt nyrattande av den här pärlan gjorde susen till tusen.
Den där bannade cellon borde du nog byta ut till något mer organiskt sound dock.

Fielen Dank! Jag ska gräva i garaget – så som det ser ut där så vore det ett under om det inte också fanns en cello eller två där i bråten :)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nyskapande var det kanske inte, men det hörs att du haft riktigt roligt, och energin och nivån är hög! Gyutt!
Plinkar på en låt...


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Nyskapande var det kanske inte, men det hörs att du haft riktigt roligt, och energin och nivån är hög! Gyutt!

TRADITION - ett lika missförstått som underskattat begrepp :) Liksom symfoniorkestrarna och bluesfantasterna kommer nu pop-nissarna med alltmer förfinade varianter och tolkningar på en redan etablerat stil. Och så vrider man och vänder på några ackord till, byter och fnular bland orden, lyfter in en hint eller två för initierade nördar. Och inte minst - övar samtidigt på att lira och mixa naturligtvis!

Tack för sympatiskt "Gyutt" (sydtaiwanesisk dialekt ?)

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Nyskapande var det kanske inte, men det hörs att du haft riktigt roligt, och energin och nivån är hög! Gyutt!

TRADITION - ett lika missförstått som underskattat begrepp :) Liksom symfoniorkestrarna och bluesfantasterna kommer nu pop-nissarna med alltmer förfinade varianter och tolkningar på en redan etablerat stil. Och så vrider man och vänder på några ackord till, byter och fnular bland orden, lyfter in en hint eller två för initierade nördar. Och inte minst - övar samtidigt på att lira och mixa naturligtvis!

Tack för sympatiskt "Gyutt" (sydtaiwanesisk dialekt ?)

MOMA

 :lol: Definitivt sydtaiwanesisk dialekt, det kan vi fastslå i detta nu, då jag myntade ordet i skrivandets hetta och glöd :D
(Håller med i övrigt också)
Plinkar på en låt...


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Äh, inte behöver väl allt vara nyskapande - man kan göra det som finns bättre!  ;) 

Jag gillar också detta.  Blir glad och det låter som om du också haft kul i skapandeprocessen.   Om jag får önska nåt så skulle jag ha haft ett annat komp i refrängen än i versen (där det passar ypperligt) även om det funkar.   Bra jobb!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Äh, inte behöver väl allt vara nyskapande - man kan göra det som finns bättre!  ;) 

Jag gillar också detta.  Blir glad och det låter som om du också haft kul i skapandeprocessen.   Om jag får önska nåt så skulle jag ha haft ett annat komp i refrängen än i versen (där det passar ypperligt) även om det funkar.   Bra jobb!  /Fuzz

Skulle säkert också funkat helt vettigt! Min ambition var mest att stompet skulle få vara intakt för att inte drabbas av onödiga stopp på vägen (foten slutar lätt stampa då...) Sedan har jag lagt mer krut på stämmor och kör som får jobba upp differensen till verserna som egentligen är busenkla i arret. Barnkörerna kom på ren inspiration när en melodi dök upp i skallen, men tog ett tag att snickra ihop :)

Tack för relevant feedback!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists