Kontrollrummet

Reason setup!!??

idf · 19 · 10148

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur arbetar ni i reason!?

vad har ni för standardljud?
har ni kontrollytor?
vilka synthar använder ni mest?
hur skruvar ni fram era favvisljud??
används det mkt samplingar, och hur använder ni dom? NNXT, NN19, Dr.Rex???
Använder ni fler program än Reason till ex. sampling/inspelning?
Slejvar ni Reason, eller använder ni det som primär mjukvara?

Live/studio!?
hur gör ni i livesituationer? kör ni helt o hållet på intern mjukvara, i form av Reason!?

frågeställningarna kan fortsätta i all evighet.. :)

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jahapp lite snabbt:

Slänger oftas in ett par combinators, vissa med en mixer och ett par splitter emellan för att sedan kunna tappa olika frekvenser till olika effekter-skitskruvat!
Sen ett par redrum så man får igång ett enkelt dunk.
Annars blir det mycket NN-XT men egna samplingar.....ibland hela spår för att få tillgång till reasons eminenta effekter. Scream 4......is da shit.

annars göra jag ofta ganska komplett i reason, ser slejvar till protools där man kanske bpuncar till audio så att inte burken storknar...sång....gitarr etc.

kortform va det :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
för att få lite mer struktur i mitt förra inlägg är jag så fräck att jag dubbelpostar.. :)

När jag startar upp Reason har jag mitt tomma rack, sånär som på en mixer 14:2..
startar oftast direkt upp en Dr.Rex eller en subtractor och börjar leta fram rex-filer. tar första som jag gillar hårt.. (har ganska stort samplingsbibliotek) hittar jag ngt jag gillar brukar jag ha den i Dr.Rexspelaren och lyssna in mig på den, samtidigt som jag rattar fram ett synthljud som jag gillar.. börjar oftast med en bas, och rattar då endast subtractorn. har tröttnat på malström. har en MS20iC kontroller som jag rattar fram ljudet på.

om jag tycker att basljudet är lite klent, brukar jag kasta på en screamer och välja digital.. dvs bitcrusher.. :) därefter skapar jag , samtidigt som jag håller in shift, en matrix pattern seq. och drar en kabel från Curve på baksidan till P1 och en från note till P2..så att när matrixen går ändras inställningarna för screamern.. :)

sist om jag tycker att jag har ett najs beat, startar jag en redrum, och laddar in samplingarna från en 909. därefter kortar jag av alla ljuden så att jag bara får attacken.. i redrumen gör jag sedan mitt main-beat. ex. 16delar på hihat, 1 och 11, virvel på 5 o 13.. :)

kompressor ganska hårt på redrumen och sen är det bara att arra..
behöver jag samplingar från instrument, stänger jag av reason, startar pro tools, och spelar in ngt.. eller spelar av från vinyl, rullband eller kassett.. :)

sen klipper jag till ljudet och kastar in i recycle, rexar upp o sen in i dr.rex där jag använder oscilatorn för att skruva sönder ljudet.. pitchar upp o ner o ser var det ska ligga. kastar kanske på ett reverb el delay..

i alla mina projekt jobbar jag med mastereffekter.
alla ligger sist i kedjan.

börjar oftast med dist, screamer som jag automatiserar för att få ett skruvat ljud.. :)
efter det kommer ett delay, som även de automatiseras för att få lite dub-feeling, jag älskar dub-delay och hela dubmixar med för den delen. :)
masterchorus som jag jobbar med udda inställningar.. chorus behöver inte låta sting, utan mina chorus låter mer maskinellt..
masterreverb, använder för att öka rummen ofantligt. jag kör med stora reverb. älskar dom.

längst upp i kedjan brukar jag kasta på en screamer, med tape och kompression, och sist en mclass kompressor för att inte saker ska överstyras in i interfacet.

thats min uppläggning..
vanligtvis jobbar jag såhär. iaf i den musiken jag gör primärt. :)
Peace
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har aldrig suttit vid reason.

Finns det något standardreason ljud, något som bara måste vara reason.
Jaa...ett ljud som gjort reason stort.
Isf länka gärna till ett klipp så man förstår "what the fuzz is about"


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Men reason och Cubase är ju två olika världar.

Får nog kolla efter en demo och se vad jag hittar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag hörde faktiskt reasonbasarna.....en "Upright Live" i en reklamsnutt på tv :D


Zyan: kolla propellerheads hemsida, där finns demos!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Men reason och Cubase är ju två olika världar.

Får nog kolla efter en demo och se vad jag hittar.
bara för att det är två olika världar, betyder det väl inte att reason låter på ett visst sätt??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Men reason och Cubase är ju två olika världar.

Får nog kolla efter en demo och se vad jag hittar.
bara för att det är två olika världar, betyder det väl inte att reason låter på ett visst sätt??
Reason känns som massa synthar medans Cubase kan man lägga in vad man vill i.
Men ska kolla upp demot, när jag får tid.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Men reason och Cubase är ju två olika världar.

Får nog kolla efter en demo och se vad jag hittar.
bara för att det är två olika världar, betyder det väl inte att reason låter på ett visst sätt??
Reason känns som massa synthar medans Cubase kan man lägga in vad man vill i.
Men ska kolla upp demot, när jag får tid.
Reason är ju som känt, uppbyggt kring synthar, samplers, trummaskiner, pattern sequencers, effekter, etc etc etc.
men det hindrar ju inte att man gör annan musik än synthbaserat!!
själv arbetar jag just nu med en llåt uppbyggd endast på loopar som jag spelat in själv..
jag tycker att reason är ett självklart val när det gäller loopar osv. för det är så jädrans lättrattat...!!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Men reason och Cubase är ju två olika världar.

Får nog kolla efter en demo och se vad jag hittar.
bara för att det är två olika världar, betyder det väl inte att reason låter på ett visst sätt??
Reason känns som massa synthar medans Cubase kan man lägga in vad man vill i.
Men ska kolla upp demot, när jag får tid.
Reason är ju som känt, uppbyggt kring synthar, samplers, trummaskiner, pattern sequencers, effekter, etc etc etc.
men det hindrar ju inte att man gör annan musik än synthbaserat!!
själv arbetar jag just nu med en llåt uppbyggd endast på loopar som jag spelat in själv..
jag tycker att reason är ett självklart val när det gäller loopar osv. för det är så jädrans lättrattat...!!! :)

Hmm..tror det sista du skrev var lite lättare att förstå. Men jag är ingen loopmänniska, man man bör känna till sina valmöjligheter som datamusiker.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
hur hör man att det är cubase!?
;)

näe, men skämt åsido.. en del samplingar och loopar är typiska reasonljud, som man ibland kan höra (bla hörde jag en loop i CSI, häromkvällen!) men direkt att höra, jo de här är subtractorn, tycker jag är svårt..

sen är reason så tacksamt att jobba med pga. samplingsstödet i rex2-format.. enkelt o snabbt!!!
plus alla grymma effekter..

får du tid ngn dag att jobba lite i reason.. sätt dig och se vad du kan göra.. :) det är det värt...
Men reason och Cubase är ju två olika världar.

Får nog kolla efter en demo och se vad jag hittar.
bara för att det är två olika världar, betyder det väl inte att reason låter på ett visst sätt??
Reason känns som massa synthar medans Cubase kan man lägga in vad man vill i.
Men ska kolla upp demot, när jag får tid.
Reason är ju som känt, uppbyggt kring synthar, samplers, trummaskiner, pattern sequencers, effekter, etc etc etc.
men det hindrar ju inte att man gör annan musik än synthbaserat!!
själv arbetar jag just nu med en llåt uppbyggd endast på loopar som jag spelat in själv..
jag tycker att reason är ett självklart val när det gäller loopar osv. för det är så jädrans lättrattat...!!! :)

Hmm..tror det sista du skrev var lite lättare att förstå. Men jag är ingen loopmänniska, man man bör känna till sina valmöjligheter som datamusiker.
haha. jag är så inne i programmet att jag pratar om detaljer med min fruga, som endast sett upplägget ett par gånger.. :D
uschäckta!! ;)

men sätt dig o lek ngn dag.. :) det var så jag fastnade. sen kör jag ju pro tools o recycle med, så jag har alla möjligheter som finns!!  :wub:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Jag lyckades göra trummor i reason... en gång.
http://pingvinfilm.se


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Mitt "tomma" rack består av två Mixer 14:2.
Den ena kopplad som vnaligt den andra inkopplad i sissta kanalen på första mixern.
Sedan är det ett redrum inkopplat i andra mixern. Och då är varje redrumkanal inkopplad till var sin egna kanal i mixern.
Mao: En mixer för icke trummor, och en mixer för trummor.
Sen är det bara att bygga på sådär.
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Mitt "tomma" rack består av två Mixer 14:2.
Den ena kopplad som vnaligt den andra inkopplad i sissta kanalen på första mixern.
Sedan är det ett redrum inkopplat i andra mixern. Och då är varje redrumkanal inkopplad till var sin egna kanal i mixern.
Mao: En mixer för icke trummor, och en mixer för trummor.
Sen är det bara att bygga på sådär.

Varför inte markera mixer nr 2 och lägga till ett RV7000? Då får du den automatiskt som en sendkanal från mixern.
Sen markera mixer 2, RV7000 och ReDrum och välja "Combine", så har du ett litet trumpaket.
Trumpaketet (combinatorns utgång) kan du sen seriekoppla in i första mixerns ingång "Chaining master" så slipper du belamra en kanal i mixer nr 1.

Det finns mycket kul man kan göra ...


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Mitt "tomma" rack består av två Mixer 14:2.
Den ena kopplad som vnaligt den andra inkopplad i sissta kanalen på första mixern.
Sedan är det ett redrum inkopplat i andra mixern. Och då är varje redrumkanal inkopplad till var sin egna kanal i mixern.
Mao: En mixer för icke trummor, och en mixer för trummor.
Sen är det bara att bygga på sådär.

Varför inte markera mixer nr 2 och lägga till ett RV7000? Då får du den automatiskt som en sendkanal från mixern.
Sen markera mixer 2, RV7000 och ReDrum och välja "Combine", så har du ett litet trumpaket.
Trumpaketet (combinatorns utgång) kan du sen seriekoppla in i första mixerns ingång "Chaining master" så slipper du belamra en kanal i mixer nr 1.

Det finns mycket kul man kan göra ...

FÖr att jag inte endast använder redrum. Där läggs det till rexar,mer redrums, matrixar,effekter,synthar vars lfo:er jag utnyttjar till massa skoj.
Att lägga in dem i en kombinator innebär bara massvis med krångel vid skapandet av massa nya ljudkällor.
Att jag sedan gillar att lägga den i en vanlig kanal i första MIxern är för att jag vill ha möjligheten att köra solo och mute på trummorna.
Jag lämnar inget till slumpen när jag kopplar i reason ;)
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen

Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Borde väl egentligen förtydliga lite..
Jag lämnar egentligen rätt mkt åt slumpen.
Rätt ofta kopplar man ju bara grejer på måfå för att kolla hur det låter.
MEN det finns alltid en tanke med varje färdig koppling! :D
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Är rätt ny på det här med Reason. För ett par år sen satt jag lite, men då användes enbart typ färdig Rex-loopar och jag fattade inte riktigt hur man skulle göra. Men för några veckor sen satte jag igång igen och nu greppar jag mer och mer. Börjar alltid med att trolla upp en mixer, ett par Subtractors och en ReDrum. Först kommer antingen basen eller trummorna, det är lite olika. Tempot brukar ligga någonstans mellan 120 och 220 och ReDrumupplösningen skruvas upp i 32 för att kunna få lite skönare varianter. Subtractorn som hör till basen skruvas ner till oktav två och pillar lite lätt med ljudet.

Någon gång har trummorna fått sig en kompressor men det kändes inte alls som jag hade kontroll över hur den fungerade. Sen har jag två-tre till subtractors som jag gör olika melodier och ackord med och till slut har man ett parti i låten. Samma procedur två gånger till så har man alla partier sen är det bara att arrangera ihop allt så är det klart. Ska försöka mig på att "mastra" (som jag förstår det får man upp volymen lätt om man lägger en maximizer på huvudspåret?) snart för att det inte ska bli så mjäkigt lågt.

För att lyssna besök min MySpace: http://www.myspace.com/thekingofparis
Tips mottages tacksamt :)