Kontrollrummet

Dålig gain-staging vid DI-inspelning!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Tjena Kontrollrummet!

Vi spelade in en grej i replokalen för ett litet tag sen som visade sig att det inte blev så hemskt lyckat i efterhand!
Jag/vi var lite halvstressade när det spelades in och av olika skäl har jag inte möjlighet att spela om gitarrerna och jag behöver använda exakt dom spåren som jag har tillgängliga!

Den ena gitarren "Steve_02" låter som den ska göra när jag slänger på diverse plug-ins (EZmix, Guitar Rig etc etc..), men den andra gitarren "Knudan_02" sprakar och knastrar VÄLDIGT mycket! När gitarren är tyst och inte spelar alls så brusar den något fruktansvärt & på sina ställen där det dämpas mycket så spricker bruset igenom!

Jag är medveten om hur problemet har uppstått och lär inte göra om samma tabbe igen, men kan jag rädda denna inspelningen genom någon plug-in, normalizer, gain-staging eller dylikt?







Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Om det bara gäller att få bort bruset där gitarren inte spelar kan du väl använda
en wave editor (t.ex Sound Forge) och mute:a dessa ställen...?
Antar att det inte är riktigt så enkelt....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I cubase är det ju bara att frisera (klippa upp) spåret och antingen muta eller slänga när guran är "tyst" knäpp och sprak under spel har jag inget svar på däremot.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
I cubase är det ju bara att frisera (klippa upp) spåret och antingen muta eller slänga när guran är "tyst" knäpp och sprak under spel har jag inget svar på däremot.
HasseFX hade ju nån plugg som kunde plocka bort smackljud från sång...
Han kanske har något för knäpp och sprak också..?  :)
Pröva att PM:a honom!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Om det är brus, brum och annat "noise" på ett spår behövs det en körning i extern "ljudtvättar" applikation. Izotope RX är nästan magiskt bra på att rädda taskiga inspelningar. Finns inga pluggar som kan något liknande i realtid dessvärre.
« Senast ändrad: 22.10.2015, 18:02:14 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Skyggedans

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Att bara klippa bort bruset hjälper tyvärr inte!
DI-inspelningen i sig låter helt okej, men när dist-pluggarna kommer på så är det helt kört! Förmodligen har jag spelat in med helt fel volymer och mitt noise-floor har gått i taket bara! Jag hoppades mer på att man kunde trimma själva spåret så att mitt noise-floor sjunker men att själva gitarrspåret fortfarande går att använda! Känns nog som att jag får lära mig en läxa av detta bara och se över min volymer bättre i fortsättningen!