Kontrollrummet

Vad behöver jag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Hej alla forumister!

Jag undrar...


Vad behöver jag för att kunna sjunga in låtar på min dator med bra kvalitet?
Är det något jag bör tänka på?
Vilken mic passar mig och mitt behov. Behöver inte en jätte dyr, och vill inte ha en jättebillig (Om det skulle va sämre kval)
Jag har en MIDI INTERFACER jag har kopplat min midi keybord till, kan man plugga micen til den? Är det MIDI plugg på en mic? (Ja menar finns det? )



tackar för snabba svar!


 :wub:



Mvh



Kenneth F


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Du behöver ett ljudkort och en mikrofon. Eventuellt också en preamp till mikrifonen, men inte nödvändigt.

I grova drag så här:
Om du ska spela in lite mer ruffliga ljud (mer högljudd sång eller micka upp en gitarrförstärkare) så skaffar du en dynamisk mikrofon.
Om du ska spela in lite mer nyanserade ljud (mer dynamisk sång eller aukustisk gitarr) så skaffar du en kondensatormikrofon. Sådana kräver fantommatning (ström). Enklast är om du har ett ljudkort med fantommatning så behöver du ingen preamp.

Nej, du kan inte koppla mikrofonen till midi. Midi är styrsignaler. Mikrofonen hanterar ljudsignaler.
Ditt midi-keyboard genererar troligen inga ljud utan bara midi-signaler in till datorn som sen genererar ljudsignalen.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Tackar för snabbt svar!

Så jag behöver ett externt ljudkort då med andra ord?



Säg att jag bara har en dator, vilket paket skulle jag köpa då? Med allt jag behöver då altså.. (Typ en enkelt lista)


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Så jag behöver ett externt ljudkort då med andra ord?


nej det behöver du inte. Kan lika gärna vara internt. Men det är ju kanske lite smidigare idom flesta fallen med externt. Plus att dom externa ofta har inbyggd preamp (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Hmmm... Preamp?

Men hur skall jag kopla in en stoooor mic plugg i mitt lilla ljudkort?  :huh: :unsure: :mellow: :o


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
En Presonus Firebox skulle förmodligen passa dig utmärkt. Ett bra externt ljudkort som kopplas in via Firewire. Två inbyggda preamps (med fantommatning) som låter helt ok och en riktigt bra hörlursförstärkare. Instrumentingångar har den också så en di-box behövs inte om du vill lajna gitarr eller bas rätt in i datorn. Kostar drygt 3000kr på 4Sound.

Utan att veta vad du vill spela in för slags musik är det svårt att tipsa om en bra mikrofon, vad hade du själv tänkt använda den till och ska du spela in annat än sång med den? Annars är väl en prisvärd stormembrans kondensatormikrofon ett bra tips.
Studio Projects B1 och ADK A51 brukar ses som prisvärda alternativ runt tusenlappen. Glöm dock inte att du behöver puffskydd till en kondensatormikrofon.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Den skal användas till att sjunga in akustiska / songwriter låtar för det mesta. Altså ingen hårdrock superwoofer skrik och gnäll musik. (Inte för att det är fel  :P :D)


Jag vill ha ett cleant fint ljud.


EDIT: PreAmp är en slags compressor för mic eller?

Och vad är "Fantommatning" om man skall ha et utförligt svar som hur vad och varför...

Vad är en kondensatormic? Vad varför och hur?
« Senast ändrad: 05.03.2007, 18:30:13 by Kenta K »


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Hmmm... Preamp?

Men hur skall jag kopla in en stoooor mic plugg i mitt lilla ljudkort?  :huh: :unsure: :mellow: :o

Jag menar förstås att du måste köpa ett nytt ljudkort (: förlåt om jag var otydlig  :(

Annars så är Emils förlag bra. Och jag har själv både en SP B1'a och ADK a51'a (mikrofonerna han tipsade om) och jag kan säga att båda är väldigt prisvärda. Jag håller dock B1'an som favorit.

Och det är ungefär här Claes tipsar om sin finfina testsite  :lol:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Då blir nog dessa grejer jättebra köp:
Presonus Firebox
Studio Projects B1
Puffskydd

Det finns ju dyrare och bättre grejer men det här är ändå prisvärda produkter som låter väldigt bra.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Då blir nog dessa grejer jättebra köp:
Presonus Firebox
Studio Projects B1
Puffskydd

Det finns ju dyrare och bättre grejer men det här är ändå prisvärda produkter som låter väldigt bra.

Det där ser väldigt fint ut. Plus att du får med Cubase LE som är ettväldigt pålitligt program (: Som också går att uppgradera till mer avancerade versioner till rätt pris (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Jag använder FL och kan rätt mycke i det programmet. Har testat Cubase och det värkar va ett jättebra program, men min dator är nog för klen..  :(



Så ny dator,            20000,-
Presonus Firebox,       3000,-
Mic                          1000,-
P.Skydd                     235,-



Ungefär 25000 ,- och jag har en hemmastudio?

Tar jag bort datorn blir det 4500,- ungefär, och det funkar ju....
 


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Ska du spela in singersongwritergrejer så är ju en snabb dator inte jätteviktigt  :), 3-4 kanaler räcker ju och ett par effekter på det. Klarar nog de flesta datorer som sålts de senaste 3-4 åren med lätthet. Vad har du för dator?
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Jag använder FL och kan rätt mycke i det programmet. Har testat Cubase och det värkar va ett jättebra program, men min dator är nog för klen..  :(



Så ny dator,            20000,-
Presonus Firebox,       3000,-
Mic                          1000,-
P.Skydd                     235,-



Ungefär 25000 ,- och jag har en hemmastudio?

Tar jag bort datorn blir det 4500,- ungefär, och det funkar ju....
 


Vad har du för dator nu? Om du bara ska spela in lite akustiskgitarr och sång + lite mer kanske så behövs inte så mycket. Och är det det stuket du är inne på så är ju cubase bättre alternativ än FL. Så en dator för 20 000 behövs absolut inte.

EDIT: ajdå, lite sen ;P
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
2.2 Ghz P.
1024 Mb minne
Ljudkortet är i datorn..


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
2.2 Ghz P.
1024 Mb minne
Ljudkortet är i datorn..

det där räcker alldeles utmärkt till det du vill (:

Om du köper till dom andra sakerna du blev tipsad om också alltså (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Kan jag kopla min midikeybord till den fireboxen?


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Kan jag kopla min midikeybord till den fireboxen?


Jepp, den har MIDI I/O så det ska inte vara några problem.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Och visst katten måste det gå bra att köra vidare i FL Studio om du nu känner dig hemma i det. (Det är ju dumt att ändra på sånt som redan funkar... :)) Cubase (eller Sonar eller ProTools...) kanske är det vanligare alternativet för din musikstil, men FL har absolut tillräckligt med funktioner för att det ska gå hur bra som helst.

Och om du är på tajt budget så behöver du ju absolut inte köpa ljudkort för 3000kr för att komma igång. Det inbyggda ljudkortet du redan har kan mycket väl funka till en början, och i så fall är det enda du behöver en mickpreamp + en mikrofon.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

EDIT: PreAmp är en slags compressor för mic eller?

Och vad är "Fantommatning" om man skall ha et utförligt svar som hur vad och varför...

Vad är en kondensatormic? Vad varför och hur?

Såg att ingen svarat på dina frågor...

Preamp = Förförstärkare. Den används alltså för att höja den svaga signalen som mikrofonen ger ifrån sig till tillräcklig nivå.
Fantommatning = Vissa mikrofoner behöver lite ström för att funka, och det är denna ström som kallas för fantommatning ("phantom power" på engelska). Finns på mickpreamps, mixerbord och en del ljudkort.
Kondensatormick = En sorts mikrofon som främst används i studioinspelningssammanhang. Ger helt enkelt ett bättre och detaljrikare ljud än vanliga handhållna "livemickar". Finns att köpa från ~700kr.

Hoppas det hjälper lite...


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Och visst katten måste det gå bra att köra vidare i FL Studio om du nu känner dig hemma i det. (Det är ju dumt att ändra på sånt som redan funkar... :)) Cubase (eller Sonar eller ProTools...) kanske är det vanligare alternativet för din musikstil, men FL har absolut tillräckligt med funktioner för att det ska gå hur bra som helst.

Och om du är på tajt budget så behöver du ju absolut inte köpa ljudkort för 3000kr för att komma igång. Det inbyggda ljudkortet du redan har kan mycket väl funka till en början, och i så fall är det enda du behöver en mickpreamp + en mikrofon.

Ja, förlåt om jag var otydlig igen ;P FL funkar ju såklart (: men JAG tycker att cubase är ett bättre alternativ (: fast FL har ju en heldel roliga ljud man kna leka med när man får tråkigt :P även fast dom kanske inte är singer/songwriter inspirerade (:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data

EDIT: PreAmp är en slags compressor för mic eller?

Och vad är "Fantommatning" om man skall ha et utförligt svar som hur vad och varför...

Vad är en kondensatormic? Vad varför och hur?

Såg att ingen svarat på dina frågor...

Preamp = Förförstärkare. Den används alltså för att höja den svaga signalen som mikrofonen ger ifrån sig till tillräcklig nivå.
Fantommatning = Vissa mikrofoner behöver lite ström för att funka, och det är denna ström som kallas för fantommatning ("phantom power" på engelska). Finns på mickpreamps, mixerbord och en del ljudkort.
Kondensatormick = En sorts mikrofon som främst används i studioinspelningssammanhang. Ger helt enkelt ett bättre och detaljrikare ljud än vanliga handhållna "livemickar". Finns att köpa från ~700kr.

Hoppas det hjälper lite...

För säkerhets skull ska man se till att det finns 48V fantommatning i det ljudkort man väljer, om det är preampar inbyggda. Det förekommer nämligen ljudkort som bara lämnar ut 12V fantommatning - och det är inte alla kondensatormikrofoner som kan köra på så låg spänning - och vissa kan det men med betydligt sämre ljud. 48V är standard, medan allt annat är snik-varianter...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Kan jag kopla min midikeybord till den fireboxen?


Jepp, den har MIDI I/O så det ska inte vara några problem.
Använd adaptern till SPDIF-ingången som följer med ljudkortet.
Fireboxen har inga midi-in/utgångar i själva burken.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Kan jag kopla min midikeybord till den fireboxen?


Jepp, den har MIDI I/O så det ska inte vara några problem.
Använd adaptern till SPDIF-ingången som följer med ljudkortet.
Fireboxen har inga midi-in/utgångar i själva burken.
hur menar du nu!? koppla en midi-klav till s/pdif:en!?  :huh:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
hur menar du nu!? koppla en midi-klav till s/pdif:en!?  :huh:
Jupp. Jag kör så själv.
Funkade så sent som för 20 minuter sedan. Å andra sidan vet humlan inte om att den inte kan flyga ...
 ;)


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
hur menar du nu!? koppla en midi-klav till s/pdif:en!?  :huh:
Jupp. Jag kör så själv.
Funkade så sent som för 20 minuter sedan. Å andra sidan vet humlan inte om att den inte kan flyga ...
 ;)

Man kopplar inte midi in till spdif:en, det är en liten sladdpiska med både MIDI I/O och SPDIF I/O som kopplas in i Fireboxen. De små sladdarna är spdif och de tjockare midi:

Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Aha, där ser man. Jag trodde det var det breda kontakten i andra änden som var SPDIF. Har för mig att det står så på baksidan av ljudkortet, men jag kan minnas fel.
Hursomhelst så har jag ändå ingen aning om vad SPDIF är för nåt ...
 :rolleyes:


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
spdif = SuPerDigitalInterFace eller nåt åt det håller... :P


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Aha. Till och med S/PDIF ...
Då borde det alltså finnas monitorer som kör digitalt?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Japp, Genelec m.fl gör även monitorer med digitala ingångar.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Någon som har 1 exempel på en MIC preamp?



Om jag säger att jag bara skal kunna sjunga in i datorn? Med bra ljud såklart...


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Någon som har 1 exempel på en MIC preamp?



Om jag säger att jag bara skal kunna sjunga in i datorn? Med bra ljud såklart...

Fireboxen har två inbyggda preamps (förförstärkare), det är även ett bra ljudkort. Om du använder ett standardljudkort så kommer du med största sannolikhet få längre fördröjning (latency) samt mer brus och sämre ljud.

Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
4000 kr så har jag det då.... Synd att jag skall åka 2 veckor på semester till Zakynthos i sommar. . . Annars kunde jag köpt musikutrustning för pengarna...

Vill även ha en ny gitarr..



Jag kanske blir "magsjuk" eller nått i slutet på juli... vem vet..  :unsure: :rolleyes: