Kontrollrummet

Next go round. Ny sång!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hörde denna låt för första gången nyligt, hade aldrig hört varken låt eller bandet förr. Gillade den sorgliga låten så skarpt att jag ville försöka lära mig den. Så jag tog ljudet från den här youtuben

o la på två spår i min inspelare, sen la jag dit ak gitarrer som ett pålägg till deras orginal, o sen sång. Vitsen då var att jag kunde försöka sjunga o frasera nästan lika som dom genom att tjyvlyssna på deras version o lägga min sång ovanpå deras. Deras tonart var den som var absolut mest fel för mig, så jag fick försöka göra en duett med en bassångare och en som sjöng unisont en oktav upp, det blev delvis i en sorts falsett jag inte försökt mig på tidigare. Tanken var att jag även skulle få till en andrastämma nånstans i mitten, men kom inte på nån sån, o tyckte även det blev lite kul så här.
Sen la jag dit fler instrument och slutade att ha orginalet i lyssningen. Orginalet är ju utan trummor och med ett svävande tempo så det var jäkla svårt att spela till det. Värst var förstås att spela trummor till det, då jag knappt kan trumma ens enkla komp. Efter solot bromsar orginalets tempo in rejält, svårt att få till i min "kopia".
Men roligt var det. Jag spelade elgitarr på min ganska nybyggda av lösa delar byggda stratocaster med telecasterhals och David Gilmour mickar o elektronik. Lyckades scallopera halsen oxå på ett bra sätt, jag ville scallopera bara nån millimeter o lyckades bra med det. Fick via en gitarrbyggare reda på ett väldigt smart knep att få scallopering likadan på alla band. Annars är det skitlätt att man tar för mycket, och ojämt.
Så här blev min bonniga version:  :D
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-150926

Ny version med ny sång, mixade den ljusa stämman framför den basiga. Det var lite lättare att sjunga den nu än första gången. Första gången sjöng jag lite lätt på ploj, nu försökte jag vara aningen seriös. Och lyssnade mindre på orginalet, ändradde frasering och även melodin lite så det skulle kännas mer naturligt för mig.
Drog isär gitarren aningen, och ihop de två rösterna.
Hoppas det blev bättre...

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-country-151007
« Senast ändrad: 07.10.2015, 16:40:44 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
hold your hors..s.. visst doftare country  :D.. Synd att inte bara din sång e där ..den låter bra o skulle vart än bättre utan orginalet i bakgrunden .. Bra lirat också.. :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
hold your hors..s.. visst doftare country  :D.. Synd att inte bara din sång e där ..den låter bra o skulle vart än bättre utan orginalet i bakgrunden .. Bra lirat också.. :)
Hm? Inget av de riktiga bluegrasskillarnas sång är med i mixen, det kanske lät så i min förklaring om inspelningen, men de är inte med alls. Den hade jag bara som stöd när jag försökte lära mig fraseringen o rytmiken i melodin. Faktiskt väldigt svår att sjunga.
Men jag kanske skulle kunna spela in den igen i en tonart som passar mig? Men nu har jag glömt bort hur man sjunger den igen.  :o
« Senast ändrad: 05.10.2015, 20:31:22 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Gött gung!
Haha trodde först att det var Harmonika Mike som sjöng basstämman, men jag gissar att det är du som gör båda stämmorna i låten?
Tycker du har fått till det riktigt bra!
Me, Myself & I


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Riktigt skön lyssning. Underbart gitarrspel!!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt att få höra lite country-musik ibland!
(Nästan som att svära i kyrkan att säga så här på KR  :))
Fin live-känsla som alltid och snyggt gitarrlir!
Tror att du hade vunnit på att lägga låten i en annan tonart så att sången
kunde legat nånstans mitt emellan de två befintliga sångspåren och
ersatt dom med enbart ett sångspår på det mjuka, fina sätt man är van att höra dig.
Men fint så här också!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gött gung!
Haha trodde först att det var Harmonika Mike som sjöng basstämman, men jag gissar att det är du som gör båda stämmorna i låten?
Tycker du har fått till det riktigt bra!
Ja det är jag. Jag började med den låga stämman, men det blev bitvis så mullrigt att det mer lät som en bucklig trombon än ord, då kom jag på att lägga en till unison stämma en oktav upp. Och det blev ju alldeles för högt för att vara vettigt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktigt skön lyssning. Underbart gitarrspel!!
Tackar. Det var mest på kul. Och för att testa min hemsnickrade gitarr. Jag får oväntat bra countrytele ljud ur den fast det är en stratakropp med David Gilmourkaka på.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skönt att få höra lite country-musik ibland!
(Nästan som att svära i kyrkan att säga så här på KR  :))
Fin live-känsla som alltid och snyggt gitarrlir!
Tror att du hade vunnit på att lägga låten i en annan tonart så att sången
kunde legat nånstans mitt emellan de två befintliga sångspåren och
ersatt dom med enbart ett sångspår på det mjuka, fina sätt man är van att höra dig.
Men fint så här också!
/Asti
Ja det vore kul att göra den igen, isåfall med polarna på bas o trummor. Mitt eget trummande är ju hellre än bra.
Jag tycker det låter lite grann som Neil Youngs stil på countrylåtar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
, då kom jag på att lägga en till unison stämma en oktav upp. Och det blev ju alldeles för högt för att vara vettigt.
Tvärtom. Bra sångläge som passar dig tycker jag. Lite Willie Nelson-svajigt. Synd att den låga stämman ligger där hela tiden.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
, då kom jag på att lägga en till unison stämma en oktav upp. Och det blev ju alldeles för högt för att vara vettigt.
Tvärtom. Bra sångläge som passar dig tycker jag. Lite Willie Nelson-svajigt. Synd att den låga stämman ligger där hela tiden.
Jag tänkte att den basiga rösten skulle vara lite mer "main" än den ljusa. Kanske jag borde gjort tvärtom...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Country mitt favorittema - inte - men det här var kul att lyssna på - gitarrerna är oklanderliga och jag är ingen trummis men jag tyckte det lät bra. Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.
Lyssnar gärna igen :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Country mitt favorittema - inte - men det här var kul att lyssna på - gitarrerna är oklanderliga och jag är ingen trummis men jag tyckte det lät bra. Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.
Lyssnar gärna igen :)
Hur kan jag sprida en röst åt både höger o vänster? Det är bara en gång av den ljusa o en av den mörka. Bägge ligger nästan i mitten 4 från centrum om jag minns rätt, 63 är max utpanorering
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.
Hur kan jag sprida en röst åt både höger o vänster? Det är bara en gång av den ljusa o en av den mörka. Bägge ligger nästan i mitten 4 från centrum om jag minns rätt, 63 är max utpanorering

Är det här du saknar en dator? Eddi kan nog göra sånt i datorn utan problem.
Om du lägger leadstämman (är det basstämman det?) i mitten, så kan även den andra stämman vara i mitten men med lite mer stereoreverb-effekt, som lägger den bredare än leadstämman. Kanske kan ge det Eddi tänker på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tror att om du drar in den mörka rösten till mitten och sprider den ljusa 20/20 vänster höger och sänker lite så blir det kanonbra - nåt stycke där lät du den ljusa sjunga lead så du får sjunga om den mörka några sekunder.
Hur kan jag sprida en röst åt både höger o vänster? Det är bara en gång av den ljusa o en av den mörka. Bägge ligger nästan i mitten 4 från centrum om jag minns rätt, 63 är max utpanorering

Är det här du saknar en dator? Eddi kan nog göra sånt i datorn utan problem.
Om du lägger leadstämman (är det basstämman det?) i mitten, så kan även den andra stämman vara i mitten men med lite mer stereoreverb-effekt, som lägger den bredare än leadstämman. Kanske kan ge det Eddi tänker på.
Dator saknar jag aldrig i studion. Det är faktiskt ingenting jag skulle vilja göra som jag inte kan göra med de outboardar o portastudio jag har. Det går väldigt bra att redigera i portan, en Tascam 2488 mkll. Jag har haft den i över tio år nu, den har aldrig hängt sig eller jävlats en enda gång. Jag har aldrig lagt ner ett öre på uppdateringar eller program. Man säger ju att det blir dyrt med outboards jmf med mjukvara in the box, men det vette fan i längden. Hur länge duger dagens nya datorer i studion? Och stereoreverb har jag väldigt fina i Lexiconburken. Funderar på om jag ska ta fram inspelningen igen och försöka lära mig sjunga den ljusa stämman snyggt rakt igenom, o sen delvis eller helt ta bort basstämman. Som det är nu har jag en livebacktrack som jag ändå inte klarar att sjunga live till eftersom jag inte övat på den sen inspelningen blev klar. Nöter jag på det här med falsett kan jag kanske klara det. Eric Clapton tipsade om just falsett, han sjunger enligt honom själv nästan alltid så. Gör man det på rätt sätt hörs det inte att det är falsett...
Jag har över 15 timmar backtrax, det är ganska mycket man ska kunna utantill det.  :unsure: Fast många av de äldsta backtrackerna har så taskigt ljud att jag skäms att köra dem live om inte publiken är helt asfulla. Fast det
 är dom ju ofta förstås.  :mellow:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag minns rätt från portastudios så kan du ju köra den ljusa stämman och köra record på ett tomt spår. då har du två spår ljus stämma som du kan panorera åt olika håll. Eller....?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Om jag minns rätt från portastudios så kan du ju köra den ljusa stämman och köra record på ett tomt spår. då har du två spår ljus stämma som du kan panorera åt olika håll. Eller....?
Det är inga kassettgrejer jag har eller haft. Det är 24 spår digitalt. 24 bit.
Jag har sjungit om låten nu, med tonvikten på den ljusa stämman. Kändes lite säkrare på låten nu när den sjunkit in ett tag. Gjorde ingen dubb nu heller, jag har aldrig gillat det nå värst på min egen röst. Sjöng först om den ljusa stämman utan att lyssna för mycket på orginalet, sen sjöng jag om basstämman så den blev tajt med den nya ljusa. O mixade den ljusa starkare sen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny version med ny sång, mixade den ljusa stämman framför den basiga. Det var lite lättare att sjunga den nu än första gången. Första gången sjöng jag lite lätt på ploj, nu försökte jag vara aningen seriös. Och lyssnade mindre på orginalet, ändradde frasering och även melodin lite så det skulle kännas mer naturligt för mig.
Drog isär gitarren aningen, och ihop de två rösterna.
Hoppas det blev bättre...

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-country-151007
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaha digital porta lyxgrejer vi aldrig hade råd med, kan inget om dem heller. Nya mixen då. Det är faktiskt svårt att tro att det är din röst man hör, har ju vant mig vid din mörkare röst men det här var ju väldigt bra tycker jag - en ny sida av Håkan oväntad sådan vilket röstomfång du har, bra bra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, bättre tycker jag!
Nu känns sången mer bestämd och man hör vilken som är lead.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jaha digital porta lyxgrejer vi aldrig hade råd med, kan inget om dem heller. Nya mixen då. Det är faktiskt svårt att tro att det är din röst man hör, har ju vant mig vid din mörkare röst men det här var ju väldigt bra tycker jag - en ny sida av Håkan oväntad sådan vilket röstomfång du har, bra bra :D
Tackar! Ja det är märkligt hur jag på gamla dar lärt mig sjunga högre toner. Sjöng den nyss till backtracken, behövde inte ta i mycket alls. Lite annan teknik bara.
Digitalportan för mig är väl lite samma som att en del spelar in med hårdiskar i stället för rullband eller dator. Kompressorna i portan är riktigt dåliga, men preamparna är lika bra som nåt dyrt man köper löst.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)