Forum > Färdiga produktioner

Harmonica mike - Längtan

<< < (7/8) > >>

Harmonica mike:

--- Citat från: Tant Fransa skrivet 12.09.2007, 15:50:25 ---Ouh- ouh-ouh skönt... jag känner mig alldeles som hemma. Tror inte pianot har ADHD - inte så det stör i allfall. Om jag får våga mig på en liten åsikt där så är den eventuella svagheten snarare att det låter lite för "blygt", om du förstår vad jag menar? Alltså det låter lite som att du inte riktigt våga tro på att det kommer att låta bra när du trycker ned tangenterna, så det blir försiktigt och ojämn dynamik i spelet.

För övrigt osar det av norrländsk virilitet :wub:

--- Slut citat ---

Tanten då:
Huvudet på spiken när det gäller pianot,precis så är det.Jag har svårt att lira samman hängande,om det nu var det du menade.Jag har spelat alldeles för kort tid för att ha koll på hur det kommer att låta när det går i ett sånt här tempo.Vidare så är jag definitivt ingen blues/jazz pianist - jag lirar som en kratta.Men får jag träna i ett halvår till så skall det nog gå..Leta upp en låt som heter "Piano maniac",den ligger här på sidan.Det var mitt första försök på piano, här är mitt andra.Kortaste vägen från hjärnan är ju till munnen,det är därför jag spelar munspel och sjunger.Det är en bit kvar till fingrarna,fast det börjar kännas i armbågen :lol:Musikaliteten sitter ju mellan öronen..och på en del så når den fram till fingrarna.

Tack för att du gillar låten :"För övrigt osar det av norrlänsk virilitet" mmm.. :wub:

Mvh
Micael

Tokai:
Trummorna ska absolut spelas på cymbalerna, istället för hihat. Och det ska va mjukt och fint, kanske bara med vispar, eller lösa slag med pinnar. Inga dubbelslag, hellre små snabba virvlar, sk ghosthits
Och inget reverb på drumsen.
Välja nån annan trumloop om du inte fixar att programera själv.
Sången är bara så självlysande som den kan bli.
Man skulle nog kunna ge dig vilken kass låt som helst och du skulle lyfta den med din sång, ärlighet och engagemang.
Tycker basspelet är ok. (måste nog själv skaffa mig en bas istället för att spela bas på ett keyboard vilket ju är absurt. Funderar på en Bronco bas) Ok, tillbaka till verkligheten:
Pianot. Hör faktiskt för lite av det för att avgöra om det stirrigt eller vad man ska säga.

Tänk om man själv kunde få så många svar på en minuts improvisation - men det är för att du är du - alltid engarerad i andras musik!

Själva låten? Nåja. Men he bli nå bra! (som min mor skulle ha sagt, född i Burträsk)

Harmonica mike:

--- Citat från: Tokai skrivet 14.09.2007, 21:28:56 ---Trummorna ska absolut spelas på cymbalerna, istället för hihat. Och det ska va mjukt och fint, kanske bara med vispar, eller lösa slag med pinnar. Inga dubbelslag, hellre små snabba virvlar, sk ghosthits
Och inget reverb på drumsen.
Välja nån annan trumloop om du inte fixar att programera själv.
Sången är bara så självlysande som den kan bli.
Man skulle nog kunna ge dig vilken kass låt som helst och du skulle lyfta den med din sång, ärlighet och engagemang.
Tycker basspelet är ok. (måste nog själv skaffa mig en bas istället för att spela bas på ett keyboard vilket ju är absurt. Funderar på en Bronco bas) Ok, tillbaka till verkligheten:
Pianot. Hör faktiskt för lite av det för att avgöra om det stirrigt eller vad man ska säga.

Tänk om man själv kunde få så många svar på en minuts improvisation - men det är för att du är du - alltid engarerad i andras musik!

Själva låten? Nåja. Men he bli nå bra! (som min mor skulle ha sagt, född i Burträsk)

--- Slut citat ---

Tokai:
Jo trummorna skulle må bra av lite mer jazzig feeling.Får se om jag klarar av att fixa till dom efter dina tips,dom var bra och det är nog det låten behöver.Klarar jag inte av det så lämnar jag bort det till nån annan,trummor är ju liksom inte min grej.Reverbet skall bort.

Sången då:Det tackar jag för,den kommentaren gjorde mig stolt.

Å basen:Jag köpte band polarns Warvick,en 5 strängad sak - helt ok.Tränat sedan för sommaren på den, så det tar sig sakta men säkert.Aldrig spelat bas tidigare,överlåtit det till dom som kan.Jag tycker att det är riktigt roligt att lira på den,fast nån basist blir jag nog aldrig.Keyboard bas funkar oxå,om man har en bra plugg.Jag hade inte det och fick ständigt bita i gräset för midi basen.Nu är det färdigt tuggat på gräset,hädanefter så blir det egen komponerad/lirad bas på min låtar.

Pianot då:Tycker du att det är för lågt mixat? Eller vill du höra hela låten för att få en helhetsbild?Förstår dig om det är så.Hang in there mate,det kommer mera..

Låt/längd:Ja det är väl nästan 2 minuter nu i allafall.. :D Det skall nog in minst 2 minuter till via lite guror och mer sång..Vi får se vad detta mynnar ut i..Jag låter alltid dom bra ideerna vila lite tills allt ramlar på plats,om det är en bra ide´återstår att se.När det gäller feedbacken så resonerar jag så här,man måste ge för att få.I början när jag var nykomling på studioforumet så hade jag inte så mycket att säga om det tekniska i låtarna,jag var alldeles för färsk i inspelnings branschen.Men med tiden så drar man på sig erfarenheter,vilka man delar med sig av.Ge och ta - så blir kunskapen större!

Tack för comment,tipset på trummorna fick mig att börja fundera.

Mvh
Micael

DåligtGehör:

--- Citera ---Trummorna ska absolut spelas på cymbalerna, istället för hihat. Och det ska va mjukt och fint, kanske bara med vispar, eller lösa slag med pinnar. Inga dubbelslag, hellre små snabba virvlar, sk ghosthits

--- Slut citat ---

Håller med! En skön lite mörk ride. Ghostnotes/ghosthits på v.k samt lite accenter här och var men inte alla dessa dubbelslag  :(  Trummorna kan delvis bara som Tokai säger smyga med (lita på att basen bär) för att under vissa partier ha ett starkare spel. Nu kör du liksom igång allt. Vilket man iofs kan göra men det blir lätt att det bara fortsätter resten av låten också.

Piano X 3.  Pianot går loss i introt. Pianot gör lite väl mycket under sången. Förök hitta mer sparsamma men effektiva/effektfulla pinofigurer. Pianot skall naturligtvis vara med och greja i mellanspelet. Älskar du piano  ;)

Annars är ansatsen bra och det kan bli en riktigt svängig sak.

Du har tränat bas va!?

1up:
Det låter så mycket! Du verkar ju vilja köra liveköret istället för synth. Och visst är det en helt annan grej. Det blir ett annorlunda liv. Trummorna vet du inte gör låten rättvisa riktigt, men annars, tjaaa. Det skulle vara ett instrument som stödjer rösten. Rösten är jättetransparent och fin, beror på hur du vill ha det, men nu känns bandet och du ganska skiljda åt. Du står längst fram på scen och de några meter bak. En instrumentbrygga emellan vore nice. Eller kanske bara nivåjusteringar/eq?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion