Kontrollrummet

Harmonica mike - Längtan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Arbets namn "Längtan"
Artist:Hm
Genre:Ja vad tror ni om  soul?
Kompositör:Hm
Prod/Mix:Hm
Ev,Medverkande:Nope,just me.
Ispelnings år:2007
Format:Mp3

Hej svejs.
Tog fasta på de tips jag fått och lirade lite till.Slängde in en hammond och lite walkin´bass bland annat,samt böt ackord - tack Johan!
Garva inte nu åt bas liret bara,jag tränar för fullt.

Fram med motorsågarna boys and girls,och fäll Norrlands furan.

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 18.02.2008, 23:36:03 by tsmalmbe »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JO, det håller som låt naturligtvis. Låter bra, 1 minut brukar vara tillräckligt för att kunna uttala sig om det är en hit eller inte. Pianot är skönt att lyssna på. Dock tycker jag det låter som en som redan existerar?? :) Men jag kan ha fel.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JO, det håller som låt naturligtvis. Låter bra, 1 minut brukar vara tillräckligt för att kunna uttala sig om det är en hit eller inte. Pianot är skönt att lyssna på. Dock tycker jag det låter som en som redan existerar?? :) Men jag kan ha fel.

Jo du har nog en poäng på att den påminner om nåt existerande.Tänkte inte på det först,lite likt "After midnight".Helt omedvetet dock,pianot är ju lite slafsigt lirat så jag skall lira om då jag går vidare med denna...En elgura kommer nog att sitta som en smäck i arret,jag lirade på min akustiska nylongura helt torr utan effekter..

Då lirar jag vidare på denna till veckan..thanx Per.

Mvh
Micael


Utloggad Woltenizer

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
hör hela tiden hur en orgel borde vara med ;) Känns lite tomt just nu  -_-


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite adhd varning på pianot i introt..
gillar när du sjunger perfekt röst o tonläge;)
keep on it
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul tonspråk på pianot även om det är lite struttigt spelat.

Kan det bli nåt då? Tja, enackordslåtar blir ju ganska begränsat. I en minut håller det men om det ska bli en fortsättning så krävs något mer tycker jag.

Skön livekänsla i produktionen och jätteroligt att höra dig sjunga på svenska. Mer sånt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjenixen!
Klart att du ska gå vidare! Vi måste ju få reda på hur choruset i G-dur med de massiva stämmorna låter, och inte att förglömma B-delen i D-dur med ett grymt munspelssoolo!

Vi ställer ju inga större krav på låten så.... :D :P
Så vi låter alla Norrlandsfuror stå kvar för tillfället och inväntar en ny version mellan tallarna :)



h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej boys..
Då har jag lirat lite till..Passar på att tacka Wernborg(för tipset om utvecklandet av arret),Wolteniser(för tipset om en hammond) samt Johan för ackords bytes tipset..

Lirat lite mer bas,det blev nån sorts walkin´bass av det hela..Funkar det? Samt lite annat smått och gott..jag tycker sång delen tappar gunget med den menlösa basen,vad tycker ni? Det kanske ordnar sig när guran kommer dit..

Såga på,bågfil utlånas..

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
t..jag tycker sång delen tappar gunget med den menlösa basen

Jorå!
Denna version låter tajtare i intron, men kan hålla med om din egen kommentar om sångdelen.
Sen borde du bestämma vilken riff som är den bärande, gitarren, pianot eller, B4:an. Dom jobbar alla bra men blir lite grötigt när alla vill spela på samma gång. :D

Men hursomhelst, det blev mera sprätt och liv i låten med lössläppt bas,
kommer dock tillbaka med ackorbytesförslaget, intron o sångdelen kunde just skiljas åt med ett tonartsbyte kanske...
INTRO-SÅNG-CHORUS-SOLO-SÅNG-OUTRO

Munspelsliret är snyggt och lite retsamt gjort, ska det bli solo eller väntar vi ännu ett varv :)

I väntan på följande smakprov :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
t..jag tycker sång delen tappar gunget med den menlösa basen

Jorå!
Denna version låter tajtare i intron, men kan hålla med om din egen kommentar om sångdelen.
Sen borde du bestämma vilken riff som är den bärande, gitarren, pianot eller, B4:an. Dom jobbar alla bra men blir lite grötigt när alla vill spela på samma gång. :D

Men hursomhelst, det blev mera sprätt och liv i låten med lössläppt bas,
kommer dock tillbaka med ackorbytesförslaget, intron o sångdelen kunde just skiljas åt med ett tonartsbyte kanske...
INTRO-SÅNG-CHORUS-SOLO-SÅNG-OUTRO

Munspelsliret är snyggt och lite retsamt gjort, ska det bli solo eller väntar vi ännu ett varv :)

I väntan på följande smakprov :)


h.  Johan

Johan den pålitlige.
Nu har jag inte gjort nåt åt trummorna än,det är ju bara en loop som ångar på.Kanhända att sång delen går att rädda med ett rakare komp utan evighets synkoperna..Eventuellt så slänger jag in ett annat bas lir där,satt och nynnade till låten och kom på hur det bör spelas - så nu skall det bara sättas - PUST! Jag å bas...

Jag tog ut låten på guran först,så den fick följa med under utvecklingen av låten.Skippar nog acke guran på den "färdiga versionen"..håller med om grötigheten där.Tror inte att jag byter tonart i låten,jag tycker den funkar när jag byter basgång kors å tvärs..Möjligen på ett tänkt gura solo att jag drar upp det hela ett halvt steg..Bra tips om en chorus del,dra ihop allt och lugna ned tempot och sjunga nåt riktigt stämningsfullt..Sedan full rulle till slutet.

Munspelet då:Ja jag hade som tanke att retas lite,liksom lura er på konfekten.. :lol:
Håller med om att det lyfte med en jazzigare basgång,med tanke på hur pianot är lirat.Lite sköna jazz drums till introt så har jag nog den delen klar(hur fanken man nu lirar sånt?)..Börjar reta mig mer och mer på virvel slagen..Kommer nog att städa upp där ordentligt.

Tack för värdefull feedback Johan.Det kommer mera helt klart...

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
..Eventuellt så slänger jag in ett annat bas lir där,satt och nynnade till låten och kom på hur det bör spelas - så nu skall det bara sättas - PUST! Jag å bas...

,jag tycker den funkar när jag byter basgång kors å tvärs..

Håller med om att det lyfte med en jazzigare basgång,

Jisses Micael!

HUR MÅR DINA STACKARS BASFINGRAR? :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
..Eventuellt så slänger jag in ett annat bas lir där,satt och nynnade till låten och kom på hur det bör spelas - så nu skall det bara sättas - PUST! Jag å bas...

,jag tycker den funkar när jag byter basgång kors å tvärs..

Håller med om att det lyfte med en jazzigare basgång,

Jisses Micael!

HUR MÅR DINA STACKARS BASFINGRAR? :D

Ingen fara med dom,jag spelar ju rätt mycket ackenylon så huden är rätt tjock..Vidare så är jag byggnadsarbetare så det krävs mer än en (lag)bas :P för att slita ut mig :lol:

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OJ! Vilket lir! Som en upphottad Roffe Wikström. Fan va bra! Du går från klarhet till klarhet. Suveränt. Enda nitsen som di säger är reverbet på trummorna tycker inte det stämmer med de andra instrumentens rumsklang men jag struntar i detta och studsar med. Vilket pianolir! Det bästa jag hört av dig. Basen?
Låter som du fått den i present redan på BB. Kanon!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
OJ! Vilket lir! Som en upphottad Roffe Wikström. Fan va bra! Du går från klarhet till klarhet. Suveränt. Enda nitsen som di säger är reverbet på trummorna tycker inte det stämmer med de andra instrumentens rumsklang men jag struntar i detta och studsar med. Vilket pianolir! Det bästa jag hört av dig. Basen?
Låter som du fått den i present redan på BB. Kanon!

Equality:
Nu blev jag glad.Wernis sågade ju piano liret :( fast han lirar ju i en annan division.. :D Det finns en hel del felslag men jag låter det passera,tycker att mänsklighets faktorn gör det hela mer levande än om man kvantiserar och städar upp det.Trummorna är bara en loop än så länge,skall fixas till mot svänget så småningom.Rums klangen är ett reverb som ligger på mastern,kan ju dra ned på Ez:s rums reverb för att närma sig den "stora" scenen där dom andra håller till..

Basen då: Jag fick köpa min gamla basists Warvick(5 strängad blå vacker sak) i somras,har tränat hela sommaren på den.
Det svåraste är att dämpa strängarna så att inte de olika tonerna ringer med.Helt okomprimerad är den oxå,går nog att göra lite med soundet.Aldrig spelat bas tidigare så jag känner mig stolt att du gillade det.
Roffe Wikström,det tackar jag för.Samt för att du tyckte att detta var mitt bästa pianolir,jag är oxå rätt nöjd.

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Trumsoundet är vad det är, men resten är toppen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trumsoundet är vad det är, men resten är toppen.


Thanx Tsm för comment.
Jo det är ju det där med drumsen..Nu har jag inte skruvat nåt i loopen eller förändrat nåt slag.Så här låter Ez helt opåverkat/oskruvat - förutom ett svagt rums reverb på mastern.Tar tag i trummorna när allt sitter,det skall in en hel del fills och skalas rejält i virvel hysterin.

"Men resten är toppen"  För det så blir det en smiley :D

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
lite adhd varning på pianot i introt..
gillar när du sjunger perfekt röst o tonläge;)
keep on it

Thanx för omdömet om min sång Tony.
Pianot då:Ja jag har ju lite bråttom,skall med bussen :ph34r:,synd att du inte har hört det mot den nya basgången :P
Det hela fick som en mening tycker jag när kompet bär upp det på ett annat sätt..

Jag vet ju att du är basist så släng en comment om det är du bussig...

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 11.09.2007, 10:43:47 by Harmonica mike »


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
vilket lyft det blev med ändringarna du gjort, kanon och basspelet är väl inte så jävla illa tycker jag
sen är det ju sången som jag tycker är otroligt känslosam och bra
ska bli kul att höra den färdig

MVH Conny


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Oj vilken härlig jazzminut!!  Jag har inte läst tråden än så det kanske blir en upprepning, men jag gillar allt utom trumljudet där jag tycker att det känns som killen sitter i ett annat rum och spelar. Allt det andra ligger så nära och gött så det känns nästan som om man står framför bandet och tittar fast trummisen drog....   

Gillar känslan av att instrumenten nästan tävlar med varandra om att få höras. Ser framför mig hur "killarna" står och smilar åt varandra och utmanar varandra på små musikäventyr i låten.   Kan nog bli lite långt dock om den fortsätter på samma ton. Behövs nog en liiiiten aning mer variation framåt i låten.
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
vilket lyft det blev med ändringarna du gjort, kanon och basspelet är väl inte så jävla illa tycker jag
sen är det ju sången som jag tycker är otroligt känslosam och bra
ska bli kul att höra den färdig

MVH Conny

Hej Conny.
Jo det blev inte så dumt,gunget accentuerades mera med en jazzigare basgång så jag tackar för att du gillade mitt lir.Tack oxå för omdömet om sången.Texten är en sån där blarr text som jag hittar på medans jag sjunger in melodin,men ju mer jag hör den desto mer tycker jag om den..märkligt.Jag sjöng på natten så jag höll igen lite för grannarnas skull,och resultatet blev detta.
Klar skall den bli,funderar och bearbetar en fortsättning mentalt,det är ju halva jobbet :D

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Basen funkar. Orgeln är cool.  :D

Pianot kan lugna sig lite. Adhd sa Tony. Jo tack.

Trummis skulle med tåget. Ta in henne i rummet igen.

Ska bli kul att höra fortsättningen.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Basen funkar. Orgeln är cool.  :D

Pianot kan lugna sig lite. Adhd sa Tony. Jo tack.

Trummis skulle med tåget. Ta in henne i rummet igen.

Ska bli kul att höra fortsättningen.

Stefan: Ja där lättade stenen.Bas är ju liksom inte min grej.Lyssnade mycket "Learn your lesson" för att hitta inspiration till basgången,så du har lite cred där.Resten är hårt slit och mycket övning.
Pianot då:Jo det finns lite väl många märkliga passager,har dåliga eller rättare sagt inga referensramar när det gället blues/jazz piano.Lirade lite visor i min ungdom tills jag var femton år,sen har det legat nere.Köpte mig ett hyfsat keyboard i våras.Jag tar tacksamt emot tips på schyssta lirare då jag vet att du har koll på den genren..

Vad jag vet så är trummisen på väg till New York,ska slå han en pling :P
Eller så ringer jag en skitbra trummis som bor nånstans kring Göteborg(Lindome),om jag kör fast.

Mega thanx Steffo.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skitbra bas! kul med svenska! trumspelandet tycker jag sitter rätt bra, men det låter stelt som sagt.

Kanske lite roligt jazziga fills på en ride?

angående pianot skall du inte vara rätt för adhd där itne. på med gura, och låt pianot och gitarr växla i intensitet. byt ut pianoljudet mot ett som har lite pedal på hela tiden, eller lägg på pedal, så låter det mindre stelt.

För min del skulle disharmoniska partier som pianot springer igenom lyftas fram för att accentuera något slags kaos i låten....

fanken, ett halvtempobreak med walking bass, en ride, och en wernborg som spelar så han blöder på detta?
:D


skitintressant. proggblues från 2000-talet ?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Glad början tyckte jag, men sen kommer den blåa sången in :D
Men det passar bra ihop tycker jag. Tycker du t o m låter som Rolf Wikström, på denna :)
minimalistiskt munspelslir, som utvecklas tillsammans med pianot...

Låter bra. Men du:

Du kan låta som en baryton, tenor, roffe Wikström plus att du har en grym röst när du sjunger dina blueslåtar.. Jag fattar inte hur du kan? :D    Kan du sjunga som sopran också? ;)
(Själv sjunger jag som en kratta)
« Senast ändrad: 12.09.2007, 07:37:09 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vilken härlig jazzminut!!  Jag har inte läst tråden än så det kanske blir en upprepning, men jag gillar allt utom trumljudet där jag tycker att det känns som killen sitter i ett annat rum och spelar. Allt det andra ligger så nära och gött så det känns nästan som om man står framför bandet och tittar fast trummisen drog....   

Gillar känslan av att instrumenten nästan tävlar med varandra om att få höras. Ser framför mig hur "killarna" står och smilar åt varandra och utmanar varandra på små musikäventyr i låten.   Kan nog bli lite långt dock om den fortsätter på samma ton. Behövs nog en liiiiten aning mer variation framåt i låten.

Thanx mate.
Trumljudet skall fixas,om det nu går med ez..Vidare så skall det in en hel del fills.Men jag väntar med det tills allt lir sitter.Många tycker att arret är grötigt med de olika instrumentala insatserna,kanske städar jag upp lite där efter påtryckningarna.Kul att du tycker att det funkar.

Equality håller med dig och mig,arret funkar.Den känslan du beskriver så bra,var precis det jag var ute efter.Ett break måste in av ovanlig art om jag skall sy ihop detta helt klart.Skissar på det.

Tack för comment.

Mvh
Micael


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
det svänger på fint som vanligt..
basen funkar finemang tycker jag..tankarna drar till en jazzigare variant av billy jean..
och vad kan man säga..du har så satans grym röst!
om det skulle vara något att tycka till om..
så funderar jag på om inte pianot & orgeln borde ha lite mer disciplin 
dvs.. organiseras lite.. det låter lite som att orgeln egentligen inte har någon given plats i arret
och därför blitt blygsamt mixad..
om jag fick bestämma skulle orgeln tas upp lite & samarbeta/svara på sången typ!!

men skitbra sväng & skitbra sång,skitbra låt,men lite rörig i mitten dårå!
/Larsson
 :)

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
skitbra bas! kul med svenska! trumspelandet tycker jag sitter rätt bra, men det låter stelt som sagt.

Kanske lite roligt jazziga fills på en ride?

angående pianot skall du inte vara rätt för adhd där itne. på med gura, och låt pianot och gitarr växla i intensitet. byt ut pianoljudet mot ett som har lite pedal på hela tiden, eller lägg på pedal, så låter det mindre stelt.

För min del skulle disharmoniska partier som pianot springer igenom lyftas fram för att accentuera något slags kaos i låten....

fanken, ett halvtempobreak med walking bass, en ride, och en wernborg som spelar så han blöder på detta?
:D


skitintressant. proggblues från 2000-talet ?

Emulatorn då:
Ja basen ja..Jag har ju sågats mer än en gång för mitt midi bas ljud,så jag köpte band polarns warvick - i somras,och det ångrar jag inte.Nu skall man bara lära sig att spela på den oxå,här fick jag till det dock.

Trummorna då: Ja det är en loop från ez som ångar på utan fills.Väntar med fillsen tills jag har satt hela arret,då skall det fyllas på med hjälp av keybordet.Rums klangen på ez:et är ju lite svårare att få till - minns ditt tips från "A place like Graceland" - det skall testas på denna.

Pianonts adhd:Ja det var en rolig beskrivning som vår vän Tony myntade.Han har nog nån poäng,skall se vad som går att göra där..Din tanke är inte så dum,att fixa till pianot mot gitarren som ska in - lite växel lir..Bra ide! Nu är detta lirat utan pedal,dels har jag ingen och skulle nog inte hinna med att stampa på densamma :P Det går alldeles för fort.Vet vilka delar du menar med disharmonin,jag tycker att det skapar lite skum känsla oxå så där är vi överens.Hur man utvecklar det är en annan fråga,där går jag bet.

Halv tempo break:Jag har en ide´som går åt det hållet,men det kommer att bryta av ordentligt från detta.Kanhända att det blir med klassiskt influenserad sång piano å stråk..bara kanske dock,får testa om det funkar först.Gura skall på här helt klart :D

"Proggblues från 2000-talet",nja jag skulle nog karakterisera detta som på gränsen till vansinne..MMUUUUAAAAHaHaHa.. :lol:

Tack för comment och analys.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Glad början tyckte jag, men sen kommer den blåa sången in :D
Men det passar bra ihop tycker jag. Tycker du t o m låter som Rolf Wikström, på denna :)
minimalistiskt munspelslir, som utvecklas tillsammans med pianot...

Låter bra. Men du:

Du kan låta som en baryton, tenor, roffe Wikström plus att du har en grym röst när du sjunger dina blueslåtar.. Jag fattar inte hur du kan? :D    Kan du sjunga som sopran också? ;)
(Själv sjunger jag som en kratta)

Per:
Roffe W.Jo jag tackar jag,har nån platta med honom.

Sången då: Ja jag vet inte,naturen har gett mig en baryton pipa - vilken jag har misshandlat genom livet..Too much whiskey and ciggars..Å andra sidan så har det gjort att jag har fått en bluesigare ton i rösten,uppskattades där jag drog fram med bandet och av band polarna..Tenor höjd når jag inte riktigt utan att skrika,och då blir det ingen sång..Sopran..hmmm..möjligen vid ett könsbyte :lol:,nu är jag ju inte lagd åt det hållet så ni får hålla till godo med detta :D

Tack för comments Per,det värmde.Skrattade gott åt mina tokerier kring könsbytet..

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 12.09.2007, 16:54:04 by Harmonica mike »


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Ouh- ouh-ouh skönt... jag känner mig alldeles som hemma. Tror inte pianot har ADHD - inte så det stör i allfall. Om jag får våga mig på en liten åsikt där så är den eventuella svagheten snarare att det låter lite för "blygt", om du förstår vad jag menar? Alltså det låter lite som att du inte riktigt våga tro på att det kommer att låta bra när du trycker ned tangenterna, så det blir försiktigt och ojämn dynamik i spelet.

För övrigt osar det av norrländsk virilitet :wub:



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
det svänger på fint som vanligt..
basen funkar finemang tycker jag..tankarna drar till en jazzigare variant av billy jean..
och vad kan man säga..du har så satans grym röst!
om det skulle vara något att tycka till om..
så funderar jag på om inte pianot & orgeln borde ha lite mer disciplin 
dvs.. organiseras lite.. det låter lite som att orgeln egentligen inte har någon given plats i arret
och därför blitt blygsamt mixad..
om jag fick bestämma skulle orgeln tas upp lite & samarbeta/svara på sången typ!!

men skitbra sväng & skitbra sång,skitbra låt,men lite rörig i mitten dårå!
/Larsson
 :)



Larsson:

En jazzigare variant av Billie Jean..Jo efter ett tag fattade jag vad du menade..ha ha..Då skulle du ha hört den först innan nya basgången..Rösten då:Ja man tager vad man haver.. :D Tack för att du gillar min sargade pipa.
Får se hur jag kör med pianot å orgeln,det skall dit en gura,,kan hända att jag modifierar allt lite då..

Tack för omdömet om låten,det värmde en frusen Norrlänning.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ouh- ouh-ouh skönt... jag känner mig alldeles som hemma. Tror inte pianot har ADHD - inte så det stör i allfall. Om jag får våga mig på en liten åsikt där så är den eventuella svagheten snarare att det låter lite för "blygt", om du förstår vad jag menar? Alltså det låter lite som att du inte riktigt våga tro på att det kommer att låta bra när du trycker ned tangenterna, så det blir försiktigt och ojämn dynamik i spelet.

För övrigt osar det av norrländsk virilitet :wub:



Tanten då:
Huvudet på spiken när det gäller pianot,precis så är det.Jag har svårt att lira samman hängande,om det nu var det du menade.Jag har spelat alldeles för kort tid för att ha koll på hur det kommer att låta när det går i ett sånt här tempo.Vidare så är jag definitivt ingen blues/jazz pianist - jag lirar som en kratta.Men får jag träna i ett halvår till så skall det nog gå..Leta upp en låt som heter "Piano maniac",den ligger här på sidan.Det var mitt första försök på piano, här är mitt andra.Kortaste vägen från hjärnan är ju till munnen,det är därför jag spelar munspel och sjunger.Det är en bit kvar till fingrarna,fast det börjar kännas i armbågen :lol:Musikaliteten sitter ju mellan öronen..och på en del så når den fram till fingrarna.

Tack för att du gillar låten :"För övrigt osar det av norrlänsk virilitet" mmm.. :wub:

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 13.09.2007, 12:01:14 by Harmonica mike »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trummorna ska absolut spelas på cymbalerna, istället för hihat. Och det ska va mjukt och fint, kanske bara med vispar, eller lösa slag med pinnar. Inga dubbelslag, hellre små snabba virvlar, sk ghosthits
Och inget reverb på drumsen.
Välja nån annan trumloop om du inte fixar att programera själv.
Sången är bara så självlysande som den kan bli.
Man skulle nog kunna ge dig vilken kass låt som helst och du skulle lyfta den med din sång, ärlighet och engagemang.
Tycker basspelet är ok. (måste nog själv skaffa mig en bas istället för att spela bas på ett keyboard vilket ju är absurt. Funderar på en Bronco bas) Ok, tillbaka till verkligheten:
Pianot. Hör faktiskt för lite av det för att avgöra om det stirrigt eller vad man ska säga.

Tänk om man själv kunde få så många svar på en minuts improvisation - men det är för att du är du - alltid engarerad i andras musik!

Själva låten? Nåja. Men he bli nå bra! (som min mor skulle ha sagt, född i Burträsk)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trummorna ska absolut spelas på cymbalerna, istället för hihat. Och det ska va mjukt och fint, kanske bara med vispar, eller lösa slag med pinnar. Inga dubbelslag, hellre små snabba virvlar, sk ghosthits
Och inget reverb på drumsen.
Välja nån annan trumloop om du inte fixar att programera själv.
Sången är bara så självlysande som den kan bli.
Man skulle nog kunna ge dig vilken kass låt som helst och du skulle lyfta den med din sång, ärlighet och engagemang.
Tycker basspelet är ok. (måste nog själv skaffa mig en bas istället för att spela bas på ett keyboard vilket ju är absurt. Funderar på en Bronco bas) Ok, tillbaka till verkligheten:
Pianot. Hör faktiskt för lite av det för att avgöra om det stirrigt eller vad man ska säga.

Tänk om man själv kunde få så många svar på en minuts improvisation - men det är för att du är du - alltid engarerad i andras musik!

Själva låten? Nåja. Men he bli nå bra! (som min mor skulle ha sagt, född i Burträsk)


Tokai:
Jo trummorna skulle må bra av lite mer jazzig feeling.Får se om jag klarar av att fixa till dom efter dina tips,dom var bra och det är nog det låten behöver.Klarar jag inte av det så lämnar jag bort det till nån annan,trummor är ju liksom inte min grej.Reverbet skall bort.

Sången då:Det tackar jag för,den kommentaren gjorde mig stolt.

Å basen:Jag köpte band polarns Warvick,en 5 strängad sak - helt ok.Tränat sedan för sommaren på den, så det tar sig sakta men säkert.Aldrig spelat bas tidigare,överlåtit det till dom som kan.Jag tycker att det är riktigt roligt att lira på den,fast nån basist blir jag nog aldrig.Keyboard bas funkar oxå,om man har en bra plugg.Jag hade inte det och fick ständigt bita i gräset för midi basen.Nu är det färdigt tuggat på gräset,hädanefter så blir det egen komponerad/lirad bas på min låtar.

Pianot då:Tycker du att det är för lågt mixat? Eller vill du höra hela låten för att få en helhetsbild?Förstår dig om det är så.Hang in there mate,det kommer mera..

Låt/längd:Ja det är väl nästan 2 minuter nu i allafall.. :D Det skall nog in minst 2 minuter till via lite guror och mer sång..Vi får se vad detta mynnar ut i..Jag låter alltid dom bra ideerna vila lite tills allt ramlar på plats,om det är en bra ide´återstår att se.När det gäller feedbacken så resonerar jag så här,man måste ge för att få.I början när jag var nykomling på studioforumet så hade jag inte så mycket att säga om det tekniska i låtarna,jag var alldeles för färsk i inspelnings branschen.Men med tiden så drar man på sig erfarenheter,vilka man delar med sig av.Ge och ta - så blir kunskapen större!

Tack för comment,tipset på trummorna fick mig att börja fundera.

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Trummorna ska absolut spelas på cymbalerna, istället för hihat. Och det ska va mjukt och fint, kanske bara med vispar, eller lösa slag med pinnar. Inga dubbelslag, hellre små snabba virvlar, sk ghosthits

Håller med! En skön lite mörk ride. Ghostnotes/ghosthits på v.k samt lite accenter här och var men inte alla dessa dubbelslag  :(  Trummorna kan delvis bara som Tokai säger smyga med (lita på att basen bär) för att under vissa partier ha ett starkare spel. Nu kör du liksom igång allt. Vilket man iofs kan göra men det blir lätt att det bara fortsätter resten av låten också.

Piano X 3.  Pianot går loss i introt. Pianot gör lite väl mycket under sången. Förök hitta mer sparsamma men effektiva/effektfulla pinofigurer. Pianot skall naturligtvis vara med och greja i mellanspelet. Älskar du piano  ;)

Annars är ansatsen bra och det kan bli en riktigt svängig sak.

Du har tränat bas va!?
« Senast ändrad: 16.09.2007, 22:42:12 by DåligtGehör »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det låter så mycket! Du verkar ju vilja köra liveköret istället för synth. Och visst är det en helt annan grej. Det blir ett annorlunda liv. Trummorna vet du inte gör låten rättvisa riktigt, men annars, tjaaa. Det skulle vara ett instrument som stödjer rösten. Rösten är jättetransparent och fin, beror på hur du vill ha det, men nu känns bandet och du ganska skiljda åt. Du står längst fram på scen och de några meter bak. En instrumentbrygga emellan vore nice. Eller kanske bara nivåjusteringar/eq?