Hörde denna låt för första gången nyligt, hade aldrig hört varken låt eller bandet förr. Gillade den sorgliga låten så skarpt att jag ville försöka lära mig den. Så jag tog ljudet från den här youtuben
o la på två spår i min inspelare, sen la jag dit ak gitarrer som ett pålägg till deras orginal, o sen sång. Vitsen då var att jag kunde försöka sjunga o frasera nästan lika som dom genom att tjyvlyssna på deras version o lägga min sång ovanpå deras. Deras tonart var den som var absolut mest fel för mig, så jag fick försöka göra en duett med en bassångare och en som sjöng unisont en oktav upp, det blev delvis i en sorts falsett jag inte försökt mig på tidigare. Tanken var att jag även skulle få till en andrastämma nånstans i mitten, men kom inte på nån sån, o tyckte även det blev lite kul så här.
Sen la jag dit fler instrument och slutade att ha orginalet i lyssningen. Orginalet är ju utan trummor och med ett svävande tempo så det var jäkla svårt att spela till det. Värst var förstås att spela trummor till det, då jag knappt kan trumma ens enkla komp. Efter solot bromsar orginalets tempo in rejält, svårt att få till i min "kopia".
Men roligt var det. Jag spelade elgitarr på min ganska nybyggda av lösa delar byggda stratocaster med telecasterhals och David Gilmour mickar o elektronik. Lyckades scallopera halsen oxå på ett bra sätt, jag ville scallopera bara nån millimeter o lyckades bra med det. Fick via en gitarrbyggare reda på ett väldigt smart knep att få scallopering likadan på alla band. Annars är det skitlätt att man tar för mycket, och ojämt.
Så här blev min bonniga version:

https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-150926
Ny version med ny sång, mixade den ljusa stämman framför den basiga. Det var lite lättare att sjunga den nu än första gången. Första gången sjöng jag lite lätt på ploj, nu försökte jag vara aningen seriös. Och lyssnade mindre på orginalet, ändradde frasering och även melodin lite så det skulle kännas mer naturligt för mig.
Drog isär gitarren aningen, och ihop de två rösterna.
Hoppas det blev bättre...
https://soundcloud.com/fender-king-ljusne/hakan-nilsson-neckst-go-rond-country-151007