Kontrollrummet

Pianoalster som övergår i softsynth...?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hallå gott folk!

Satt och plinkade på pianot lite efter att fått iordning allt efter en systemkrasch och fick en melodi i huvudet.
På med Cubase och improviserade lite medan jag lirade så det är lite otight (sorry har ej hunnit fixa) i första stycket.

Det går sedan över till ...? Ja, jag vet inte vad det skall vara riktigt, men jag ville få fram lite soft, melankolisk stämning med pianot som grundsten, synth och mycket rythm som byggs på.
Skall vara ngn melodislinga på sedan också tror jag, man jag har inte hunnit längre. Men nu vet jag inte. Blir det ens ngt vettigt av det här?
« Senast ändrad: 07.10.2015, 00:38:17 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skitskön - kan tänka mig långa svepande Kornstadsrösten i början för att sedan poppa till det på slutet gäna med distad elhacka - alldeses för kort eller var det bara som jag upplevde :blink: Vill ha med crescendo i slutet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tjenare Eddi!  Tack!

Har inte ens tänkt på sång faktiskt, men det kanske man skulle lägga till. Bra idé!
Ja, låten är för kort, fast slutpartiet just nu är för långt....    :P

Tanken är att låten hela tiden skall stegra sig till ett crescendo och elguror har funnits med i tankarna, för att sedan backa tillbaka till det minimala med ett naket piano bara och tona bort.
Me, Myself & I


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier och snyggt pianolir i första delen!
Under första delen satt jag och väntade på att det skulle smyga in stråkar...
Kändes som filmmusik. Vackert! Behöver inte vara så mycket mer.
Andra delen behöver en melodi, antingen i form av sång eller instrumentalt
via t.ex synth eller gitarr, skulle jag kunna tänka mig....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack Asti!
Japp, stråkar skall det bli i första stycket men inte alltför mycket dock.
Hann inte med mer igår när jag satt och plinkade, men skall sitta ikväll igen.

Alltid bra då att få lite feedback från er och se om man är på rätt spår.    :)
Me, Myself & I


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tycker den e fin så här avskalad ..Med en skön sång skulle räcka fint i mina öron ..Kanske lite fettigare trummor som avslut på låten ..


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tack Marsall!  Skall testa runt lite med sång och se om jag kan få till ngt skönt.
Skall komma till lite råare distade trummor mot slutet i denna versionen hade jag tänkt, men sedan skall den bli längre också och lite guror och grejer skall komma till innan låten backar tillbaks igen och slutar avskalat soft.
Me, Myself & I


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Va bra!

Suggestivt och långsamt uppbyggt mot finalen. Om jag skulle fnula med något så är de ackordsrundan som avslutar, en sångmelodi borde kunna funka väldigt bra till de ackorden, och kanske främst som sångstycke - och lyfta om ordningen så att de andra varianterna kan agera ref. Ordentliga trummor vore också skönt naturligtvis, pianot har en sådan ärlig ton att man gärna känner en analog helhet. Kanske duktigt med rum på trummixen?

Bra grund, väl värd att finansiera!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ok, då har jag testat att lägga till lite stråk, "riktiga" trummor och en soft solosynth.  På rätt spår?
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Asolut rätt väg - jag vill ha mer synt på slutet - slutet ja.... kommer alldeles för fort fortfarande - den här kan du dra ut flera minuter till - helskön lyssning :)
Måste lyssna igen!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Helt klart på rätt spår. Det är snyggt när intensiteten ökar efter hand. Skall bli spännande att höra den med sång och kanske några maffiga gitarrer mot slutet sådär.

EGgs


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Väldigt stämningsfullt och vackert! Från andra delen där trummorna går in hör jag definitivt att det ska komma in skönsång, som också skulle kunna stegras in i crescendo, och kanske fyllas på med körer mor slutet. Underbart, blir kul att följa!
Plinkar på en låt...


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Underbart!  Vackra och naturliga ackordsföljder som talar till mig. Efter en stund känner jag att du kunde lämna det lite staccatoaktiga melodispelet och antyda vad som ska komma senare i låten. Jag gillar att bli överraskad och tycker man ska försöka bryta med det förutsägbara...    :rolleyes:
« Senast ändrad: 08.10.2015, 13:29:01 by biomoib »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tackar för komments!  Jag suger åt mig allt jag kan.
Skall alltså trixa lite sång, mera synthar, guror, körer och längre låt. Uppfattat!   :)

Biomoib: Menar du på basslingan eller melodislingan? Båda är ju lite stackiga i förstadelen kan jag tycka. Fast jag gillar det.   :)
Kanske om man ändrar lite i slutdelen och låter melodislingan byta spel och inleda till nästa parti?
Me, Myself & I


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitsnyggt! Jag blev sugen att spela elgitarr till det här. Ska testa nu direkt.  B)

EDit: Spelar som faen nu! Snygga ackord, melodin finns där inne. Det ska inte vara nåt improviserat vräk, nej det här är en melodi som kan hittas bara man håller på lite.
Passar kanon med min HPD EMG stratotele med lite långhäng
« Senast ändrad: 08.10.2015, 18:34:48 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jovisst, låter trevligt. Lite intetsägande, men sköna harmonier.
www.alatarmusic.com


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Läcker övergång till synt & trummor. Ett stycke att bygga ännu mer arr på. Lite film score över detta. Gillar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att höra att du är igång här igen. Jag längtar efter att höra rösten, jag går inte igång på detta backtrack ännu, vill ha din vox!
Hör du en melodi redan, till kommande sången?

Jag är också nyfiken på att höra Håkans gitarrspel som han inspirerats till ikväll tillsammans med ditt backtrack.  Det kan ibland låta riktigt intressant om hans gitarrspel ju...

Intressant att få ta del av en låt under utveckling, i ett så här tidigt stadie.
Inte så vanligt att få det.
« Senast ändrad: 09.10.2015, 11:11:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Jag menar framför allt melodistämman...

Biomoib: Menar du på basslingan eller melodislingan? Båda är ju lite stackiga i förstadelen kan jag tycka. Fast jag gillar det.   :)
Kanske om man ändrar lite i slutdelen och låter melodislingan byta spel och inleda till nästa parti?


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Håkan: Du får jättegärna lira gura till detta om du vill.   :)
           Alltid kul när man är fler som kommer med idéer. Hör av dig till mig om du får till något snyggt så lyssnar jag gärna.

Alatar: Japp jag förstår det. Vill inte att det skall sticka ut för mycket heller, utan min önskan är att man skall kunna luta sig tillbaka i en skön fotölj, blunda, komma ned i varv och känna sig lite
          uppfriskad efter ett par minuters avkoppling.

Bribedant: Kul! Mer kommer inom kort.

MaxB: Tack! Ja det är flera som vill ha sång på denna så jag skall försöka få till ngt snyggt tänkte jag.
          Det är kul att vara tillbaks igen. Har helt enkelt inte hunnit med egen musik alls knappt under en lång period, men nu verkar det lugna ned sig en aning.
          Ja det är lite kul att göra så faktiskt och försöka få med de idéer som kommer under vägen i låten. Blir ngt helt annat än det blivit om man bara suttit med sina egna idéer.

Biomoib: Ok. Är lite förtjust just i slutdelen med tondroppen som blir där, men jag skall se om jag kan få till ngn lite sluttwist där som bryter och ger en övergång till nästa parti.

Tack alla för idéer och komments!   :)
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det lät först som nåt jag satt ihop en gång i tiden :D
Riktigt bra. Vet inte hur jag ska förhålla mig till softsynthen. Hade hellre slängt på sång eller stråk eller blås. Men det är jag. Tycker det partiet är mindre känsligt utfört och mindre känslosamt!
Tycker dock det överlag är melodiskt sammanhängande på ett väldigt snyggt sätt, dvs varje fras/tema följer på de föregående utan problem.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Den va fin men för kort. Jag saknade då ingen sång här. Lite stråkar eller nåt kanske mot slutet (som kom alldeles för fort). Först gillade jag inte "trummorna" men sen föll allt på plats, efter tredje lyssningen tror jag det var  :D

//Space
Life is too short to remove USB safely