Forum > Färdiga produktioner
MOMA – Don´t Look at Me that Way - ny mix sept 2015
MOMA:
--- Citat från: Marsall skrivet 25.09.2015, 19:25:18 ---finfin låt till som håller lyssnaren kvar i ett fint grepp ...MEN diggar väl inte stötljudet så mycket ..- Gärna ett annat ljud istället ...MEn det är bara jag det ...Annars bra låt ånyo :D
--- Slut citat ---
Knepigt det där. En rak akustisk låt kan klara sig utmärkt många gånger, men ibland får man för sig att man vill förnya sig en aning, vrida ljudbilden lite si eller så för att skapa intressanta variationer. Stötljudet är en ordentligt skruvad sampling som fått gå igenom ett antal pluggar (och min Bosch torktumlare i källaren) innan det till slut lades på plats. Gillar det faktiskt, men det kan vara processen bakom som lurar upphovsmannen :)
MOMA
Marsall:
--- Citat från: MOMA skrivet 02.10.2015, 14:30:58 ---
--- Citat från: Marsall skrivet 25.09.2015, 19:25:18 ---finfin låt till som håller lyssnaren kvar i ett fint grepp ...MEN diggar väl inte stötljudet så mycket ..- Gärna ett annat ljud istället ...MEn det är bara jag det ...Annars bra låt ånyo :D
--- Slut citat ---
Stötljudet är en ordentligt skruvad sampling som fått gå igenom ett antal pluggar (och min Bosch torktumlare i källaren) innan det till slut lades på plats. Gillar det faktiskt, men det kan vara processen bakom som lurar upphovsmannen :)
MOMA
--- Slut citat ---
Ohh BOSCH B) :wub: :wub: I love it.. Jag ändrar mig.. Behåll för böfvulen rör ingenting! :D
Henric:
Låter mkt bra tycker jag! Fantastisk röst, bra smakfullt arrangemang! Gillar texten! Slutet däremot kommer lite väl abrupt kan jag tycka!
Är inne och lyssnar på låtar här efter ett tags frånvaro och tycker att kvaliten är hög här just nu!
Mvh Henric
MOMA:
--- Citat från: Henric skrivet 04.10.2015, 08:17:48 ---Låter mkt bra tycker jag! Fantastisk röst, bra smakfullt arrangemang! Gillar texten! Slutet däremot kommer lite väl abrupt kan jag tycka!
Är inne och lyssnar på låtar här efter ett tags frånvaro och tycker att kvaliten är hög här just nu!
Mvh Henric
--- Slut citat ---
Tack för lovord, och det finns mycket bra musik och kompositörer här. Och många tycks bara bli bättre och bättre.
Vad gäller låtens slut, så var det inte så mycket att göra åt. Den tog slut där. :rolleyes:
Ha det gott!!
MOMA
MOMA:
--- Citat från: Asti skrivet 25.09.2015, 11:14:01 ---Håller med Max och Eddi - väldigt snyggt, sparsmakat arr!
Du har en mycket behaglig röst att lyssna på. Mjuk, tonsäker och med känsla.
Mixen känns bra. Det enda jag tänkte på var, precis som Max, ljudet på
den akustiska kompgitarren, som skulle kunnat ligga lite närmre i ljudbilden
och med lite mindre rumsljud.... Eller som det snygga gitarrljudet i "Simple"-låten -
lagt ett komp/plock åt vardera hållet i mixen. Men det funkar bra så här också!
Låten är enkel men väldigt skön och har ett jättesnyggt stick. Det statiska synthljudet
som löper genom hela låten skapar en suggestiv, nästan lite hypnotisk stämning.
Det instrumentala partiet är också mycket smakfullt. Vad är det för pluggar du
använder där i bakgrunden?
Jättefint!
/Asti
--- Slut citat ---
Tack för ett bra och positiv respons! Pluggarna är "brukspluggar" generellt - EQ (Wawes) Exiter (på vissa spår om nödvändigt) på lead använder jag uteslutande delay (Karlette) och oftast med bara en hörbar studs, skär ordentligt i lägre frekvenser. På körer och dyl skär jag ännu hårdare, men kan vara lite generösare med reverb (ordentlig med predealy för att hålla rent)
Som master använder jag Ozons 4 (har inte graderat upp eftersom jag knappt hanterar den här versionen) på den kranar jag en aning för att få upp vissa frekvenser som dippat och kan ibland lägga till lite mer tryck om så behövs.
Men det stora lyftet för mina enkla mixar är inte så mycket pluggarna, snarare mina nya krk som är så ärliga så att det gör ont ibland :huh:
Men – om någon har en tipslista på hur man bäst mixar akustisk gitarr, så får man väldigt, väldigt gärna höra av sig - för det är en klar lucka i mitt register!
Tack för gensvar!
MOMA
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida