Kontrollrummet

Marsall - Rakt Över Vägen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
kompositör:Marsall
Text: Marsall
låtnamn: Rakt över vägen
genre: Psykedelisk crazy core  ?
Medverk:
Format:mp3
år:2015

En höstvisa som poppade upp i skallen ..Tar emot ALLA  förslag ..Skall nåt upp ner till bort läggas till .?? Ju fler som rockar ..Tack! :)
Får en Synth plats månntro?  ;)


Rakt över vägen

Krum som en krummelur
Fryser swtåendes i en busskur
Något har där gått i kras
Asfalten helt täckt av glas

Rakt över vägen sjunger fåglarna i rönnbärsträden
En bil kör fort förbi,som om det hängde på någons liv.

Du sluter dina ögon och drömmer dig tillbaks
Till kyssar och kärlek det var så underbart
Du sluter dina ögon och hoppas på ett ja!
Vill inte glömma bort dom minnen du har kvar.

reff .....

humm hummmmm hummmmm.
« Senast ändrad: 25.09.2015, 19:05:50 by Marsall »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Rockig och skön stämning. Viskningarna kunde du skippat, men du kanske inte kommit på någon sångmelodi än för den versen.

Fast viska är väl okej på nåt sätt i allfall.

Låter bra iallafal. Väntar på fortsättningne och mer elaborerad text :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du har din alldeles egna stil, även om det ibland för tankarna till Nationalteatern.
Gillar dina texter med "vardagsromantik"! Din ibland pratande/viskande sång
väcker intresse och skapar stämning.
I början låter det dock lite konstigt med en "överbliven" ton, samt basen, som verkar
komma in ett par tonsteg för lågt....? Men det kanske är en medveten grej..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Istället för Nationalteatern tänker jag på nytidens Pugh Rogerfeldt.
Det är kul med oväntade svängar i såväl melodi som text.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Rockig och skön stämning. Viskningarna kunde du skippat, men du kanske inte kommit på någon sångmelodi än för den versen.

Fast viska är väl okej på nåt sätt i allfall.

Låter bra iallafal. Väntar på fortsättningne och mer elaborerad text :)

Tack div för stämningsfullt o sångcomments :D
Själv älskar jag visksång .. :) blir nog ingen elaborerad text ..En får duge såhär :)

Du har din alldeles egna stil, även om det ibland för tankarna till Nationalteatern.
Gillar dina texter med "vardagsromantik"! Din ibland pratande/viskande sång
väcker intresse och skapar stämning.
I början låter det dock lite konstigt med en "överbliven" ton, samt basen, som verkar
komma in ett par tonsteg för lågt....? Men det kanske är en medveten grej..?
/Asti

Tack Asti! för Stil o text digg .. :D nationalteatern värmer bra ..(fyllan värmer bäst eller hur det nu va he he ) ..Tyckte att det passade fint själv också med visksång på den" versendelen ..
Sen den guratonen i början är medveten  ;) .. Sen förstår jag inte riktigt vad du menade med basen ? Men det är nog medvetet de mä   :unsure: :)

Istället för Nationalteatern tänker jag på nytidens Pugh Rogerfeldt.
Det är kul med oväntade svängar i såväl melodi som text.

Tack Max!   :D Ja oväntat e gott! skall vara lite sånt tycker jag ..Pugh e som indianen sa ughh .. :lol:




Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En låt som bär ditt signum.
Tycker om guran/gurorna när det lossnar vid 103  :D
Viskningen funkar i mina öron.

Tycker att du kan ha ett annat ljud på gura 2. Jag får lite digitalt knaster i min lyssning? När två röster sjunger samtidigt så är det på något ställe som den ena inte riktigt träffar tonen. Ta även bort bruset innan instrumenten/allt börjar.

Tja det är vad jag hör
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag gillade det här. Kanske pga att jag fick goa vibbar från mitt 70 tal. förövrigt, +1 på Asti's kommentar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jättebra! Gillar att du har sån fantasi och humor i ditt sätt att skapa, och att du har en sån härlig direkt stil!
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En låt som bär ditt signum.
Tycker om guran/gurorna när det lossnar vid 103  :D
Viskningen funkar i mina öron.

Tycker att du kan ha ett annat ljud på gura 2. Jag får lite digitalt knaster i min lyssning? När två röster sjunger samtidigt så är det på något ställe som den ena inte riktigt träffar tonen. Ta även bort bruset innan instrumenten/allt börjar.

Tja det är vad jag hör
Gurano

Tack gurano för Guragill"push"feedback :D
Har försökt rättat till dom möjliga knaster som var på guran o sjungt om lite reffesång ..Bruset e lite dist ..o byiga vindar ..Kanske en synth i början?  ;)  :)

Jag gillade det här. Kanske pga att jag fick goa vibbar från mitt 70 tal. förövrigt, +1 på Asti's kommentar.

Tack BribedAnt för gillande o 70-talet rockar fett!  :D

Jättebra! Gillar att du har sån fantasi och humor i ditt sätt att skapa, och att du har en sån härlig direkt stil!

Tack Plinka för fina Ord dom värmde gottmos ! :D


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Jag gillar den oväntade utvecklingen i både låt och text. Jag stör mig lite på riffet i inledningen och under om det måste ligga där?
Jag tycker det är en strålande bra idé och tycker låten är värd lite mer arbete. Speciellt sången kan nog bli lite mer naturlig.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag gillar den oväntade utvecklingen i både låt och text. Jag stör mig lite på riffet i inledningen och under om det måste ligga där?
Jag tycker det är en strålande bra idé och tycker låten är värd lite mer arbete. Speciellt sången kan nog bli lite mer naturlig.

Tack biomoib för gillande av låt o text  :D
sången i hela låten tänker jag så här .. visksången hörs i någons huvud ..reffesången är nåt som sker i nuet.. sen den varmare tänkesången om minnen och sköna stunder och avslutningen drömmarnas meditativa mumlande .. :D Blir oftast sångsätt efter en bild jag får ..som sagt jag gör kanske inte vacker musik ,o Tomas ledin sång (flåt tomas  :) ) .. Blir inte det i slutändan i alla fall.. blir alltid nåt tok här o där.
Sen guran med crazy ljud i början ..ahh den diggar jag själv som en magnum storstrut.. :lol:  .. MEN kan sakna en entonig scarysynth som maler på rått i början av låten o under cracygurapassagen och under visksången ..
tack ånyo för frampushande feedback :)


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Mmm jag tror jag fattar var du är på väg! Experimentera och testa alternativ sång.... Du är på rätt väg!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Helt klart eget men jag gillar det. Tycker det där "fulostämda" riffet är coolt. Skulle jag klaga på något så är det möjligen trummorna som jag tycker låter programmerade och lite statiska. Tycker mixen är rätt så trång men lite syntmattor kan aldrig skada om du vill ha det ännu tjockare.
Vad gäller ljudbilden så saknar jag nog i så fall fylligheten i nedre mellanregister. Gitarrerna och sången är rätt så vassa och basen är bra men där finns en lucka att peta in någonting.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Mmm jag tror jag fattar var du är på väg! Experimentera och testa alternativ sång.... Du är på rätt väg!

Tackar!!  :D

Helt klart eget men jag gillar det. Tycker det där "fulostämda" riffet är coolt. Skulle jag klaga på något så är det möjligen trummorna som jag tycker låter programmerade och lite statiska. Tycker mixen är rätt så trång men lite syntmattor kan aldrig skada om du vill ha det ännu tjockare.
Vad gäller ljudbilden så saknar jag nog i så fall fylligheten i nedre mellanregister. Gitarrerna och sången är rätt så vassa och basen är bra men där finns en lucka att peta in någonting.

Tack eggs för gillande :D
Jo visst är trummorna statiska..man sitter o trummar på knäna o pluttar i pluttar med kompet i skallen..använder ez 80 tal.. Jag skall checka dom nedre"registren  o visst skulle en synth smaka gottmos :wub: Tack ånyo för finfin feedback!!


Utloggad Henric

Cool låt som sticker ut!  Jag gillar vad jag hör!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra känsla på den här! Och kul vibbar av 1973 (tidig höst, kanske kring 2-3 oktober däromkring)

Gillart!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo mycket svensk 70:tals progg, visst får man känsla av en ung Pugh och vad hette dom nurå.. (Tänker) Motvind kanske det va.. :D
Bra gjort och inte tycker jag det ska in några Mattor här, nää, GUUURA.......
 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra annorlunda låt! Det enda jag vill ändra på är att när första viskningen kommer så har inte trummorna o kompet hunnit lugna ner sig så bra som vid andra viskningen. Kopiera kompet vid andra viskningen o tryck in det under första viskningen. Annars hörs inte den.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Cool låt som sticker ut!  Jag gillar vad jag hör!

Henric

tack Henrik för cool o gillar!  :D

Bra känsla på den här! Och kul vibbar av 1973 (tidig höst, kanske kring 2-3 oktober däromkring)

Gillart!

MOMA

tack Moma för bra känsla  :D Men var det inte 4-5 okt ? Fast jae osäker du kan ha rätt ändå.. :D

Bra annorlunda låt! Det enda jag vill ändra på är att när första viskningen kommer så har inte trummorna o kompet hunnit lugna ner sig så bra som vid andra viskningen. Kopiera kompet vid andra viskningen o tryck in det under första viskningen. Annars hörs inte den.

Tack Håkan för bra o annorlunda  :D Skall kolla upp det där finfina tipset hoppas grejjat .. Topp! :)




Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag gillade det här!
Fast det låter om om basen börjar i fel ton? Har inte ngt piano i närheten nu så jag kan kolla vilka toner det är, men det låter typ som första bastonerna ligger i E som exempel, men gitarren kommer in på ett G istället?  Hoppas du förstår vad jag menar.  Men det kanske är meningen?

Gillade viskpartiet i inledningen och även texten!
Me, Myself & I