Kontrollrummet

Henric - Kärleksmagnet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

All sång inspelad! Från början hade jag tänkt att ha ett gitarrsolo på B-delen men eftersom låten fått titel efter ett ord i texten där känns det lite kymigt att inte ha det med, så jag funderar på att lägga lite gitarrfills mellan sångstroferna när refrängen går runt på slutet!?!

Alltid kymigt att höra sin egen röst, men känner mej hyfsat nöjd med sånginsatsen och texten som är fylld av klyschor funkar i mina öron iaf.... :huh:

Tar tacksamt emot synpunkter på mix/mastering

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lyssnat lite från och till idag i mina Boselurar och det börjar kännas klart för min del!  B)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra Henric! Sången funkar finfint och inget fel på texten heller i mitt tycke.
Den har ett positivt innehåll och finurliga formuleringar.
Det enda jag tänkte på var att sången börjar nästan direkt och håller på oavbrutet.
För variationens skull vore det kanske bra med ett gitarrsolo vid t.ex 105 sek...
Sedan kunde gitarren komma tillbaks med lite fills i slutet som du är inne på.
Men jag vill inte krångla till det nu när du börjar känna dig klar!  :)
/Asti
« Senast ändrad: 30.10.2015, 11:17:07 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jättebra! Men håller med Asti om variationen. Tycker dessutom att sången ligger lite högt i förhållande till bakgrunden med tanke på musikstilen. Kompet är 70-tal och sången kan ligga lite lägre volymmässigt med aningens mer skärning i basregistret.


Utloggad Henric

Låter bra Henric! Sången funkar finfint och inget fel på texten heller i mitt tycke.
Den har ett positivt innehåll och finurliga formuleringar.
Det enda jag tänkte på var att sången börjar nästan direkt och håller på oavbrutet.
För variationens skull vore det kanske bra med ett gitarrsolo vid t.ex 105 sek...
Sedan kunde gitarren komma tillbaks med lite fills i slutet som du är inne på.
Men jag vill inte krångla till det nu när du börjar känna dig klar!  :)
/Asti

Tack för kommentar! Jag det är kanske ingen dum idé med ett gurasolo och lite fills på slutet....ska överväga det....kämpat med sången, roligt att höra att det funkar!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Jättebra! Men håller med Asti om variationen. Tycker dessutom att sången ligger lite högt i förhållande till bakgrunden med tanke på musikstilen. Kompet är 70-tal och sången kan ligga lite lägre volymmässigt med aningens mer skärning i basregistret.

Tack för kommentar!  :rolleyes: Det blir med största sannolikhet ett gurasolo vid ca 105 sek och lite fills när reffarna upprepas på slutet! Har petat med automationskurvorna på sången, och där är kanske utrymme att sänka sången något myrben som du säger! Skall leta efter ett passande gitarrljud och rota fram Telecastern till och börja med!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu är gitarrsolot på plats! Har även sänkt leadsången ett myrben och petat lite på faden i slutet! Testade att lira lite gitarrfills i faden också men C-partiet är betydligt "poppigare" i harmoniseringen än A-delen som är mer "heavy"  så fillsen på slutet utgår p g av att jag inte hittade något bra ljud som passade till bägge delarna....och vill inte blanda in fler ljud i bilden!  B)

Dags för dom absolut sista synpunkterna innan detta alster för evigt förpassas in i glömskans garderob!!!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

För att öka dynamiken gjorde jag en automationskurva på mastern -1db fram till refrängen och gitarrsolot 0db sticket efter solot -0,5db vers -1,0db och 0db i dom sista refrängerna. Mastrade i Soundforge (reducerade dom högsta siblanterna med en deesser loudnessmätte och volymjusterade till -12LUFS

Låten är färdig och för min del för evigt förpassad till arkivet
Tack för alla kommentarer!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Blev bra med solot!
Nu fick låten mer variation och en liten andningspaus i sången.  :)
Snyggt jobbat!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Blev bra med solot!
Nu fick låten mer variation och en liten andningspaus i sången.  :)
Snyggt jobbat!
/Asti

Ja det känns bra! :-) Tack för din input! Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Bra låt, bra text och inte minst - mycket vasst solo!
Om jag skulle testa något i mixen så är det att byta ut reverbet på leaden mot ett delay. Sången skulle komma närmare (med valfritt rum i behåll) Sen kan man ju alltid kasta in reverbet igen på ref för att feta upp lite.
När man hör det läckra solot får man lite en känsla av att ackorden i sångstyckets komp skulle kunna får lite mer dist och skärpa?

Men, det är bara funderingar :)

Bra låt är det!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Henric

Bra låt, bra text och inte minst - mycket vasst solo!
Om jag skulle testa något i mixen så är det att byta ut reverbet på leaden mot ett delay. Sången skulle komma närmare (med valfritt rum i behåll) Sen kan man ju alltid kasta in reverbet igen på ref för att feta upp lite.
När man hör det läckra solot får man lite en känsla av att ackorden i sångstyckets komp skulle kunna får lite mer dist och skärpa?

Men, det är bara funderingar :)

Bra låt är det!

MOMA

Tack för kommentar - kul att du gillar låten! Jag känner mej nöjd med mixen på det stora hela och låten är för min del för evigt förpassad till glömskans arkiv!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Gjorde en video;

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!