Kontrollrummet

Asti - One blink is a lifetime (med körer, klar!)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2015-10-01: La på lite körer....bättre/sämre?
Edit 2015-09-13: Tänkte pröva en lite "popigare" version med mer elgitarrer och utan steel (tänkte på dig Eddi  :)).
                          Har lagt in två nya elgitarrer ca 50% utpanorerade åt varsitt håll, höjt det
                          akustiska kompet, spelat in en ny elbas, samt höjt reverbet lite överlag.
                          Funkar detta bättre? Hörs basen tillräckligt?
Edit 2015-09-09: Har justerat nivåerna på steelen, sänkt sången en aning i refrängen,
                          samt höjt basen och de två akustiska plocken på vardera sidan. Bättre?
                          Har lagt en strippad, akustisk version överst på nästa sida utifall någon
                          vill höra bättre hur de nya strängarna låter.  :)
Har använt Elixir-strängar till min akustiska Martin en längre tid, men fick häromveckan
tips på att använda Martins Lifespan SP strängar. Så efter omsträngning vaknade
inspelningslusten till liv igen och det var meningen att det skulle bli ett enkelt, akustiskt arr... :rolleyes:
Det blev i stället en lite poppig(?), enkel låt med en dyster text som inte ska analyseras närmre... :)
Hoppas ändå de akustiska inslagen hörs. Ett plock till vänster och ett till höger, samt ett komp ganska centralt.
Funkar arret? Saknas en bakgrundskör? Är nivåerna OK? Är låten tråkig? Funkar gitarrsolona?

Titel: One blink is a lifetime
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:12
År: 2015
« Senast ändrad: 07.10.2015, 12:53:44 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Några snabba, spontana kommentarer:
Överlag låter allt mycket bra
Sången kanske är liiiite hög?
Det känns som det är lite slagsida åt de övre frekvenserna, vet inte riktigt om det är mixen eller själva instrumenteringen som gör det. Saknas lite botten hur som helst (tycker jag då). Kanske även därför som sången känns lite hög så kanske inte en fråga om nivå utan frekvenser?
Sliden sticker iväg lite väl högt på några ställen men oftast ligger den bra. Lite automationspill där kanske?
Men det är egentligen småtjafs, riktigt snygg och bra låt (och som vanlig mycket bra sång tycker jag)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Några snabba, spontana kommentarer:
Överlag låter allt mycket bra
Sången kanske är liiiite hög?
Det känns som det är lite slagsida åt de övre frekvenserna, vet inte riktigt om det är mixen eller själva instrumenteringen som gör det. Saknas lite botten hur som helst (tycker jag då). Kanske även därför som sången känns lite hög så kanske inte en fråga om nivå utan frekvenser?
Sliden sticker iväg lite väl högt på några ställen men oftast ligger den bra. Lite automationspill där kanske?
Men det är egentligen småtjafs, riktigt snygg och bra låt (och som vanlig mycket bra sång tycker jag)
Tror att elbasen är lite för svag... Funderade också på om sången var lite för stark...
Bra att du nämnde sliden/steel:en! Har glömt att justera nivåerna på den!  :)
Roligt att du tycker det låter bra! Tack för snabb feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra låt! Jo jag tycker att de akustiska gitarrerna ska upp ett ganska rejält snäpp. Dom passar som handen i handsken på den här, speciellt i verserna.   Sen är nog sången ett litet snäpp för hög men det är väldigt bra sjunget!   Lite "basigare" bas vill jag också önska.  :)   

Följer denna!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt fint tycker jag! Upplever inte problem med mixen mer än att jag saknar bas. Och mina lurar jag har nu brukar leverera mycket bas normalt vid lyssning. Association Golden Earring.

Steelen är lagom enkel och repetitiv, suverän vill jag påstå!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra låt! Jo jag tycker att de akustiska gitarrerna ska upp ett ganska rejält snäpp. Dom passar som handen i handsken på den här, speciellt i verserna.   Sen är nog sången ett litet snäpp för hög men det är väldigt bra sjunget!   Lite "basigare" bas vill jag också önska.  :)   

Följer denna!   /Fuzz
Ska se om jag kan få ackegurorna lite tydligare! Ja, sången ska nog sänkas en aning i åtminstone refrängen...
Basen måste bli tydligare, det är jag medveten om! Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt fint tycker jag! Upplever inte problem med mixen mer än att jag saknar bas. Och mina lurar jag har nu brukar leverera mycket bas normalt vid lyssning. Association Golden Earring.

Steelen är lagom enkel och repetitiv, suverän vill jag påstå!
Basen ska förtydligas, som sagt. Steelen behöver justeras styrkemässigt.
Kul att den gillas! Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
skön T. Pettydoftande Astidänga :) Man diggnickar med skallen  rakt genom hela låten ..steelen e som skönast i avslutet på låten där gör den finfint .. kanske för mer variation att den kommer in senare i låten än nu .Typ vid 103 eller nåt .. Sången är väl liite hög i reffen ..o groova till basen mer som du swäger så blir det risk för linimentsmörjning  i min nacke..

tf/ Nacksvingare "


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har använt Elixir-strängar till min akustiska Martin en längre tid, men fick häromveckan
tips på att använda Martins Lifespan SP strängar.


Förutom att det som vanligt är en väldigt öronvänlig prod på den här trudilutten (du har gjort skarpare) så håller jag med posterna ovan om ev små justeringar.

Nyfiken på vad du tyckte om nya strängarna. Vad skiljer dem från elixir setet?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
skön T. Pettydoftande Astidänga :) Man diggnickar med skallen  rakt genom hela låten ..steelen e som skönast i avslutet på låten där gör den finfint .. kanske för mer variation att den kommer in senare i låten än nu .Typ vid 103 eller nåt .. Sången är väl liite hög i reffen ..o groova till basen mer som du swäger så blir det risk för linimentsmörjning  i min nacke..

tf/ Nacksvingare "
Du har nog rätt! Petty gjorde väl nån "Learning to fly", som jag kan tänka mig min låt påminner om,
åtminstone vad gäller ackordföljden i verserna. Ja, skulle kunna väntat med steelen en bit in i låten,
men ville ha med den i introt och då var den ju redan igång när versen börjar.  :)
Du har också rätt vad gäller sång och bas! Ska åtgärdas! Tack för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har använt Elixir-strängar till min akustiska Martin en längre tid, men fick häromveckan
tips på att använda Martins Lifespan SP strängar.
Förutom att det som vanligt är en väldigt öronvänlig prod på den här trudilutten (du har gjort skarpare) så håller jag med posterna ovan om ev små justeringar.
Nyfiken på vad du tyckte om nya strängarna. Vad skiljer dem från elixir setet?
Vet inte om du menar att jag gjort skarpare prod eller trudilutt?  :)
Låten är ju inget märkvärdig i sig och prodden/mixen behöver lite fix, det är riktigt.
Har väl inte utvärderat strängarna riktigt än, men dom låter krispigt och fint tycker jag.
Elixir-strängarna håller ju länge, men var rätt rassliga i början när dom var nya.
Lifespan-strängarna behövde inte spelas in så länge, utan lät bra ganska snabbt.
vi får se hur länge dom håller....
När jag köpte gitarren satt det en annan, billigare typ Martin-strängar på och dom lät sämre än Elixir.
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Proddilutten håller din vanliga höga kvalitutt men trudilutten mindes jag inte mycket av när den var slutt.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst tidigare inlägg men så här tänker jag. Får lite Tom Petty-vibbar å det kan vara bra. Tycker dock inte om slideguran tyvärr - är lite allergisk mot sådant - den används lite för mycket i låten.

Hade låten varit med på en platta så är detta en transportlåt om du förstår vad jag menar.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det blir för mycket cowboy här steelen dränker låten, kunde ana en bra text i övrigt men som sagt för mycket Texas för min smak.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bribedant - OK, då förstår jag!  :)
Gurano - Slide/steel ger ju country-vibbar, vilket jag tror är ett rött skynke för många.
              Själv gillar jag country som inte blir för sliskig och hoppas jag inte hamnat i den fallgropen.  :D
              Låten är inget som sticker ut, det kan jag hålla med om. Mest ett strängtest.  :)
Eddi - OK, du tycker det här är för mycket countrymusik. Steelen är jag däremot rätt nöjd med.
          Ska bara justera nivåerna på den. Jag tror du ska nöja dig med att bara ha anat texten.  :)
          Tror inte jag vill lägga upp den. Mestadels hopkrafsade schabloner.

Tack för era kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har justerat nivåerna på steelen, sänkt sången en aning i refrängen,
samt höjt basen och de två akustiska plocken på vardera sidan. Bättre?

Här är en "naken" version med enbart sång, akustiska gitarrer och steel.
Här hör man bättre hur strängarna låter.  :)
« Senast ändrad: 09.09.2015, 12:49:21 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jupp det låter väldigt balanserat och bra i mina monitorer nu.   Bra!   Nu vill jag höra hela klabbet!   :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jupp det låter väldigt balanserat och bra i mina monitorer nu.   Bra!   Nu vill jag höra hela klabbet!   :)   /Fuzz
OK, skönt!
Det ligger en ny mix av "hela klabbet" i början av tråden!  :)
Tack för återkommande feedback!
/Asti
« Senast ändrad: 09.09.2015, 15:04:28 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja där fanns den!  :)     

Jag tycker att det låter bra och färdigt. Gitarrplocket kommer fram och ger en bra känsla. Steelguitaren ligger fint och skvalpar med. Det tillräckligt tycker jag då låten passar bra rätt avskalad.   Visst, man kan labba med någon kör i refrängen och ett ägg på outrot men det är inte nödvändigt.  :) 

Bra jobbat Asti!    /Fuzz
   
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja där fanns den!  :)     

Jag tycker att det låter bra och färdigt. Gitarrplocket kommer fram och ger en bra känsla. Steelguitaren ligger fint och skvalpar med. Det tillräckligt tycker jag då låten passar bra rätt avskalad.   Visst, man kan labba med någon kör i refrängen och ett ägg på outrot men det är inte nödvändigt.  :) 

Bra jobbat Asti!    /Fuzz
   
Det låter bra! Tack för trägen feedback!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kände för att testa en lite rockigare/popigare version med fler elgitarrer och utan steel:en.
Funkar detta bättre..?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
 ..steelen stal för mycket  Nu vart det stampfot i golvet ..o lagom volym på sången ..i klösbrädan ..Jag hör en trall sång islutet i tomrummet  :o Meen det är bara jag som inte kan hålla mig..  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
..steelen stal för mycket  Nu vart det stampfot i golvet ..o lagom volym på sången ..i klösbrädan ..Jag hör en trall sång islutet i tomrummet  :o Meen det är bara jag som inte kan hålla mig..  :D
:D
Tack för feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Mycket "lyssningsbar"! Personligen skulle jag vilja ha hört den på svenska med din sköna dialekt! 


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Mycket "lyssningsbar"! Personligen skulle jag vilja ha hört den på svenska med din sköna dialekt! 
Kul att du tycker det!
Håller på med en svensk översättning av texten med titeln "Iblann tar e ti å få ut skita ur öjona".  :wacko:
Nej, det blir nog ingen svensk version av denna!  :)
Tack för din feedback!
/Asti t.f. dialektmissbrukare
« Senast ändrad: 14.09.2015, 17:28:37 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tummen upp på denna också.   Jag kan dock inte bestämma mig för vilken version som jag föredrar så du får ha kvar båda!  :)   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter skönt både som enkel högst upp på andra sidan som med mer instrument. Basen tydligare tror jag. Det är en skön låt och skönt sound!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tummen upp på denna också.   Jag kan dock inte bestämma mig för vilken version som jag föredrar så du får ha kvar båda!  :)   /Fuzz
Tack för det! Jodå, båda versionerna finns kvar!  ;)
Tack igen för uppföljande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter skönt både som enkel högst upp på andra sidan som med mer instrument. Basen tydligare tror jag. Det är en skön låt och skönt sound!
Versionen högst upp på andra sidan var mest för att tydliggöra hur Martin-gitarren låter
med nya Lifespan SP strängar. Ja, basen tycker jag nog är tydligare i den senaste versionen.
Roligt att du gillar låt och sound! Tack för trägen feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Så kommer här en fundering från en text-fixerad nisse. Den första pop-verisonen gör texten bättre rättvisa,  det känns som den är författad utifrån en medveten rytm och gör sig väldigt bra i ett komplett komp där gunget stöder rimmen och intonationen.
Känner undertecknad då alltså. typ.
Som vanligt när Mr Asti dyker upp så är det genuin kvalitet, så egentligen är det kanske en smaksak, men för den som har lust kan man lyssna på verserna och känna efter hur textraderna sitter i den första versionen. Sedan är det faktiskt jäkligt kul att strippa en låt ibland, bara för att få andra element att kliva fram.

Fnula på!

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Så kommer här en fundering från en text-fixerad nisse. Den första pop-verisonen gör texten bättre rättvisa,  det känns som den är författad utifrån en medveten rytm och gör sig väldigt bra i ett komplett komp där gunget stöder rimmen och intonationen.
Känner undertecknad då alltså. typ.
Som vanligt när Mr Asti dyker upp så är det genuin kvalitet, så egentligen är det kanske en smaksak, men för den som har lust kan man lyssna på verserna och känna efter hur textraderna sitter i den första versionen. Sedan är det faktiskt jäkligt kul att strippa en låt ibland, bara för att få andra element att kliva fram.
Fnula på!
MOMA
Jo, den färdiga versionen är den överst i tråden, precis som du känner!
Hade en annan version där tidigare som var mer akustisk och även innehöll steelguitar,
men jag tycker nog att den nya versionen är bättre, har lite mer tyngd och attityd.
Den strippade versionen överst på sida 2 är egentligen bara upplagd för
att bättre kunna höra hur den nysträngade akustiska gitarren låter!  :)
Tack för din feedback!
/Asti t.f. strippa
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den passar fint i denna kostymen, och ger rätt feeling! Kanske dämpa sångreverbet något?
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Den passar fint i denna kostymen, och ger rätt feeling! Kanske dämpa sångreverbet något?
Skönt att du tycker det Plinka!
Jo, låten riktigt dryper av reverb.  :)
Tack för feedback!
/Asti t.f. reverbmissbrukare  B)
« Senast ändrad: 17.09.2015, 21:32:07 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst den här versionen tilltalade mig MYCKET bättre när man slapp steelen. Tankarna nu går åt Roy Orbinson och det hemliga bandet. Den här är minst lika bra som deras - bra gitarrspel som limmar ihop det hela :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Javisst den här versionen tilltalade mig MYCKET bättre när man slapp steelen. Tankarna nu går åt Roy Orbinson och det hemliga bandet. Den här är minst lika bra som deras - bra gitarrspel som limmar ihop det hela :D
Jo, att ersätta steelen med de här elgitarrerna var nog ett bra drag, tror jag.
Och givetvis är man minst lika bra som Orbison, Petty, Dylan & co!  :D
Tack för din feedback!
/Asti t.f. Travelling Vetlandabo
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten