Forum > Demolåtar

karl / We going down

<< < (2/4) > >>

Asti:
Skön låt med härliga harmoniföljder och finfin sång (som vanligt)!
Spännande arr, men mixen kan nog slipas till en del. Hade hellre hört t.ex en cello i st f den utflippade xylofonen!  :D
Sången är lite vass och ljudbilden som helhet aningen för mycket koncentrerad i mellanregistret tycker jag.
Lite mer botten skulle jag önska och kanske lite breddning i stereoperspektivet för bättre separation och urskiljning..?
Du är en mästare på den här typen av låtar där harmoniföljden ofta går ett par steg längre än man förväntar sig
och musiken liksom "öppnar sig" på ett fantastiskt sätt. Det är lika spännande varje gång man lyssnar på en ny karl-låt!
/Asti

Marsall:
skön puls rakt genom låten  (bortsett från xylofonen  :) )..Finfina sångslingor o skönt vemod från start to the end .. Tar du fram lite crisp på sång etc så blir den gottmosen"

karl:
Tack Asti för lyssningen...hur får man till mixen då?? någon mastringsplugg att rekommendera ?

Tack Marshall för lyssningen , ska försöka få till mixen och en sax där xylofonen får fnatt just nu...

Allt gott karl

Asti:

--- Citat från: karl skrivet 08.09.2015, 20:45:50 ---Tack Asti för lyssningen...hur får man till mixen då?? någon mastringsplugg att rekommendera ?

Tack Marshall för lyssningen , ska försöka få till mixen och en sax där xylofonen får fnatt just nu...

Allt gott karl

--- Slut citat ---
Jag kan tyvärr inte rekommendera någon mastringsplugg då jag inte använder någon sådan. EZ Mix kanske funkar..?
Däremot lägger jag rätt mycket jobb i mixern för att få till en bra ljudbild m.h.a. eq, de-esser, reverb etc.
Det är ju naturligtvis jätteviktigt att kvalitén på själva inspelningarna blir så bra som möjligt, annars är det kanske inte
så mycket att göra åt... En bra mik är ju en grundförutsättning för det. Vad använder du för mik nu?
Tidningen Studio gav ut en sammanställning av mixningsbiten för ett par år sedan. Där finns nog en del att hämta.
Bättre råd än så har jag nog tyvärr inte...men det finns ju andra här på KR som är duktiga på mixning/mastring.
/Asti

karl:
Hej Asti och tack för svar.... Jag kan ju beundra din ljudbild det du får till i säkert en likadan hemmastudio som jag har.
Jag har en Röde K2 och en Sennheizer 421 som jag brukar spela i allt Audio på , gitarren med dom två mickarna lite olika placerade runt gitarren, en en bit upp på halsen och en lite vid sidan av ljudhålet och en del gitarrer in på en linekanal med förförstärkare...resten går ju via ljudbankspluggar och där känns ju ljuden relativt färdiga...men naturligtvis så finns det säkert hur mycket som helst att göra i postproduktionen och det kanske är min största issue att jag vill att ska gå fort för det är ständigt nya idéer att at tag i.... ;( får väl försöka hitta tålamodet :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion