Kontrollrummet

Utrustning för inspelning av konserter och i fält

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Jag gör alla mina normala inspelningar direkt till Ableton Live, Studio One eller Logic pro X men jag har lite funderingar kring hur jag bäst ska kunna göra kompletterande inspelningar på andra platser än i min lilla studio. Om jag exempelvis ber en trummis göra lite trumpålägg vill jag kunna åka till hans replokal och spela in på plats så smidigt som möjligt. Det gör att jag har kommit fram till att jag behöver kunna spela in 6-8 spår samtidigt och att jag behöver mer än två phantommatade XLR-ingångar för mina rätt hyffsade mikrofoner som jag vill komplettera med dynamiska för trummorna. Däremot har jag inget behov av effekter eller annat vid inspelningstillfället eftersom jag ändå kommer att plocka över filerna i DAW. Jag har hittat Zoom R24 som verkar klara vad jag är ute efter. Dock har jag rätt stora förutfattade meningar kring Zoom och ljudkvalitet efter att ha testat några av deras produkter för några år sedan.  Jag hoppas att någon har erfarenheter och kan tipsa mig om Zoom R24 duger för mina syften?

Det andra användningsområdet är att spela in "övriga ljud" ;o)  på ett smidigt sätt. Det kan vara en konserter, industri- eller naturljud eller liknande men där två kanaler med phantommatad XLR räcker för min Röde NT4 stereomikrofon. Dock blir då batteridrift en viktig faktor, liksom brusnivå, dynamik och allmän ljudkvalitet. Kan Tascam DP008EX eller Zoom R8 eller något annat liknande vara rimligt eller kommer jag bara att bli besviken? Är det skillnad på förförstärkarna i Zoom R8 och R24?

Jag är tacksam för alla erfarenheter och goda råd!



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sorry to say men det är inte så himla stor aktivitet på kontrollrummet. Hoppas du får svar av nån. Jag vet inte svaret på dina frågor.
Men likt förbaskat vill jag ge lite respons.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag var nära att köpa en Zoom H4n men den blev rejält sågad ang ljudkvalitén i div tester. Inte mickarna men AD/DA elektroniken så det blev ingen Zoom köpt. R24an är ju förstås en annan grunka men fan vet...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Just ja, en H4 har jag, som har använts men inte så ofta precis. Glömmer bort mellan varven att det finns. Dess egna inbyggda mikrofoner är känsliga för "pop" och vind men det finns ju en skumgummimössa man kan ta på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
En bra digitalportastudio skulle ju göra det jobbet. Har inte hängt med i den djungeln på ett tag men det finns ju massor. 
Zoom skulle jag också undvika men antagligen har du Yamaha, Korg, Fostex o.s.v. att kolla upp!   :)   /fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En bra digitalportastudio skulle ju göra det jobbet. Har inte hängt med i den djungeln på ett tag men det finns ju massor. 
Zoom skulle jag också undvika men antagligen har du Yamaha, Korg, Fostex o.s.v. att kolla upp!   :)   /fuzz
Ja. Jag har en äldre sån här Tascam. Ingen dator alls. Spelar in 8 spår samtidigt, tycker det är overkill till trummor, med fyra bra mickar blir det typ bäst resultat med bara fyra spår, kagge, virvel och noggrant placerade OH. Skulle min porta paja, den är en bit över 10 år nu så köper jag en ny sån här. JAg använder den lite grann mestadels som en bandare, kompressorer o reverb, o eq har jag skaffat fina dyra outboards. De kompressorer som finns inbyggt är dåliga, lika reverben (något bättre) men preamparna är hur bra som helst. Lika de enkla inbyggda eq,na
Man kan spela in trummor i en replokal, sen laddar man över de spåren till DAWen hemma....
Jag har ingen erfarenhet av ZOOMs portor, men jag tror ganska säkert att TAscams är jäkligt mkt bättre.
http://www.thomann.de/se/tascam_dp_24_sd.htm
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Behringer Isudio och en Ipad är ett alternativ som funkar ok.


Utloggad tsmalmbe

R24 är en påligtlig grunka. Jag spelar in nu för tredje året i rad en konferens (tal) och det betyder att jag rattar 3-4 videokameror och audio - single man operation. Skulle aldrig lita på nåt pc-aktigt eller ipad för detta. R24 är som sagt robust hårdvara och jag har aldrig behövt göra annat än trycka på record och lita på att den snurrar.

Saker som manualen inte berättar är dock att efter 6 timmars kontinuerlig inspelning stannar projektet på grund av att det är maximallängd för ett projekt. Oberoende av kortet. Men det lär inte vara problem för andra än de som verkligen ska spela in mer än 6h i sträck. En annan trevlig sak är att du kan ha en insertkompressor på alla 8 inspelningskanaler (ja, digital). Den skyddar förstås inte mot alltför het mikrofon, men den gör sitt då talaren bestämmer sig för att prutta i mikrofonen som en trevlig effekt under talet. Mjukar upp katastrofen.

Overall är det svårt att vinna R24, man borde kunna hitta den begagnad för en ganska liten summa. Man kan köra den på el och batterier så ännu lit mera failsafe där. Digital, men dedikerad hårdvara som jag lovar att man kan lita på.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Annars säljer ju scandinavian photo bm designs hyperdeck shuttle eller en videoassist så kan du banda video och ljud till samma enhet. Dom har en kameraswitcher också. Men som sagt till bara tal så räcker det med en väldigt enkel inspelare som tex en Istudio.


Utloggad tsmalmbe

Jag finner det enklare och funktionssäkrare att låta kamerorna dra in sitt material på lokala kort helt enkelt. Jag tömmer dem 2 ggr per dag och formaterar korten efter varja tömning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det gör att du slipper en massa kamera kabel så det funkar.

Jag kör med BM Designs ATEM swithcher som tar alla kameror som kan leverera 1080i (ink även andra upplösningar givetvis) som är vår standard här i eu. Den har 6 ingångar för kameror samt 1 ingång för digitalt ljud (bnc), kamera ingångarna är hdmi eller sdi. Till inspelning av ljud och bild i fält kan jag sen koppla in min shuttle.

Hdmi räcker inte över 10 meter men sdi går långt. Det finns billiga hdmi till sdi converters och kabeln kan man göra av billig anten/satelit kabel.

Många här i sverige jobbar med konferenser och kommunfullmäktiges möten med små smidiga anläggningar av den här sorten och en del sänder dom live på internet för kommunens invånare.

Så där finns säkert lite pengar att tjäna om man behöver utöka eller komplettera sin studio verksamhet.

Det man ska undvika är att fråga video sidan om saker och ting eller i alla fall vara beredd på att bli ignorerad då det verkar vara nåt slags skråtänkande (så dom har uppfunnit hjulet igen när det gäller ljudinspelning till exempel).

Så vill du eller behöver fixa upp tekniken så behöver det varken bli så dyrt eller stora anläggningar då videosidan äntligen kommit igång med sin utveckling motsvarande den som ljiudsidan gick igenom för ganska länge sedan nu. Ja typ då när vi alla började med vår hobbymusik.