Kontrollrummet

Windows 10

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaahupp !!
Jag är säkert inte den enda som känner sig osäker och undrandes   :o !!
Vad har ni andra för tankar ang. uppgradering och kommer ni att 'hoppa på tåget' när det nu kommer in..
Tänk om man hamnar i Sibirien ?? :unsure:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jaahupp !!
Jag är säkert inte den enda som känner sig osäker och undrandes   :o !!
Vad har ni andra för tankar ang. uppgradering och kommer ni att 'hoppa på tåget' när det nu kommer in..
Tänk om man hamnar i Sibirien ?? :unsure:
Jag tänker i alla fall lugna mig ett tag!
Snackade för ett tag sedan med en datorhandlare, som dock sa att Windows 10 verkade riktigt stabilt.
Fast hur det funkar tillsammans med vst-pluggar och liknande visste han ju inte mycket om....
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej man är ju alltid lika rädd att förlora en del av sin setup. Jag minns med fasa de där åren då man inte hade ett hyfsat stabilt system.
Fördelarna med W10 är väl att det är hyfsat likt win7 som jag sitter med nu. Förr eller senare måste man ju upp. Frågan är bara om det är nu.  :unsure:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kommer hoppa på direkt. Det som inte funkar kastar jag. Typ ljudkortet möjligen. Vst är jag inte orolig för.

Har ett m-audiokort och där har det ju varit si och så med drivisar i tid.


Utloggad tsmalmbe

kommer aldrig att installera w10 pga val microsoft har gjort då det gäller reklam och kränkande av privat data.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
kommer aldrig att installera w10 pga val microsoft har gjort då det gäller reklam och kränkande av privat data.
Ja, det är ruttet och en skittråkig utveckling.
Man bör också sluta att surfa med Chrome, använda Facebook, Gmail och Google drive.

Det är nog fan bäst att dra ur sladden helt.  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
kommer aldrig att installera w10 pga val microsoft har gjort då det gäller reklam och kränkande av privat data.

Word.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Börjar ju så smått dyka upp alternativ bland annat https://ello.co/beta-public-profiles Blir nog nästa stora grej ( om några år ) när fb  och Google blir allt mer aggressiva...


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
För min del är valet enkelt, datorn är inte kompatibel med 10an utan bök = stannar kvar på 7an. :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
För min del är valet enkelt, datorn är inte kompatibel med 10an utan bök = stannar kvar på 7an. :)


.......funkar det med en bök?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
För min del är valet enkelt, datorn är inte kompatibel med 10an utan bök = stannar kvar på 7an. :)

Datorn verkligen?  :unsure:


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Väntar nog jag med.
Finns säkert några "barnsjukdomar" i Win10, som jag gärna slipper.
Men om ett år eller så... kanske. Om det inte blir för bökigt :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag funderar att göra nyinstallation av Win7 på en av mina laptops. Har hört att det på flera sätt är bättre än trotjänaren WinXP. FAN TRO'T.
Win 10 säger ni... Vem kan berätta varför Ms valt att hoppa över Windows 9 och väljer 10 istället?  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag tycker 7:an fungerar bättre än 8:an, svårare att navigera nu, man kan inte söka i hela datorn t ex.

Inte så förtjust. Struntar högtidligen  i 10:an med all reklam och kartläggning av användare.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker 7:an fungerar bättre än 8:an, svårare att navigera nu, man kan inte söka i hela datorn t ex.

Inte så förtjust. Struntar högtidligen  i 10:an med all reklam och kartläggning av användare.

/Marre

All kartläggning mm är ju standard idag med Google, Facebook mfl. Även Apple har ju sitt apple account för att kunna synka mellan enheter. Skillnaden med Win 10 är ju att du faktiskt kan stänga av alla dessa funktioner och bli privat. Tyvärr så kopplas ju allt på per default när man installerar, men tack vare all uppmärksamhet och "ilska" kring detta så tror jag att det kommer ändras, så att man får bocka i vilka funktioner man vill ha redan vid installationen.

Här är en länk till en sida som visar hur man i dagsläget stänger av dessa funktioner.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2489212,00.asp

Själv kommer jag också stanna kvar på 7:an på min studiodator ett tag till. Har haft denna maskin från Frost i nästan 5 år (uppgraderat med mer minne och större SSD disk under dom fem åren) och den har aldrig strulat, så jag ser ingen anledning att börja tramsa med nytt OS i dagsläget  :)
« Senast ändrad: 09.08.2015, 15:18:37 by jonnerstone »


Utloggad Autopunk.t

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Kommer hoppa på direkt. Det som inte funkar kastar jag. Typ ljudkortet möjligen. Vst är jag inte orolig för.

Har ett m-audiokort och där har det ju varit si och så med drivisar i tid.

Du får nog kasta de flesta datorkomponenter kompis  :rolleyes:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror jag inte. Körde betan utan problem på en väldigt gammal.

Vad får dig att tro det, då Microsoft lanserar tian henom windows update. Skulle de aldrig våga om inte systemkraven var liknande.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har bokat en gratisversion i och med den nya Windows 7:an, jag installerade häromdagen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jag hade windows 7 och har fått påstötningar varje gång jag startat datorn att Windows 10 var gratis att installera under begränsad tid så igår accepterade jag och installationen satte igång. Några timmar senare kollade jag för att se hur det gått men skärmen var svart och jag fick ingen bild. När ingen aktivitet har förekommit brukar bilden bli svart, men nu hände inget då jag tryckte på tangent eller mus. Till slut tvångsstängde jag av med strömbrytaren. När jag därefter flera gånger försökte sätta på datorn surrar den igång men bilden är svart. Skulle jag kanske inte stängt av den igår? Hur lång tid ska en Windows10-installation ta? Startade datorn för en kvart sen, får se om det kommer någon bild idag. Datorn använder jag inte till annat än musik och videoredigering. Nu sitter jag vid min kontorsdator, en Mac.

Problemet löst!
Jag drog ut monitorsladden och satte den i en annan VGA-utgång som jag aldrig använt. Då kom det bild.
« Senast ändrad: 29.11.2015, 10:57:23 by 91:an »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Win10 hade ingen alternativ grafikdrivrutin som kunde ge bild den gamla vägen?
Jag stängde av operativsystemets pockande att vilja uppgradera till Win10 så jag kör fortfarande Win7 men den ställer inte frågorna om att uppdatera längre.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är möjligt det hade gått med alternativ grafikdrivrutin, men jag har tydligen två grafikkort i datorn och det senare jag satte kabeln i nu hade även en mDP-utgång. Sonen hälsade på idag och berättade att det är den jag ska använda. Skärmen jag köpte nyligen hade ingen VGA-ingång så jag hade tills igår kört med adapter - VGA från andra grafikkortet till HDMI-in på skärmen.
För övrigt funkar Windows10 bra, ser ingen nämnvärd skillnad på Windows7. När jag startar Cubase anmärker den dock att det är nåt fel i licensen med AD drums att det det inte skulle funka riktigt men jag har inte märkt nåt fel i AD drums så det verkar bara vara att köra på.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag har nu uppgraderat från windows 8 till 10. Än så länge verkar allt fungera som det ska :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag älskar nya 10 hade 8 tidigare den gillade jag inte så mycket..10 rullar på i dawen.. Fick uppgradera alla prylar igen.. Men det tog jag som en övning i tålmodighet o datorlära..  :D
« Senast ändrad: 30.11.2015, 09:21:23 by Marsall »