Forum > Demolåtar
EMU+ANGELINA: Dream?
Emulator:
LÅTNAMN: Dream?
ARTIST/GRUPP: Angelina + Emulator
GENRE: Elektronika
LÅTLÄNGD: 4:57
KOMPOSITÖR: Angelina
PRODUCENT: Emu
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3@128 kBps
Jaha, äntligen tillbaka i industriträsket igen.
Angelina skrev en låt och skickade för ny bakgrund, jag har slaktat den så gott jag kunnat och skrikit in lite också. kanske bör jag vara tyst i stället?
Låten handlar om livet nu och efter, och jag har försökt att matcha detta med lite karga landskap och en blandning av moll o dur för att få fram lagom atmosfär.
sampling från föreläsning i kvantfysik hjälper (?) till för att förstärka känslan av surrealism.
OBS endast Skiss i nuläget, nivåer är inte riktigt ställda, och lite "instrumentkropp" saknas...
Hur går vi vidare? Alla åsikter mottages tacksamt.
http://www.perfectbounce.se/dream.mp3
Efter önskemål att förtydliga vad alla gutturala samplingar och emulator hasplar ur sig:
I början, en sampling av något som skall vara n"powerwords"...nåt yoga eller liknande ;)
welcome/peace/love/joy/hope/compassion/mystery/unity/equality/creativity/freedom/health/spirit/inspiration/release
Emu sjunger
Bring it up bring it on, show i t to me
Bring it up bring it on, give me evidence to see
From the future to the present, is it allready here?
from the last to the unknown is it happening here?
bring it up....
Snubben som pratar om hur världen ter sig i fysikernas värld:
What we have here is evidence that, the topology of the world is not the topology that we would (normaly/narrowly?) see, that is we see things as separated by a certain distance, we walk across the room and we think that we left the far wall of the room behind us, and so forth. Uhm, but there is an attempt to say "well, maybe things that, from our macroscopic point of view, appear to be widely separated in space, like uhm, New York and Chicago, to take two macroscopic examples, from a microscopic point of view, might actually be contiguous and touching one another.
En annan sampling på ämnet "a fear of the lord", och ytterligare en "its all in your mind".
Angelinas text:
i'm alive, and so are you, in this world, and here we are, with all this life
I have memories of dreaming, that I had a dream to follow, it was all so real, now I am awake
a dream to follow, to nurture, to spend
Så för att få allt lite styltigt förklarat: jag har försökt få till en lite surrealistisk känsla, med människor/röster i olika rum (medvetet) för att accentuera det att vi faktiskt inte vet ett dugg egentligen :)
Men, sångerskan får flytta närmre när sångfilerna kommer fram :)
mahan:
Hahaa, The Emulator is back in bussiness!
Några takter in i låten och man kan inte missta sig vem som arrat, snyggt! :)
Härliga instrumentdelikatesser, indieflute, österlänska intryck, torghandel och ormen som stiger ur korgen til flöjtandet.
Enda som enligt min åsikt sticker ut e taktbytet inför föreläsningen vid 1:48, jazztakten känns lite onaturligt inpassad.
Hittar inget annat att såga eller mejsla på, afan ja tycker det låter väldigt färdigt. Nivåerna som du pratar om kan du ju justera, jag hittar dom inte .. :D
Skitsnyggt, lite kul o positivt, inte svart draaaama! Laikit! :)
h. JOhan
EDIT: btw, who is Harry?
DåligtGehör:
Framför allt; det är alldeles för svårt att urskilja vad rösterna gör. Dvs vad de säger/sjunger, vad de försöker uttrycka, vad de vill. Varför är de där? Skall man inte höra orden så borde det satsas mer på ett säregnare/starkare/intressantare uttryck. Nu tycker jag det blir inte så mycket av det mer än ett rätt dåligt ljud. Obs! Spontant.
Lyssnar en gång till... Tycker samma. Sången/rösterna lämnar inget intryck alls tyvärr.
Wha-wha-gitarren. I och med att den är med under rätt långa perioder så känns den lite för hög och dominant. Tanke; låt den komma och gå i volym-svep. Mest upplever jag detta första gången den är med dock.
Saknas nog en gnutta basvärme (inte tordön-djup-bas).
I nuläget så blir det inte intressant även om jag tycker det finns inslag som är bra som t.ex. flöjten och de fjärran rösterna i slutet.
Emulator:
--- Citat från: mahan skrivet 06.09.2007, 20:09:30 ---Hahaa, The Emulator is back in bussiness!
Några takter in i låten och man kan inte missta sig vem som arrat, snyggt! :)
Härliga instrumentdelikatesser, indieflute, österlänska intryck, torghandel och ormen som stiger ur korgen til flöjtandet.
Enda som enligt min åsikt sticker ut e taktbytet inför föreläsningen vid 1:48, jazztakten känns lite onaturligt inpassad.
Hittar inget annat att såga eller mejsla på, afan ja tycker det låter väldigt färdigt. Nivåerna som du pratar om kan du ju justera, jag hittar dom inte .. :D
Skitsnyggt, lite kul o positivt, inte svart draaaama! Laikit! :)
h. JOhan
EDIT: btw, who is Harry?
--- Slut citat ---
Tackar :) skall fila lite på taktbytet -om det ens skall vara kvar. vi får överlägga lite helt enkelt.
--- Citat från: DåligtGehör skrivet 06.09.2007, 20:37:24 ---Framför allt; det är alldeles för svårt att urskilja vad rösterna gör. Dvs vad de säger/sjunger, vad de försöker uttrycka, vad de vill. Varför är de där? Skall man inte höra orden så borde det satsas mer på ett säregnare/starkare/intressantare uttryck. Nu tycker jag det blir inte så mycket av det mer än ett rätt dåligt ljud. Obs! Spontant.
Lyssnar en gång till... Tycker samma. Sången/rösterna lämnar inget intryck alls tyvärr.
Wha-wha-gitarren. I och med att den är med under rätt långa perioder så känns den lite för hög och dominant. Tanke; låt den komma och gå i volym-svep. Mest upplever jag detta första gången den är med dock.
Saknas nog en gnutta basvärme (inte tordön-djup-bas).
I nuläget så blir det inte intressant även om jag tycker det finns inslag som är bra som t.ex. flöjten och de fjärran rösterna i slutet.
--- Slut citat ---
inte fullt lika positiva ordalag här märker jag :rolleyes:
Gott, för som sagt ville vi ha input hur det låter! Menar du alla röster generellt (samplingarna) eller sången? Det är alltid svårt, för jag gillar (no shit sherlock) att vrida till sång så man knappt hör något, för att försöka förmedla något annat. tydligen misslyckas det här. Skall be angelina posta texten så kanske det klarnar lite...eller inte :D
Rösterna jag lagt dit förutom A's sång är där för att åminna om saker som för vissa människor är viktiga. Först räknar en röst s.k. "powerwords" -nåt som är hämtat ur nån jing/jang/nåtåsånt-tjosan vill jag minnas. kvantmekanikssnacket är där för att verkligheten är ju faktiskt inte som vi uppfattar. vad tid och rum är är inte helt enkelt alla gånger. Skall skriva texten till det jag sjunger , som väl mest är metaforer för att man vill ha klarhet.
Wah-wah'n är tänkt att bytas ut bitvis mot något annat...som ännu inte är uttänkt, så förslag välkomnas.
Samplingen med flöjter och marknad är från en indisk fest för hyllning till livet om jag förstod rätt. tänkte den skulle sitta fint...funkar väl lite hyfsat i tempo också.
Okej, sammanfattningsvis: bakläxa.
Du vil ha mer tydliga röster, eller säregna uttryck.
Svepande wahwah eller nåt annat där gissar jag.
basvärme (ligger rätt vassa muller bakom en synthbas, så jag kan hålla med)
En vanlig tokgitarr kanske skulle sitta fint?
Tack ska ni ha för era öron!
/Emu
DåligtGehör:
generellt (samplingarna) inklusive sången. Wha-wha typ långsamma svep "LFO" volym.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida