Kontrollrummet

pxm - "Blues Jam Ideas"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Kan spela ganska bra med olika modus av bluesskalan över ackorden. Det låter coolt. Vad tror ni - kan jag snart börja träna "The Inner Logic of the Mixolydian Scale" (Berklee Uni. term.) över ackorden och låta kompet slänga in en ii-V7 a på sista takten av 12an ????? Litet mer sånt här så kanske jag börjar bli mogen för det ????  :)
Det blir litet krångligt med swing då men jag tror jag klara det om jag slappnar av.. Hur övar ni för att nå uppsatta mål ???? Vad skall jag tänka på ???

mvh
« Senast ändrad: 29.09.2015, 14:01:39 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du ett orgelljud nånstans att använda? Det skulle fungera bra som lim mellan olika instrument i det här övningsstycket.
Det trummorna och basen gör känner jag ju i stort igen, så där känner jag mig trygg och hemma.

Vilken svår fråga du ställde: Hur övar ni för att nå uppsatta mål?

Jag känner inte att jag når uppsatta mål, finns för lite tid och energi att förverkliga dessa mål.

En till svår fråga: Vad ska jag tänka på?

Vet inte - kanske inte tänka?        :unsure:
Näej det var nog inget bra svar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter som ett relativt proffsigt blueskomp det här. Hitta en fin bluessångerska som förmedlar kättja i låten :D, så kommer du att utvecklas jättesnabbt! (Tror jag :unsure: )

Vad är nu ii-V7? Kanske frågat det här förr i nåt sammanhang. Från ett ackord i ii till en sjua i dominanten? :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag kommenterar inte så mycket längre på grund av min stora trötthet, men ibland är det kul att höra hur folk utvecklas. Tycker att det går framåt i ditt musicerande. Det här var nog det bästa jag hört av dig hittills.

Det där med mål är svårt. I början när jag skulle lära mig gitarr så försökte jag imitera sådana gitarrister som jag gillade. Sedan blev det en hel del av skaltragglande. När jag tar upp gitarren nu för tiden så fastnar jag lätt i att jag gör samma saker som jag gjort tusen gånger förut. Så jag försöker alltid spela något helt annorlunda än det jag vanligtvis gör en stund. Inlärningen tycker jag har varit mycket som en trappa. I början är trappstegen ganska lätta att klättra uppför men sedan kommer man till ett steg som kan ta ett år att ta sig uppför innan man kommer uppåt. Ju längre jag spelar desto längre blir det mellan stegen. Huvudsaken är nog att man har kul när man spelar. Då hörs det för publiken också.

eggs