Kontrollrummet

MaxB - Forgot To Forget

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hittade en ackordsföljd där jag gillade klangen. Spelade en sologitarr till det och hittade då en melodi. Melodin fick en text av vår gemensamma vän Rikki Ansell, 'over there'. Har sen sjungit ihop texten och melodin.

Efter några varianter i juli har jag idag dragit bort massor av rerverb (som blev för mycket i de nya närfältsmonitorerna) och har spelat bas, och slidegitarr. Idag skickade Sverker trummor som jag skrattar av glädje då jag lyssnar på, so, here it is!

Edit 2015-08-08 Sverre har skickat inspelning av trummor som jag älskar. Hur fungerar de med basen och helheten och hur fungerar mixen så här? Sången eller annat för vasst eller tvärtom?
http://max.shivas.se/music/MaxB_ForgotToForget_RikkiAnsell_20150808.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_ForgotToForget_RikkiAnsell_20150808.mp3[/mp3]


« Senast ändrad: 30.10.2015, 15:48:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Finfin mix Max!  :D Bra sång o ljud krispigt gott o bra ackeljud också ..Behåll detta behövs inte en pryl till tycker jag :o :) .. Får du liiite mer lullaby känsla över sången i början o smakar på den några vändor till i sin helhet så tycker jag nog du är på väg mot nåt riktigt fint här!  ;) :D
« Senast ändrad: 14.07.2015, 12:55:22 by Marsall »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Marsall! Jag tog nu bort det långa vissel-introt eftersom det troligen är för långt (?!)
En sak jag vill ha med är långsamma ensamma stråktoner (mellotron  B)) på valda ställen.

Får se vad men jag gillar samtidigt det här enkla.
Jag undrar om association till "First Aid Kits" karaktäristiska reverbdränkta stämsång, är helt galen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Körerna som e nu passar ju handsken o är i perfekt volym .. Lyssnade igen nu utan visslingarna ..saknar nog nån vända vissel ..Varför inte lägga in en i mitten där i stoppet du gör MEN nån vända bara inte så långt parti kanske då  ..? O sen på med krisp sången igen

Stråkar i denna jovisst Men jag tror mer på en liten bus"vissling jag alltså .. Tycker ljudbilden du fått till e så pass bra att jag hör ingen stråke faktiskt ...MEN testa för tusan det är ju inte förbjudet he he  :D
« Senast ändrad: 14.07.2015, 13:16:00 by Marsall »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...vackert detta! Håll det gärna så här "akutstiskt lågmält" - kanske ännu mer försiktigt uttryck i rösten... Missade versionen med visslingar (?) - tur det ;) annars hade jag stängt ner direkt  :lol:


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt Max! Fint med överstämman i bakgrunden!
Kanske lite väl mycket reverb på sången... :unsure:
Något svaj i sången vid 130 och 223, samt lite mycket "heshet" vid ca 202.  :)
Men det sätter du enkelt, tycker din sång blir bättre och bättre.
En steel-eller dobro som lite utfyllnad/variation skulle nog sitta fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Vilken sånginsats!!!
Det ska sägas direkt, att sång kan sättas så den sitter – men den kan i sällsynta fall även sättas så att den känns. Den här låten och sången är ett bra exempel på det.
Vad gäller arret, så skulle jag personligen vara försiktig. Huvudsaken i den här inspelningen är leaden. Allt annat bör så tillbaka.

Mycket givande att lyssna till. Imponerad!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Körerna som e nu passar ju handsken o är i perfekt volym.. Lyssnade igen nu utan visslingarna ..saknar nog nån vända vissel ..Varför inte lägga in en i mitten där i stoppet du gör MEN nån vända bara inte så långt parti kanske då  ..? O sen på med krisp sången igen

Stråkar i denna jovisst Men jag tror mer på en liten bus"vissling jag alltså .. Tycker ljudbilden du fått till e så pass bra att jag hör ingen stråke faktiskt ...MEN testa för tusan det är ju inte förbjudet he he  :D

Ja, jag vill nog ha något kort intro. Rikki tänkte sig förut ett utro istället för intro, med vissling men jag vill behålla nuvarande slut. Lugna mellotronstråkar: Här en annans låt där jag la lugna mellotronstråkar efteråt (kanske onödigt hög volym på stråkarna) som en illustration till hur ungefär jag tänkt mig.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/JimJorefors_HearYouCalling_feat_MaxB_on_mellotron.mp3[/mp3]

...vackert detta! Håll det gärna så här "akutstiskt lågmält" - kanske ännu mer försiktigt uttryck i rösten... Missade versionen med visslingar (?) - tur det ;) annars hade jag stängt ner direkt  :lol:

Får se om och hur jag lägger om sången Tycker den är ganska sträv så här (jag gillar det opolerade).
Vissling kan vara okej...

Snyggt Max! Fint med överstämman i bakgrunden!
Kanske lite väl mycket reverb på sången... :unsure:
Något svaj i sången vid 130 och 223, samt lite mycket "heshet" vid ca 202.  :)
Men det sätter du enkelt, tycker din sång blir bättre och bättre.
En steel-eller dobro som lite utfyllnad/variation skulle nog sitta fint!

Mkt reverb på sång och så... kanske för mycket men jag tänker att det ibland kan vara rätt för att ge en viss stämning. Hmm visst svaj på sången brukar jag acceptera men kanske ska kolla upp de där ställena... Tack för kommentar om sången. Det är kul att experimentera och se vad som händer med rösten.
Steel eller dobro skulle nog fungera men jag har inte tänkt mig ditåt i den här... nu...

Vilken sånginsats!!! Det ska sägas direkt, att sång kan sättas så den sitter – men den kan i sällsynta fall även sättas så att den känns. Den här låten och sången är ett bra exempel på det.
Vad gäller arret, så skulle jag personligen vara försiktig. Huvudsaken i den här inspelningen är leaden. Allt annat bör så tillbaka. Mycket givande att lyssna till. Imponerad!

Roligt, tack! Stort tack!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ok max ..då e jag på!  :) Lite imagen people" mä beatles stråk ..de e cool..såna  stråkar kaN ju hotta upp ackeguran ett snäpp absolut.. dom fyller ju bara i lixom bra!! men håll den sen så ren som möjligt ..det är den värd ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
Abselut snyggt detta, genast från början blir man tagen och bara lyssnar.
Acken sitter väldigt fint, skitsnyggt sound. Stämmorna gillas åxå.
Om jag skulle fixa till nåt så e det sångeffekterna,  reverbet på sången kunde minskas aningen, och lite mer limiter/kompressor kunde lyfta lite så att "ess" inte tränger igenom för mycket.
Tycker att detta arr räcker till eftersom du använder både sång och stämmor som fina instrument. Så här stämmer det gamla ordspråket.. "less is more"
Bra jobbat Max! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den är skitbra den här men i skillnad till de andra så saknar jag mer isnstrumentalt i form av  bas o trummor. Jims låt som referens är bra men han har ett lite annorlunda stuk på sången som du gärna får försöka härma mer. Svårt att beskriva mer..... :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Timmen är sen och om jag lyssnar på Tråd-Filen är det sista versionen?
Det vart ett konstigt slut på introt efter sång, annars bra, skön känsla.
Ska lyssna mera.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Riktigt snyggt detta. En av dina bästa sounds so far. Tokmycket sångreverb men det funkar.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ok max ..då e jag på!  :) Lite imagen people" mä beatles stråk ..de e cool..såna  stråkar kaN ju hotta upp ackeguran ett snäpp absolut.. dom fyller ju bara i lixom bra!! men håll den sen så ren som möjligt ..det är den värd ;)

Jag testade att smyga in mellotron och hammond igår kväll...

Abselut snyggt detta, genast från början blir man tagen och bara lyssnar.
Acken sitter väldigt fint, skitsnyggt sound. Stämmorna gillas åxå.
Om jag skulle fixa till nåt så e det sångeffekterna, reverbet på sången kunde minskas aningen, och lite mer limiter/kompressor kunde lyfta lite så att "ess" inte tränger igenom för mycket.
Tycker att detta arr räcker till eftersom du använder både sång och stämmor som fina instrument. Så här stämmer det gamla ordspråket.. "less is more"
Bra jobbat Max! :)

För mycket reverb kanske. Jag ville testa en ljudbild som ligger närmare tre artister där jag gillar reverbsoundet: First Aid Kit, Tallest Man On Earth och Theresa Andersson.
Men imorse då jag lyssnade gillade jag inte ljudet på samma sätt som igår. Kommer antagligen mupptrixa mer med risk att sabba ljudet eller få det att låta bättre. Tack för tipset med kompressor, den arbetar en del på leadsången.

Den är skitbra den här men i skillnad till de andra så saknar jag mer instrumentalt i form av bas o trummor. Jims låt som referens är bra men han har ett lite annorlunda stuk på sången som du gärna får försöka härma mer. Svårt att beskriva mer..... :D

Vill inte härma Jims sång men han gillar nog ditt tips!  :rolleyes:
Skulle kunna testa en version med fler instrument också nån gång. Tror det kan bli bra.

Timmen är sen och om jag lyssnar på Tråd-Filen är det sista versionen?
Det vart ett konstigt slut på introt efter sång, annars bra, skön känsla.
Ska lyssna mera.

Den i trådhuvudet/filen är nyaste versionen. Menade du konstigt slut på introt innan sång?
Har inte hunnit göra om inspelning av instrument och vissling utan klippt bort delar som fanns där förut.
Det ska jag göra om, då jag hinner, så det blir en bättre övergång. Nu låter det knäppt där.

Riktigt snyggt detta. En av dina bästa sounds so far. Tokmycket sångreverb men det funkar.

Har du lyssnat på någon eller alla av tre artisterna där jag gillar reverbsoundet - First Aid Kit, Tallest Man On Earth och Theresa Andersson? Har de något som påminner om Motown-soundet från förr?

Vill ju smida medan järnet är varmt men nu sitter jag på kontoret och ikväll är det troligen annat som pockar på uppmärksamhet. Tack alla för kommentarer och tips!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härligt att visslingen e tillbaks ...den tillför enligt mig mucho ;)..tycker jag ...o reverbet passar bra ingen filt härinte..sen mini mer eller mindre..det går ju slipa i all evighet.. lyssnar idag i klösbrädan i solskenet ..o jag biter mig fast ånyo på visslingen..kanske jag biter mig själv i svansen ..men jag tycker att en vissling till som följer låter hand i hand till sista tonen  typstart  ca 0354 på spelaren ..skulle göra den gottmos ..för låten e bra lång å det skulle runda av den fint..Det blir mina 5 visslingar" för fortsättningen ...med det övriga jag nämnt tidigare ...keep going in the kakel .. :)





Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snyggt :)
Fast sångstämmorna kunde kanske sänkas lite... och hammonden höjas

Annars kanoners  ^_^




Edit... konstigt, jag kunde inte skriva detta användandes an Internet Explorer. Den påstod att Ämne, altså "SV: MaxB - Forgot To Forget - ändrat intro, lite mellotron och hammond - 20150714" var för långt.... "You must enter text with 80 or fewer characters". IE lät mig inte posta min kommentar. Men via Google Chrome gick det utan problem :unsure:
« Senast ändrad: 15.07.2015, 14:49:53 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt :)
Fast sångstämmorna kunde kanske sänkas lite... och hammonden höjas

Annars kanoners  ^_^




Edit... konstigt, jag kunde inte skriva detta användandes an Internet Explorer. Den påstod att Ämne, altså "SV: MaxB - Forgot To Forget - ändrat intro, lite mellotron och hammond - 20150714" var för långt.... "You must enter text with 80 or fewer characters". IE lät mig inte posta min kommentar. Men via Google Chrome gick det utan problem :unsure:
Den ursprungliga rubriken i denna tråden är 78 tecken lång och när texten "SV: " läggs till i början av svarsrubriken blir det mer än 80 tecken,
vilket tydligen IE har problem med. Råkade ut för det även i festivalens röstningstråd.
Jag brukar lösa det genom att radera "SV:".
« Senast ändrad: 15.07.2015, 16:43:48 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vackert! Skönt med kören! (som kanske ska ned litet)

Bra sjunget! Trevlig ballad!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att visslingen e tillbaks ...den tillför enligt mig mucho ;)..tycker jag ...o reverbet passar bra ingen filt härinte..sen mini mer eller mindre..det går ju slipa i all evighet.. lyssnar idag i klösbrädan i solskenet ..o jag biter mig fast ånyo på visslingen..kanske jag biter mig själv i svansen ..men jag tycker att en vissling till som följer låter hand i hand till sista tonen  typstart  ca 0354 på spelaren ..skulle göra den gottmos ..för låten e bra lång å det skulle runda av den fint..Det blir mina 5 visslingar" för fortsättningen ...med det övriga jag nämnt tidigare ...keep going in the kakel .. :)

Du kan tänka dig en vissling nånstans i låten också eller som ett utro?
Det finns ju tydligen andra som stänger av så fort de hör nån vissla...
Knepig ekvation  1 = -1 typ...  :wacko:
En annan lurig ekvation är 354 på spelaren - jag kom bara till 285 nånting?  :huh:
Tack för all support Marsall!

Den ursprungliga rubriken i denna tråden är 78 tecken lång och när texten "SV: " läggs till i början av svarsrubriken blir det mer än 80 tecken,
vilket tydligen IE har problem med. Råkade ut för det även i festivalens röstningstråd.
Jag brukar lösa det genom att radera "SV:".

Det där är jättebra information som jag inte hade en aning om. Har nu förkortat denna rubrik och kommer troligen inte fylla med 78 tecken framöver. Tack för info!

Vackert! Skönt med kören! (som kanske ska ned litet) Bra sjunget! Trevlig ballad!

Tack Div! Jag är själv tvehågsen idag då jag lyssnar på nuvarande mix. Får ser var jag med hjälp av tips drar den vidare. Kören ska ner!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ett outro är det väl jag menar ..en vissling som avslutar låten tillsammans med den övriga sången ...låten är enligt spelaren 04 44 lång när jag kör spelaren på plattan iaf  ? ..angående vissling så finns det ju vissling o vissling ..Din vissling e cool . Vistt kan jag vissla johanna javisst kan du det är ju ett annat äpple ...he he


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helt ny inspelning i första inlägget. Mer volym på Hammond, mindre volym på körstämmorna, minre reverb på vocals, renare gitarrkomp och bättre ljud på kompgitarrerna tror jag och kanske en bättre mix, totalt sett? Eller? Ska körstämmorna upp mer?

Ett outro är det väl jag menar ..en vissling som avslutar låten tillsammans med den övriga sången ...låten är enligt spelaren 04 44 lång när jag kör spelaren på plattan iaf  ? ..angående vissling så finns det ju vissling o vissling ..Din vissling e cool . Vistt kan jag vissla johanna javisst kan du det är ju ett annat äpple ...he he

Har fortfarande inte tagit till mig tipset om mer vissling - mer än i introt, trots ditt tips. Tror inte det blir mer vissling Johanna...
« Senast ändrad: 19.07.2015, 00:00:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt Max! Väldigt bra sång till en fin låt! Andrastämman kommer in snyggt och lagom ofta.
Avkopplande och intimt med det enkla kompet. Gillar speciellt hammondorgeln, men även gitarren låter bra.
Det enda jag vill anmärka på är att det i mitt tycke fortfarande är lite för mycket reverb på sången och att
tj- och sch-ljuden blir lite "väsiga", vilket borde gå att korrigera med de-esser (och kanske i kombination med justering av reverbet...)
Snygg mix i övrigt och behaglig ljudbild. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jättesnyggt Max! Väldigt bra sång till en fin låt! Andrastämman kommer in snyggt och lagom ofta.
Avkopplande och intimt med det enkla kompet. Gillar speciellt hammondorgeln, men även gitarren låter bra.
Det enda jag vill anmärka på är att det i mitt tycke fortfarande är lite för mycket reverb på sången och att
tj- och sch-ljuden blir lite "väsiga", vilket borde gå att korrigera med de-esser (och kanske i kombination med justering av reverbet...)
Snygg mix i övrigt och behaglig ljudbild. Bra!
/Asti

Fler än Asti som noterar västra s-ljud som jag borde se över?
Jag har också funderat på om introt är för segt med så mycket visslande utan driv eller flyt från gitarr-kompet. Tyck gärna till eller ge idéer på det!
Jag märker också att sången inte är bra på några ställen. Borde den sjungas om där eller är fulsången något som ska vara kvar?
Tacksam för input!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Aha, är det du som egentligen är Roy Orbison ???? :)
Vilken superbra mix, låter toppenbra.
Gillar din sånginsats här, jäkligt bra och fint ljud i guran.
Arret är perfekt.......
Något av det bästa som gjorts här på KR tycker jag.
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vackert!
Vad ska man klaga på då? För mycket (och fel) reverb på sången. O lika för mycket kompressor på leadsången, det tar bort mycket av personligheten i rösten. Komprimera sången mindre och komprimera (eller soft limiter) på masterspåret i stället.
Riktigt skön känsla i låten. Sologitarren är lite långt borta oxå. Pianot, elbasen o stråkarna sitter som ett smäck.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Oj,oj,oj, verkligen snygg sång!! Båda tummarna upp där!
Reverbet blir dock lite vasst och väsigt, kanske byta reverbtyp, rulla av lite topp eller en de-esser på reverbet?
I övrigt tycker jag det låter kanon och som sagt stort plus för sången inkl. körerna.
Kanske inte en låt som direkt fastnat i skallen men mycket snygg.
Och just det, Hammond(?) orgeln funkar mumma när den kommer in.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Aha, är det du som egentligen är Roy Orbison ???? :)
Vilken superbra mix, låter toppenbra.
Gillar din sånginsats här, jäkligt bra och fint ljud i guran.
Arret är perfekt.......
Något av det bästa som gjorts här på KR tycker jag.

Det är okej att placeras i samma rum som honom, jag kan ta det...  :wub:
Tack för dina positiva vibbar!

Vackert! Vad ska man klaga på då? För mycket (och fel) reverb på sången. O lika för mycket kompressor på leadsången, det tar bort mycket av personligheten i rösten. Komprimera sången mindre och komprimera (eller soft limiter) på masterspåret i stället.
Riktigt skön känsla i låten. Sologitarren är lite långt borta oxå. Pianot, elbasen o stråkarna sitter som ett smäck.

På reverbet använder jag en preset, jag inte brukar använda. Tyckte det var kul att testa. Men det är flera som inte gillat valet. Ska kolla kompressorn på lead, trodde det var bra att dra till där, för att jämna ut och hålla volymen jämn. Ska kollas upp. Tack att du säger det. Sologitarrer brukar ligga längre fram, får se vad jag gör med den här. Tack snälla för tips.

Oj,oj,oj, verkligen snygg sång!! Båda tummarna upp där!
Reverbet blir dock lite vasst och väsigt, kanske byta reverbtyp, rulla av lite topp eller en de-esser på reverbet?
I övrigt tycker jag det låter kanon och som sagt stort plus för sången inkl. körerna.
Kanske inte en låt som direkt fastnat i skallen men mycket snygg.
Och just det, Hammond(?) orgeln funkar mumma när den kommer in.

Reverbet ja...  B)
Ska kolla om jag kan rulla av toppen på det, minns inte.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ny verre mé Sverre!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den som inte lyssnat på denna senaste verre - med Sverre, får skylla sig själv.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Läckert! Jag får distinkta vibbar av Pendragon och Nick Baretts sång! Häftigt!
Min enda lilla invändning är elgitarren vid exempelvis 1.25 - 1.50 som jag tycker kunde utvecklas lite mer.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan inte lyssna, finns filen kvar?
/Hagis

Ska kolla upp det på dan
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är filen på plats, tack Hagis för observationen! Länk i första inlägget!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det låter bra Max!   En aning för låg solosnutt vid 185 bara.   
Alltså jag tycker hela mixen låter väldigt bra och förundras om det bara kan bero på de nya monitorerna??   
Du är ju erkänt duktig på att ratta och nu har du helt klart tagit ett ordentligt kliv upp!  Bra där!
Till sist - vart är fuzzen?!    =P       /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jodå, trummorna funkar bra ihop med övrigt komp tycker jag!
Hade en liten fundering på om ett kantslag kanske hade passat bättre i en
så här lugn och finstämd låt, men är osäker...kanske att virvelkaggeslaget
låter lite "instängt", att du skulle kunna öppna upp det en aning via ett annat reverb...?
Men nu är jag inne och petar på småsaker, inget att hänga upp sig på!
Hur som helst en jättefin mix av en skön låt!
/Asti t.f. trum-petare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten