Kontrollrummet

Asti - Lika stilla (klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har inte tittat in på KR på ett tag, desto roligare att höra all fantastisk musik.
Det här är som vanligt suveränt, vemodigt maffigt o allting. Fin text. Jag skrev många förr, men textideerna är nog slut för min del.
Vrålproffsig produktion. Kanske tar den slut för fort?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har inte tittat in på KR på ett tag, desto roligare att höra all fantastisk musik.
Det här är som vanligt suveränt, vemodigt maffigt o allting. Fin text. Jag skrev många förr, men textideerna är nog slut för min del.
Vrålproffsig produktion. Kanske tar den slut för fort?
Roligt att du gillar låten Håkan! Och speciellt att du nämner text och produktion!
Tycker nog man kör om refrängen tillräckligt....skulle antagligen bli lite
tjatigt om jag lagt till ytterligare en vända. Textidéerna kommer nog tillbaka ska du se!
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Så fort första versen börjar tänker jag: Oj! Så här låter det när Mikael Wiehe gör en cover på Jolene!  ;)
Skämt å sido, det här är riktigt bra, gillar texten skarpt. Har svårt för svenska texter men den här funkar verkligen (vill minnas att jag var lika imponerad av texten till nån av dina tidigare låtar). Enda plumpen skulle väl vara det där med menyn som kanske känns aningne krystat men det är en petitess i det hela.
Bra spelat och mixen låter bra tycker jag med ett litet aber för refrängen där jag tycker det händer nåt som gör sången lite vass samtidigt som resten känns lite "mulligt". Kan inte riktigt sätta fingret på det mer än så tyvärr, kan vara min lyssning också.
Summa summarum: kanon!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Så fort första versen börjar tänker jag: Oj! Så här låter det när Mikael Wiehe gör en cover på Jolene!  ;)
Skämt å sido, det här är riktigt bra, gillar texten skarpt. Har svårt för svenska texter men den här funkar verkligen (vill minnas att jag var lika imponerad av texten till nån av dina tidigare låtar). Enda plumpen skulle väl vara det där med menyn som kanske känns aningne krystat men det är en petitess i det hela.
Bra spelat och mixen låter bra tycker jag med ett litet aber för refrängen där jag tycker det händer nåt som gör sången lite vass samtidigt som resten känns lite "mulligt". Kan inte riktigt sätta fingret på det mer än så tyvärr, kan vara min lyssning också.
Summa summarum: kanon!
Förr blev jag ofta jämförd med Afzelius och Wiehe p.g.a. min dialekt. Hör inte det så ofta numer.
Wiehe har ju en betydligt bredare skånsk dialekt, medan Afzelius har mer Småländsk dialekt som jag.
Kul att du gillar texten! Kan hålla med om att "menyn" blev lite av en nödlösning.  :)
Jag har skilt på sångljudet medvetet i vers resp refräng. I refrängen är det två dubbade röster,
utpanorerade 50-60% åt vardera hållet, och med förstärkt mellanregister och diskant, medan
versen är en enda röst (förutom andrastämman) som jag lagt ADT-effekt (simulerad dubbning) på
och som har en mjukare karaktär. Detta beroende på att refrängen har en mer komplex ljudbild med
synth, digitalkör, elgitarrer etc, där det behövdes ett lite "hårdare" sångljud för att tränga igenom och
passa in i ljudbilden. Tyckte däremot inte det sångljudet passade i de ganska lugna och mer akustiska verserna.
Det kanske känns konstigt för en del att skilja på sångljudet i vers och refräng, men för mig funkar det.
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Berörande text, och perfekt komp/spel till. Tycker  nästan kören är överflödig, eller om du bara minskar till 2-3 röster.

Mer närhet då. Kanske.

Verkligen en fin text och låt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Berörande text, och perfekt komp/spel till. Tycker  nästan kören är överflödig, eller om du bara minskar till 2-3 röster.

Mer närhet då. Kanske.

Verkligen en fin text och låt.
Kören är f.n. uppbyggd av en digitalkör (female) + två lägre stämmor som jag sjungit in.
Tillsammans med synthen kanske det blir lite mycket ja.... :unsure:
Jag vill ha lite extra "tryck" i refrängen, så vet inte om jag vill plocka bort något.
Ska testa och se hur det låter utan mina körspår resp utan digitalkören!
Tack för återkommande feedback Per!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kommer tyvärr inte längre med denna.
Har lyssnat vad gäller nivåskillnader, men tycker nog det funkar så här.
Så får det bli!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dina ord berör mig mer just nu än du kan ana, Tack Asti :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kommer tyvärr inte längre med denna.
Har lyssnat vad gäller nivåskillnader, men tycker nog det funkar så här.
Så får det bli!  :)

So be it...  :)


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Hej Asti,
Grym låt.
Bra driv iom att du kör ett 6/8 komp. =)
Poetisk bra eftertänksam text.
Får lite Mikael Wiehe känsla över låten vilket ju är bra =), förmodligen ditt sätt att sjunga.
Gott hantverk.
Mvh / Jonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Eddi - Det gläder mig att texten berör dig! Hoppas bara att det är i ett positivt sammanhang.

HasseFX - Lessen Hasse, men jag lyckades tyvärr inte infria dina önskningar.  :)

djonas - Roligt att du gillar låt och text! Ja, 6/8-delar ger ett skönt driv. Jag är också väldigt förtjust i valstakt.
             Det är nog mest dialekten som påminner om Wiehe tror jag, även om han har en "bredare" skånska.
             Han sjunger dessutom med starkare betoningar/fraseringar och tungrots-r än vad jag gör.
             Men jämförelsen är alltid smickrande.  :)

Tack för era kommentarer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
När är den klar så man kan ladda hem den? :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
När är den klar så man kan ladda hem den? :D
Den lär inte bli mer klar än så här.  :)
Roligt att du anser den värd att ladda hem!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Oj så snygg inledning/vers. Jag gillar verkligen de tassande trummorna och sången är mycket bra med bra text. Välspelat!
I referängen tycker jag trummorna tar för stor plats och drar till sig uppmärksamheten lite för mycket. Jag tror på att skala av och renodla men kanske hade det varit läge för en lite högre andrastämma med en kvinnoröst? Kanske lite mindre reverb på sången i verserna gör det tydligare?


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oj så snygg inledning/vers. Jag gillar verkligen de tassande trummorna och sången är mycket bra med bra text. Välspelat!
I referängen tycker jag trummorna tar för stor plats och drar till sig uppmärksamheten lite för mycket. Jag tror på att skala av och renodla men kanske hade det varit läge för en lite högre andrastämma med en kvinnoröst? Kanske lite mindre reverb på sången i verserna gör det tydligare?
Kul att du gillar inledning/vers, och speciellt sång och text!
Jag vill gärna ha pådrivande trummor i refrängen, men kanske är dom lite för starka...?
Testade en andrastämma i refrängen, men tyckte det funkade bättre med dubblerad/dubbad sång.
En kvinnoröst hade säkert gett fylligare sång, men jag valde att öka trycket i refrängen via förstärkning
av kompet med synt och lite av varje... :)
Menar du att det är svårt att höra vad som sjungs i verserna? Har inte hört det från någon annan....
Min "skånska" dialekt bidrar kanske till att göra det svårförståeligt..?  :)  Ska kolla reverbet där!
Tack för din feedback! 
/Asti
« Senast ändrad: 13.08.2015, 20:20:27 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad biomoib

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 90
    • Visa profil
Nej, jag har inga problem att förstå skånska... jag är uppvuxen i Malmö...   ;o)
Jag gillar nog i själva verket verserna mest, eftersom de är så nakna, direkta och sången och texten griper tag i en. Mycket bra text för övrigt!
I refrängerna blir det mindre angeläget på något sätt eftersom det drar på lite merb och blir därmed lite mer "glättigt" om det nu går att förstå.
Jag tycker denna text förtjänar intimitet och nakenhet eftersom den är så bra! 


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nej, jag har inga problem att förstå skånska... jag är uppvuxen i Malmö...   ;o)
Jag gillar nog i själva verket verserna mest, eftersom de är så nakna, direkta och sången och texten griper tag i en. Mycket bra text för övrigt!
I refrängerna blir det mindre angeläget på något sätt eftersom det drar på lite merb och blir därmed lite mer "glättigt" om det nu går att förstå.
Jag tycker denna text förtjänar intimitet och nakenhet eftersom den är så bra! 

Jo, dom som bor i Malmö brukar vara rätt bra på skånska!  :) Roligt att du gillar texten!
Tror jag förstår vad du menar med "glättig" refräng och att du vill ha den mer avskalad och "naken",
men i den här låten ville jag ha en "ösig" refräng och hoppas att texten går fram ändå...kanske lite Uno S komplex..?  :rolleyes:
Däremot försvinner naturligtvis intimiteten. Få se om jag kanske orkar göra en mer avskalad version.
Tack för uppföljande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tjou Asti!
Igen en fantastiskt prodd, skön lyssningsbar musik med finstämd text.
Efter några lyssningar är det tvenne saker som kanske kunde slipas lite till

1.  ställena där du använder dubbling och panorerar L<>R ger en fin effekt men då bör sången tajtas till så att text o melodi för båda/alla stämmor sitter exakt lika.
2.  efter första choruset (som slutar "varifrån dom kom" kommer en konstig lite lång brygga där det inget händer, låter som om du planert ett solo där men glömt att slänga in det. :rolleyes:

Snygg Astiproduction som följer den fina egna stilen du hittat, bra jobbat!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
tjou Asti!
Igen en fantastiskt prodd, skön lyssningsbar musik med finstämd text.
Efter några lyssningar är det tvenne saker som kanske kunde slipas lite till
1.  ställena där du använder dubbling och panorerar L<>R ger en fin effekt men då bör sången tajtas till så att text o melodi för båda/alla stämmor sitter exakt lika.
2.  efter första choruset (som slutar "varifrån dom kom" kommer en konstig lite lång brygga där det inget händer, låter som om du planert ett solo där men glömt att slänga in det. :rolleyes:
Snygg Astiproduction som följer den fina egna stilen du hittat, bra jobbat!
h.   johan
Jättekul att du gillar låten Johan!
Jo, du har helt rätt! Du sätter fingret på ett par saker jag är medveten om, men eftersom
ingen påpekat det tidigare trodde jag inte att det störde nämnvärt.... :rolleyes:
1. Tror det är främst i den lugna slutdelen som dubbningen av sången behöver tajtas till! Där är det mest märkbart.
2. Efter första refrängen har det helt enkelt blivit ett par takter för mycket, som kanske borde klippas bort...?
Tack för din kommentar!
/Asti
« Senast ändrad: 16.08.2015, 14:07:40 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Du är grym Asti.... Det här påminner mig, såklart (sorry) mycket om mikael wiehe - men du är MYCKET bättre....
Bra låt - riktigt bra - och med fantastisk sång...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez