Kontrollrummet

equality & Marsall - Väntar på dig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ytterligare en regning dag och och musikdatorn står ju där. Inte på nåt sätt färdig utan bara som en bakgrund till sång (rapping i versen?? vore kul). Ett vettigt stick skall väl till också. Kanske hör inte de olika delarna ihop särskilt bra? 


15-08-29:

Marsall har lagt på sin skönsång. Legat på filerna länge. Insjungna i ett helt annat tempo var det inte helt lätt att få ordning på dessa men nu tror jag...
Tack Rolle för ditt sköna bidrag!  :)

15-11-01:

Än mer skönsång (och viskningar) av Marshall. Sorry broder att det dröjt så länge att färdigställa(?) detta... Nu tror jag nivåer och tajthet skall vara till belåtenhet för alla om det mot förmodan skulle vara nån som komer ihåg.  :)
« Senast ändrad: 01.11.2015, 01:43:29 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här gillade jag - starkt tema även om det kan förväxlas med skalövningar typ. Vet ju inte hur du tänkt med vers och refräng och så men potential finns absolut. Trummorna gillar jag inte de låter för fjösiga o mekaniska - se där en utvecklingspotential som jag pekar på - men som sagt jag gillar verkligen anslaget i låten :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjena Eddi och tack! Ville få till ett modernt sound därav trummorna och synthbas. Tyckte harmisarna i versen var lite (I am the) Walrus-sunkiga och lade därför till ett elpiano. Försökte lira in en elgura men hänger inte med på vilka ackord det är (på en ens egen låt va? - skandal!). Skalövningarna antar jag att du menar på versen - refrängen är ju ganska straight.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul! Bra delar och framförallt är det pianot som sticker ut, det bär ditt signum på ett sätt som jag gillar.
Kanske kompet spelas av ett annat gäng än de som normalt kompar detta pianospel.
Skulle hellre se andra musiker runt pianisten.

Om du testar gitarren med enbart pianot i bakgrunden, vad visar gitarren dig då?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jo, snyggt utkast.
Tycker att trummorna är lite för starka dock, jämnfört med pianobakgrunden.
Du skulle nästa kunna testa att gå åt det jazziga hållet. Kanske Roffe kan läga Sax?
www.alatarmusic.com


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ändrat lite i mix efter era synpunkter. Återkommer med bättre svar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skittuff den här jobba vidare :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna harmonier och fint driv i trummorna! Kul och spännande!
Det akustiska pianot låter lite "snällt" i soundet. Kanske skulle elpianot ensamt
räcka...? Ev skulle en lätt distad elgitarr kunna spela med i temat...
I sticket tycker jag pianot pausar lite för länge mellan "spelandet". Utveckla gärna
det med lite fler "krumelurer"!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
En rytmisk o  o skruvad goding :) .. Lagdelarna sitter fint.. Men visst skulle en gura eller 2 göra den gott.. både en melodigura o varför inte en wawa wackas vacka i slutändarna här o där.. fina fisken ären redan nu ! :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Detta är ett fantastiskt bevis på att du behärskar det där med harmonier. Temat med dom snabba ackordbytena sitter snyggt, trummorna backat upp rytmen men så kommer det alltid ett men.... ;)
... basen eller kanske man kan kalla det "maskinbasen" gör att det hela får lite väl mycket "tecno" över sig. I så fall borde pianot åxå soundmässigt ligga mer på electro-sidan och trummorna kanske åxå kunde få mer tecnosound.
Skulle gärna höra denna som en mera popjazzig grej där basen lirar lite alá Jaco Pastorius och pianot soundmässigt närmare Fender Rhodes.

Låten svänger ju riktigt gott som sådan och märker att du jobbat en hel del med den, abselut härliga harmonier!
Efter tredje lyssningen börjar jag sakna sången, bara för att rådda till det ännu mera. En tydlig melodi finns med som en röd tråd och det skulle en vocalist med nåra stämmor krydda till det hela riktigt ordentligt.

Snyggt jobbat, kör hårrt i "sommarvärmen" :D

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Loopen eller vad det är du har som trummor, funkar inte alls för mig.

I övrigt är det intressant lyssning. De melodier som finns (de kommer in lite sent) skulle du kunna använda till sen synthlåt, 80-talsvibbar utav bara helvete.)

Inte nödvändigt med sång alls. (Men jag kan ju ändra uppfattning och då återkommer jag :D )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
kul känsla i harmonierna, och i synnerhet det som kanske kommer bli refräng(?) Trummorna känns ju lite tickigt maskinartade och skulle med fördel kunna ersättas med en gungande 4/4 - kanske med tamburin för åttondelarna. Men det är bara en fundering. Skulle vara kul att höra ackorden med sångmelodi ovanpå, de är så pass bra att melodin borde kunna bli något extra.
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ursäkta att jag ointe svarat på bra synpunkter på denna låt!  :( Nu har jag till slut fått tummen loss och mixat in Marsalls goa sång. Hoppas det blev någorlunda tajt då den gicjk i ett helt annat tempo.
MOMA: Refrängen tror jag blev där vi både trodde. Lite maskinella trummor ja. Inte orkat/hunnit ändra.
Dividend: Trummorna igen. Ja det finns på den eviga åtgärdslistan... Nu belv det sång ändå.  :)
mahan: Jo det är nog inte genretroget det här. Kanske hade varit bättre men man tager vad man haver.
Marsall: Hej! Bra jobbat!
Asti: Bra idéer. Får se om, om...
Eddi: Så här blev det Eddi! :-)

Tack för feedback! Ny verre som sagt, högst upp!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Ja det blev ju nåt helt annat än vad jag föreställde mig i mitt inre, men charmigt och kul med svenska - du kanske får ett förslag från mig också så småningom texten är i alla fall klar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är roligt med Marsalls underfundiga texter som framförs på teatraliskt sätt. Tycker det gav bra krydda till denna låt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
:D Ja det blev ju nåt helt annat än vad jag föreställde mig i mitt inre, men charmigt och kul med svenska - du kanske får ett förslag från mig också så småningom texten är i alla fall klar.

+1 (+2 om du skickar din verre :-))

Det är roligt med Marsalls underfundiga texter som framförs på teatraliskt sätt. Tycker det gav bra krydda till denna låt.

+2
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra på det stora hela. De digitala trummorna försvinner i mixen på några ställen (tex vid 20-37).
Ibland känns det som att sången inte riktigt synkar med musiken - eller tvärtom.
Det känns även som att sången på sina ställen inte riktigt hänger med - men det kan du lätt fixa i mixen genom att flytta några ord i rätt takt ... liksom.

En kul lyssning - lite udda kombo av ingredienser.
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul text och sång av Marsall, men den känns inte helt synkad med musiken!
Tycker dessutom att sången är för stark i mixen.
/Asti t.f. synkopat
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Hmmm. Måste säga att harmisarna är intressanta, och att arret i sig är lättast kul, men: mixen på sången, kan det göras en aning mer klar - för textens skull??
Kan tänka mig att en dubb (är det en dubb?) kom till för attityden, men den släcker intresset en aning när man inte får fatt i orden...

Men som sagt, bra harmonier och kul arr!!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vilken spännande progression !!!!  :) Coolt....
Basljudet är suveränt....Pianot likaså (vilket piano är det ??)
Trummorna tycker jag är litet tunn men de fungerar.
Jo, det är rätt coolt med trummorna ändå hör jag nu...
Texten är suverän och sången är en jättecool insats
av Marsall.
Ett spännande collab.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Coolt! Intressant lyssning, det blev lite spännande dynamik med de lite lågmälda pianokompet ihop med de elektroniska trummorna och så Marsalls härliga framförande av sin välskrivna text på sitt eget mycket personliga och läckra sätt. Udda och bra!
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu (som först!) finns en uppdaterad version högst upp! Tack Plinka, pxm, MOMA, Asti och Gurano och förlåt att jag inte svarat tidigare. Pianot är Alicia Keys pxm. Hoppas orden går fram bättre nu MOMA, trots att voxen är sänkt men mer eq:ad  :o. Tror synken skall vara bättre nu Asti & Gurano. Din elgura på denna G??  :rolleyes:
« Senast ändrad: 01.11.2015, 01:52:54 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kan göra ett försök om du vill. Vilken bpm är det?
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan göra ett försök om du vill. Vilken bpm är det?

Vad kul! 112 Mr G.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt är en mycket trevlig låt med intressant sång (och viskningar) :D

Det här funkar och har inte så mycket förslag till förbättringar.. Jätteskön låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Känner igen ditt tonspråk från Confidence way back även om detta har en mer livlig melodistämma på topp.
Blir fascinerad vad mycket bra låtar som finns här på forumet och kan inte låta bli att tänka vad som mer skulle komma ut ur det hela om alla fick ägna sig åt detta på heltid i stället för i mellanrummen i vardagen....

Riktigt bra och intressant, skulle lätt köpa den här plattan ;)

Allt gott karl O
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
skoj kombination. Fint ställe där det e paus och bara pianot spelar. Är lite tveksam till att rappen dubbas men gilaar marshalls attityd. Tillför något eget. Texten är bra ockå.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Här dyker alla gamla hjältar upp när man minst anar det. Tack karl och Tokai! Skall se över dubben och elgura verkar vara på G s a s.  :)

Tack Divid för återlyssning!!
« Senast ändrad: 02.11.2015, 03:31:45 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har inte bidragit på väldigt länge, hoppas att "bättra mig", men då och då infinner sig en superjobbig idétorka och tappad spellust. Om jag nu lyssnar på glada alster, som tex detta, kanske lusten återvänder... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)