Kontrollrummet

MOMA – Here We Go Again

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
MOMA – Here We Go Again
Fastnade framför en dokumentär (ålderstecken?) om Londons gangstergäng på 50-talet. Otäcka typer med attityd och accenter som skulle skrämma livet ur en diskret 08. Och med jämna mellanrum tog de tillfället i akt att banka vett och sanns ur varandra - för att sedan landa i häktet hos den inte helt silkesmjuka London-polisen.
OK, så då for ackorden iväg och undertecknad med dom. Här är ytterligare ett stycke musik i den samling som ska bli till en klassiks prog-platta. Det är kanske som jag tror bribed ant uttryckte det; klassisk progressiv rock i ny modell.
Ja, vad det är får du gärna berätta för mig, men jag har kul - även med textskrivandet. Det som behövs är lite friska öron med smarta kommentarer för att få mixen att bli optimal.

Have a go!

”Here We Go Again”

Setting me up and cutting me down
I can see what you trying to do
But in the end I know you funking it up
And I finish you off with my crew

Why sticking your nose into our turf
Why did you come here at all
Are you suicidal, stupid or blind
Read the writing on the wall

Now the nobodys gathering up to see
Your stupid ass going down
All the shops are closing in fear of looting
Now watch me painting this town

The sun is shining and the sky is blue
Its sad we couldn´t come to a deal
I still give you a cut you brainless nut
From all of the chips we steal

Here we go again (not again)
Here we go again (Blood running down the drain)

(solo)

The coppers are moving so whatch up boys
I can hear them on the radio
They can’t be more than couple blocks away
Old Bill´s getting ready to go

Soon we´ll have some mates in the can
And theres nothing one can say or do
Some rotten days in the slammer thats all
Well maximum a week or two

Now the nobodys gathering up to see
Your stupid ass going down
All the shops are closing in fear of looting
Now watch me painting this town

Setting me up and cutting me down
I can see what you trying to do
But in the end I know you funking it up
And I Finnish you off with my crew

Here we go again (not again)
Blood running down the drain (all that pain)

(Repeat)
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Uppiggande och medryckande låt! Läckra akustiska gitarrer och fin sång/stämsång!
Är det en tolvsträngad du använder till det snygga kompet?
Hittar inget att anmärka på efter ett par lyssningar, utan konstaterar bara att det är
en skön låt, snyggt framförd och producerad.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag hade förmånen att höra det här stycket medans det bara var en hög osorterade bits i sin pappas Cubase och detta var 1000% bättre. Gott jobb text&musik&prod M.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...fortsatt härliga låtar du gör! Jag har redan byggt upp en mängd förväntningar och jag blir inte besviken av denna! :)

Staccatto-breaket låter lite väl "korthugget" - nästan artificiellt, men i övrigt ingen kommentar, annat än att jag sätter mig i favoritfåtöljen, lyssnar och njuter :)
« Senast ändrad: 23.05.2015, 16:18:13 by HasseFX »


Utloggad Larsinger

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Åter en helbra låt från dig! Det första man hör är ett kort brus sedan sången direkt. Jag hade nog klarat mig utan bruset. Alternativt  ett kortkort trumintro, ett eller två hihat eller kantslag... Inget annat att säga om något mer än att alltihop låter mycket snyggt och välgjort.
/Lars
Larsson


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Uppiggande och medryckande låt! Läckra akustiska gitarrer och fin sång/stämsång!
Är det en tolvsträngad du använder till det snygga kompet?
Hittar inget att anmärka på efter ett par lyssningar, utan konstaterar bara att det är
en skön låt, snyggt framförd och producerad.
/Asti

Det är en 12.a. Och den inköptes av undertecknad på en språkresa till London för sisådär 100 år sedan - 50£ - dvs hela månadens reskassa. Tuffa dar för en 15-åring :D För 5 veckor sedan lämnade jag in den till killarna på Jam - kan jag rekommendera - fick tillbaka legenden i absolut toppskick och kan inte riktigt hålla fingrarna ifrån den, och med dagens stämapparater är alla hinder väck.
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ännu en finfin låt ..härligt!  :) xtra plus för sticket ..galet o gott! visst sången o stämmorna o hookarna e ju klockers!  ..liite murrigt/dovt sångljud för min smak Men .. det kan va mina murriga öron som spökar    :unsure: :D


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Det där med murrigt är knepigt - i kampen mot den där "hinnan" – som kan finnas framför låten, den där som inte finns på proffsigt mixade och mastrade låtar – så vrider man och vänder på allt. Men, i de senaste alstren har jag valt att stå för dynamiken och inte pressa fullt ut för max volym. Kanske att jag då skulle lyft 5000 och uppåt en aning för att få lite mer crisp och "luft".

Fråga: Är det någon som har klockers tips för att tvätta bort den där "hinnan" (ofta dovt eq, eller klent tryck men ibland annat skräp)

Uppskattar alla inspel :)
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättebra prod.
Skön låt och lite småkul text på nåt vis. Har väl lite udda humor :) (Kan vara att låten går i dur och sången är glad, när det handlar om gäng som bråkar och nån som är en idiot och blod osv... :)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Som sagt, snygg sång och stämmor, läckra gitarrer och proffsigt producerat, kanonlåt. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tacker för lovorden!
Det stärker lite, när jag nu ska ge mig i kast med en lugn (och djuuup) melankolisk historia som växt fram på pianot. Den är tänkt att gå in i progplattan som en lite lugn oas :)
(ibland blir det liksom mental uppförsbacke när man ser alla spår som ska sättas – och pluggas – och mixas – och mixas om – och mastras...) (känns det igen - any one?)

MEN KUL ÄR DET!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Murrigt sångljud tänkte jag i första delen - men sen tänkte jag inte på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Tack för input, jag jobbar ständigt på det – balansen mellan mer luft över 5000 hertz och julafton på de-essern. Knepigt och bara att öva antar jag. Om någon har något juste husmorstips, så är det välkommet!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ännu en finfin låt ..härligt!  :) xtra plus för sticket ..galet o gott! visst sången o stämmorna o hookarna e ju klockers!  ..liite murrigt/dovt sångljud för min smak Men .. det kan va mina murriga öron som spökar    :unsure: :D

Tack för input. Jobbar nu med en ny mix-variant där leaden ska lättas lite mer. Hoppas var klar inom en vecka eller så :)
Återkommer!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, håller med övriga, not bad :)
På nåt sätt väntade jag att trummisen hade fått hänga med efter solot.
Akustiska gitarren låter bra.

Det enda jag vill invända mot är användning av f##k -ordet :rolleyes:. Det sitter inte i en prog -låt tycker jag. Det passar bättre i musik typ Rammstein men prog har jag alltid ansett vara mer sofistikerat... eller nåt :unsure:

Men jo, på det stora hela gillar jag nog denna.

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
OK, vad gäller svordomar i musik: När det kommer till att skapa en känsla för hur individerna i texten pratar, eller med en textrad fånga stämningen, så väjer jag icke för svordomar. Däremot gödslar undertecknad icke med styggelser utan påtaglig konstnärlig anledning :)
MOMA - Music Of Modern Artists