Kontrollrummet

MaxB & Mika - Scared Of Loving You mp3 - nu även musikvideo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En jättefin låt, bra sjungen med klockrent munspel. Gillar körsången mycket.  :)
MaxB - det här är en kanonbra produktion, helt suverän. Helcool, inte alls för mycket
dansbandskänsla. Den går hem på vilken krog som helst. En blandning av Gasolin och
Smokie på ett bra vis....
Toppenbra, MaxB - musikaliskt och mixmässigt......

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ny version i första inlägget.

Har inte läst vad de andra skrivit - ej heller lyssnat på den äldre verren.
Låter bra ljudmässigt - lite för långsam för min smak - stundtals lite dansbandskänsla (vilket jag inte tycker är så positivt)
Komp-akken är inte så kul spelad - låter lite statisk i mina öron.
En kvinna med på sång lyfter nog

Är det mindre dansbandskänsla med Sverker på trummor?
Har spelat gitarrer så det är tre nya gitarrer i den nya versionen
Mika har ännu inte kommit till skott.

Detta är ju en enkel men i grunden bra låt. Det blir lätt dansband om du inte gör lite americana av den och då blir det grymt! :) Varför inte lägga in lite slidedobro t.ex? 
Vidare tycker jag att munspelets första toner låter lite sura och ang. dina 2 vanligaste lägen på sången har vi diskuterat och du vet vad jag tycker.   Sjung ut!  ;)    /Fuzz

Har inte kommit fram till nån slide eller resonator ännu, vet inte om jag ska, får se...
Har ännu inte rört munspelet men får se om det ska bort eller slipas bättre...
Och hur var det med sången nurå? Äre här för försiktig sång?  :unsure:

En jättefin låt, bra sjungen med klockrent munspel. Gillar körsången mycket.  :)
MaxB - det här är en kanonbra produktion, helt suverän. Helcool, inte alls för mycket
dansbandskänsla. Den går hem på vilken krog som helst. En blandning av Gasolin och
Smokie på ett bra vis.... Toppenbra, MaxB - musikaliskt och mixmässigt......

Tack pxm! Är fortfarande Gasoline och Smokie närvarande?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Larsinger

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
En riktig dansbandstryckare. Bra melodi, men den låter statisk och jag saknar dynamik. Refrängdelen kan gärna få låta starkare och mera tryck i både trumma och bas. Bra att du ökade tempot. Kan nog ökas ännu lite mer. Bra sångröst med gott rasp. Dock har jag lite svårt för långa utklingningar i slutet av stroferna. En kvinnoröst lyfter säkert helheten och ger mer dynamik. Beatet är inte helt synkront. Ibland haltar bas/trummor med hur melodin spelas. Det hörs redan vid de första tonerna. Munspelet är fint spelat, men fillsen kunde vara mer distinkta och gärna placerade mellan stroferna, inte inne i dom. Jag får en släpig känsla genom hela låten, men det kanske är meningen. Jag saknar i alla fall en distinkt känsla och dynamik, förutom att den går ner på slutet. Men var är toppen? Jag tycker också att man kan jobba mer med djup och bredd. Framför allt på körerna.
Har du någon referenslåt?
Larsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En riktig dansbandstryckare. Bra melodi, men den låter statisk och jag saknar dynamik. Refrängdelen kan gärna få låta starkare och mera tryck i både trumma och bas. Bra att du ökade tempot. Kan nog ökas ännu lite mer. Bra sångröst med gott rasp. Dock har jag lite svårt för långa utklingningar i slutet av stroferna. En kvinnoröst lyfter säkert helheten och ger mer dynamik. Beatet är inte helt synkront. Ibland haltar bas/trummor med hur melodin spelas. Det hörs redan vid de första tonerna. Munspelet är fint spelat, men fillsen kunde vara mer distinkta och gärna placerade mellan stroferna, inte inne i dom. Jag får en släpig känsla genom hela låten, men det kanske är meningen. Jag saknar i alla fall en distinkt känsla och dynamik, förutom att den går ner på slutet. Men var är toppen? Jag tycker också att man kan jobba mer med djup och bredd. Framför allt på körerna.
Har du någon referenslåt?

Hoppas fortfarende på dynamik i och med att Mika ska sjunga men det ser ut att dröja. Hon har hysteriskt mycket att göra innan skolavslutningen. Kanske jag sjunger om allt mitt sen och jag gillar egentligen oftast inte heller långa utklingningar, får se hur det blir med den saken i slutändan.
Hoppas haltandet är över? Har spelat om kompgitarrerna och klippt i basspåret för att tajta till. Har jag lyckats? Du har så rätt angående munspelsfillsen, bra tanke. Jag har spelat på flera håll genom låten och behöll där jag tyckte det inte var helt fel spelat. Borde göras om om det ska vara med i slutresultatet.

Topp, djup och bredd, det krävs mycket för att bli bra. Har också i kväll lagt till någon körstämma.
Kören är två identiska lägre stämmor nära mitten och ibland en till stämma (två med samma toner) lite högre lite längre ut på sidorna och på några få ställen två till ännu högre stämmor längst ut på båda sidorna. sen tror jag på ett ställe (sista körgrejen innan det lugna utrot) att det är två till på kören osäker var i ljudbilden, som sjunger de allra högsta stämmorna. Det blir åtta i kören som mest med en till som sjunger texten i annan stämma samtidigt med leadsången. Totalt tio sångspår blir det visst.

Finns i spelaren i första inlägget.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Innerligt - det är första känslan. Munspelet, leaden är klockrena! Sedan kommer körerna och lyfter det hela ännu ett steg - där är en skön melankoli som tar. Jag får en sinnebild av en sommarkväll på utescenen på Mosebacke - skulle sitta fint med "Scared..." just där just då!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu låter det bättre med synkningen med trummorna!
90 bpm funkar också bättre!
Avsnittet:
I wanna tell you something - tell you the way it is
The more I fall for you - the more afraid I get
I know you know - what life has put me through
I know you know - I'm scared of loving you

är jättefint och speciellt de två sista raderna är bland det bästa
jag hört från dig! Men i just detta avsnittet tycker jag cymbalerna(maraccas?)
är lite för stark. Blir det förresten någon kvinnlig sång? Tycker inte det behövs.
Funkar utmärkt så här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låten blir bara bättre och växer, munspelet och sången är kanon, tycker också att din sång räcker bra. Inte dansband för mig, snarare en doft av "Heart of gold".  :D
Roffe H
« Senast ändrad: 21.05.2015, 15:42:02 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Innerligt - det är första känslan. Munspelet, leaden är klockrena! Sedan kommer körerna och lyfter det hela ännu ett steg - där är en skön melankoli som tar. Jag får en sinnebild av en sommarkväll på utescenen på Mosebacke - skulle sitta fint med "Scared..." just där just då!

Kul grejer du skriver- det gör mig glad. Skulle vara härligt att ta på gitarren och börja sjunga där på terrassen och ha ett band bakom ryggen som självklart kan låten och backar upp. Skulle också vilja vara där just då.

Nu låter det bättre med synkningen med trummorna!
90 bpm funkar också bättre!
Avsnittet:
I wanna tell you something - tell you the way it is
The more I fall for you - the more afraid I get
I know you know - what life has put me through
I know you know - I'm scared of loving you

är jättefint och speciellt de två sista raderna är bland det bästa
jag hört från dig! Men i just detta avsnittet tycker jag cymbalerna(maraccas?)
är lite för stark. Blir det förresten någon kvinnlig sång? Tycker inte det behövs.
Funkar utmärkt så här!
/Asti

Mer underbar läsning, ja trummisen Sverker, har samma synpunkter som du, för mkt oh eller för mkt reverb på over head mikrofon. Jag tycker också att låten fungerar med enbart min röst men hoppas Mika bjuder på sin stämma i dramat men det är först efter skolavslutningenhon har tid.
... 
Hon vill vara med. Gäller bara att hinna.

Låten blir bara bättre och växer, munspelet och sången är kanon, tycker också att din sång räcker bra. Inte dansband för mig, snarare en doft av "Heart of gold".  :D
Roffe H

Tack Roffe. Tänk om man var en arbetsfri senior och kunde leka ännu mer med det här...
Men man kanske ändå inte har tid över då?
« Senast ändrad: 22.05.2015, 20:39:46 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra! Härligt att munspelet slapp dist. Överhänget eller vad det är vid 140 är för diskantigt och kanske för högt. Skulle också vilja ha upp de underbara körerna lite i mixen. Bra låt! Riktigt bra mot slutet med harmonisång. Kanske lite mer reverb där? Svår balansgång...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hade tidigare dömt ut den som dansband men men lyssnade med nya perspektiv och jo den håller hyfsat bra ändå - förutom att jag saknar Mika då så måste jag säga att jag gillar det avskalade mot slutet mycket :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra! Härligt att munspelet slapp dist. Överhänget eller vad det är vid 140 är för diskantigt och kanske för högt. Skulle också vilja ha upp de underbara körerna lite i mixen. Bra låt! Riktigt bra mot slutet med harmonisång. Kanske lite mer reverb där? Svår balansgång...

Munspelet har dist...(?) Hoppas kunna dra bort lite av överhänget, Sverker bad om det också. Avvaktar nytt mixande och mupptrixande, tills Mikas sång är genomgången och fixad i nivåer.

Hade tidigare dömt ut den som dansband men men lyssnade med nya perspektiv och jo den håller hyfsat bra ändå - förutom att jag saknar Mika då så måste jag säga att jag gillar det avskalade mot slutet mycket :D

"Mika is on" - ikväll satte hon sin del. Men mixa Mika orkar jag inte göra nu, det får komma senare, med vilade öron - måste sova nu.



Hade en riktigt lyckad och kul sångkväll, ikväll!





« Senast ändrad: 30.06.2015, 00:17:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kanonkul nåt att se fram emot :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kanonkul nåt att se fram emot :D

Jag kan bara hålla med.  Den unga damen har en riktigt bra röst!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanonkul nåt att se fram emot :D

Skulle vara kul att ha mer tid för musiken.

Jag kan bara hålla med.  Den unga damen har en riktigt bra röst!   /Fuzz

Jag är nyfiken på hur det låter i datorinspelningen igår av den här låten.


« Senast ändrad: 30.06.2015, 14:52:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu finns en mix där Mika är med på sång.
Kan de va nått?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mika har en jättefin röst, vilket vi hört tidigare! Här tycker jag dock hon är lite
för stel och försiktig, som om hon är osäker på melodin och inte vågar hålla
ut på tonerna ordentligt. Kanske är det låttypen hon är ovan vid..?
Men det är jag övertygad om att ni fixar till i nästa tagning! På'n igen!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mika har en jättefin röst, vilket vi hört tidigare! Här tycker jag dock hon är lite
för stel och försiktig, som om hon är osäker på melodin och inte vågar hålla
ut på tonerna ordentligt. Kanske är det låttypen hon är ovan vid..?
Men det är jag övertygad om att ni fixar till i nästa tagning! På'n igen!  :)
/Asti

Inför inspelningskvällen hade hon övat en hel del på låten... ...men på en annan låt.  B)
Så vi övade på den här tillsammans 5-7 gånger på kvällen innan hennes inspelning av sången.
Spelade in tre gånger efter varandra och jag har klippt mesta möjliga attityd från de olika tagningarna.
Kanske är det så att låtvalet ska vara på ett speciellt sätt för att fungera med hennes röst.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jättefint med videon och mika och dig!
https://soundcloud.com/user7789882