Kontrollrummet

pxm - "Hear this Blues"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det var meningen att jag skulle skriva en ackordsföljd och spela in den åt några musiker. Nu blev den antagligen för dålig för ingen är längre intresserad av samarbetet. Det var mixare, bassist, sologitarrist och sångare. Synd men så är det ibland när man inte räcker till. I vilket fall så gjorde jag en egen låt av det hela. Den skulle låtit okey om någon riktig sångare hade sjungit istället för mig. :D !!! Men nu är det jag som försöker alltså.

Jag tycker den är okey, ackordsföljden är en reharmoniserad blues12;a, den tänkta sologitarristen ville kunna spela bluesskalan då han tänkte göra sitt solo. Och att någon ber mig skriva en ackordsföljd till ett blues12a för funk var ju underbart, jag älskar att rehrmonisera 12an. Gjorde den enkel så att alla kan följa med och en enkel basgång. Så att bassisten, som är yrkesman kan utveckla den, sologitarristen är med i många internationella projekt och är på god väg att bli yrkesman, sångaren vet jag inte, mixaren är yrkesman. De spelar mest funk och jazz. Var detta för dåligt och är det en för simpel blues12a ??? Finns det för litet utrymme ???? Jag har frågat dem men får inget svar. Så jag antar att jag är för dålig. Trummorna har min vän, som hoppade av detta projekt, gjort i nya EZdrummer.

Nu är det jag som gör alla instrument och all sång och jag flippar litet mellan bluesskalan, dim och helton och någon mer.  Spelade bara mest. :D .....

The chord progression;

A7 D7 A7 (Bm7b5-Dm7b5-Fm7b5#Am7b5)
D7 D7 A7 (Bm7b5-Dm7b5-Fm7b5#Am7b5)
E7 D7 (Bm7b5-Dm7b5-Fm7b5#Am7b5) E7

The basic bassline;

A D A A
D D A A
E D A E


Vad tycker ni om denna låt, ackordföljden ???? Varför hoppade mina vänner av detta projekt ??? Är den för simpel ???  :unsure:

:)

mvh
« Senast ändrad: 09.07.2015, 19:22:23 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssna genom halva och jag förstår musiker som hoppar av. Om jag ser mig som musiker vill jag ha det enklare och inte så "stompigt" som jag upplever att detta är.
Det är pxm-musik och inte sånt som jag som gitarrist eller basist först lyssnar på - och sen vill hoppa på.
Jag vill ha ett gung som jag tycker saknas här.

Dock finns mycket musik som inte är "för" dålig men långtifrån passar många musiker. En hel del som Zappa skrev passar inte många musiker.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du har rätt MaxB. Lyssnar igen nu och den är inte bra matrial att snickra en låt av. Suck,,, :( ,,,jag blir inte bättre heller...Det är ungefär så här min musik låter när den är lyckad....Men jag misslyckas verkligen fatalt om det inte tilltalar gitarrister och bassister. Det är ju mina instrument ju. :)

Tack för lyssning och ärlig kommentar, MaxB....

Håller inte med om Zappa. Den musiken är till för alla att digga och spela med i. Den är enkel och basic idag om du lyssnar på modern fusion och funk. Zappa och Prince har väl varit tongivande och trendsättande musiker till det mesta i musikväg man hör idag. :) Tyvärr spelar jag inte i den ligan och får till något så intressant och roligt. Jag har fastnat på att försöka reharmonisera blues mest. Men det vill sig tydligen inte. Vet inte vad jag skall göra riktigt - det låter liksom pxm när pxm spelar och jag kommer inte ifrån det. Skall kanske ta och lära mig hela solon av t ex Charlie Christian och andra och se vart det för mig ?????

mvh
« Senast ändrad: 09.07.2015, 22:24:15 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är tufft att säga men jag vill vara ärlig och utgår från mig själv och vad jag vill spela om jag får välja.
Det innebär inte att det gäller alla - men gäller mig.

Och även om det inte var helt uppenbart så ska du veta att jag älskar gammal musik skriven och spelad av Frank och MOI.
Har många favoriter från dem, som jag älskar att sjunga men hittills inte gett mig på att spela. Vet inte varför?
Dags att softa lite...



Här är en gammal goding (i modernare tappning) som jag gillar:



« Senast ändrad: 10.07.2015, 00:36:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Copy/pastar från vår diskussion på FB
Johan Paxom
låten som jag nyss lade upp på KR var från början ett internationellt samarbete som alla hoppade. mitt jobb var att reharmonisera blues12an och spela in kompet till trummorna. eftersom alla hoppade av gjorde jag klart låten själv. varför hoppade de av tror du, reharmoniserade jag för litet och för tamt denna gång, tänkte jag skulle vara moderat och hålla det enkelt ??? kan inte sluta undra varför alla hoppade av när jag presenterade kompet...

Per Erik Rosqvist

Lyssnar nu, så vi vet vad vi pratar om :)
Först och främst låter det väldigt bra
Underbart faktiskt.
Kanske lite bättre sång/are
Märkligt att de hoppade av. Det är inte en svår eller lätttillgänglig följd
har tyvärr ingen svar på din fråga..

Ackordsföljden är skön
snyggt solo också runt 300 på slutet

Riktigt njutbart. Och lyssna för fan inte på MaxB! ;)
« Senast ändrad: 10.07.2015, 09:10:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spar den här pixel om några år så håller du med MaxB tror jag. Guran är otajt och ofta låter det som om du missar ackorden - det blir plonkigt. Ska man ge sig in i sånt här så MÅSTE det vara exakt - halvmessyrer funkar inte.

Zappa var ett kotrollfreak och allt skulle låta EXAKT som han ville - dit är du på väg så sura inte - du blir stor en vacker dag - för övrigt gillar jag sången du levererar men även den kan bli bättre. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se