Kontrollrummet

1up-Chippie (arbetsnamn) v2!

1up · 19 · 20143

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Någon här som känner till den grymma demoscenen? Här en drivande demostyle-inspirerad låt med chipinfluenser och en grym refräng som var nära att göra mig tårögd av nostalgi och kärlek till musiken som sådan, och att jag nu börjar kunna göra sådan musik som jag älskade att höra när jag var mindre!

Hur utveckla denna biten till en fullängdslåt? Ska jag sjunga in kanske?

http://www.aurells.com/div/1up-chippi.mp3

Edit 071225, V2:
Bassolot ska nog komma lite senare.
« Senast ändrad: 25.12.2007, 18:01:40 by 1up »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou mannen!

Första bilden som slänger sig på är musik från ett TV-spel som jag nångång hade. Skulle nog gärna höra den med sång. Och kanske dra ner aningen på takten, blir lite nervigt, men det kanske fixar sig med sången åxå.
Nu låter det lite billigt, men det är väl ideén som är pointen i detta skede. Och ideén är det inga fel på, bara traska vidare, lite mer kött på benen :)


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Ta bort delayet från den där pirriga pippin, och sätt lite dist på den. Annars låter den inte SID, och den som gillar det här vet ju hur en SID låter.

Ett bas-solo skulle inte vara helt fel vid någon del, bara för att få en kulturkrock :)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jou mannen!

Första bilden som slänger sig på är musik från ett TV-spel som jag nångång hade. Skulle nog gärna höra den med sång. Och kanske dra ner aningen på takten, blir lite nervigt, men det kanske fixar sig med sången åxå.
Nu låter det lite billigt, men det är väl ideén som är pointen i detta skede. Och ideén är det inga fel på, bara traska vidare, lite mer kött på benen :)


h. Johan

Mhm! Japp, TV/datorspel it is! ;) Så 140 är lite på gränsen alltså? mm, I like though :P

Oki, Mahan, prövar att lägga på någon ljus sång!

Ja, har ju trasat sönder ljuden så det låter rätt skitigt :P, men det finns en poäng i att få det att låta lite mer lyx. Det är en balansgång bara! Får se vad jag vill ha.

Mer kött kommer ;)

Edit: Skulle kunna busa och lägga tempo typ 135 på versen och sedan stiga till 140 i refrängen!
« Senast ändrad: 05.09.2007, 17:39:07 by 1up »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ta bort delayet från den där pirriga pippin, och sätt lite dist på den. Annars låter den inte SID, och den som gillar det här vet ju hur en SID låter.

Ett bas-solo skulle inte vara helt fel vid någon del, bara för att få en kulturkrock :)



Fina chips där :)

Jovisst! Bra tips om jag vill ha sid-realism. Växte främst upp med den underbara Amiga 500:an och där fanns ju lite mer att välja på ljudmässigt så gillar det rätt skarpt som det är. Du kanske tycker ljudet vore bättre utan delay ändå?

Bassolo är skitbra tips! Jag älskar en "melodibas" så en sån ska göras! :D Whii!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nä, funkar inte att ta hem. blä.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har hört den här tidigare. Grymt bra låt!

Bassolot bör vara längre! Bas bas bas!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag har hört den här tidigare. Grymt bra låt!

Bassolot bör vara längre! Bas bas bas!




:D Tack! MER bassolo? :P Möjligt. Har lite andra parter som skulle kunna funka.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
cathy och så vidare, säkerligen bra gjort också, men denna scenen lockar inte mig alls, sorry :)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
cathy och så vidare, säkerligen bra gjort också, men denna scenen lockar inte mig alls, sorry :)




Tack!

Det måste vi göra något åt. :D Jag ska tänka ut en listig plan. :)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tycker nog musik av detta slag klara sig bäst utan sång (läs snälla lägg inte sång :) )


Annars, trevlig melodin , fint bassolo och braiga ljud. kanske skullle man kunna skita ner dem på något parti? tempo ska nog ner lite också...

/d
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vilket bas-solo!!

Får vibbar till YMO å grabbarna i Japan. Melodierna är grymma, soundet är grymt skönt. Jag funderar på om det skulle vara bra att lyfta bort alla "SID"-ljud och köra med riktiga syntsound? Från syntar gjorda innan 1982....

hm, måste lyssna på YMO, efter att jag lyssnat ett par ggr till på den här  :-)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Temat är bra. Väldigt bra. Resten är skit.  ;)

Närå. Inte min påse bara. Strunta i vad jag säger. :)

Lite mer konkrek kritik också. Bassolot är för struttigt tycker jag. För att platsa måste tonerna hänga ihop bättre. Låter som om du snubblar fram på tangenterna. Hårdare kvantisering och mer legatospel är mitt tips. Spelmusik programmerades väl uteslutande antar jag och då var ju alla slingor "felfria". Om det nu är det du vill.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker nog musik av detta slag klara sig bäst utan sång (läs snälla lägg inte sång :) )


Annars, trevlig melodin , fint bassolo och braiga ljud. kanske skullle man kunna skita ner dem på något parti? tempo ska nog ner lite också...

/d


En röst för icke-sång, alltså. :) Mm, traditionen bjuder att det är instrumentalt. Ljus röst från någon lite yngre förmåga? Upp-pitchad röst från äldre förmåga (läs jag)? Går i sådana tankar här i alla fall. :)

Nerskitning är bra tips! En bitcrusher kan mangla ljudbilden under något parti!

Gillar stressigt tempo så sparar de. :) (Dessutom använder jag trumloopar. (Ja, jag vet man kan time-stretcha, fast behåller gärna originaltempot.))


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Aha. Röstar vi också.

Då står det 1-1 i  så fall. Fram för lite sköna vocoderprylar.  :D


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vilket bas-solo!!

Får vibbar till YMO å grabbarna i Japan. Melodierna är grymma, soundet är grymt skönt. Jag funderar på om det skulle vara bra att lyfta bort alla "SID"-ljud och köra med riktiga syntsound? Från syntar gjorda innan 1982....

hm, måste lyssna på YMO, efter att jag lyssnat ett par ggr till på den här  :-)

Whii, thanx! :) Jag älskar sådana här melodibasar själv.  :wub:

YMO, huh? :) Nu förstår jag ditt PM bättre! Klart värt att prova med andra ljud - javisst!

Gråter nästan av nostalgi när jag lyssnar på den här låten. Den förkroppsligar kärnan i det jag älskar med datorspelsmusiken jag växte upp med. Snabba ackordbyten, melodibasar, glada melodier och ett högt tempo. Och sen själva känslan som byggs mellan ackorden. Melodin andas något som är svårt att sätta fingret på som är jag på något sätt, eller nått. haha Kul att recensera sin egen låt. Borde fler göra. :D Jo, älskar bassolot! Bra jobbat där, 1up!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Temat är bra. Väldigt bra. Resten är skit.  ;)

Närå. Inte min påse bara. Strunta i vad jag säger. :)

Lite mer konkrek kritik också. Bassolot är för struttigt tycker jag. För att platsa måste tonerna hänga ihop bättre. Låter som om du snubblar fram på tangenterna. Hårdare kvantisering och mer legatospel är mitt tips. Spelmusik programmerades väl uteslutande antar jag och då var ju alla slingor "felfria". Om det nu är det du vill.

Skönt att något i musiken nådde fram till dig! Ibland är själva soundet en barriär, så även för mig givetvis.

Bra kritik där! Lyssnar man på sin musik mycket hör man inte längre "felen". Jag vill ju behålla groovet, och ska pröva mer kvantisering på basen. Jepps! Tack för lyssning!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Aha. Röstar vi också.

Då står det 1-1 i  så fall. Fram för lite sköna vocoderprylar.  :D

Yeah! :D