Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Walk This road alone

<< < (7/10) > >>

MOMA:

--- Citat från: MaxB skrivet 25.06.2015, 13:47:08 ---
--- Citat från: Bribedant skrivet 25.06.2015, 05:28:17 ---Mors. Jo lite trött kan du ha varit. 23/6 mixen har ett rundare sound och funkar bättre i mina diskant allergiska öron.
Ett typiskt "ear fatigue" kanske.

--- Slut citat ---

Ja, hör idag! Har för lite tid eller för lite paus för att lyssna in mixen, efter en kvällsrunda med ny-inspelade spår.
Får ta mixen minst en sväng till men behöver lyssna och lära avseende sliden också.

--- Citat från: MOMA skrivet 25.06.2015, 10:10:40 ---Jamen va sjutton! Sliden sitter ju inte dumt alls (tycker undertecknad då  :D)
Och när man kommer till sista varvet, innan låten tar slut, sitter mixen som du undrar över - precis där – i sista refrängen, kören är helt suverän, leaden ligger kanon i nivå, gitarrer och bas perfekt (kanske skulle krydda körerna med ett försiktigt reverb för att få en aning svans) Du skulle kunna se om nivåerna/arret skulle kunna lyftas från sista vändan till tidigare partier i låten. Bara testa  ;)

--- Slut citat ---

Sliden kan bättre än så här - men tidsbrist gör att jag inte hinner mer "instant-learning-by-doing".
Igår kväll arbetade jag mycket med körerna i sista varvet. Sjöng om samtliga röster(tio med leaden) med allt mutat, utom kör och trummor för att kunna höra då jag bygde på en stämma i taget. De högsta/ljusaste sam-stämmorna längst ut på båda sidorna krävde mycket varm dryck med honung i, för att fungera så pass som de gör nu, löjligt höga toner... 
Men jag har många olika typer av körvarianter genom låten och vill inte ha samma kör-matta i hela låten utan gillar att omväxla. Men kan förstås arbeta mer med körerna, i mån av tid. Vet inte om datorn pallar reverb på kör-subgruppen också?
MOMA, du kanske inte tänkt på det men jag har faktiskt inspirerats av och influerats av, din sångstil. Jag hör var det lyser igenom i sången på denna låt, hör du något sånt?
Kul att låten får ett bra mottagande! 

--- Citat från: Marsall skrivet 25.06.2015, 12:52:24 ---Lyssnade på den nyaste mixen.. Klart en av dina bästa mixar tycker jag.. o bra jobbat med alla lagdelarna i låten också  :)

--- Slut citat ---

Tack! Mixen är inte i hamn - för vass nu - men det är roligt att försöka få allt och även balansen mellan allt på plats.
Men igår var jag trött i öronen och eq:ade upp höga frekvenser på alla gitarrer och leadsången men det blev för mycket, är jag villig att hålla med Bribedant om.

--- Slut citat ---

Mr Max har tveklöst en närvaro och känsla i sången som håller högsta klass, så att då plötsligt få elogen att ha inspirerat sångaren är ju ett smicker utan like. Var det skulle lysa igenom är knepigare att höra, är det månne körernas egna textrader mot slutet???
Här krävs en tydlig vink för en förvirrad tomte som den här :)

Bra är det - och det på egna meriter Mr Max!

stajo:
jättesnygg låt. Skön värme i sången, gitarrerna sitter också skönt. Gillade dock inte basljudet, men där ser man hur olika man kan tycka, skulle själv valt ett lite avrundat ljud men efter några lyssningar kanske jag ändrar mig... :)

MaxB:

--- Citat från: Asti skrivet 30.06.2015, 19:06:25 ---Skön låt! Gillar versionen utan tuban bäst! Men dobron ska absolut vara med
och du skulle kunna lägga på ett mjukt akustiskt gitarrkomp.
Jag skulle nog testat även en tramporgel och låtit bli bas. Möjligen en ståbas.
Körerna är aningen starka i denna versionen tycker jag.

--- Slut citat ---

Tack för tips Asti! Jag noterar dock att jag inte plockat bort tuban eller tagit med en resonatorgitarr, inte heller ett mjukt akustiskt gitarrkomp.
Ingen tramporgel, inte minskat körerna i trombonversionen (men de är för starka i den version du gillar mer).

Tror dock att den här låten kan göra sig, i väldigt många versioner. Kanske blir en ny verre nästa år?

--- Citat från: Marsall skrivet 30.06.2015, 19:43:46 ---Lyssnade på videon ..fingerpicket sitter fint..o trevlig stämning ni har tycker jag... nästa video så kör ni på o säger ..nu kör vi..rock on

--- Slut citat ---

Mika rockar inte i rösten ännu men vem vet var rösten bär henne i framtiden? Det är riktigt mysigt att sjunga tillsammans så här.

--- Citat från: Dividend skrivet 03.07.2015, 07:53:40 ---Lyssnar på första nu. Lysande! Men ligger inte rösten rakt i fejan på en, eller är det bara jag. Sänk den 3-2db :) Snygga körer nu, i den här verren...

--- Slut citat ---

Rösen kan vara en aning för stark kan man tycka. Eller så ska den ha detta fokus?
Får se om jag pillar ner den lite.

--- Citat från: pxm skrivet 10.07.2015, 05:03:03 ---Det var ju den här jag hörde på FB ju !!!! Den är jättebra, gillar sången väldigt mycket. Gitarrspelet är mycket stabilt och hela låten är intressant och går att digga. jag gillar den.  Mix 25/6 är superbra och nog klar att flyttas till avdelningen för Färdiga Demos !!!!

--- Slut citat ---

Ja, har presenterat den på fb. Tack för dina vänliga ord. Kanske är det denna som går över till färdiga så jag kan koncentrera mig på nästa som faktiskt är på gång, bakom kulisserna.

--- Citat från: MOMA skrivet 11.07.2015, 02:38:43 ---Mr Max har tveklöst en närvaro och känsla i sången som håller högsta klass, så att då plötsligt få elogen att ha inspirerat sångaren är ju ett smicker utan like. Var det skulle lysa igenom är knepigare att höra, är det månne körernas egna textrader mot slutet???
Här krävs en tydlig vink för en förvirrad tomte som den här :) Bra är det - och det på egna meriter Mr Max!

--- Slut citat ---

Har anammant den slags självklara, positiva kaxighet, som jag hör i din röst, under många lyssningar på den första låten jag hörde där du och Bribedant samarbetade (hans låt på dig skiva?)
Jag känner sån gemenskap sångmässigt t.ex. här:
1.30 You, you have left our happy home
2.10 omväxlande snabb ordföljd (versrad 1,3) respektive dra ut på orden (versrad 2)

--- Citat från: stajo skrivet 11.07.2015, 09:49:19 ---jättesnygg låt. Skön värme i sången, gitarrerna sitter också skönt. Gillade dock inte basljudet, men där ser man hur olika man kan tycka, skulle själv valt ett lite avrundat ljud men efter några lyssningar kanske jag ändrar mig... :)

--- Slut citat ---

Basljudet... kan säkert vara bättre eller annorlunda. Tog vad jag hade nära tillhands i en Yamahasynt, som ska föreställa trombon.

Tack för alla kommentarer och tips.

equality:
Tänker på Melanie Safka när jag hör denna. Kanske är det bastuban...  :)

vstrs:
Naket. Mera Beatles än tyskt sönderkladdat slagerbidrag. Talangfullt och vackert!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion