Kontrollrummet

MaxB - Walk This road alone

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:             Walk This Road Alone
ARTIST/GRUPP:      MaxB med hjälp till lyrik av Rikki Ansell
GENRE:                 pop
LÅTLÄNGD:            3.15
KOMPOSITÖR:        MaxB
PRODUCENT:          MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR:    2015
FORMAT:              mp3

Jag tror jag hittat hur Asti ofta skapar soundet med sitt fingerpicking. Han brukar spela en gitarr på ena sidan med öppna ackord och en annan gitarr på andra sidan med capo så att det blir andra öppna ackord där (men samma tonart såklart). Min låt går i tonarten E.
Den vänstra gitarren har capo på 4:de band - där spelar jag öppna ackord i tonarten C.
Den högra gitarren har capo på 2:dra band - där spelar jag i tonarten D

http://max.shivas.se/music/MaxB_WalkThisRoadAlone_20150803.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WalkThisRoadAlone_20150803.mp3[/mp3]












MaxB - Walk This Road Alone

Vers 1:
Walk, walking down this empty road
I didn't use to walk alone
now I sing a lonely song

- Vers 2:
You, you're not here to tell me why
and I never realized
that you would leave - without goodbye

- Refräng 1:
It's too late to bring you flowers
it's too late to make you laugh
it's too late to share forever
it's too late to win you back

- Vers 3:
You, you have left our happy home
Now I’m walking all alone
why'd you leave me this sad song?

- Refräng 2:
It's too late to make it better
It's too late to make you smile
now too late - I finally see
it's been too late now for a while

- Vers 4:
Walk, walking down this empty road
I didn't use to walk alone
now I sing this lonely song

- Vers 5:
Walk, walking down this empty road
I didn't use to walk alone
walking down this empty road
alone
« Senast ändrad: 22.01.2016, 15:45:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Jätteläcker låt och bra sång! Trombon/tuba till bas passar utmärkt och ger den lilla stompkänslan i kompet. Vad lägga till då - kanske ett munspel? Eller möjligen dragspel eller flöjt som fyller i på nåt ställe.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Coolt!  Vilken skön låt du fått fram Max.  Du sjunger dessutom som jag vill att du ska sjunga.  Bra där!  :) 

Det funkar med gitarr tycker jag men testa dobro o.s.v. och utveckla detta så kommer det att bli ännu bättre.
Skaffar du dessutom fram en ess-tuba och noter så kan jag fixa det med lite träning .Lite ringrosting bara men spelade tuba för ett par decennium sedan.  :lol: 

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jätteläcker låt och bra sång! Trombon/tuba till bas passar utmärkt och ger den lilla stompkänslan i kompet. Vad lägga till då - kanske ett munspel? Eller möjligen dragspel eller flöjt som fyller i på nåt ställe.

Det är bara trombon nu. Menar du att jag skulle ta med både basgitarr och trombon?
Dragspel (tack för idén) som spelar två toner (stämmor) som följer varandra i refrängen, tror jag är bra, bland annat. Flöjt, hmm, funderade faktiskt på trumpet nånstans på något sätt. Tack för tips på vägen!

Coolt!  Vilken skön låt du fått fram Max.  Du sjunger dessutom som jag vill att du ska sjunga.  Bra där!  :) 
Det funkar med gitarr tycker jag men testa dobro o.s.v. och utveckla detta så kommer det att bli ännu bättre.
Skaffar du dessutom fram en ess-tuba och noter så kan jag fixa det med lite träning. Lite ringrosting bara men spelade tuba för ett par decennium sedan.  :lol: 

Resonator bör vara med, tack! Jag har ingen tuba på lager men faktiskt funkar denna ganska bra med sin inneboende tröghet, hämtad från den Yamahasynt jag har här hemma.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är bara trombon nu. Menar du att jag skulle ta med både basgitarr och trombon?
Dragspel (tack för idén) som spelar två toner (stämmor) som följer varandra i refrängen, tror jag är bra, bland annat. Flöjt, hmm, funderade faktiskt på trumpet nånstans på något sätt. Tack för tips på vägen!
Nej, inte basgitarr, jag menar att det är så läckert med trombonen som spelar bas.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Okej,  då är vi på samma spår.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Trevlig låt och vilket flyt du har fått i plocket! Solona är lite snubbliga och skulle absolut ha valt vispar till denna. Bastuban passar fint och texten likaså. Saknar nog ditt snygga munspel det skulle komma väl till pass här. Fila lite till.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mika upp gitarren sedan när du spelar in den ordentligt. Sången tar väldig överhand i mixen. Rena svensktoppsmixen.

Trevlig låt. Gör klar!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har gjort en nyinspelning av alla instrument och sång, i snabbare tempo än den första (från 80 bpm till 90 bpm). Använder stålsträngade akustiska gitarren på varsin sida och även i plockandet i mitten.

Länk till nya versionen finns i första inlägget.


Trevlig låt och vilket flyt du har fått i plocket! Solona är lite snubbliga och skulle absolut ha valt vispar till denna. Bastuban passar fint och texten likaså. Saknar nog ditt snygga munspel det skulle komma väl till pass här. Fila lite till.  :)

Tack för tips, vispar skulle sitta fint. Får se vad jag gör med trummorna. Nu är det enbart ett enkelt knack från keyboard till mjukvarutrummor. Munspel, hmm vet inte, funderar däremot på att lyfta fram dragspelet.

Mika upp gitarren sedan när du spelar in den ordentligt. Sången tar väldig överhand i mixen. Rena svensktoppsmixen.

Kör nu med inmonterade piezomicken i westerngitarren men nu finns ingen resonatorgitarr med i denna inspelning. Tar sången öfverhand i nuvarande mix också?
Trevlig låt. Gör klar!
« Senast ändrad: 24.06.2015, 09:26:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Gitarrerna förtjänar ett antal db till, bra trick för övrigt! Personligen skulle jag kunna tänka mig en lead som ligger närmare micken med lite hes luft, den finns där då och då, med skulle göra sig över hela spåret. Körerna är för övrigt suveräna, bra malm i stämmorna och en kompromisslös känsla i låten. Om jag skulle testa något (bara testa) så skulle det faktiskt vara en slide. Det skulle kunna bli fills med attityd mellan fraserna i sången. Men detta är som sagt bara en spontan tanke :)

För övrigt en härligt analog känsla i låten!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gitarrerna förtjänar ett antal db till, bra trick för övrigt! Personligen skulle jag kunna tänka mig en lead som ligger närmare micken med lite hes luft, den finns där då och då, med skulle göra sig över hela spåret. Körerna är för övrigt suveräna, bra malm i stämmorna och en kompromisslös känsla i låten. Om jag skulle testa något (bara testa) så skulle det faktiskt vara en slide. Det skulle kunna bli fills med attityd mellan fraserna i sången. Men detta är som sagt bara en spontan tanke :)

För övrigt en härligt analog känsla i låten!

Tack för idéer med mera!
Nu har jag testat det du säger - ny version i förste inlägget.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Citera
Edit 24/6 lagt lite slidegitarr för att kolla vad jag klarar. Även sjungit om hela leaden ohc flera kördelar. Osäker på om mixen är åt skogen, är trött nu.
http://max.shivas.se/music/MaxB_WalkThisRoadsAlone_20150624.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WalkThisRoadsAlone_20150624.mp3[/mp3]
Edit 23/6
http://max.shivas.se/music/MaxB_WalkThisRoadsAlone_20150623.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WalkThisRoadsAlone_20150623.mp3[/mp3]

Mors. Jo lite trött kan du ha varit. 23/6 mixen har ett rundare sound och funkar bättre i mina diskant allergiska öron.
Ett typiskt "ear fatigue" kanske. Men låten som sådan blivit riktigt trevlig med tiden.  ^_^
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Gitarrerna förtjänar ett antal db till, bra trick för övrigt! Personligen skulle jag kunna tänka mig en lead som ligger närmare micken med lite hes luft, den finns där då och då, med skulle göra sig över hela spåret. Körerna är för övrigt suveräna, bra malm i stämmorna och en kompromisslös känsla i låten. Om jag skulle testa något (bara testa) så skulle det faktiskt vara en slide. Det skulle kunna bli fills med attityd mellan fraserna i sången. Men detta är som sagt bara en spontan tanke :)

För övrigt en härligt analog känsla i låten!

Tack för idéer med mera!
Nu har jag testat det du säger - ny version i förste inlägget.

Jamen va sjutton!
Sliden sitter ju inte dumt alls (tycker undertecknad då  :D)
Och när man kommer till sista varvet, innan låten tar slut, sitter mixen som du undrar över - precis där – i sista refrängen, kören är helt suverän, leaden ligger kanon i nivå, gitarrer och bas perfekt (kanske skulle krydda körerna med ett försiktigt reverb för att få en aning svans) Du skulle kunna se om nivåerna/arret skulle kunna lyftas från sista vändan till tidigare partier i låten. Bara testa  ;)
Mycket kul att höra!!!

Ha det gott!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Lyssnade på den nyaste mixen ..Klart en av dina bästa mixar tycker jag.. o bra jobbat med alla lagdelarna i låten också  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mors. Jo lite trött kan du ha varit. 23/6 mixen har ett rundare sound och funkar bättre i mina diskant allergiska öron.
Ett typiskt "ear fatigue" kanske.

Ja, hör idag! Har för lite tid eller för lite paus för att lyssna in mixen, efter en kvällsrunda med ny-inspelade spår.
Får ta mixen minst en sväng till men behöver lyssna och lära avseende sliden också.

Jamen va sjutton! Sliden sitter ju inte dumt alls (tycker undertecknad då  :D)
Och när man kommer till sista varvet, innan låten tar slut, sitter mixen som du undrar över - precis där – i sista refrängen, kören är helt suverän, leaden ligger kanon i nivå, gitarrer och bas perfekt (kanske skulle krydda körerna med ett försiktigt reverb för att få en aning svans) Du skulle kunna se om nivåerna/arret skulle kunna lyftas från sista vändan till tidigare partier i låten. Bara testa  ;)

Sliden kan bättre än så här - men tidsbrist gör att jag inte hinner mer "instant-learning-by-doing".
Igår kväll arbetade jag mycket med körerna i sista varvet. Sjöng om samtliga röster(tio med leaden) med allt mutat, utom kör och trummor för att kunna höra då jag bygde på en stämma i taget. De högsta/ljusaste sam-stämmorna längst ut på båda sidorna krävde mycket varm dryck med honung i, för att fungera så pass som de gör nu, löjligt höga toner... 
Men jag har många olika typer av körvarianter genom låten och vill inte ha samma kör-matta i hela låten utan gillar att omväxla. Men kan förstås arbeta mer med körerna, i mån av tid. Vet inte om datorn pallar reverb på kör-subgruppen också?
MOMA, du kanske inte tänkt på det men jag har faktiskt inspirerats av och influerats av, din sångstil. Jag hör var det lyser igenom i sången på denna låt, hör du något sånt?
Kul att låten får ett bra mottagande! 

Lyssnade på den nyaste mixen.. Klart en av dina bästa mixar tycker jag.. o bra jobbat med alla lagdelarna i låten också  :)

Tack! Mixen är inte i hamn - för vass nu - men det är roligt att försöka få allt och även balansen mellan allt på plats.
Men igår var jag trött i öronen och eq:ade upp höga frekvenser på alla gitarrer och leadsången men det blev för mycket, är jag villig att hålla med Bribedant om.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blue ice

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Tycker du borde kolla lite på timingen. Låter lite som om bassisten har brått! Trummorna är väldigt långt borta?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker du borde kolla lite på timingen. Låter lite som om bassisten har brått! Trummorna är väldigt långt borta?

Jag lever i enfalden att mitt otajta spel ger mer live-feeling - men jag kommer visst inte undan med det   :huh:
Trombonisten är ju ett Yamaha-keybard-instrument och har en fördröjning i attacken.
Trummorna är långt borta, jag har inte fått svar från trummisen ännu, om han vill lägga riktiga trummor.
Än så länge har han bara svarat att han har vispar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Ja jisses vad du har fått till det! :) Underbar! Vilket inte minst märktes på att skrivbordsstolen började flytta på sig  tack vare tungt fotstamp! :)
Många G-klavar från mig! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja jisses vad du har fått till det! :) Underbar! Vilket inte minst märktes på att skrivbordsstolen började flytta på sig  tack vare tungt fotstamp! :)
Många G-klavar från mig! :)

Tack snälla!
Har gjort om i kören på några ställen för att tajta till det och tagit bort det diskantrika / "diskantskrika" som jag mixade fram igår.
Har också minskat på volymen på gitarrkompet och på sliden. Jag upplever att det är den bästa mixen hittills nu.
Renderade även en mp3:a där jag fokuserat på körstämmorna och sången och inte har med alla instrument. Ibland är det kul att lyssna på hur körerna är uppbyggda tycker jag. Båda finns i första inlägget.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skitsnyggt! Riktigt bra du fått till gitarrerna ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ser två 25/6 versionen men den med bastuban är min favvo. Låter riktigt bra och trevlig låt. Snubblar virveln lite ibland?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skitsnyggt! Riktigt bra du fått till gitarrerna ;)

Tack Plinka! Det lönar sig att plinka!

Ser två 25/6 versionen men den med bastuban är min favvo. Låter riktigt bra och trevlig låt. Snubblar virveln lite ibland?

Den du favoriserar är ju den som gäller men jag tyckte det var intressant att ha en verre med största fokus på körerna eftersom de är ett kapitel för sig, då jag lagt ner lite arbete på dem.
Bra om vassheten du och jag hörde i förra versionen inte längre är kvar i dina öron(?)
Jag hör en viss vasshet från min leadsång i nuvarande men bara i ett par hörlurar som är mina diskantrikaste. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
HAr inte läst några kommentarer.

Tycker körerna ska ned en bra bit (Lyssnade på andra spelaren i raden). Har lite svårt sån här - ja, vad ska man kalla det - Bob Dylan-stuk, men du sjunger i alla falafel bättre än Bob.

Låten är jättebra, trots detta. En av dina bästa. KAnsek den bästa.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...de första 45 sekunderna av "översta" mixen är så bra! Underbar låt,  fint "nära" sound i gitarrerna, skönt laindback stomp och rösten... en så'n underbar timbre!!  :wub:

Runt 46 sekunder tappade jag hakan  :blink: och trillade kort därefter av stolen av gapskratt  :lol:

Lyssnade även på andra mixen med "normal" bas och nej - kvintbas är så fel på denna annars coola countryblues! Ett arr typ Union Station skulle sitta som en smäck!! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst några kommentarer.
Tycker körerna ska ned en bra bit (Lyssnade på andra spelaren i raden). Har lite svårt sån här - ja, vad ska man kalla det - Bob Dylan-stuk, men du sjunger i alla falafel bättre än Bob.
Låten är jättebra, trots detta. En av dina bästa. KAnsek den bästa.

Lyssna helst på den första länken - en av mina bästa - låter kul!
Den andra länken var bara för att lyssna specifikt på körerna som är i fokus på den verren.

...de första 45 sekunderna av "översta" mixen är så bra! Underbar låt,  fint "nära" sound i gitarrerna, skönt laindback stomp och rösten... en så'n underbar timbre!!  :wub:
Runt 46 sekunder tappade jag hakan  :blink: och trillade kort därefter av stolen av gapskratt  :lol:
Lyssnade även på andra mixen med "normal" bas och nej - kvintbas är så fel på denna annars coola countryblues! Ett arr typ Union Station skulle sitta som en smäck!! :)

Kul med överaskningen - Trombon. Andra mixen hade ingen bas alls tror jag...
Ska kanske snacka med Union Station (...eller inte). Låten kan göras i många versioner tror jag.

Här är en version på skoj från igår kväll. En rolig kväll som gick i musikens tecken.


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt! Gillar versionen utan tuban bäst! Men dobron ska absolut vara med
och du skulle kunna lägga på ett mjukt akustiskt gitarrkomp.
Jag skulle nog testat även en tramporgel och låtit bli bas. Möjligen en ståbas.
Körerna är aningen starka i denna versionen tycker jag.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Lyssnade på videon ..fingerpicket sitter fint..o trevlig stämning ni har tycker jag... nästa video så kör ni på o säger ..nu kör vi..rock on


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inte läst några kommentarer.
Tycker körerna ska ned en bra bit (Lyssnade på andra spelaren i raden). Har lite svårt sån här - ja, vad ska man kalla det - Bob Dylan-stuk, men du sjunger i alla falafel bättre än Bob.
Låten är jättebra, trots detta. En av dina bästa. KAnsek den bästa.

Lyssna helst på den första länken - en av mina bästa - låter kul!
Den andra länken var bara för att lyssna specifikt på körerna som är i fokus på den verren.


Lyssnar på första nu. Lysande! Men ligger inte rösten rakt i fejan på en, eller är det bara jag. Sänk den 3-2db :) Snygga körer nu, i den här verren...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det var ju den här jag hörde på FB ju !!!! Den är jättebra, gillar sången väldigt mycket. Gitarrspelet är mycket stabilt och hela låten är intressant och går att digga. jag gillar den.  Mix 25/6 är superbra och nog klar att flyttas till avdelningen för Färdiga Demos !!!!

mvh
« Senast ändrad: 10.07.2015, 05:05:28 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Mors. Jo lite trött kan du ha varit. 23/6 mixen har ett rundare sound och funkar bättre i mina diskant allergiska öron.
Ett typiskt "ear fatigue" kanske.

Ja, hör idag! Har för lite tid eller för lite paus för att lyssna in mixen, efter en kvällsrunda med ny-inspelade spår.
Får ta mixen minst en sväng till men behöver lyssna och lära avseende sliden också.

Jamen va sjutton! Sliden sitter ju inte dumt alls (tycker undertecknad då  :D)
Och när man kommer till sista varvet, innan låten tar slut, sitter mixen som du undrar över - precis där – i sista refrängen, kören är helt suverän, leaden ligger kanon i nivå, gitarrer och bas perfekt (kanske skulle krydda körerna med ett försiktigt reverb för att få en aning svans) Du skulle kunna se om nivåerna/arret skulle kunna lyftas från sista vändan till tidigare partier i låten. Bara testa  ;)

Sliden kan bättre än så här - men tidsbrist gör att jag inte hinner mer "instant-learning-by-doing".
Igår kväll arbetade jag mycket med körerna i sista varvet. Sjöng om samtliga röster(tio med leaden) med allt mutat, utom kör och trummor för att kunna höra då jag bygde på en stämma i taget. De högsta/ljusaste sam-stämmorna längst ut på båda sidorna krävde mycket varm dryck med honung i, för att fungera så pass som de gör nu, löjligt höga toner... 
Men jag har många olika typer av körvarianter genom låten och vill inte ha samma kör-matta i hela låten utan gillar att omväxla. Men kan förstås arbeta mer med körerna, i mån av tid. Vet inte om datorn pallar reverb på kör-subgruppen också?
MOMA, du kanske inte tänkt på det men jag har faktiskt inspirerats av och influerats av, din sångstil. Jag hör var det lyser igenom i sången på denna låt, hör du något sånt?
Kul att låten får ett bra mottagande! 

Lyssnade på den nyaste mixen.. Klart en av dina bästa mixar tycker jag.. o bra jobbat med alla lagdelarna i låten också  :)

Tack! Mixen är inte i hamn - för vass nu - men det är roligt att försöka få allt och även balansen mellan allt på plats.
Men igår var jag trött i öronen och eq:ade upp höga frekvenser på alla gitarrer och leadsången men det blev för mycket, är jag villig att hålla med Bribedant om.

Mr Max har tveklöst en närvaro och känsla i sången som håller högsta klass, så att då plötsligt få elogen att ha inspirerat sångaren är ju ett smicker utan like. Var det skulle lysa igenom är knepigare att höra, är det månne körernas egna textrader mot slutet???
Här krävs en tydlig vink för en förvirrad tomte som den här :)

Bra är det - och det på egna meriter Mr Max!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jättesnygg låt. Skön värme i sången, gitarrerna sitter också skönt. Gillade dock inte basljudet, men där ser man hur olika man kan tycka, skulle själv valt ett lite avrundat ljud men efter några lyssningar kanske jag ändrar mig... :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön låt! Gillar versionen utan tuban bäst! Men dobron ska absolut vara med
och du skulle kunna lägga på ett mjukt akustiskt gitarrkomp.
Jag skulle nog testat även en tramporgel och låtit bli bas. Möjligen en ståbas.
Körerna är aningen starka i denna versionen tycker jag.

Tack för tips Asti! Jag noterar dock att jag inte plockat bort tuban eller tagit med en resonatorgitarr, inte heller ett mjukt akustiskt gitarrkomp.
Ingen tramporgel, inte minskat körerna i trombonversionen (men de är för starka i den version du gillar mer).

Tror dock att den här låten kan göra sig, i väldigt många versioner. Kanske blir en ny verre nästa år?

Lyssnade på videon ..fingerpicket sitter fint..o trevlig stämning ni har tycker jag... nästa video så kör ni på o säger ..nu kör vi..rock on

Mika rockar inte i rösten ännu men vem vet var rösten bär henne i framtiden? Det är riktigt mysigt att sjunga tillsammans så här.

Lyssnar på första nu. Lysande! Men ligger inte rösten rakt i fejan på en, eller är det bara jag. Sänk den 3-2db :) Snygga körer nu, i den här verren...

Rösen kan vara en aning för stark kan man tycka. Eller så ska den ha detta fokus?
Får se om jag pillar ner den lite.

Det var ju den här jag hörde på FB ju !!!! Den är jättebra, gillar sången väldigt mycket. Gitarrspelet är mycket stabilt och hela låten är intressant och går att digga. jag gillar den.  Mix 25/6 är superbra och nog klar att flyttas till avdelningen för Färdiga Demos !!!!

Ja, har presenterat den på fb. Tack för dina vänliga ord. Kanske är det denna som går över till färdiga så jag kan koncentrera mig på nästa som faktiskt är på gång, bakom kulisserna.

Mr Max har tveklöst en närvaro och känsla i sången som håller högsta klass, så att då plötsligt få elogen att ha inspirerat sångaren är ju ett smicker utan like. Var det skulle lysa igenom är knepigare att höra, är det månne körernas egna textrader mot slutet???
Här krävs en tydlig vink för en förvirrad tomte som den här :) Bra är det - och det på egna meriter Mr Max!

Har anammant den slags självklara, positiva kaxighet, som jag hör i din röst, under många lyssningar på den första låten jag hörde där du och Bribedant samarbetade (hans låt på dig skiva?)
Jag känner sån gemenskap sångmässigt t.ex. här:
1.30 You, you have left our happy home
2.10 omväxlande snabb ordföljd (versrad 1,3) respektive dra ut på orden (versrad 2)

jättesnygg låt. Skön värme i sången, gitarrerna sitter också skönt. Gillade dock inte basljudet, men där ser man hur olika man kan tycka, skulle själv valt ett lite avrundat ljud men efter några lyssningar kanske jag ändrar mig... :)

Basljudet... kan säkert vara bättre eller annorlunda. Tog vad jag hade nära tillhands i en Yamahasynt, som ska föreställa trombon.

Tack för alla kommentarer och tips.
« Senast ändrad: 11.07.2015, 12:10:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänker på Melanie Safka när jag hör denna. Kanske är det bastuban...  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Naket. Mera Beatles än tyskt sönderkladdat slagerbidrag. Talangfullt och vackert!