Kontrollrummet

MOMA – I Hate You – Featuring Beth

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ett pianostycke som skrevs om för projektet med Beth, och blev till en elak liten uppgörelse med (vem den stackaren nu än var). Undertecknad höll i pennan, men jag kan inte komma ihåg hur tankarna for just där just då. Texter är något som annars ligger mig varm om hjärtat, och nu kommer en fråga som alltid är aktuell:

Lyssnar du på texten när hur hör en låt på radion? Vad kommer först när du plitar ner din musik?

Kul att höra från fler med musiken i fokus – alla spontana kommentarer är välkomna!

Varsågod: Beth!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pianot har för mycket fokus. Så jag lyssnar ibland på texten och kan vilja veta vad den handlar om men ofta är det efter ett antal lyssningar som jag kan bli nyfiken på texten. Först är det helheten musikaliskt som talar till mig.

Så den här mixen med för högt piano ger inte vad jag vill ha. Tröttnar på att lyssna då.  :huh:
Jag börjar oftast skapa musiken, kanske en ackordsföljd som sen ger idéer till sångmelodi.
Därefter kommer texten och den har jag oftast svårt att hitta på.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Ja, kanske inte bara att pianot ligger lite väl långt fram – numera finns ju pianon som låter så mycket bättre dessutom :)
Texten var en motsägelsefull historia där Beth inte riktigt kunde få kläm på om objektet för passionen var värd intresset - eller ej  :unsure:
Kan komma att spelas in på nytt...funderar på´t - om det finns en sångerska som är intresserad förstås.

Vad gäller text och musik, så är jag en tomte som ibland fastnar i en fras, en ordföljd som har "nåt". Och ibland fastnar det helt och hållet och blir ingenting alls :D

MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja visst! Kanon. Låt vox och piano byta (ljudstyrka) så blir det bra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Det ska testas! Rösten ska nog fram och kanske få en ny kostym med exiter mm

Tack för synpunkter - det hjälper när öronen tappat fokus  :D

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan bara hålla med övriga. Pianot ner och sången upp.  :)
Lite kul med det svajiga ljudet, men kan bli tröttsamt i längden...
Gillar tempot i låten och arret!

När jag gör låtar börjar jag i regel antingen med att hitta en skön rytm som grund
eller med att hitta en snygg harmoniföljd som jag prövar fram en passande melodi till.
Ibland ger stämningen i låten upphov till en text med en tanke bakom, men andra gånger
har jag ingen bra textidé och då blir det oftast en engelsk text med schablonfraser.  :rolleyes:
/Asti t.f. textschablonmissbrukare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten