Kontrollrummet

Dividend (komposition, arr), Plinka (sång, text)- Pers midsommarvisa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja nu hör jag inte den osynk jag inte fattade att det var som jag kommenterade på annat sätt tidigare.
Nice colab!

Haha. Tack Max!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den här känns färdig nu. Tack till Plinka för texten och sången... (Visan ligger i trådhvudet.)

Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En suverän sommarvisa. Jag tycker om den.
Den har spelat halva natten här hemma.... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att du gillar Johan :)

Halva natten? :D Låter nästan plågsamt :D

Ha det!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu sprack himlen upp o sommaren anlände igen" allt på sin rätta plats ..Finfint!  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Underbart! :D Om nu bara solen skulle kunna spricka fram igen i nån vecka eller två så vore det kul :D

Tack för din kommentar och lyssning Marsall!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här är nog en av mina bästa melodier och Plinka sjunger underbart, så jag bumpar den mot allt vett och sans :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Den är magisk denna melodi och Plinkas magnetiska röst förgyller :rolleyes:

Toppenfint samarbete detta.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION I TRÅDHUVUDET! :)

Den är magisk denna melodi och Plinkas magnetiska röst förgyller :rolleyes:

Toppenfint samarbete detta.

/Marre

Tack. Men jag tror den är bättre mixad och arrad nu! :)

--------------------------

Ny version!

Har korrigerat sången efter metronom nu (synkat den totalrätt i mitt tycke) och arrat om en hel del, med en flöjt som leadar istället för fiolen. LASS-fiolen är lite svårmixad, så jag valde flöjten (från annat bibliotek) att ta dess plats - ren och skär lathet från min sida. Men det låter finemang och bättre än fiolfanskapet! :D

Ge oss feed om ni tycker nåt ska korrigeras!

Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Så j-a fint alltihop. Ditt pianospel är helt klart av din helt egna art. Det kan inte vara många som har en egen ton i pianon. Jan Johansson som växte upp i Ellne några kilometer härifrån, sa att man inte kan få en egen ton i ett pianon, det låter lika vem som än trycker ner tangenten. Men både han och du lyckas ju med det i alla fall, även om han sa så. Han brukade ibland trycka ner både C o Ciss till Grundtonen A för att få nåt liknade en bluestöjd gitarrsträng.

Det är så mycket fin musik här att jag blir rörd... Det vore roligt att få träffa er alla nån gång. Det enda som imponerar på mig är musik, o här kan man verkligen bli impad. Fin sång, bra gjort att samarbeta så. Verkligen fint...

Love you all.  :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Ja du... det är ju bara att lyfta på hatten!

Musik och sång,, text,, det är bara så bra.

Och i vanlig ordning måste jag gå lite djupare i mina analyser.

Texten, väldigt bra och det är en mix av ord och betydelser som inte är de vanligaste. Om man sedan lägger till Plankas vackra stämma och känsla så blir det ytterligare en dimension som är ovanlig! Orden har lite olika "tidsstämpel" (lite osäker på om det är ett korrekt ord,, tidstämpel är en sak, men jag är ute efter tids-stämpel). Lite som att man med väldig öppet sinne kan avgöra om en text är skriven av en kvinna eller man. (Hej alla feminister och oliktänkande!)

Musiken, vackert och stundtals rusigt virvlande. Vet inte om basen skall sänkas eller om melodin skall höjas? Tror att melodin skall upp ett snäpp. Kring 3.40 kan man kanske ana vad jag är ute efter? En petitess!

Tillbaka till text, ord och känsla. Det är skillnad på "dansa" och "daaaansa". Iom att sången framför med mycket känsla så betyder ordet så mycket mer! Vad vill kvinnan,, vill hon "dansa" eller "daaaaansar" hon redan?

En massa flum i vanlig ordning, men slutsatsen är att detta är mycket vackert!!

Min önskan är att detta stycke skulle framföras LIVE med samtliga akustiska instrument på scen, och därifrån spela in en version som skulle bli fullständigt magisk!

väldigt bra jobbat hörrni!!  :wub:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Så j-a fint alltihop. Ditt pianospel är helt klart av din helt egna art. Det kan inte vara många som har en egen ton i pianon. Jan Johansson som växte upp i Ellne några kilometer härifrån, sa att man inte kan få en egen ton i ett pianon, det låter lika vem som än trycker ner tangenten. Men både han och du lyckas ju med det i alla fall, även om han sa så. Han brukade ibland trycka ner både C o Ciss till Grundtonen A för att få nåt liknade en bluestöjd gitarrsträng.

Det är så mycket fin musik här att jag blir rörd... Det vore roligt att få träffa er alla nån gång. Det enda som imponerar på mig är musik, o här kan man verkligen bli impad. Fin sång, bra gjort att samarbeta så. Verkligen fint...

Love you all.  :wub:

Tack för underbart uppmuntrande kommentar. Inte illa att bli jämförd med J Johansson :D  Vore roligt att träffa dig också! Men nu är vi vänner på facebook iallafall :D

Tack för kommentar och lysssning!


Ja du... det är ju bara att lyfta på hatten!

Musik och sång,, text,, det är bara så bra.

Och i vanlig ordning måste jag gå lite djupare i mina analyser.

Texten, väldigt bra och det är en mix av ord och betydelser som inte är de vanligaste. Om man sedan lägger till Plankas vackra stämma och känsla så blir det ytterligare en dimension som är ovanlig! Orden har lite olika "tidsstämpel" (lite osäker på om det är ett korrekt ord,, tidstämpel är en sak, men jag är ute efter tids-stämpel). Lite som att man med väldig öppet sinne kan avgöra om en text är skriven av en kvinna eller man. (Hej alla feminister och oliktänkande!)

Musiken, vackert och stundtals rusigt virvlande. Vet inte om basen skall sänkas eller om melodin skall höjas? Tror att melodin skall upp ett snäpp. Kring 3.40 kan man kanske ana vad jag är ute efter? En petitess!

Tillbaka till text, ord och känsla. Det är skillnad på "dansa" och "daaaansa". Iom att sången framför med mycket känsla så betyder ordet så mycket mer! Vad vill kvinnan,, vill hon "dansa" eller "daaaaansar" hon redan?

En massa flum i vanlig ordning, men slutsatsen är att detta är mycket vackert!!

Min önskan är att detta stycke skulle framföras LIVE med samtliga akustiska instrument på scen, och därifrån spela in en version som skulle bli fullständigt magisk!

väldigt bra jobbat hörrni!!  :wub:

Underbar recension (och rolig) :D Plinka får svara på texten och din hyllning av rösten ;) Roligt att du tycker det är vackert!

Tack för din tid och kommentar! Uppmuntrande!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
...här droppar jag äntligen in ett ögonblick på mitt älskade KR! Har ingen tid för musiken just nu, men hoppas på bättring så småningom!
Men tänkte iaf svara på era fina kommentarer jag med!

Så j-a fint alltihop. Ditt pianospel är helt klart av din helt egna art. Det kan inte vara många som har en egen ton i pianon. Jan Johansson som växte upp i Ellne några kilometer härifrån, sa att man inte kan få en egen ton i ett pianon, det låter lika vem som än trycker ner tangenten. Men både han och du lyckas ju med det i alla fall, även om han sa så. Han brukade ibland trycka ner både C o Ciss till Grundtonen A för att få nåt liknade en bluestöjd gitarrsträng.

Det är så mycket fin musik här att jag blir rörd... Det vore roligt att få träffa er alla nån gång. Det enda som imponerar på mig är musik, o här kan man verkligen bli impad. Fin sång, bra gjort att samarbeta så. Verkligen fint...

Love you all.  :wub:
Så underbart, jag håller med dig Håkan  :wub: blir alltid också helt förälskad i Pers lekfulla pianolir och briljanta kompositioner! Verkligen inspirerande att jobba till!

Ja du... det är ju bara att lyfta på hatten!

Musik och sång,, text,, det är bara så bra.

Och i vanlig ordning måste jag gå lite djupare i mina analyser.

Texten, väldigt bra och det är en mix av ord och betydelser som inte är de vanligaste. Om man sedan lägger till Plankas vackra stämma och känsla så blir det ytterligare en dimension som är ovanlig! Orden har lite olika "tidsstämpel" (lite osäker på om det är ett korrekt ord,, tidstämpel är en sak, men jag är ute efter tids-stämpel). Lite som att man med väldig öppet sinne kan avgöra om en text är skriven av en kvinna eller man. (Hej alla feminister och oliktänkande!)

Musiken, vackert och stundtals rusigt virvlande. Vet inte om basen skall sänkas eller om melodin skall höjas? Tror att melodin skall upp ett snäpp. Kring 3.40 kan man kanske ana vad jag är ute efter? En petitess!

Tillbaka till text, ord och känsla. Det är skillnad på "dansa" och "daaaansa". Iom att sången framför med mycket känsla så betyder ordet så mycket mer! Vad vill kvinnan,, vill hon "dansa" eller "daaaaansar" hon redan?

En massa flum i vanlig ordning, men slutsatsen är att detta är mycket vackert!!

Min önskan är att detta stycke skulle framföras LIVE med samtliga akustiska instrument på scen, och därifrån spela in en version som skulle bli fullständigt magisk!

väldigt bra jobbat hörrni!!  :wub:
Tack så väldans för denna vackra hyllning  :wub: Jo, det är precis som du skriver lite olika tidsstämpel på orden. Ingen annan har nämnt detta :) Jag fick det till att det skulle vara som en ganska traditionell visa till midsommar med romantik och ljuv svensk natur och allt, men ville lägga till en modernare touch, så att man ändå ska veta vilken tid den kommer ifrån ;) Tack!
Plinkar på en låt...