Kontrollrummet

Dividend, Marre - Det här är någon annans vår

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gillar denna, verkligen passande vårlåt..
Skön melodi båd på sång och piano, men det låter som det ligger någon 'skum' efx.(fasförskutning?) på Maria  ibland..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
fin låt ..men som sagt sången låter konstig ibland låter som den snubblar fram ibland ? ex: Främlings natt ..


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Alla tycker att detta är bra, och förklaringen är nog att den helt enkelt är det. Min känsla är att pianot skulle kunna backa 3 db och ge lite mer utrymme åt konsonanter och närvaro i sången. Men det är bara en fotnot i sammanhanget.

Mer!
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Blev en fantastisk låt med Marres sång och passande text, gillar den skarpt. Kanon. :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION UPPE!

Ok, nytt piano-"solo" på slutet av det lätt kinesiska slaget, som avslut. :)
Mixmässigt har jag fifflat med pluggen ADT för sången och fasförskjutningen minskades därmed + lite annat. Pianot sänkt 3db enligt råd här i tråden och Marre höjd 1db.

Känns klart, men såga på! :D

Per
------------------------------------

Svar till snälla kommentarister ovan :D

Blev en fantastisk låt med Marres sång och passande text, gillar den skarpt. Kanon. :D

Kul att det gillas, men nu är det en ny verre uppe serru! :)

Alla tycker att detta är bra, och förklaringen är nog att den helt enkelt är det. Min känsla är att pianot skulle kunna backa 3 db och ge lite mer utrymme åt konsonanter och närvaro i sången. Men det är bara en fotnot i sammanhanget.

Mer!

Följde ditt råd om pianot. Ge lite mer utrymme åt konsonanter, menar du? Nåt slags anti-deesser? :D Marre höjde jag iallafall 1-2 db nu.
Tack för kommentar!

fin låt ..men som sagt sången låter konstig ibland låter som den snubblar fram ibland ? ex: Främlings natt ..

Kan var fasförskjutningen? Den är sänkt till 10ms från 20ms nu! Tack för kommentar och lyssning!

Gillar denna, verkligen passande vårlåt..
Skön melodi båd på sång och piano, men det låter som det ligger någon 'skum' efx.(fasförskutning?) på Maria  ibland..

Den är minskad nu! (Förskjutningen) Hoppas det låter bättre!
Tack för din lyssning!

------------
Alltså! NY VERRE I TRÅDHUVUDET!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack alla ni som svarat, :rolleyes: men nu har Per gjort smärre förändringar som jag absolut uppskattar, bl a ett tonartsförändrat slut med vackert piano, och han har höjt min sång ordentligt så att texten går fram.

Jag känner mig nöjd nu, hoppas ni andra oxå tycker lika.

Tack för musiken Per :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nu så synkar sången bättre.. Bägge!  T o S_höjningarna gjorde  finfint!  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ännu bättre... snyggt piano på slutet :)
Roffe H
« Senast ändrad: 03.06.2015, 14:52:13 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Fin melodi och skön instrumentalisering.

Personligen så tycker jag att allt ligger med samma djup...det blir som "Wall of Sound" men detta är ju en luftig låt. Sången kanske lite närmare med kortare reverb och Pianot mera Up to par med sången sedan ta djup med stråk eller vise versa...allt ligger platt nu i mitt tycke.

Bra text!
Skön röst...lite otydligt ibland, kanske mer kompressor?

« Senast ändrad: 06.06.2015, 02:40:10 by aROCKER »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Men vad vackert! Vackert med den här melankoliska stämningen, och det känsliga arret till Marres ljuva stämma! Snyggt av er bägge, och poesin du hittat -den går rakt in!
Plinkar på en låt...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men vad vackert! Vackert med den här melankoliska stämningen, och det känsliga arret till Marres ljuva stämma! Snyggt av er bägge, och poesin du hittat -den går rakt in!

Kul att instrumenteringen lät vackert. Och Sam (som nytt get ut sin andra diktsamling) är jag välkommen att fråga fler gånger, verkar det som. :)
Tack för åsikter och kommentar! :)

Fin melodi och skön instrumentalisering.

Personligen så tycker jag att allt ligger med samma djup...det blir som "Wall of Sound" men detta är ju en luftig låt. Sången kanske lite närmare med kortare reverb och Pianot mera Up to par med sången sedan ta djup med stråk eller vise versa...allt ligger platt nu i mitt tycke.

Bra text!
Skön röst...lite otydligt ibland, kanske mer kompressor?
För livekänslans skull kör jag samma reverb på allt. Jag upplever den inte som otydlig, men kanske mer kompressor ja.
Tack för tankar!

Ännu bättre... snyggt piano på slutet :)
Roffe H
Roligt att du gillar pianot på slutet! :) (Det gör jag med :rolleyes: )

Nu så synkar sången bättre.. Bägge!  T o S_höjningarna gjorde  finfint!  :D

T o S är vad? :D Kul att det blev bättre. Tack för omlyssning!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Men vad vackert! Vackert med den här melankoliska stämningen, och det känsliga arret till Marres ljuva stämma! Snyggt av er bägge, och poesin du hittat -den går rakt in!

Så glädjande att du oxå gillar text, musik, och det var så mysigt att sjunga på den här :P Tack Plinka.
Fin melodi och skön instrumentalisering.

Personligen så tycker jag att allt ligger med samma djup...det blir som "Wall of Sound" men detta är ju en luftig låt. Sången kanske lite närmare med kortare reverb och Pianot mera Up to par med sången sedan ta djup med stråk eller vise versa...allt ligger platt nu i mitt tycke.

Bra text!
Skön röst...lite otydligt ibland, kanske mer kompressor?


Tack :), fast jag tycker nog att sången går fram nu som den ska. From my opinion.
Nu så synkar sången bättre.. Bägge!  T o S_höjningarna gjorde  finfint!  :D

T och S...menar du tonartshöjningen och de-esser nu? Tack ändå :D

Tack Roffe :rolleyes:

Denna musik och text gör det så lätt att sjunga på, tycker jag .

Bra Per!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan