Kontrollrummet

Mediacentret, används det idag?

gäst · 11 · 2713

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DåligtGehör

  • Gäst
Jag tvivlar starkt på att mediacentret används i någon särskild utsträckning eller någonsin fyllt en vettig funktion. Tycker det kan ersättas/utvecklas till något som mer påtagligt presenterar låtarna och varför inte även de som står bakom.

När jag kollar på mediacentret  så blir jag totalt oinspirerad av att lyssna på låtarna. Jag ser några ikoner och ett namn, filstorlek  - i KB? - vilket jag tror knappt någon bryr sig om idag, lite statistik, vilken tråd låten kommer ifrån samt vem som har lagt upp den. Ingen information som lockar mig att leta och lyssna. Nästan bara - förutom namnet vilket oftast säger vem som gjort den låten och i  lyckliga fall även säger något om låten - information som är näst intill helt värdelös som apptitretare. Det är fult, oinspirerande och har väl idag som enda funktion att - på ett, som redan sagts, fult och oinspirerande sätt samla ihop låtar som ligger under 'Färdiga demon'.

Vill man lyssna på låtar/demos så tar man sig nog fort till demoavdelningen där det både finns information och även lite åsikter och tankar kring låtarna. Som forummedlem så tror jag inte någon hellre använder mediacentret än demoavdelningarna. Som besökare - om jag föreställer mig vara det - så skulle jag - även om jag råkade öppna mediacentret först - omgående (eller så snart jag fattade att det fanns mer info där) ta mig till demoforumet där det finns lite info omkring låtarna. Alternativt bara ge upp. Det är ju kruttorrt i MC.

Förslag
Låt MC bli något som lyfter fram låtar och dess skapare/utförare. Det behöver bli både riktigt intressant och lättanvänt.

* Tjäna som en kvalitetskontaktyta utåt både för KR och de medlemmar som jobbar med sin musik på KR.
Mun till mun; folk skall kunna ge en länk till andra - "där finns mycket intressant musik samlad" - där man direkt hamnar i ett attraktivt, lättnavigerat och informativt MC med bra musik.

* Jag tycker helt klart att endast de låtar som skapare/utförare är riktigt nöjda med skall hamna där - inte automatiskt pga av att de ligger inom kategorin "Färdig Demo" vilket många gånger är rätt långt ifrån sanningen.

* Personligen tycker jag det skulle vara bättre att ha rätt höga krav och utvecklande krav som mer genererar kvalitet än kvantitet. (Demodelarna finns ju kvar så inget försvinner). Dock kan nog kraven i viss mån behöva anpassas till olika personers förutsättningar. T.ex. så har inte alla världens bästa instrument osv.

* Eventuellt skulle de kunna vara en en tröskel till i form av en bedömningsakt av en jury innan låten får hamna där för att öka kraven. Positivt - bara riktigt bra låtar hamnar där och kvalitetsstämplen kring KR och dess muskskapare ökar. Negativt - varför fick inte min låt vara med där era jävlar? Vilket naturligtvis föder en hel del frågor kring kriterier, kvalitetsbedömningar, elitism osv. Kanske skall alla ha rätten att få med låtar men bara en viss mängd - från varje person - låtar i taget? Jury = gallup?

* Poängsystem för låtar - från medlemmar, besökare??? jag är tveksam om det egentligen säger "sanningen".

* kunna välja kategorier man är intresserad av och då bara få fram de låtskapare som har låtar som kategoriserats så.

* Kunna se nya låtar sedan sist.

* Kunna gå till låtskaparens 'sida' som dels presenterar generell info om låtskaparen och där man kommer åt de låtar som låtskaparen för tillfället har för "promotion". Samt vettig info kring varje låt.

* Ansiktslyftning! Byta namn på MC - kanske 'Promotion Center'? Göra reklam för det som t.ex. låta det få en tydlig plats. Osv...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du lyfter fram nåt intressant här; jag använder i princip aldrig centret....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ska läsa igenom detta nogrannt senare. Verkar interessant.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Ja det där var bra, DG.
Kan man inte trycka in en liten inbyggd spelare nånstans i layouten också som spelar låtar i nån vettig ordning, gärna dem man inte hört först. Samtidigt ska det ju visas vem som gjort låten, tillsammans med länk till tråden. Då kan man ha den igång som en radio och kommentera det man tycker om. Det skulle göra demolyssnandet till en mer passiv lyssningsform, och det kanske skulle locka fram en annan typ av kommentarer. Eller kanske kommentarer från fler.
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
MYCKET bra ide fidden!!!!

Mediaspelare som sagt, möjlighet att göra lista, annars spelar den det som man inte hört.

En skipknapp (hehe, eg. skulle man var tvungen att höra 30 sek :)  ) och en repeat, och en kommentera :)


shit så bra. skulle garanterat ge mer kommentarer, såkert andra typer oxo som du är inne på!

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Ja, en mediespelare är en mycket god idé. En mediespelare på varje del; 'Färdiga demon, 'halvfärdiga demon' och ett utvecklat meningsfullt 'MC'. Dock vill jag inte bara ha en mediespelare på/som MC utan hänvisar även till tankarna i första posten.


Utloggad tsmalmbe

Glömde att kommentera det här, ursäktar för det. Listan har jag läst igenom. Arbetsmängden är dryg och stor, vilket betyder att saker måste tas i mindre bitar. Och allt kräver mycket planering. Så det är fråga om bra idéer, vissa som jag kan genomföra, vissa  som jag inte kan. Det behövs endast tid. Jag tar den vid något skede, men inte nu under sommaren eller tidiga hösten.

Tack för ett digert inlägg.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Kollade lite på kvraudio.com. Ett bra ställe för en del saker. Fick i deras forum syn på länken Music Cafe - Share your music, collaborate, and partake in monthly music contests. Ok kan se vad som händer internationellt.

Men men och det är det som är poängen med inlägget; det finns ingen kategorisering mer än den som trådskaparen själv får till. Vilket de ofta inte får. Jag känner snabbt att jag blir oinspirerad av att leta i detta myller. Tycker helt klart att det hade varit klart lämpligt att skapa någon vettig ordning bland 395 sidor med inlägg om lyssna på mina låtar, samarbeten, tävlingar.

Nu har KR ett delvis bättre upplägg kring det här. Tävlingar är separerade, en åtskillnad mellan demos men dock saknas tycker jag en samarbetsdel och ett vettig kategorisering av låtar - inklusive crossover-musik.

kategorisering behöver kanske inte finnas i  demodelarna??? Men åtminstone i den mer offentliga MC!

Samarbeten tror jag är en forumkategori som kan vara klart bra. Inklusive en klistrad tråd där man erbjuder sina tjänster. Samarbeten alltså inget ställe där man lägger låtar tänker jag - fast ja, jo?

---

Sen måste det finnas en kontrabassist som skall hjälpa mig och Larsson :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ja kom på en sak.. måste fan sända ut lite podradio me KR-låtar ngn gång när ja kommer hem!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det är väl lite svåra att programmera, men "tagging" tycker jag egentligen är bättre än traditionell genrekategorisering. Det där med genre är svårt både för skapare och lyssnare... Men om både skapare och lyssnare (t ex reggade medlemmar) kan lägga till "tags" så får man kanske en bättre bild av vad det är för musik om man söker efter något speciellt. Man kan ändå ha ett kategoriseringssystem, ett träd, fast ha mer objektiva kategorier, exempelvis "Tävling #1" eller "Färdiga demos" eller "Medlemmars album" eller vad man nu väljer att ha. Ungefär som youtube alltså. En låt kan till exempel taggas "acoustic" "electronic" "cover" "bach" om det är en Bach-låt med både elektroniska och akustiska element.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Tagging och tag-clouds är bra idéer och finns på todo-listan. Problemet med taggarna är att de blir sitewide, alltså man kan tagga alla inlägg, inte bara demoinläggen. När jag löser det problemet, kan det vara att vi får taggar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.